Pagina 1 van 1

Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Geplaatst: wo 06 apr 2011, 08:12
door Daan
Hondekoppen vinden hun Waterloo in Groningen
Geplaatst op: woensdag 6 april 2011 07:00
Laatst bijgewerkt: woensdag 6 april 2011 08:12


GRONINGEN - Een belangrijke episode uit de geschiedenis van de Nederlandse Spoorwegen wordt de komende twee jaar in Groningen luidruchtig afgesloten. Op het terrein van het in demontage en sloop gespecialiseerde bedrijf Simmeren scheuren machines zeshonderd 'bakken' van het treintype Hondekop uit elkaar.

De eerste exemplaren zijn eind vorige week aangekomen aan de Winschoterweg. De sloop is deze week begonnen. Per dag moeten twee bakken die samen een treinstel vormen gedemonteerd. Diepladers brengen elke dag nieuwe voorraad die nu nog op tal van plaatsen in het land staat geparkeerd.
Lees verder

Re: Hondekoppen vinden hun Waterloo in Groningen

Geplaatst: wo 06 apr 2011, 08:15
door Daan
Helaas maakt men wel een flinke blunder in dit artikel. Men heeft het namelijk over Hondekoppen... Het gaat echter om Plan V, Mat '64. In de papieren editie van het Dagblad van het Noorden gaat men zelfs nog verder, daar vermeldt men namelijk ook dat dit Mat '54 zou zijn, en dat de laatste trein in 1996 reed... :roll: :neg:

Re: Hondekoppen vinden hun Waterloo in Groningen

Geplaatst: wo 06 apr 2011, 09:52
door VIRM
Dus dit is definitief het einde van Plan V? Ondanks dat ze nog gewoon lekker rondtuffen in de dienstregeling?

Overigens: er blijft toch wel minimaal één treinstel behouden voor in het Spoorwegmuseum neem ik aan?

Re: Hondekoppen vinden hun Waterloo in Groningen

Geplaatst: wo 06 apr 2011, 11:18
door reisthijs
Nee dus, dit is nog lang niet het einde van Plan V, dat wordt over een jaar of 2 pas verwacht. Niet erg diepgravende journalistiek dus hier, er klopt vrij weinig van dit artikel...

Het gaat hier alleen maar om de sloop van de stellen die al aan de kant stonden. (Het genoemde getal van 600 bakken is dan ook onzin, dat is zo ongeveer het totaal van alle ooit gebouwde stellen Mat '64 bij elkaar)

(En inderdaad zal er minstens één stel bewaard, die is vorig jaar alvast overgedragen aan het Spoorwegmuseum)

Re: Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Geplaatst: wo 06 apr 2011, 11:30
door Caspar
Het gaat hier alleen maar om de sloop van de stellen die al aan de kant stonden. (Het genoemde getal van 600 bakken is dan ook onzin, dat is zo ongeveer het totaal van alle ooit gebouwde stellen Mat '64 bij elkaar)
Maar dan klopt dat toch wel in het stukje? Er gaan toch weer meer stellen aan de kant de komende maanden? Die gaan dan ook weer naar die sloop. Uiteindelijk zullen ze dan dus 600 bakken slopen zoals vermeld.

Re: Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Geplaatst: wo 06 apr 2011, 11:31
door webguy
Er zijn al veel gesloopt uit de vroege series. Dus dat aantal van 600 klopt niet echt.

Re: Hondekoppen vinden hun Waterloo in Groningen

Geplaatst: wo 06 apr 2011, 12:07
door Daan
reisthijs schreef:Nee dus, dit is nog lang niet het einde van Plan V, dat wordt over een jaar of 2 pas verwacht. Niet erg diepgravende journalistiek dus hier, er klopt vrij weinig van dit artikel...
Moet je het stuk in de papieren editie eens lezen, dat is pas om te huilen... :(

Verder viel me vorige week op dat er ook een paar stellen V in Onnen staan. Geen idee hoe lang al, was er al een hele tijd niet meer geweest.

Re: Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Geplaatst: wo 06 apr 2011, 12:28
door Ennes
zo zie je maar weer wat een hoop onzin er via de pers verspreid wordt.

Re: Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Geplaatst: wo 06 apr 2011, 18:20
door Cookie
Dagblad van het Noorden leest blijkbaar mee :P : http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/art ... ondekoppen

Re: Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Geplaatst: wo 06 apr 2011, 18:54
door Dexter
Deze treinstellen lijken wel erg op de hondekop, omdat ze net als 'Mat 54' een bolle neus hebben om de machinist te beschermen.
Hahaha leuk gevalletje "Hoe red ik mijn gezicht?" :lol: En van die bolle neus hadden we nou niet echt veel bescherming, er zijn talloze voorbeelden van botsingen waarna er niets van de neus en de cabine overbleef.

Re: Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Geplaatst: do 07 apr 2011, 16:59
door VIRM
Even een vraagje: kunnen we er dan vanuit gaan dat de SLT's inmiddels winterproof zijn? Want als die uitvallen en er zijn geen backup Plan V'tjes...

Re: Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Geplaatst: do 07 apr 2011, 18:09
door Klaasje
De SLT's stonden allemaal met hetzelfde probleem aan de kant: Kortsluiting door smeltwater. Dat schijnt (binnen de garantieperiode!) opgelost te zijn door een klepje aan te brengen. We gaan het komende winter merken. *O*

Re: Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Geplaatst: do 07 apr 2011, 21:32
door Geert
Is er inmiddels ook al niet een SLT in de klimaatkamer in Wenen geweest? Als-ie daar zonder problemen vandaan gekomen is lijkt me dat je je niet zo'n zorgen hoeft te maken.

Re: Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Geplaatst: do 07 apr 2011, 21:37
door Caspar
Tsja maar die ICE's zijn daar volgens mij ook al eens geweest, en daar werd het ook boven de 50 graden aan boord afgelopen zomer in Duitsland. Die klimaatkamer is dus geen garantie.

Re: Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Geplaatst: do 07 apr 2011, 22:32
door Daniel
ICMm is er ook geweest en had problemen met uitvallende compressoren in de winter... omstandigheden zijn toch net anders. 'tis er wel koud, maar je hebt niet iets als opstuivende sneeuw door de wind die de trein veroorzaakt.

Re: Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Geplaatst: do 07 apr 2011, 23:54
door reisthijs
Het was daarom ook de bedoeling dat er eind vorig jaar een SLT over de testbaan in Vélim zou gaan rijden om te zien hoe die zich zou gedragen in de sneeuw. Helaas was dat (achteraf gezien) niet zo goed getimed: op 29 november vertrok die SLT richting Tsjechië, op 4 december ging het in Nederland sneeuwen...
Caspar schreef:Tsja maar die ICE's zijn daar volgens mij ook al eens geweest, en daar werd het ook boven de 50 graden aan boord afgelopen zomer in Duitsland. Die klimaatkamer is dus geen garantie.
De vraag is, tot hoe ver wil je gaan bij zo'n test? Die ICE's waren gegarandeerd tot een buitentemperatuur van 32 graden. Tja, dan kunnen die treinen dus jarenlang zonder problemen rondrijden tot die ene zomer dat het een keer 36 graden wordt.

Re: Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Geplaatst: vr 08 apr 2011, 00:03
door Ennes
Is het overigens niet veel handiger dat je bij de aanschaf van nieuw materieel eerst een test exemplaar afneemt, en die vervolgens grondig laat testen, voordat je een hele serie gaat afnemen? Dan kunnen alle gebreken tijdens de bouw van de serie voorkomen worden i.p.v. achteraf gelapt.

Of zou dan de bonus voor de onderhandelaars te laag zijn uitgevallen?

Re: Hondekoppen vinden hun Waterloo in Groningen

Geplaatst: vr 08 apr 2011, 00:28
door Meltrain
reisthijs schreef:Nee dus, dit is nog lang niet het einde van Plan V, dat wordt over een jaar of 2 pas verwacht.
Misschien zelfs nog later. De serie 441 - 483 kan tot uiterlijk 2015 mee en zeker nu de laatste optie op meer SLT is gecancelled, zou het best eens kunnen dat die V'tjes 2015 nog echt gaan halen ook.

Re: Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Geplaatst: vr 08 apr 2011, 00:49
door VIRM
Ennes schreef:Is het overigens niet veel handiger dat je bij de aanschaf van nieuw materieel eerst een test exemplaar afneemt, en die vervolgens grondig laat testen, voordat je een hele serie gaat afnemen? Dan kunnen alle gebreken tijdens de bouw van de serie voorkomen worden i.p.v. achteraf gelapt.
Als de mensen in de hogere managementlagen of de afdeling inkoop nou ook zo dachten...

Re: Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Geplaatst: vr 08 apr 2011, 00:51
door Ennes
VIRM schreef:
Ennes schreef:Is het overigens niet veel handiger dat je bij de aanschaf van nieuw materieel eerst een test exemplaar afneemt, en die vervolgens grondig laat testen, voordat je een hele serie gaat afnemen? Dan kunnen alle gebreken tijdens de bouw van de serie voorkomen worden i.p.v. achteraf gelapt.
Als de mensen in de hogere managementlagen of de afdeling inkoop nou ook zo dachten...
Tja... "ALS" we lopen dagelijks tegen zulke dingen aan.

Re: Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Geplaatst: vr 08 apr 2011, 09:36
door Caspar
reisthijs schreef:
Caspar schreef:Tsja maar die ICE's zijn daar volgens mij ook al eens geweest, en daar werd het ook boven de 50 graden aan boord afgelopen zomer in Duitsland. Die klimaatkamer is dus geen garantie.
De vraag is, tot hoe ver wil je gaan bij zo'n test? Die ICE's waren gegarandeerd tot een buitentemperatuur van 32 graden. Tja, dan kunnen die treinen dus jarenlang zonder problemen rondrijden tot die ene zomer dat het een keer 36 graden wordt.
Nou ik vind dat je wel verder moet gaan dan 32 graden, als blijkt in die klimaatkamer dat bij 36 graden, wat ook in NL geregeld voorkomt, de boel uitvalt dan moeten de eisen worden bijgesteld. Zo ook met vorst. Ik denk dat als die trein even een uurtje wordt blootgesteld aan -20 die er heel anders op reageert dan dat ze hem een paar weken lang aan een stuk blootstellen aan temperaturen tussen de -10 en -20. En als ze daarna een plotselinge temperatuurstijging krijgen te verduren waarbij er bv vanaf het dak een grote hoeveelheid water op de trein wordt gespoten, of ze het dan nog steeds doen. Dan heb je al een wat realistischer beeld.

Re: Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Geplaatst: vr 08 apr 2011, 14:06
door Wubbo
Ennes schreef:Is het overigens niet veel handiger dat je bij de aanschaf van nieuw materieel eerst een test exemplaar afneemt, en die vervolgens grondig laat testen, voordat je een hele serie gaat afnemen? Dan kunnen alle gebreken tijdens de bouw van de serie voorkomen worden i.p.v. achteraf gelapt.
De vraag is dan vooral hoeveel je bespaart, en of je dan niet achter de ontwikkelingen aan blijft lopen. In feite was SM90 zo'n serie (9 stellen, hebben als prototypes voor techniek die uiteindelijk ook in VIRM is gebruikt gediend). Het risico is dat je een trein bestelt, laat bouwen, gaat testen en dan de vervolgbestelling doet. Tussen bestellen van het prototype en de serielevering zit dan makkelijk 10 jaar, 10 jaar waarin de techniek ook weer vooruit is gegaan en je dus achteraf misschien wat beters had kunnen kopen (goedkoper in gebruik, etc).