Pagina 1 van 3

Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Geplaatst: vr 25 mar 2011, 12:08
door Klaasje
De landelijke vakbonden FNV en CNV staan achter de eisen van de Almeerse buschauffeurs. Dit blijkt uit een overleg tussen de chauffeurs, de FNV en het CNV.

De chauffeurs willen dat er geen contant geld meer op stad- en streekbussen wordt gebruikt. Het afschaffen van contant geld moet overvallers ontmoedigen. De landelijke vakbonden zijn het met deze eis eens en willen dat alle bussen in Nederland cashless worden.

De vakbonden gaan zo snel mogelijk in gesprek met vervoersbedrijven en de landelijke politiek.
Omroep Flevoland

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Geplaatst: vr 25 mar 2011, 15:27
door Vinny
Nou er zal vast wel geen chipkaartautomaat bij iedere bushalte komen. Ik verwacht dan ook chaotische toestanden :roll:

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Geplaatst: vr 25 mar 2011, 15:35
door Dexter
Ik denk dat het verbeteren en vereenvoudigen (lees: vervriendelijken) van de OV-Chipkaart en het promoten van het Automatisch Opladen al een aardige stap in de goede richting zou zijn. Verder zou een SMS-ticket zoals bij onze Zuiderburen ook kunnen helpen en waarom kunnen we eigenlijk niet gewoon pinnen of chippen in de bus? :idea:

Of zeg ik nu iets heel doms? :@

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Geplaatst: vr 25 mar 2011, 15:50
door Daniel
Pinnen kan gewoon in de opwaardeerautomaten in sommige bussen. Moet je wel wat doen aan de procedure als in dat je saldo mag laden na instappen en voor inchecken. Dan elimineer je de noodzaak een kaartje bij de chauffeur te moeten kopen wegens gebrek aan saldo.

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Geplaatst: vr 25 mar 2011, 15:54
door Suus
Pinnen is een relatief arbeidsintensieve manier van betalen.
Chippen is al sneller, maar weinig gebruikt en heeft hetzelfde nadeel als een ov-chipkaart: saldo kan te laag of op zijn.
Niet iedereen heeft een ov-chipkaart. Als je een keer met de bus gaat wil je niet meteen een ov-chipkaart hebben.
Automaten bij elke halte is erg duur, bij drukke haltes kan het best.

Blijft over: contant geld. Desnoods hang je een automaat die het accepteert op.

Kortom, dit plan gaat niet door.

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Geplaatst: vr 25 mar 2011, 15:56
door Daniel
Ow, ik wilde er als conclusie achter zetten: het wordt er doorgedrukt dat iedereen die met de bus wil een chipkaart moet hebben. Ookal gebruik je die maar een keer in je leven.

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Geplaatst: vr 25 mar 2011, 17:16
door Chauf21
Bee schreef:Niet iedereen heeft een ov-chipkaart. Als je een keer met de bus gaat wil je niet meteen een ov-chipkaart hebben.
Automaten bij elke halte is erg duur, bij drukke haltes kan het best.

Blijft over: contant geld. Desnoods hang je een automaat die het accepteert op.

Kortom, dit plan gaat niet door.
Er zit een verschil tussen het kopen van een kaartje bij de chauffeur 'in uiterste nood' en 'uit gemakszucht'. Gelukkig verdwijnen steeds meer van die dalkaartjes op de bus. Leuk om het aantrekkelijk te maken, maar het geeft ook een hoop nadelen.

Het afschaffen van goedkope buskaartjes is een eenvoudige en goedkope wijze om de veiligheid van chauffeurs te verbeteren, daarnaast kom je tegemoet aan de wensen van chauffeurs en is dat besluit voor heel veel mensen te begrijpen. je kan dus redelijk goedkoop scoren op dit vlak. Ik zie het daardoor nog wel gebeuren :)

Overigens kan je in Zuid-Holland nu een ov-chipkaart inclusief €5 reissaldo voor €1bestellen.
Daniel schreef:Pinnen kan gewoon in de opwaardeerautomaten in sommige bussen. Moet je wel wat doen aan de procedure als in dat je saldo mag laden na instappen en voor inchecken. Dan elimineer je de noodzaak een kaartje bij de chauffeur te moeten kopen wegens gebrek aan saldo.
Ja :')
Laatst had iemand problemen met z'n (haar) chipkaart. Er zat verder niemand anders in de bus en het was laat en ergens verlaten, dus ik stond het toe om die kaart even op te laden. Uiteraard iemand die niet bekend was met de werking van dat apparaat, dus het was even aanklooien. Twee haltes later stapt er weer iemand in, met een te laag saldo: "oooohhh, ik ga 'm even opladen hoor!".. Ja, ik kan nu geen nee zeggen natuurlijk. De volgende halte stapt er weer iemand in: "ik moet 'm nog ff snel opladen, kan dat?!"... Ja, ga ook maar in de rij staan dan...
Uiteindelijk bleek dat maar 1 van de 3 mensen de chipkaart heeft kunnen opladen, de andere twee hebben alsnog een kaartje gekocht. Net toen dat allemaal afgehandeld was (duurde bij elkaar allemaal zo'n tien minuten gok ik) en de hele boel eindelijk eens een keer zat, kwam de volgende: "piep-piep". Ja, en toen moest er dus wel gewoon betaald worden :twisted: Die bussen zijn geen malle draaimolens, kom op zeg.

Je kan er best voor zorgen dat er genoeg geld op die pas staat. Ik denk dat de helft er gewoon uit luiheid niet naar kijkt en het erop laat aankomen als dat ding inderdaad negatief staat. Op steeds meer plekken komen oplaadpunten en het automatisch opladen werkt ook vrijwel volledig foutloos. Ik zie niet in waarom je dat oplaadbeleid zou moeten versoepelen. Er zal echt geen chauffeur zijn die jou op een regenachtige zondagavond de toegang tot de laatste rit zal ontzeggen als je midden in een polder instapt. Overdag midden in de stad heb je zat mogelijkheden om op te laden.

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Geplaatst: vr 25 mar 2011, 20:50
door Vinny
Het zou al enorm helpen als Connexxion bij het instappen ook het saldo weergeeft. Dan weet je gelijk dat je moet opladen... :wink:

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Geplaatst: vr 25 mar 2011, 20:51
door Gekko123
Het grootste probleem is volgens mij dat een groot deel van de reizigers niet eens kijkt op het scherm bij zowel het in- als uitchecken. Dat niemand dan dus weet wat zijn saldo is, is dan een logisch gevolg.

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Geplaatst: vr 25 mar 2011, 20:54
door Vinny
Ik kijk wel bij het inchecken op het schermpje, maar als daar alleen "goede reis" staat, dan heb ik het gauw gezien natuurlijk :|

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Geplaatst: vr 25 mar 2011, 20:57
door Suus
Connexxion toont dat wel, het GVB doet dat niet bij welk product dan ook. Bijzonder frusti :|

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Geplaatst: vr 25 mar 2011, 22:11
door Wubbo
Bij die chipkaart speelt natuurlijk nog een flink stuk gewenning. Ik zie ook nog steeds wel voordelen van het kopen van buskaartjes in de voorverkoop bij de (spreekwoordelijke) sigarenboer. Of je die dan op een chipkaart laadt of niet is niet zo van belang, maar als je een goed netwerk van voorverkoopkaartjes hebt en op de bus alleen maar duurdere dingen verkoopt haal je heel veel van het cashgeld daar weg.

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Geplaatst: vr 25 mar 2011, 22:14
door Daniel
Neuj hoor, voorverkoop helpt simpelweg niet voor bepaalde groepen mensen. Maakt daarbij niet uit of die eenmalig met de bus reizen of dagelijks een kaartje kopen, ze blijven het in de bus doen.

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Geplaatst: vr 25 mar 2011, 22:16
door Wubbo
Ik heb ook nergens beweerd dat iedereen buiten de bus kaartjes gaat kopen. Ik heb alleen beweerd dat het minder wordt als de goedkope kaartjes elders te koop zijn dan in de bus, en je gaat mij niet wijsmaken dat dat niet zo is.

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Geplaatst: vr 25 mar 2011, 22:22
door Daniel
Toch wel... een aantal jaren geleden was er in Dordrecht het zomerretour. Dat kon je op de bus kopen, maar je kon ze ook in setjes van vijf voor een lagere prijs in de voorverkoop kopen. De voorverkoopversie kon je daarnaast ook nog een maand langer gebruiken.
Desondanks waren ze in het derde jaar alleen nog op de bus verkrijgbaar omdat ze simpelweg amper in de voorverkoop verkocht werden.

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Geplaatst: za 26 mar 2011, 02:37
door Dexter
Gekko123 schreef:Het grootste probleem is volgens mij dat een groot deel van de reizigers niet eens kijkt op het scherm bij zowel het in- als uitchecken. Dat niemand dan dus weet wat zijn saldo is, is dan een logisch gevolg.
Nou breek me de bek niet open, je moet ze eens de kost geven die achteloos in het langsrennen hun kaart voor de lezer/paal/poortje wapperen en die het bij de juiste piep allemaal wel best vinden. Je checkt toch zeker ook regelmatig je banksaldo?

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Geplaatst: za 26 mar 2011, 11:16
door huibf
Klaasje schreef:De landelijke vakbonden FNV en CNV staan achter de eisen van de Almeerse buschauffeurs. Dit blijkt uit een overleg tussen de chauffeurs, de FNV en het CNV.

De chauffeurs willen dat er geen contant geld meer op stad- en streekbussen wordt gebruikt. Het afschaffen van contant geld moet overvallers ontmoedigen. De landelijke vakbonden zijn het met deze eis eens en willen dat alle bussen in Nederland cashless worden.

De vakbonden gaan zo snel mogelijk in gesprek met vervoersbedrijven en de landelijke politiek.
Omroep Flevoland
Nou de vakbonden, en dat doen ze wel vaker, maken vaak meer kapot dan dat ze verbeteren. Maar wat willen ze nu. er zijn genoeg mensen die maar 5x per jaar met de bus gaan. De Chipkaart is dan geen alternatief. En die mensen gaan dus niet meer met de bus. En dat treft op den duur alle reizigers, want net die paar extra mensen maken het verschil tussen een frequentieverlaging! en ja de gevolgen daarvan zijn bekend.
Zo gooien de eigen ruiten in !
Als het zo doorgaat, is de bus onbetaalbaar. Dat is het eigenlijk al ! De prijs zal drastisch omlaag moeten. gemiddeld 14 ct/km is veeel te duur.
Ook het gebeuren om het OV, denk aan DRISSEN is volledig doorgeslagen. Niet gek dat maatschappijen steeds vaker kiezen voor een lijn die wordt uitbesteed aan een taxibedrijf zegt genoeg. Die zijn stukken goedkoper in man- en materieelkosten.

Dat syteem in belgie met SMS is geweldig, maar ja daar zijn maar twee tarieven. In Nederland willen we niet naar een fixed prijs. bijvoorbeeld 2euro voor 1 t/m 3 zones en 3euro voor 4 of meer.
Simpel zat.

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Geplaatst: za 26 mar 2011, 13:19
door Vinny
4 euro voor een enkeltje, en 8 euro voor een dagkaart van het betreffende concessiegebied. Als je het van te voren als reisproduct op je chipkaart zet: 1 euro korting. Simpel en doeltreffend :D

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Geplaatst: za 26 mar 2011, 18:46
door robert55
huibf schreef: Nou de vakbonden, en dat doen ze wel vaker, maken vaak meer kapot dan dat ze verbeteren. Maar wat willen ze nu. er zijn genoeg mensen die maar 5x per jaar met de bus gaan. De Chipkaart is dan geen alternatief. En die mensen gaan dus niet meer met de bus. En dat treft op den duur alle reizigers, want net die paar extra mensen maken het verschil tussen een frequentieverlaging! en ja de gevolgen daarvan zijn bekend.
Vakbonden vertegenwoordigen het werknemersbelang en dat is niet hetzelfde als het belang van de reizigers, al lopen de belangen soms parallel. Overvallen op buschauffeurs is een serieus probleem en naarmate andere doelen voor overvallers steeds beter beveiligd worden, zal dat probleem groter worden: bankovervallen worden zeldzaam, sigarenwinkels worden ook steeds beter beveiligd en dus wordt een volgend groep het slachtoffer. In Amsterdam is vorige week een bakkerswinkel overvallen, dat is ongeveer de enige plek waar ik nog cash betaal. De eis is dus niet onredelijk.
De vraag is vervolgens of er alternatieven zijn en hoeveel die mogen kosten.

Ik weet niet hoeveel van die zeer incidentele reizigers er zijn, maar dat zijn niet de mensen voor wie het OV in stand wordt gehouden. Op vijf ritten per jaar kan je geen bus laten rijden, de klanten die vijf ritten per week maken zijn veel belangrijker.

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Geplaatst: za 26 mar 2011, 18:54
door Caspar
Sommige buslijnen moeten het hebben van de incidentele reizigers. Zo bv de lijnen naar Bergen aan Zee, Egmond aan Zee, Castricum aan Zee, de lijnen op Texel. In de zomermaanden puilen die bussen uit van de mensen die maar 1 of 2x per jaar met de bus gaan. Vooral ook veel Duitsers die bv met een dagje minder mooi weer de bus pakken vanuit Bergen naar Alkmaar om daar dan te gaan winkelen. En dan zijn er bv nog lijnen langs ziekenhuizen, waar ook veel incidentele reizigers in zitten. Mijn moeder bv gaat 4x per jaar op controle naar het ziekenhuis, en dat zijn dan zo ongeveer de enige ritten die ze maakt.

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Geplaatst: za 26 mar 2011, 19:06
door Vinny
1. Dat zijn buslijnen waar logischerwijs minder overvallen voorkomen, aangezien ze in niet-tuigdorp wijken rijden.
2. Je kunt het probleem ondervangen door bij deze buslijnen automaten te plaatsen waar je tickets in voorverkoop kunt aanschaffen.

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 00:56
door Meltrain
Chauf21 schreef: Op steeds meer plekken komen oplaadpunten en het automatisch opladen werkt ook vrijwel volledig foutloos. Ik zie niet in waarom je dat oplaadbeleid zou moeten versoepelen.
Mijn bezwaar tegen automatisch opladen isdat het al gebeurt bij een saldo van €5,-. Zo maak ik die laatste €5,- natuurlijk nooit op en heb ik €5,- meer betaald dan ik ooit zal kunnen reizen.
Als het automatisch opladen gewoon bij €0,- is, zou dat veel schelen.

Over de Chipknip: in Zeeland kun je tegen voorverkooptarief een kaartje op de bus kopen als je met de Chipknip betaalt. In mijn ogen is dat een prima systeem en dat mag zo in meer regio's ingevoerd worden, al moet de prijs dan ongeveer 10% hoger liggen dan wat je met de OVC zou moeten betalen.

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 11:06
door robert55
Tuurlijk kan je die laatste 5 gebruiken. Als het ooit zo ver komt zet je automatisch opladen stop en daarna gebruik je het rest saldo

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 11:38
door Ennes
Dexter schreef:Ik denk dat het verbeteren en vereenvoudigen (lees: vervriendelijken) van de OV-Chipkaart en het promoten van het Automatisch Opladen al een aardige stap in de goede richting zou zijn. Verder zou een SMS-ticket zoals bij onze Zuiderburen ook kunnen helpen en waarom kunnen we eigenlijk niet gewoon pinnen of chippen in de bus? :idea:

Of zeg ik nu iets heel doms? :@
Niet alleen de Zuiderburen hebben een SMS-Ticket, b.v. ook de SL (Storstockholms Lokaltrafik) hebben ze dat systeem, ook een keurige simpele App voor smartphones waarbij je heel simpel je keuze kunt maken.

En ook bij de SL kan je geen kaartjes in de bus kopen, maarja... hier moet er eerst nog een clubje duurbetaalde stropdassen ingehuurd worden om opnieuw een (vierkant)wiel uit te vinden.

Overigens voor toeristen hebben ze zelfs op de SL site een filmpje in het engls waarin de mogelijkheden voor het kopen van kaartjes wordt verteld!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Gqvchw-t ... dded#at=71[/youtube]

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 11:41
door huibf
robert55 schreef:...Ik weet niet hoeveel van die zeer incidentele reizigers er zijn, maar dat zijn niet de mensen voor wie het OV in stand wordt gehouden. Op vijf ritten per jaar kan je geen bus laten rijden, de klanten die vijf ritten per week maken zijn veel belangrijker.
dat schrijf ik niet het gaat niet om 5 ritten per jaar, maar er zijn veel meer incidentele reizigers dan je denkt, als die allemaal wegvallen dan zit de bus ineens veel minder vol. en dan komt de negatieve spiraal weer om de hoek kijken.