Busvervoer ligt plat vanwege stakingen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door JeePee »

In Leeuwarden stonden ook veel mensen op de stadsbus te wachten op het busstation. Tja, leg die mensen maar eens uit dat de CXX bussen op de streeklijnen wel rijden en op de stadslijnen niet...
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door IC3 »

Hmm, vandaag wordt het weer eens tijd mijn ov-fietspasje te gaan gebruiken, als niemand me voor is geweest natuurlijk. :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Daniel »

Tja, en hier stond vandaag 'n mooi kaartje in de krant met de niet-stakingsgebieden, waarop ze Dordrecht vergeten waren aan te geven. En dat noemt zich dan 'n lokale krant :P In 't regio-katern stond het weer wel aangegeven trouwens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Daan »

Wat een rust in de klas zeg, als de helft niet op school kan komen :P
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door deadlock »

Daan schreef:Wat een rust in de klas zeg, als de helft niet op school kan komen :P
Omdat ze te lui zijn om te fietsen?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Daan »

Ja tuurlijk, het zijn wel ICT-ers he ;)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door deadlock »

Duidelijk. Als ik op school had gezeten was ik ook gewoon niet gegaan. Ook al zou ik normaliter fietsen :p
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door M57 »

Niet de keerzijde, maar meer de zijkant van de medaille:
Er was geen treinverkeer tussen Haarlem en Amsterdam Sloterdijk. Bussen konden niet ingezet worden wegens de staking bij Connexxion. Om 13.20 uur waren de sporen vrij. Het betrof een zelfdoding.
Aldus ProRail op haar actuele verstoringenpagina.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Aking »

hm... dr zijn nog honderden andere busbedrijven in nederland... k vind m dus niet heel sterk :roll:
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door JeePee »

Alleen heeft NS met CXX en Veolia een contract voor treinvervangend busvervoer. Ze mogen dus niet zo maar andere busboertjes opbellen. Schitterend al die regeltjes he :(
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Chauf21 »

Is er daadwerkelijk een contract tussen de OV-busboeren of heeft dit met concessiewetgeving te maken? Spontane verbussingen heb ik nog niet meegemaakt, maar volgens mij zijn daar voornamelijk touringcarbussen te zien? Als ik zo de hoeveelheid reservebussen en -personeel bij de verschillende garages bekijk, kan er bij plotselinge verstoringen slechts een handjevol bussen uit voorhand geleverd worden.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Mark »

JeePee schreef:Alleen heeft NS met CXX en Veolia een contract voor treinvervangend busvervoer. Ze mogen dus niet zo maar andere busboertjes opbellen. Schitterend al die regeltjes he :(
??? Ik zie altijd bussen van allerlei verschillende touringcarbedrijven hier rijden bij een stremming....
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Wubbo »

Vanochtend was er ook een aanrijding tussen Kruiningen en Goes (meen ik). Ik zei toen nog tegen Geert 'Lekker, daar kunnen ze natuurlijk ook geen treinvervangende bussen regelen door die staking' maar tot mijn verbazing zag ik even later op Teletekst dat er wel bussen reden.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door deadlock »

Mark schreef:
JeePee schreef:Alleen heeft NS met CXX en Veolia een contract voor treinvervangend busvervoer. Ze mogen dus niet zo maar andere busboertjes opbellen. Schitterend al die regeltjes he :(
??? Ik zie altijd bussen van allerlei verschillende touringcarbedrijven hier rijden bij een stremming....
Klopt, maar dat het is de verantwoordelijkheid van de busmaatschappij om dat te gaan regelen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Aking »

ik heb hier trouwens de hele dag nog geen bussen voorbij horen/zien komen (de dreef, zeist) dus t ligt inderdaad goed plat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Daniel »

Hier in Dordt geen enkele streekbus gezien, kennelijk staakten de chauffeurs die onder andere CAO's vallen gewoon mee uit solidariteit.

Inmiddels ook al stakingsdreiging bij de stadsdienst hier... het personeel had hier ook allang naar hun uiteindelijke CAO over moeten zijn, maar er schijnt wat onenigheid te zijn over de veranderingen die dit oplevert t.o.v. de HTM-CAO waar ze nu nog onder vallen.
Daarnaast hoort ook het gebrek aan onderhoud bij de redenen voor een eventuele staking: er zouden hier serieus bussen rondrijden die al drie weken een defecte koplamp hebben. Als ze aan zoiets kleins al niet meer toekomen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Thijs »

Raar: in Apeldoorn staakten ook de chauffeurs, maar alleen stadslijn 6 reed nog :o Hoe dat nou kan! :? :P
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door waldo79 »

Onderstaand bericht komt van Veolia. De websites van Arriva en Connexxion melden berichten met een zelfde strekking.

Reactie werkgevers
Veolia schreef:Loonbod 12% voor vakbonden reden om reizigers te duperen

13-5-2008

Vervoerders waarschuwen voor acties in het openbaar vervoer. De stakingen zijn een feit. Het voorstel om 11,5% loonsverhoging en een eenmalige uitkering van 0.5% te geven in ruil voor een kwartier pauze niet langer doorbetalen, is voor de vakbonden reden om – zonder zelfs maar in gesprek te gaan met werkgevers -grote groepen reizigers te duperen. De werkgevers vinden het onbegrijpelijk dat iedere vorm van gesprek geweigerd wordt, terwijl naar de buitenwereld door de bonden telkens weer andere onderwerpen in het conflict worden betrokken. Daarmee is het bewijs geleverd dat het loonbod geen reden kan zijn voor de aangekondigde stakingen. Ondanks herhaalde verzoeken van de werkgevers om in ieder geval met elkaar in gesprek te gaan, houden de bonden vast aan de geplande stakingen. Daarmee kunnen werkgevers niet anders dan reizigers waarschuwen voor de stakingen.

Recht
Werkgevers kunnen niets doen om mensen in geval van nood toch op plaats van bestemming te krijgen; zij mogen namelijk geen ander vervoer inzetten volgens het stakingsrecht. Ook kunnen zij op dit moment niets doen om de stakingen af te wenden, ook al is het loonbod redelijk. In een kort geding kunnen stakingen nooit verboden worden op grond van het loonbod. Alleen wanneer de procedure niet juist is gevolgd of onevenredige schade in de maatschappij ontstaat, kan een rechter de stakingen een halt toeroepen. Dit staat los van de inhoud en redelijkheid van het loonbod.

Kommer en kwel in het streekvervoer
Een aantal zaken wordt door de vakbonden aangegrepen om de werkgevers in een kwaad daglicht te zetten. Zo zou het streekvervoer achteruit gehold zijn sinds de invoering van marktwerking. Dit wordt door diverse onderzoeken tegengesproken. Zo is de klanttevredenheid in aanbestede gebieden sterker gestegen dan in niet aanbestede gebieden en hebben de medewerkers in onderzoek aangegeven dat zij zich veiliger voelen dan eerder het geval was. Het internet heeft bedrijven veel bereikbaarder gemaakt, waardoor het aantal klachten op veel plekken in Nederland gestegen zijn. En dat is goed, want op deze wijze kunnen we de dienstverlening nog verder verbeteren. Maar dat zet de toename van het aantal klachten wel in een andere context dan zoals de vakbonden het hebben gesteld. Het openbaar vervoer kost de burger zelfs in absolute zin minder dan voor de aanbestedingen, terwijl chauffeurs in de afgelopen jaren netjes zijn meegegroeid met de gemiddelde loonstijgingen.

Arbeidsomstandigheden
Een chauffeur heeft een verantwoordelijke baan. En daar moet hij dan ook een passend salaris voor ontvangen. En daarom ligt er ook een goed loonbod. Maar zoals ook gebruikelijk in andere sectoren, moeten we wel flexibiliteit creëren in de arbeid en daarom willen wij een kwartier van de verder volledig betaalde pauze onbetaald maken. Na invoering van deze maatregel is het werkpakket van de chauffeur nog steeds goed, hij heeft voorwaarden, die bovengemiddeld zijn in Nederland; zoals hoe diensten zijn opgebouwd, compensatie van vrije dagen en de daadwerkelijk productieve uren. Wat de vakbonden onderbelicht laten, is dat werkgevers ook voorstellen hebben gedaan die positief zijn voor de medewerker, zoals het instellen van een flexpool.

Het conflict
Een belangrijke oorzaak voor het ontstaan van het conflict is dat lang is getracht afspraken te maken met Den Haag over het terugdraaien van bezuinigingen op de strippenkaart, BDU en het compenseren van onevenredig gestegen kosten zoals de dieselprijs. De bedrijven hebben namelijk geen enkele invloed op de tarieven die zij mogen hanteren. Zij hebben naar de vakbonden aangegeven dat zij in gesprek zijn om daarmee de kwaliteit van het openbaar vervoer te kunnen blijven borgen.

Ook een mogelijke reden voor de ongemeen harde opstelling van de bonden zou kunnen zijn dat de werkgevers erg laat met het bod zijn gekomen. Ondanks het feit dat vervoerders al vroegtijdig hebben aangegeven tijd nodig te hebben, is de kritiek van de vakbonden terecht. Daarmee heeft onzekerheid voor alle partijen langer geduurd. Maar werkgevers vinden het onbegrijpelijk dat dit alsnog kan leiden tot het duperen van reizigers.
Bron
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door mb90 »

mb90 schreef:Het zou me overigens niets verbazen als er morgen nog wat mensen op een streekbus zitten te wachten.
En ja hoor! Het was vandaag weer zover.

Bij de bushalte van de bussen naar Lombardijen en Ridderkerk zat een groep studenten op de bus te wachten. Ik heb ze maar gezegd dat ze beter met de RET-bussen naar Lombardijen konden gaan, want de eerstvolgende CXX-bus zou pas vrijdag komen.
Bij de bushalte voor de bussen naar Barendrecht zat verder een groep allochtone vrouwen te wachten. Ook tegen hun vertelde ik dat er geen bus kwam, maar ze konden geeneens Nederlands. Het enige wat eruit kwam was: "Wachten op volgende tijd". Ik heb ze daarom maar lekker laten zitten.
Bij de bushaltes voor de bussen naar de Hoeksche Waard en Goeree van Arriva zat niemand.

Later op de dag stonden er trouwens 2 RET-ers bij de halte voor de bussen naar Barendrecht. Ze zullen vast wel gehoord hebben dat er mensen niets van de stakingen wisten en dat ze daarom de mensen voor konden lichten. Het was overigens wel erg rustig met bussen nu op het Zuidplein.

Ben benieuwd of er morgen nog mensen die in een grot wonen staan te wachten op een bus... :roll:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Wubbo »

reactie werkgevers schreef:Het conflict
Een belangrijke oorzaak voor het ontstaan van het conflict is dat lang is getracht afspraken te maken met Den Haag over het terugdraaien van bezuinigingen op de strippenkaart, BDU en het compenseren van onevenredig gestegen kosten zoals de dieselprijs. De bedrijven hebben namelijk geen enkele invloed op de tarieven die zij mogen hanteren. Zij hebben naar de vakbonden aangegeven dat zij in gesprek zijn om daarmee de kwaliteit van het openbaar vervoer te kunnen blijven borgen.
Kan iemand mij de link met de looneisen van de buschauffeurs uitleggen? Het enige dat ik kan bedenken is dat de buschauffeur meer geld had gekregen als de diesel goedkoper was, maar wat kan die buschauffeur aan die prijs doen?
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Thijs »

Na ja, de vervoersbedrijven komen door bezuinigingen nog krapper in hun financiën en moeten nog scherper op hun kosten letten. Het Rijk heeft dit jaar een korting ingehouden (of in ieder geval: het is flink lager dan inflatie geweest) en de meeste OV-autoriteiten compenseren die niet.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Wachten op een leeg busstation

Bericht door Wubbo »

Wachten op een leeg busstation
Door COEN VAN KRANENBURG
NAALDWIJK - Als je in Westland 18 jaar bent, kun je maar beter je rijbewijs halen. Waarom? Dat is woensdag weer eens duidelijk geworden.Het streekvervoer ligt plat in verband met een staking van buschauffeurs en anders dan steden als Den Haag, Zoetermeer en Delft kent Westland geen tram, trein, of stadsbus om op terug te vallen. De HTM, RET en Randstadrail staken niet.

Onder die omstandigheden is het in Westland thuisblijven, bedelen om een lift, of verdraaid ver fietsen naar het treinstation in Schiedam, Delft of Hoek van Holland, wat al gauw zo’n drie kwartier kost.

Behalve de auto, is er namelijk geen serieus vervoersalternatief. met de fiets naar de treinstations in Delft, Schiedam of Hoek van Holland is gewoon weg te ver voor scholieren en werknemers die naar Rotterdam en Den Haag willen.

Dus zijn de fiets en de auto de enig overgebleven mogelijkheden om (op tijd) op de plaats van bestemming te komen.

En aangezien fietsen naar Schiedam, Hoek van Holland of Delft voor de meeste reizigers te ver is, wordt de keuze voor de niet autorijdende Westlander ineens een stuk eenvoudiger. Je bedelt bij familie of vrienden of die je weg wil brengen, of je neemt je verlies en blijft thuis.

Het busstation aan de Verdilaan in Naaldwijk ligt er dankzij de staking onnatuurlijk verlaten bij deze woensdagochtend. Normaal gesproken ziet het er gedurende de spits zwart van de mensen.

„Ik dacht al, heeft iedereen vandaag vrij ofzo’’, lacht studente Suzanne van Veen, „maar dat is het dus niet. Ik zie hier op het station trouwens nergens staan dat er wordt gestaakt. Dat hadden ze wel beter mogen regelen.’’

Een staking in het openbaar vervoer? „Werelds,’’ reageert een tot woensdagochtend argeloze Joey Zonneveld. Hij had geen idee. „Dat komt goed uit. Dan ga ik weer naar huis.’’ Joey heeft toch al niet zo’n zin in school, en als hij niet naar Rotterdam kan, ligt hij liever in de achtertuin.

Remko de Kok, die op de Coolsingel werkt, is minder blij. „Ik had er al een beetje rekening mee gehouden,’’ reageert hij gelaten. „ Ik wilde het zekere voor het onzekere nemen en toch even kijken of er misschien nog een bus reed, maar ik denk dat ik zo maar ga. Die bus zie ik niet meer komen.’’

Remko de Kok heeft dinsdag al voorzorgsmaatregelen genomen door werk mee naar huis te nemen. „Ik kan dus thuis werken, maar ik vind het leuker op kantoor met mijn collega’s. Dat is inspirerender.’’

De stakingen hangen De Kok de keel uit. „De laatste jaren wordt er wel heel erg makkelijk naar dat middel gegrepen. Misschien moeten mensen ook eens accepteren dat ze niet altijd kunnen krijgen wat ze willen. Dan maar geen loonsverhoging.’’

Reiziger Willem Noordermeer, <NO1>die ook in Rotterdam werkt, is het niet met De Kok eens. Hij <NO>kan de staking van de buschauffeurs wel begrijpen. „Alles wordt duurder. Dan moet je toch wat.’’ De staking vindt hij lastig, maar niet onoverkomelijk. „Over twee dagen is het weer voorbij. Tot die tijd pak ik de auto naar het station, want bij mijn werk kun je niet parkeren.’’

Als reizigers als Joey, Remko, Suzanne en Willem al lang en breed zijn afgedropen, verschijnt er plots toch een bus op het platform. Het levert de nodige verwarring op.

Volgens een woordvoerder van vervoersbedrijf Connexxion gaat het vermoedelijk om een voor de staking al ingehuurde touring car om als extra vervoer te dienen tijdens de spits. „Die buschauffeurs hebben niets met de staking te maken en blijven dan ook gewoon rijden.’’

Bron: Algemeen Dagblad
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Chauf21 »

Wubbo schreef:Kan iemand mij de link met de looneisen van de buschauffeurs uitleggen? Het enige dat ik kan bedenken is dat de buschauffeur meer geld had gekregen als de diesel goedkoper was, maar wat kan die buschauffeur aan die prijs doen?
Thijs schreef:Na ja, de vervoersbedrijven komen door bezuinigingen nog krapper in hun financiën en moeten nog scherper op hun kosten letten. Het Rijk heeft dit jaar een korting ingehouden (of in ieder geval: het is flink lager dan inflatie geweest) en de meeste OV-autoriteiten compenseren die niet.
Ook wordt gesuggereerd dat de verschillende vervoerders de toenemende kosten onderschat hebben of hadden verwacht dat de overheid wel zou bijspringen. Dat is niet gebeurd waardoor er nu vrij weinig te besteden is. De werkgevers moeten dus niet kosten wat kost een concessie willen binnenslepen door heel goedkoop in te schrijven, dat gaat op den duur averechts werken. ZIe hier gelijk het probleem: als de een niet goedkoop inschrijft, doet een ander dat wel. Een signaal naar de overheid om de concessies zo te verdelen zodat vervoerders niet direct in financiële problemen hoeven te komen.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door WSM »

Chauf21 schreef:Ook wordt gesuggereerd dat de verschillende vervoerders de toenemende kosten onderschat hebben of hadden verwacht dat de overheid wel zou bijspringen.
Als dat zo zou zijn, is dat het bedrijfsrisico van de vervoerder. Als mijn werkgever een contract aangaat voor bedrag X en door allerlei omstandigheden blijkt de winst die gemaakt wordt fors minder, staat de klant ook niet met een koffer geld op de stoep om bij te springen.
Dat is niet gebeurd waardoor er nu vrij weinig te besteden is. De werkgevers moeten dus niet kosten wat kost een concessie willen binnenslepen door heel goedkoop in te schrijven, dat gaat op den duur averechts werken. ZIe hier gelijk het probleem: als de een niet goedkoop inschrijft, doet een ander dat wel. Een signaal naar de overheid om de concessies zo te verdelen zodat vervoerders niet direct in financiële problemen hoeven te komen.
De vervoerders zijn zelf verantwoordelijk voor een realistische inschrijving. De overheid dient wel te kijken of het ook echt kan, maar als diverse aanbiedingen vwb prijs realistisch zijn, is het risico vervolgens voor de vervoerder. Of gaat jouw werkgever als onverhoopt blijkt dat de kosten gedaald zijn en er dus meer winst gemaakt is dan verwacht, het verschil ook terugstorten aan de concessieverlener?
Laatst gewijzigd door WSM op wo 14 mei 2008, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Nielske1990
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 19:22
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Bericht door Nielske1990 »

Op het busstation in Helmond stond om 7.40 wel geteld één bus te niksen, met opvallend genoeg iemand achter het stuur. Display vertelde dat het stadslijn 52 was, met als eindbestemming Helmond. Geen idee wat ie daar moest. :?

In Eindhoven zag het er onderhand eng uit, zo leeg als het was. Alleen de grote voetgangersstromen lieten zien wat er aan de hand was.

In Breda één bus zien rijden, ik meen lijn 116 naar Etten-Leur te hebben zien staan. :wink:
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten