NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Reiziger Delft »

Ik heb inderdaad wel eens zoiets gehad in de ICE Oberhausen --> Nederland. Ik had geen reservering en er stonden veel mensen bij de deuren en in het gangpad. Ik liep echter toch het rijtuig in, waar een lege stoel met een tas erop was. Er stonden mensen naast die stoel, maar toch vroeg ik of ik er mocht zitten. De man haalde vervolgens zuchtend de tas weg en ik kon gewoon lekker zitten. 8-) Ik kreeg wel woedende blikken van de staande passagiers, maar ik snap niet waarom die niet eerder gevraagd hadden of ze er konden zitten.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door iljitsch »

robert55 schreef:Met de nieuwe regeling is heel goed te leven. Voor een museum in Den Haag [korte reis voor mij] marginaal eerder terug, een dag wandelen in Limburg eindigt toch al met eten daar dus is ruim na 18.30.
Je zal vast met tritsen voorbeelden kunnen komen waar het minder positief uitpakt en waar reizigers echt alleen in de spits zouden kunnen reizen. Al je echt gaat kijken zal dat wel meevallen.
Wat voor mij toch veel voorkwam was dat ik (ZZPer) zakelijk de trein nam. Plannen om na 9 uur te vertrekken was vaak goed te doen, maar je weet vaak niet echt hoe laat je teruggaat. Voor 16 u weer terug wordt al lastig met een tripje Den Haag - Amsterdam, maar als het nog verder is dan is het eigenlijk uitgesloten. Maar om weer tot 18.30 te wachten is ook verre van ideaal.

Ook 's avonds even bij m'n zus in Schiedam langs wordt wat lastiger op deze manier.

Tegenwoordig zit ik vaak in de middagspits in de trein opweg naar schiphol om terug naar Spanje te vliegen...
robert55 schreef:Het achterliggende principe: er zijn twee spitsen waarin schaarste aan plaatsen is, op dat moment is het niet wenselijk extra verkeer aan te trekken door korting te geven, is heel goed te begrijpen.
Natuurlijk. Maar Zo'n niet-middagkaart voor 5 euro minder dan de huidige niet-ochtendkaart is natuurlijk gewoon een heel slechte deal. Sowieso is het vreemd dat de NS je eerst laat betalen voor je korting krijgt, omdat mensen die voor minder dan zo'n 125 euro per jaar in de daluren reizen (of die zich dat vantevoren niet realiseren) en dus geen kortingskaart kopen nu geen reden hebben om de spits te mijden.

Als ze bijvoorbeeld die nieuwe kaart 25 euro per jaar zouden maken zou dat een aanzienlijke stap in de goede richting zijn. Of bij het huidige tarief 20% korting in de avondspits.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:Wat voor mij toch veel voorkwam was dat ik (ZZPer) zakelijk de trein nam. Plannen om na 9 uur te vertrekken was vaak goed te doen, maar je weet vaak niet echt hoe laat je teruggaat. Voor 16 u weer terug wordt al lastig met een tripje Den Haag - Amsterdam, maar als het nog verder is dan is het eigenlijk uitgesloten. Maar om weer tot 18.30 te wachten is ook verre van ideaal.
Je hoéft toch ook niet perse alleen te reizen op de momenten dat je korting krijgt? Je kunt best 's ochtends na 9 uur reizen voor de korting en dan in de middagspits de volle mep betalen. Ben je toevallig wat eerder of wat later klaar dan krijg je korting.
Ook 's avonds even bij m'n zus in Schiedam langs wordt wat lastiger op deze manier.
Hoezo wordt het lastiger dan? :)
Natuurlijk. Maar Zo'n niet-middagkaart voor 5 euro minder dan de huidige niet-ochtendkaart is natuurlijk gewoon een heel slechte deal. Sowieso is het vreemd dat de NS je eerst laat betalen voor je korting krijgt, omdat mensen die voor minder dan zo'n 125 euro per jaar in de daluren reizen (of die zich dat vantevoren niet realiseren) en dus geen kortingskaart kopen nu geen reden hebben om de spits te mijden.

Als ze bijvoorbeeld die nieuwe kaart 25 euro per jaar zouden maken zou dat een aanzienlijke stap in de goede richting zijn. Of bij het huidige tarief 20% korting in de avondspits.
De prijsverhoging/verlaging is inderdaad niet erg gunstig, die vijf euro korting ten opzichte van de oude VDU is wel erg weinig voordeel. Maar het principe an sich (om ook in de middagspits het volle tarief te rekenen) is niet zo'n slecht plan.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door fogeltje »

Reiziger Delft schreef:Ik heb inderdaad wel eens zoiets gehad in de ICE Oberhausen --> Nederland. Ik had geen reservering en er stonden veel mensen bij de deuren en in het gangpad. Ik liep echter toch het rijtuig in, waar een lege stoel met een tas erop was. Er stonden mensen naast die stoel, maar toch vroeg ik of ik er mocht zitten. De man haalde vervolgens zuchtend de tas weg en ik kon gewoon lekker zitten. 8-) Ik kreeg wel woedende blikken van de staande passagiers, maar ik snap niet waarom die niet eerder gevraagd hadden of ze er konden zitten.
Vooral dat zuchten ja! Alsof mensen denken dat het normaal is om met hun tas een zitplek in een volle trein te blokkeren en waar je het lef vandaan haalt om te vragen of je er mag zitten.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten