Resultaten onderzoek "OV-Klantenbarometer" 2005 - 2010

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9565
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Resultaten onderzoek "OV-Klantenbarometer" 2005 - 2010

Berichtdoor Wubbo » Di 22 Mar 2011, 22:09

Het KpVV heeft weer een klantenbarometer gedaan, zie hier.

Opvallend:
* Qbuzz scoort goed (Groningen-Stad op 7, Groningen-Drenthe op 10, Rotterdam Regio op 8; alleen Zuidoost Fryslan niet (52))
* Stadvervoer Rotterdam Bus (11) en Stadsvervoer Den Haag Bus (6) doen het veel beter dan Stadsvervoer Amsterdam Bus (59)
* Plaats 59 (van 87) is ook de hoogste GVB-score
* Stedelijke railconcessies zijn kennelijk heel lastig, de beste is RandstadRail SRR op 33
* Syntus treinconcessies scoren zonder uitzondering slecht (Ah-Ww 87, Ah-Tl 86, Zp-Ww 81, Zp-Odz 80, Aml-Mrb 64)
* Er zijn grote verschillen in de waarderingen tussen 2009 en 2010 die ik lastig kan begrijpen (bijv de daling van Leeuwarden - Stavoren van 6 naar 47).

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31523
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Resultaten onderzoek "OV-Klantenbarometer" 2005 - 2010

Berichtdoor Suus » Di 22 Mar 2011, 22:24

Het GVB maakt daar heel ronkende persberichten van :lol:
GVB bus heeft voor de derde achtereenvolgende jaar een hoger cijfer van de klant gekregen. Hierdoor stijgt GVB bus op de ranglijst van het Nederlandse OV. GVB doet het daarmee beter dan een aantal vervoerders in de streek. Van de vijf concessies in de Stadsregio Amsterdam presteerden twee minder dan in 2009, een vervoerder bleef op dezelfde positie staan.

Dat blijkt uit de OV-klantbarometer, een onderzoek naar de klantwaardering van het openbaar vervoer. Dit onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd in opdracht van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer.
Uit de OV-klantbarometer blijkt ook dat de reiziger de sociale veiligheid in het Amsterdamse OV goed waardeert. Bij de tram bleef de waardering gelijk.

De rest van het verhaal daar: http://www.gvb.nl/overgvb/nieuws/Pages/ ... rvoer.aspx

Overigens, het stadsvervoer in Lelystad is het slechtste en in Den Haag het beste. Beste spoorconcessie is de Valleilijn :o
Overigens, de vreemdste stijging vind ik Haarlem-IJmond van 40 naar 4 :shock:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Resultaten onderzoek "OV-Klantenbarometer" 2005 - 2010

Berichtdoor Daniel » Di 22 Mar 2011, 22:38

Arriva doet 't ook niet best in z'n busconcessies: m.u.v. Waterland zijn ze allemaal fors gedaald
- Waterland van 27 naar 29
- DAV van 29 naar 46
- HWGO van 15 naar 63 :!:

...maar volgens het persbericht van Arriva doen ze het hartstikke goed :mrgreen:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Resultaten onderzoek "OV-Klantenbarometer" 2005 - 2010

Berichtdoor VIRM » Wo 23 Mar 2011, 00:02

Is er ook nog een achterliggende uitleg? Of moeten we gewoon gissen?
Ik zie dat de Zaanstreek het niet echt denderend doet, zachtjes uitgedrukt...
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3288
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: Resultaten onderzoek "OV-Klantenbarometer" 2005 - 2010

Berichtdoor Stefan » Wo 23 Mar 2011, 07:34

Daniel schreef:Arriva doet 't ook niet best in z'n busconcessies: m.u.v. Waterland zijn ze allemaal fors gedaald
- Waterland van 27 naar 29
- DAV van 29 naar 46
- HWGO van 15 naar 63 :!:

...maar volgens het persbericht van Arriva doen ze het hartstikke goed :mrgreen:

Denk ook niet dat ze hoeven te klagen met de cijfers, HWGO mag misschien een eind gezakt zijn qua plaatsen, als je naar de beoordelingscijfers kijkt, valt het wel mee. Een 7,1 in 2008, 7,5 in 2009 en dan een 7,2 in 2010. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Resultaten onderzoek "OV-Klantenbarometer" 2005 - 2010

Berichtdoor Daniel » Wo 23 Mar 2011, 08:09

Tja, wat dat betreft zijn alle cijfers relatief... verschil zit over 't algemeen achter de komma in de klantenbarometer.

Wat dat betreft is deze link veel interessanter: daar kan je drie gebieden in een oogopslag met elkaar vergelijken op alle punten.
Overigens opvallend dat hier de stadsdienst Dordrecht ook apart te bekijken is (kan niet in de PDF) en ook lager scoort dan het streekdeel van de concessie. Vergelijking van de plaatjes levert op dat ze er kennelijk rijden met minder punctuele maar nettere bussen. Als die al netjes zijn wil ik de streekwagens niet zien eigenlijk :mrgreen:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Resultaten onderzoek "OV-Klantenbarometer" 2005 - 2010

Berichtdoor Geert » Wo 23 Mar 2011, 08:44

Die website laat de cijfers van 2009 zien.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Resultaten onderzoek "OV-Klantenbarometer" 2005 - 2010

Berichtdoor Daniel » Wo 23 Mar 2011, 10:35

Handig ook dat je daar met doorklikken vanuit de resultaten voor 2010 terecht komt...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Resultaten onderzoek "OV-Klantenbarometer" 2005 - 2010

Berichtdoor Chauf21 » Wo 23 Mar 2011, 10:39

VIRM schreef:Is er ook nog een achterliggende uitleg? Of moeten we gewoon gissen?
Ik zie dat de Zaanstreek het niet echt denderend doet, zachtjes uitgedrukt...

De klantenbarometer geeft eigenlijk nooit verklaringen voor het verschil. Soms kan je wel duidelijke oorzaken aanwijzen, maar soms blijft het gissen. Bedenk dat een verschuiving van bijvoorbeeld een 7,1 naar een 7,2 ook kan voortkomen uit een afronding en niet zozeer een verbetering hoeft te betekenen.

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Resultaten onderzoek "OV-Klantenbarometer" 2005 - 2010

Berichtdoor willy84 » Vr 25 Mar 2011, 21:16

Bee schreef:Overigens, het stadsvervoer in Lelystad is het slechtste en in Den Haag het beste. Beste spoorconcessie is de Valleilijn :o

4x per uur van Amersfoort naar Barneveld centrum in nette treintjes met wifi. *O*
immer kwaliteits posts


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 1 gast