Pagina 4 van 11

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Geplaatst: wo 21 mei 2008, 12:32
door Chauf21
Treffende foto op Nufoto.nl:
Afbeelding

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Geplaatst: wo 21 mei 2008, 12:35
door Jurjen
En die mooie nieuwe busbaan in het Alkmaarse ligt er (zoals altijd) verlaten bij. ;-)

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Geplaatst: do 22 mei 2008, 18:51
door Daantje
Uiteraard moet ik weer naar het ziekenhuis als er geen bussen rijden (afgelopen drie keren moest ik steeds als er geen treinen reden). Ik zit nu te denken om m'n fiets mee te nemen in de trein maar dan kost het me twee fiets dagkaarten én kan ik op woensdagavond pas na de avondspits naar huis. Ik hoop echt dat er voor volgende week een akkoord komt. Anders moet ik waarschijnlijk van 9.00 tot 16.00 uur daar zitten terwijl ik om 11.00 uur en om 13.30 uur een afspraak heb :?

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Geplaatst: do 22 mei 2008, 19:00
door Vinny
Daantje schreef:Uiteraard moet ik weer naar het ziekenhuis als er geen bussen rijden (afgelopen drie keren moest ik steeds als er geen treinen reden). Ik zit nu te denken om m'n fiets mee te nemen in de trein maar dan kost het me twee fiets dagkaarten én kan ik op woensdagavond pas na de avondspits naar huis. Ik hoop echt dat er voor volgende week een akkoord komt. Anders moet ik waarschijnlijk van 9.00 tot 16.00 uur daar zitten terwijl ik om 11.00 uur en om 13.30 uur een afspraak heb :?

Moet je twee keer naar het ziekenhuis?

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Geplaatst: do 22 mei 2008, 19:05
door Chauf21
Ben je er in ieder geval op tijd :lol:

Ondanks dat iedereen (ook de chauffeurs) wil dat het probleem snel opgelost is, zal een akkoord er niet zo snel in zitten, ben ik bang. Beide partijen zijn stellig en naar wat ik inschat zit het muurvast.

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Geplaatst: do 22 mei 2008, 19:07
door Daantje
Vinny schreef:Moet je twee keer naar het ziekenhuis?


Ik moet regelmatig naar het ziekenhuis maar heb dit keer toevallig twee afspraken op dezelfde dag ja.

Chauf21 schreef:Ben je er in ieder geval op tijd :lol:

Ondanks dat iedereen (ook de chauffeurs) wil dat het probleem snel opgelost is, zal een akkoord er niet zo snel in zitten, ben ik bang. Beide partijen zijn stellig en naar wat ik inschat zit het muurvast.


Je wil niet weten hoelang ik altijd al in dat ziekenhuis zit te wachten ;) (het lulligste is dat ik waarschijnlijk het afdelingsfeest van m'n stage ook wel kan vergeten wat om 18.00 uur begint want als ik pas om 16.00 uur weg kan red ik dat nooit).

Ik ga er eigenlijk ook niet vanuit dat er volgende week weer bussen rijden dus vandaar dat ik ook al aan het denken ben over een alternatief maar dat is nog best lastig.

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Geplaatst: do 22 mei 2008, 19:13
door WSM
Chauf21 schreef:Ondanks dat iedereen (ook de chauffeurs) wil dat het probleem snel opgelost is, zal een akkoord er niet zo snel in zitten, ben ik bang. Beide partijen zijn stellig en naar wat ik inschat zit het muurvast.

Ik hoop dan ook eigenlijk op de staking voor onbepaalde tijd op 1 juni. Gelukkig kan ik dan intrek nemen in mijn nieuwe huis, dus kan ik dan op de fiets naar mijn werk.
Iemand zal uiteindelijk toch moeten bewegen. En als het busvervoer voor weken gaat stilliggen, gaat dat zeer grote imagoschade voor alle partijen opleveren. Hopelijk gaat het dan ook klanten en banen kosten en hebben werkgevers en werknemers met hun beider starre houdingen dan bereikt wat ze willen....

De beste reiziger is immers geen reiziger enzo?

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Geplaatst: do 22 mei 2008, 19:16
door Chauf21
Ik ben heel benieuwd naar de ontwikkelingen op korte en de gevolgen op lange termijn ja...
Het toch al fragiele OV-product (of dienst zo je wilt), wordt alleen maar onbetrouwbaarder op deze manier. Erg jammer :(

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Geplaatst: do 22 mei 2008, 19:22
door Vinny
dit keer toevallig twee afspraken op dezelfde dag ja.
Dan heb je toch maar één fietsdagkaart nodig?

Ik ga eens kijken of ik wat voor je kan doen; maar ik belóóf niets. Waar moet je eigenlijk heen? Delft?

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Geplaatst: do 22 mei 2008, 19:23
door WSM
Precies, het is helemaal geen goede PR.
Praktijkvoorbeeld: is het staking, rijdt ook nog eens mijn bus niet, gevolg +30 waardoor ik de laatste bus naar huis had.
Je zult door zo'n grap maar je laatste bus-voor-de-staking missen zeg.

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Geplaatst: do 22 mei 2008, 19:32
door Daantje
Vinny schreef:
dit keer toevallig twee afspraken op dezelfde dag ja.
Dan heb je toch maar één fietsdagkaart nodig?

Ik ga eens kijken of ik wat voor je kan doen; maar ik belóóf niets. Waar moet je eigenlijk heen? Delft?


Ik zou woensdagavond na m'n stage naar m'n moeder gaan in Middelburg en dan donderdag naar het ziekenhuis in Goes (en daarna weer naar Rotterdam), dan heb ik er twee nodig. Ik red het niet als ik donderdagochtend ga (want ik wil ook wel rekening houden met vertraging ed). Ik moet dus naar Goes :)

Wat zou je willen regelen dan?

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Geplaatst: do 22 mei 2008, 20:26
door Vinny
Wat zou je willen regelen dan?
Eens kijken of er binnen de organisatie nog ergens een ongebruikte fietsdagkaart ligt.

Maar Goes heeft een OV-fiets (voor 2,85 kun je een fiets huren voor 20 uur, als je je aanmeldt via deze website: http://www.ov-fiets.nl/ en daarnaast is er een treintaxi (voor 4,40 euro enkele reis, en koop er gelijk eentje voor de terugweg anders kost die 5,50).

Staking: niet alleen tegengestelde belangen

Geplaatst: do 22 mei 2008, 23:19
door Wubbo
Staking: niet alleen tegengestelde belangen
donderdag 22 mei 2008 | 07:50 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 22 mei 2008 | 18:59

Alweer geen bus vandaag buiten de spits. 's Ochtends en 's avonds wordt er wel gereden, vooral ook voor de ploeteraars in de eindexamenklassen. Wie alleen 's ochtends examen heeft, vindt tussen de middag geen busvervoer.

Bonden en bazen rollebollen over straat, zonder echt met elkaar te praten. Ze ruziën over een nieuwe cao. Bazen zeggen: er moet meer flexibiliteit komen, chauffeurs moeten wat harder werken en dan krijgen ze meer loon. Bonden zeggen: wij willen gewoon meer loon, we willen ook best wat flexibeler zijn, maar dat heeft dus een prijs.

En over die prijs wordt dan weer, tot op cijfers achter de komma, heel wat afgesteggeld.

Al weken houden ze elkaar zo in de greep. Ze praten al sinds januari. Dat gesprek hebben de bazen niet zo slim aangepakt, lijkt het. Ze zijn er vrij bot ingekleund met vooral allerlei beperkingen voor het tot nu toe ook best mooie bestaan van buschauffeur. Met De Markt! als argument hebben onderhandelaars van werkgeverskant onvoldoende oog gehad voor de beroepscultuur, de sentimenten en de goed ontwikkelde beroepsopvatting van de chauffeurs die in hun werk ook af en toe best wat voor de kiezen krijgen van sommig publiek.

De chauffeurs op hun beurt bewijzen wel lippendienst aan de nieuwe tijd, ze zien dat modernisering van hun bedrijven nodig is, maar handelen daar eigenlijk nauwelijks naar. Niet zo vreemd, als je bedenkt dat er ook een omvangrijke 'oudere garde' achter het stuur zit. Die gemiddeld grijzere garde domineert ook de bonden, zoals in veel bedrijfstakken.

De mannen en enkele vrouwen hebben sinds vorige week hun enige echte wapen ingezet: wij rijden niet óf voor niets. Ze zijn, zeker in Brabant, ook nog altijd link op hun bazen die - zo mag worden verondersteld - voor het binnenhalen van de openbaar vervoersregio vorig jaar misschien wel te weinig hebben gekregen. Dat aanbestedingscircus op het provinciehuis heeft het onderlinge vertrouwen tussen bazen en werknemers niet vergroot.

Gisteren kwam het voorstel van het CNV om informeel te praten. Daar hebben de werkgevers nee tegen gezegd.

Ze vertrouwen het niet, ze vrezen een bondsdictaat, zegt de werkgeverswoordvoerster. Maar de bonden vinden het gedoe ook prima, lijkt het wel. Het CNV kwam dus over de afgewezen suggestie voor informeel overleg met een persbericht.

Weer kabaal, ondertussen gaat de staking door en wacht iedereen. Niet op de bus, maar op een vergadering in de Groen van Prinstererzaal in het Tweede Kamergebouw. Daar praat de Kamercommissie Verkeer aanstaande dinsdagmiddag over busvervoer, over marktwerking en de gevolgen daarvan.

De CAO-partijen ontkennen het op zijn allerhardnekkigst, maar ze hebben er allebei wel belang bij dat de komende dagen de druk op de ketel blijft.

De budgetten van de busbedrijven staan zwaar onder druk, ook vanwege de stijgende brandstofprijs. Er is dus niet veel ruimte voor betere lonen, terwijl die uitgerekend het smeermiddel vormen richting noodzakelijke modernisering van de bus-bedrijfstak. Een bemiddelaar inzetten, zoals staatssecretaris Tineke Huizinga vanuit China bijdroeg, daar zit niemand op te wachten. Dat geeft gezichtsverlies.

Maar als de politici, ook financieel, een handje kunnen helpen zou dat mooi zijn. En minstens zo mooi zou het zijn als de acties een handje kunnen helpen om de dames en heren in het parlement op dat idee te brengen!

Bron: BN DeStem

Toch geen bus buiten de spits

Geplaatst: do 22 mei 2008, 23:21
door Wubbo
Toch geen bus buiten de spits
door Henk Schol henk.schol@bndestem.nl. dinsdag 20 mei 2008 | 08:40 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 21 mei 2008 | 12:45

BREDA - Alleen in de spits rijden ze: Buschauffeurs van Veolia in West- en Midden-Brabant sluiten zich toch aan bij de landelijke acties voor een betere CAO. Vanaf vandaag wordt buiten de spitsuren gestaakt. Eind vorige week was er een meerderheid van chauffeurs voor deze dagen wél rijden en na 1 juni weer volop staken.
Dat tij is gekeerd en de chauffeursrijen zijn weer gesloten, bevestigt ook vakbondsman Meindert Gorter (FNV).

Tijdens de spits - 's ochtend tot 09.00 uur en 's middags van 16.00 tot 19.00 uur - moeten passagiers in Brabant gewoon betalen. "Anders kost ons dat te veel inkomen, omdat de werkgever ons afrekent op niet-betaalde kaartjes", verklaart een chauffeur.

Met deze staking willen de chauffeurs een betere cao afdwingen. De onderhandelingen die onder druk van de 48 uursstaking van vorige week tussen bonden en busbedrijven zijn gevoerd, bleven zonder resultaat.

Morgen spreken partijen elkaar weer aan de onderhandelingstafel, zo bevestigt werkgevers-zegsvrouwe Liesbeth de Vries. Als die ronde weer niets oplevert staat voor volgende week dinsdag, woensdag en donderdag een volgende staking buiten de spits op het programma.

Bron: BN DeStem

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Geplaatst: za 24 mei 2008, 19:58
door Daniel
Provincies korten streekvervoer

door Laurens Kok

DEN HAAG - Een aantal provincies weigert het streekvervoer te betalen voor ritten die door de staking zijn uitgevallen. Drenthe, Groningen, Noord-Brabant en Zeeland stellen dat de busbedrijven contractbreuk plegen en daarom minder geld moeten krijgen.

De provincies zijn verantwoordelijk voor het busvervoer binnen hun grenzen en hebben daartoe contracten (concessies) afgesloten met vervoerders als Veolia, Arriva en Connexxion.

In ruil voor het vervoer van inwoners gaan er jaarlijks miljoenen euro's belastinggeld naar de busbedrijven. De provincies Drenthe, Groningen, Noord-Brabant en Zeeland stellen dat ritten die niet worden gereden, niet worden betaald. Drenthe en Groningen gaan nog verder door ook de misgelopen opbrengst van buskaartjes door te berekenen aan de vervoerder.

Ook in Utrecht ligt een dergelijk voorstel op tafel. Volgens provinciekoepel IPO wordt er op alle provinciehuizen nagedacht hoe met de financiële gevolgen van de staking moet worden omgegaan. Hoewel de provincies de staking behoorlijk beu zijn, is het niet waarschijnlijk dat zij boetes zullen opleggen.

Volgens een IPO-woordvoerster worden die pas uitgedeeld bij wanprestaties. "In dit geval is daar geen sprake van omdat de omstandigheden anders zijn." In Limburg zijn nog geen plannen gemaakt, maar volgens gedeputeerde Bert Kersten zal 'een verrekening zeker een rol spelen'. Kersten houdt het kabinet-Balkenende grotendeels verantwoordelijk voor de onvrede bij de buschauffeurs. Het rijk bezuinigt namelijk op de zogeheten brededoeluitkering waarvan tachtig procent (zo'n 500 miljoen euro) is bestemd voor het streekvervoer.

"Tegelijkertijd rijzen de energieprijzen de pan uit, is de verdere privatisering van het busvervoer stopgezet en slibt het land langzaam dicht. Dat noem ik zwalkend rijksbeleid" , aldus Kerstens.

De gedeputeerde roept verantwoordelijk staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) op de bezuiniging op het streekvervoer ongedaan te maken. "Ze wil dat een bemiddelaar de onderhandelaars weer aan tafel krijgt, maar laat haar eigen rol onbesproken. Huizinga moet een strakke leiding voeren." Als het aan Kerstens ligt, zijn de stakingen snel voorbij. Hij vreest een financiële strop als de acties aanhouden en reizigers uit frustratie het openbaar vervoer voorgoed de rug toekeren.

Reizigersorganisatie Rover is 'helemaal klaar' met de voortdurende staking in het streekvervoer. "Er komt een moment dat wij naar de rechter stappen omdat de acties buitenproportioneel worden" , aldus een woordvoerder.

Bron: De Stentor

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Geplaatst: zo 25 mei 2008, 20:13
door Dubbele P
Hmm, maar de hele komende week rijden er nog enkel bussen in de spits?

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Geplaatst: zo 25 mei 2008, 20:18
door Daniel
Op dinsdag, woensdag en donderdag inderdaad alleen nog bussen in de spits, vanaf 1 juni zou er helemaal geen bus meer rijden als er dan nog geen akkoord is.

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Geplaatst: ma 26 mei 2008, 09:02
door Geert
En 1 juni is dus aanstaande zondag al :!:
Bah, dat gekut met staken ook, heb vanmorgen al helemaal de rest van mijn week lopen plannen om die stakingen te ontwijken :roll: Ik snap die chauffeurs wel, maar erg praktisch is het niet. Ik moet er dus voor zorgen dat ik altijd nog naar mijn fiets kan om thuis te komen :(

Over die provincies die de busvervoerders korten: wel begrijpelijk en terecht vanuit de provincies, maar volgens mij komt de oplossing van het conflict alleen maar verder weg te staan (nog minder geld voor loonsverhoging)...

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Geplaatst: ma 26 mei 2008, 12:25
door WSM
Geert schreef:Over die provincies die de busvervoerders korten: wel begrijpelijk en terecht vanuit de provincies, maar volgens mij komt de oplossing van het conflict alleen maar verder weg te staan (nog minder geld voor loonsverhoging)...
Dat is dan jammer voor de mensen die het zover laten komen dat er zoveel ritten uitvallen. Als de vervoerder de beloofde diensten niet levert is het niet meer dan terecht dat daar sancties tegenover staan.
Ik hoop in elk geval dat deze acties flink reizigers gaan kosten, dan heeft men hopelijk bereikt wat men wil.

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Geplaatst: ma 26 mei 2008, 12:38
door Geert
Ja, ik schreef ook al dat ik het verder wel terecht vind ;-)

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Geplaatst: ma 26 mei 2008, 19:02
door Chauf21
In ruil voor het vervoer van inwoners gaan er jaarlijks miljoenen euro's belastinggeld naar de busbedrijven. De provincies Drenthe, Groningen, Noord-Brabant en Zeeland stellen dat ritten die niet worden gereden, niet worden betaald. Drenthe en Groningen gaan nog verder door ook de misgelopen opbrengst van buskaartjes door te berekenen aan de vervoerder.

Huh, de inkomsten van wagenverkoop komen direct bij de vervoerder en worden niet verder verdeeld of doorgespeeld. Waarom zou de misgelopen opbrengst dan moeten worden verrekend aan de provincies :? Of zit dat in die genoemde provincies weer anders in elkaar?

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Geplaatst: ma 26 mei 2008, 19:30
door WSM
En hoe zit het met strippenkaarten in de voorverkoop?

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Geplaatst: ma 26 mei 2008, 19:41
door Chauf21
Die worden, samen met de abonnnementen en supplementen bij NS-kaartjes, wel verdeeld d.m.v. ingewikkelde verdeelsleutels aan de hand van enquêtes.
Maar aangezien wordt verondersteld dat de wagenverkoop bij iedere vervoerder ongeveer gelijk zal zijn, is besloten die opbrengsten niet te verdelen.

Meer informatie over de verdeling is hier te vinden: http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/WROOV%20de%20black%20box%20geopend_tcm195-160786.pdf.

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Geplaatst: ma 26 mei 2008, 21:29
door Daantje
In Zeeland heb je bijvoorbeeld Zeelandkaartjes (gehad) die geldig waren in de bus maar ook geldig waren of iig korting gaven in een aantal attracties en musea. Wellicht loopt de provincie daar wel de opbrengst van mis?

Mijn probleem is trouwens opgelost, m'n moeder gaat me brengen en komt me halen (onder werktijd) :) Al hoop ik wel dat de bussen snel weer gaan rijden anders heb ik 6 juni weer hetzelfde probleem.

Re: Busvervoer ligt woensdag en donderdag plat

Geplaatst: ma 26 mei 2008, 21:45
door JeePee
Chauf21 schreef:Huh, de inkomsten van wagenverkoop komen direct bij de vervoerder en worden niet verder verdeeld of doorgespeeld. Waarom zou de misgelopen opbrengst dan moeten worden verrekend aan de provincies :? Of zit dat in die genoemde provincies weer anders in elkaar?

Zit daar idd anders in elkaar. OV-bureau Groningen Drenthe is opbrengstverantwoordelijk. Dat houdt in dat de vervoerder ruim 70 miljoen euro per jaar ontvangt van het OV-bureau. Echter krijgen zij geen andere inkomsten. De verkopen van kaartjes op de bus en de WROOV inkomsten zijn voor het OV-bureau. Arriva moet dus de inkomsten van de busverkoop afdragen. Die loopt het OV-bureau nu dus mis. In principe voelt de vervoerder daar dus hetzelfde als in de andere regio's.