Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Klaasje
Berichten: 5982
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail

Berichtdoor Klaasje » Di 15 Mar 2011, 21:23

Rover is zeer verontrust over de ideeën van ProRail om het aantal wissels in het Nederlandse spoorwegnet drastisch te verminderen. Dit schrijft de reizigersvereniging in een brief aan de Tweede Kamer, die woensdag het functioneren van het spoor bespreekt. Volgens Rover kunnen de gevolgen van de voorgenomen “wisselsanering” door ProRail vergaand zijn en moet hierover een open discussie worden gevoerd voordat er een onomkeerbaar besluit wordt genomen.

Woensdag 16 maart spreekt de Kamer over het functioneren van het spoor. Rover is tevreden met de eerder aangekondigde maatregelen door de minster om het spoor te verbeteren, maar plaats hier nog wel enkele kanttekeningen bij. Zo ziet Rover meer problemen dan slechte informatievoorziening en traag herstel van de treindienst na een storing: volgens Rover moeten de problemen bij de bron worden aangepakt door de storingsgevoeligheid van het spoor en het snel defectraken van materieel te bestrijden.
Lees verder op de site van ROVER

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail

Berichtdoor Suus » Di 15 Mar 2011, 21:33

Wat een heerlijk tegenstrijdige mening heeft Rover toch weer.

Tegen het verminderen van het aantal wissels zijn, maar wel voorstanden van het verminderen van het aantal storingen aan de infrastructuur. Face it: Wissels zijn storingsgevoeliger dan rechte rails...
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail

Berichtdoor Daniel » Di 15 Mar 2011, 21:39

Maar meer wissels zorgen er tegelijk voor dat je om een gestoord wissel heen kunt rijden. Dat gaat lastig worden als het gestoorde wissel het enige is dat er nog ligt :wink:
Jammergenoeg staat de toekomstige sporenlayout van Utrecht Centraal niet meer op sporenplan.nl (heeft er wel in gestaan): als ik me niet vergis kon daarin één defect wissel de complete NoordOost tussen Gouda en Amersfoort plat leggen (of nouja, dan had je alleen nog een optie tot gesplitste bediening met binnenkomst uit Rtd/Gvc op 18/19 en vertrek naar Amf van 1 t/m 4, dat lijkt me een aardige bijsturingsklus als je wilt voorkomen dat het personeel steeds een halve marathon door de stationshal moet lopen)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Klaasje
Berichten: 5982
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail

Berichtdoor Klaasje » Di 15 Mar 2011, 21:44

Bee schreef:Wat een heerlijk tegenstrijdige mening heeft Rover toch weer.

Tegen het verminderen van het aantal wissels zijn, maar wel voorstander van het verminderen van het aantal storingen aan de infrastructuur. Face it: Wissels zijn storingsgevoeliger dan rechte rails...

De grap is alleen: Een wissel dat je niet gebruikt kan ook niet een storing geven. Het is dus dikke onzin dat wissels voor storingen zorgen. Bovendien, als je wissels weghaalt om onderhoudskosten te besparen, moet de je overige veel minder storingsgevoelig maken en beter onderhouden om de kwaliteit van het spoor omhoog te houden. Dat kost ook geld, daar horen we Prorail helaas nooit over. In Japan (het grote voorbeeld van Prorail) hebben ze bij het grootste station van Tokio 24 uur per dag monteurs voor de wissels.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail

Berichtdoor Suus » Di 15 Mar 2011, 22:03

Je weet dat Shinjuku 16 perronsporen heeft waarover dagelijks 1,5 miljoen reizigers van JR East worden afgehandeld? Daar kan je gewoon geen storing gebruiken, want dan krijg je dergelijke hoeveelheden reizigers gewoon nooit meer weg.

In vergelijking, het hele Nederlandse spoorwegennet zet een dergelijke hoeveelheid reizigers nog niet weg in een dag.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail

Berichtdoor Daniel » Di 15 Mar 2011, 22:07

En dat met een gemiddelde vertraging van 18 seconden las ik vandaag in het AD... blijkt dat er net tijdens de aardbeving een delegatie van NS op werkbezoek was bij de door jou genoemde spoorwegmaatschappij.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail

Berichtdoor Dexter » Di 15 Mar 2011, 22:21

Daniel schreef:En dat met een gemiddelde vertraging van 18 seconden las ik vandaag in het AD... blijkt dat er net tijdens de aardbeving een delegatie van NS op werkbezoek was bij de door jou genoemde spoorwegmaatschappij.

Dan is er een nieuwe delegatie heen of is een gedeelte langer gebleven, want een collega van mij is daar twee weken geleden heen gegaan met een delegatie van NS en Prorail en hij is gelukkigerwijs een paar dagen voor de ramp teruggevlogen.
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail

Berichtdoor Daniel » Di 15 Mar 2011, 22:30

Pak net de krant erbij om het artikel te zoeken, maar kan 't niet meer vinden...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail

Berichtdoor robert55 » Di 15 Mar 2011, 23:40

Ongeacht wat je vindt / hoopt /denkt wat de uitkomst moet zijn: dit is een zinvol onderwerp voor een politieke discussie. Kloppen de aannames van ProRail, hoe ver moet je gaan met corridor rijden, wat mag het kosten

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail

Berichtdoor Dexter » Wo 16 Mar 2011, 14:38

Ik vind wel dat het spoornet over een bepaalde basisflexibiliteit moet blijven beschikken. Tijdens verstoringen zal je er anders steeds meer en meer tegenaan lopen dat je treinen van/naar bepaalde richtingen persé op bepaalde perronsporen moet behandelen en 'even' omrijden via een andere route wordt ook stukken bewerkelijker zoniet onmogelijk.
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11920
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail

Berichtdoor Geert » Do 17 Mar 2011, 02:10

Klaasje schreef:De grap is alleen: Een wissel dat je niet gebruikt kan ook niet een storing geven. Het is dus dikke onzin dat wissels voor storingen zorgen.

Elk wissel moet in ieder geval eens per 24 uur bereden worden (roestrijden), en je zult net zien dat tijdens het roestrijden het wissel stuk gaat. Wil je een wissel dus (af en toe) kunnen gebruiken ontkom je er niet aan om het regelmatig om te slaan, wat weer een storing kan opleveren.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9516
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail

Berichtdoor Wubbo » Za 19 Mar 2011, 23:59

Je hebt natuurlijk wisselsaneringen en wisselsaneringen. Kan iemand mij uitleggen wat al die wissels op bijvoorbeeld Gouda uitspoken? En waarom ik tussen Zwolle en Groningen maarliefst 9x (Herfte, Dedemsvaart, Meppel, Koekange, Hoogeveen, Beilen, Assen, Onnen Noord en Groningen Losplaats) kan wisselen tussen het linker en het rechterspoor (en dan sla ik de overlopen in een richting bij Meppel Aansluiting, Vam Aansluiting en Onnen Zuid maar even over)?

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail

Berichtdoor Caspar » Zo 20 Mar 2011, 00:23

Dexter schreef:Ik vind wel dat het spoornet over een bepaalde basisflexibiliteit moet blijven beschikken. Tijdens verstoringen zal je er anders steeds meer en meer tegenaan lopen dat je treinen van/naar bepaalde richtingen persé op bepaalde perronsporen moet behandelen en 'even' omrijden via een andere route wordt ook stukken bewerkelijker zoniet onmogelijk.

Klopt, dat wordt dan onmogelijk. Maar met een frequente diensteregeling is dat geen enkel probleem. Stel Amsterdam- Utrecht ligt eruit, dan kan je met een simpele overstap in Hilversum met een kwartiertje extra reistijd alsnog in Utrecht zijn. Zo redeneert althans men in de Inktpot. Waarom zou je dan een trein om laten rijden? ''Reizigerstromen kan je omleiden, geen treinen''. Dat zou een mooie slagan zijn.
Dit is iets waarvan niemand op de werkvloer snapt waarom het moet, maar wat van hogerhand wordt opgelegd. :roll: :wink:

Wubbo schreef:Je hebt natuurlijk wisselsaneringen en wisselsaneringen. Kan iemand mij uitleggen wat al die wissels op bijvoorbeeld Gouda uitspoken? En waarom ik tussen Zwolle en Groningen maarliefst 9x (Herfte, Dedemsvaart, Meppel, Koekange, Hoogeveen, Beilen, Assen, Onnen Noord en Groningen Losplaats) kan wisselen tussen het linker en het rechterspoor (en dan sla ik de overlopen in een richting bij Meppel Aansluiting, Vam Aansluiting en Onnen Zuid maar even over)?

Dit zijn nou net wissels waar je nooit last van hebt. De wissels die voor noemenswaardige storingen zorgen zijn rondom Amsterdam bij de Asra, Duivendrecht aansluiting West, Amsterdam Bijlmer, Gpda en een veel voorkomende is het wissel op Hoofddorp opstel. Dat zijn toch echt de wissels die juist niet gesaneerd kunnen worden. Maar het juist door het intenstieve gebruik soms af laten weten.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail

Berichtdoor Suus » Zo 20 Mar 2011, 01:06

Het gaat niet om wissels waar je nooit last van hebt, het gaat om de kosten om ze in bedrijf te houden. Nu moet je misschien 50 wissels door 1 monteur laten onderhouden, straks zijn dat misschien 30 wissels op 1 monteur en kan je materieelkosten besparen.

Er zijn gewoon veel wissels die nooit worden gebruikt en die best een keer opgeruimd mogen worden.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
htm_tram
Berichten: 1111
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 08:35

Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail

Berichtdoor htm_tram » Zo 20 Mar 2011, 08:48

BEE zal ik je ff uit je dromen helpen... Er zijn vele wissels die jaren geen onderhoud krijgen die dat op papier wel zou moeten ;-) Gelukkig kan ik je ook vertellen dat ze het onder andere over die wissels waarover ik het had pas gelede zijn vervangen. En dat op een dood terrein zonder seinen maar waar wel treinen rijden. Heel de rails is zelfs vervangen voor langgelaste rails... Terwijl het spoor daar eindigd. Zijn wat rangeer spoortjes.

Ze moete natuurlijk de subsidie opmaken maar gebruik het in goedmaak voor goede hekken en niet voor domme projecten :roll:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail

Berichtdoor Caspar » Zo 20 Mar 2011, 09:23

Ik weet wel wat je bedoelt, maar kom alsjeblieft niet met benamingen als "dood terrein" aanzetten. Daar gaan mijn haren van overeind staan. En ik geloof er niet zo veel van dat er wissels zijn die geen onderhoud krijgen terwijl dat wel zou moeten zijn...

@ Bee,
Er zijn gewoon veel wissels die nooit worden gebruikt en die best een keer opgeruimd mogen worden.

Een voorbeeldje is Amsterdam Muiderpoort, daar kan je nu ook minder gemakkelijk even om de sprinter heen rijden. Zulk soort situaties zullen zich wel steeds meer voordoen. Een of ander vastgeroest wissel in de middle of nowhere mag best weggehaald worden. Maar ik heb het idee dat er bijvoorbeeld ook aan de Westzijde van Amsterdam wat zal worden weggehaald, zodat de vrije baan naar Halfweg in feite al begint bij het Westelijk eiland (daar waar de ICE gestofzuigd wordt). Naar Haarlem kan je dan alleen nog maar vanaf spoor 1 tot en met 8 vertrekken, en richting Zaandam kan je niet meer over spoor SB rijden. Zou zo maar kunnen. :wink:

Gebruikersavatar
htm_tram
Berichten: 1111
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 08:35

Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail

Berichtdoor htm_tram » Zo 20 Mar 2011, 09:42

@Casper

Hoe moet ik het dan noemen. Er zit geen beveiliging op behalve 1 dwerseintje richting de kap. Hoe moet ik het dan noemen. En als volgens jou wel onderhoud krijgen, hoe kan het gebeuren dat een bepaalde wissel 3 jaar niet is gerepareerd. Ti's nou al vervangen omdat alles vervangen werd. Die wissel kon je alleen met een ijzeren staafje omdraaien als hij hem pakte.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail

Berichtdoor Caspar » Zo 20 Mar 2011, 10:04

Ik bedoelde ook vooral je zin:
Er zijn vele wissels die jaren geen onderhoud krijgen die dat op papier wel zou moeten

Als een wissel niet goed is onderhouden, en zoals jij beschrijft alleen met een stuk metaal kan omlopen, dan wordt het in ieder geval niet gebruikt voor de reguliere treindienst, dan zal het afgekeurd worden en komt er in het ergste geval jarenlang een verhindering op, zodat het niet gebruikt wordt.
Wat jij beschrijft is een NCBG, voluit: niet centraal bediend gebied. Ik weet niet zeker hoe de situatie daar in Haarlem is, maar die wissels die voorbij het laatst bediende sein liggen worden dus niet centraal aangestuurd. Er staat dan ook doorgaans een Stop bord met een opdracht voor de machinist eronder. (iemand bellen als ie verder wil rijden).

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail

Berichtdoor Vinny » Zo 20 Mar 2011, 17:15

Die wisselstoringen (op niet-centraal bediend gebied) worden vaak niet veroorzaakt door slecht onderhoud maar door klungelig rangeerwerk :!:

(zo we zijn toch al aan het moddergooien, dus dan kan mijn frustratie er ook wel bij)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Klaasje
Berichten: 5982
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail

Berichtdoor Klaasje » Zo 20 Mar 2011, 21:42

Zijn we wel lief voor elkaar? :mrgreen:
Overigens heeft een geniale afdeling binnen Prorail bedacht dat er juist extra wissels bij moeten komen, "voor de veiligheid". In plaats van een boogje naar het wissel komt er een wissel en kopspoor van een paar meter bij. Dat heet flankbeveiliging. *O*

Edit: Fankbeveiliging -> flankbeveiliging
Laatst gewijzigd door Klaasje op Ma 21 Mar 2011, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail

Berichtdoor MdJ » Ma 21 Mar 2011, 11:02

fLankbeveiliging, lijkt mij :wink:
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail

Berichtdoor Vinny » Di 22 Mar 2011, 09:31

Zoals je zelf al zegt: Dat is veiliger. Een trein schiet dan niet zomaar het hoofdspoor op. Deze wissels dragen niets bij aan de capaciteit, dus wat dat betreft vormt het geen oplossing voor het door Rover geschetste probleem...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail

Berichtdoor Dexter » Di 22 Mar 2011, 14:31

Wissels voor een flankbeveiliging zijn ook wissels en kunnen dus weldegelijk in storing raken. Als deze wissels niet functioneren, is het evenmin mogelijk om een rijweg in te stellen.
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail

Berichtdoor Vinny » Di 22 Mar 2011, 17:20

Je beschrijft vrij excact de prioriteitsstelling in de spoorwereld:
1. Veiligheid. 2. Kosten. 3. Storingsgevoeligheid. 15. Reisgemak voor de reiziger :mrgreen:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten