NS stelt poortjesplannen rond stations bij

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

NS stelt poortjesplannen rond stations bij

Bericht door Daniel »

NS stelt poortjesplannen rond stations bij
Geplaatst op: vrijdag 8 april 2011 20:32
Laatst bijgewerkt: vrijdag 8 april 2011 20:33


REGIO - Het gaat de NS niet lukken om volgend jaar alle grote en middelgrote stations af te sluiten met ov-chipkaartpoortjes. Veel gemeentes zoals Amersfoort, Leiden en Gouda dwarsbomen het plan.
In Utrecht speelde dit probleem ook maar hier zijn de gemeente en de NS het eens over een vrije doorloop.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS stelt poortjesplannen rond stations bij

Bericht door Caspar »

Dan blijft natuurlijk nog de vraag hoe je met een internationaal kaartje etc het station in of uit komt. Op grote stations is natuurlijk wel iemand aanwezig, maar als je met een Dutis treinkaartje naar Almere Buiten reist, kom je natuurlijk voor een dichte deur te staan daar.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS stelt poortjesplannen rond stations bij

Bericht door Vinny »

Ja dat is dan jammer. In Parijs speelt het probleem ook, op sommige RER lijnen zijn internationale vervoersbewijzen als interrail geldig. Je moet dan een sleutelkaartje halen bij het loket. :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS stelt poortjesplannen rond stations bij

Bericht door Caspar »

Daar is op alle stations tenminste een loket (in Parijs dan) :wink:
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: NS stelt poortjesplannen rond stations bij

Bericht door Daantje »

Is het niet mogelijk dat conducteurs sleutelkaarten krijgen en die bij controle uitdelen aan internationale reizigers met een internationaal treinkaartje? Weliswaar wordt niet iedereen gecontroleerd tijdens zijn/haar reis maar een internationale reis duurt doorgaans langer waardoor de kans op controle groter is en eventueel kan ook vermeld worden dat je zo'n sleutelkaart nodig hebt en dat die te verkrijgen is bij de conducteur.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: NS stelt poortjesplannen rond stations bij

Bericht door Bart »

Caspar schreef:Daar is op alle stations tenminste een loket (in Parijs dan) :wink:
NS wil hier vooral de grote stations afsluiten, dus de loketten hoeven geen probleem te zijn.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS stelt poortjesplannen rond stations bij

Bericht door Caspar »

Ik dacht dat de Almeerse stations als eerste aan de beurt waren?

Al sprong mijn mentor/senior tijdens mijn opleiding heel behendig over de poortjes aldaar heen :lol: .
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS stelt poortjesplannen rond stations bij

Bericht door Vinny »

Uhm nee hoor, niet alle Parijse stations zijn bemand. Je zult dus je sleutelpas moeten halen op het Gare du Nord. In Nederland werkt dat dus hetzelfde, je moet je melden op Amsterdam Centraal voor een sleutelpas voor Almere ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS stelt poortjesplannen rond stations bij

Bericht door Klaasje »

Die sleutelkaart zou bij je internationale vervoersbewijs moeten zitten... -o-
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS stelt poortjesplannen rond stations bij

Bericht door Vinny »

Ach vorig jaar in Engeland: Mijn vervoersbewijs was een uitgeprint betalingsbewijs en op London Waterloo deed een vrouw van de beveiliging het poortje voor me open. Zo kan het dus ook ;)

Maar voor Almere is dat wellicht een beetje duur.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: NS stelt poortjesplannen rond stations bij

Bericht door Ronald »

Vinny schreef:Uhm nee hoor, niet alle Parijse stations zijn bemand. Je zult dus je sleutelpas moeten halen op het Gare du Nord. In Nederland werkt dat dus hetzelfde, je moet je melden op Amsterdam Centraal voor een sleutelpas voor Almere ;)
Misschien een beetje simpel gedacht, maar als je het station uit gaat, kan het poortje toch altijd opengaan :?:
Lastiger wordt het als je met een internationaal vervoersbewijs wilt instappen op een onbemand staton. Dan werkt jouw bovengenoemde methode niet :wink: .
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS stelt poortjesplannen rond stations bij

Bericht door iljitsch »

Poortjes kunnen toch ook op afstand geopend worden? Gewoon even de intercom gebruiken.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS stelt poortjesplannen rond stations bij

Bericht door Caspar »

Tsja dan kan iedereen toch roepen: Hallo ich bin der Heinz aus Frankfurt, kan ich mal der Bahnhof verlassen?
En bij het Inchecken wederom zo.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS stelt poortjesplannen rond stations bij

Bericht door reisthijs »

Bart schreef:
Caspar schreef:Daar is op alle stations tenminste een loket (in Parijs dan) :wink:
NS wil hier vooral de grote stations afsluiten, dus de loketten hoeven geen probleem te zijn.
NS wil naast de grote stations, ook de stations aan "probleemlijnen" (waar dus veel zwart gereden wordt) afsluiten. En daar vallen stations als Almere Buiten en Diemen Zuid (waar nu al poortjes staan) dus onder.
Ronald schreef:Misschien een beetje simpel gedacht, maar als je het station uit gaat, kan het poortje toch altijd opengaan :?:
Alleen was het idee van NS was juist dat die poortjes alleen open gaan als je uitcheckt met een chipkaart. Zodat niemand meer vergeet uit te checken. :wink:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS stelt poortjesplannen rond stations bij

Bericht door reisthijs »

Klaasje schreef:Die sleutelkaart zou bij je internationale vervoersbewijs moeten zitten... -o-
Dat is alleen een beetje lastig bij homeprint-tickets. Hoe wil jij een sleutelkaart thuis uitprinten?

Zo kom ik meteen bij de volgende vraag, wat is NS van plan met de, toch wel redelijk succesvolle, e-tickets?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS stelt poortjesplannen rond stations bij

Bericht door Suus »

Jammer genoeg is de derde en weinig gebruikte ingang van Diemen Zuid nog steeds niet voorzien van ook maar iets dat met de OV-chipkaart te maken heeft...

Van E-tickets kan je E-oplaadtickets maken. Thuis bestellen en betalen, en dan bij de kaartautomaat afhalen. Speciaal voor mensen die niet in het openbaar willen pinnen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: NS stelt poortjesplannen rond stations bij

Bericht door Bart »

Een barcodescanner bij de poortjes misschien.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS stelt poortjesplannen rond stations bij

Bericht door fogeltje »

reisthijs schreef:
Klaasje schreef:Die sleutelkaart zou bij je internationale vervoersbewijs moeten zitten... -o-
Dat is alleen een beetje lastig bij homeprint-tickets. Hoe wil jij een sleutelkaart thuis uitprinten?

Zo kom ik meteen bij de volgende vraag, wat is NS van plan met de, toch wel redelijk succesvolle, e-tickets?
Het liefste ziet de NS natuurlijk dat we gewoon allemaal op saldo gaan reizen zodat ze precies kunnen zien hoe iedereen reist.
"Een touringcar is geen bus"
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: NS stelt poortjesplannen rond stations bij

Bericht door Abracadabram »

fogeltje schreef: Het liefste ziet de NS natuurlijk dat we gewoon allemaal op saldo gaan reizen zodat ze precies kunnen zien hoe iedereen reist.
En met vooraf online gemaakte tickets op naam weet de NS niet van te voren waar iedereen reist?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS stelt poortjesplannen rond stations bij

Bericht door Geert »

Al die e-tickets hebben een unieke code. Als je per station een paar (of voor grotere stations wat meer) poortjes uitrust met een barcode scanner kun je volgens mij best inchecken door die barcode te scannen, en later weer uitchecken door opnieuw te scannen bij de uitgang.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS stelt poortjesplannen rond stations bij

Bericht door Vinny »

Dat zal ook wel de oplossing worden denk ik. Hetzelfde geldt voor internationale treinkaartjes ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS stelt poortjesplannen rond stations bij

Bericht door Caspar »

Moeten er weer een stuk of 250 van die poortjes worden aangepast voor een relatief kleine groep reizigers. Dure grap, lijkt me dat je tenminste op ieder (gesloten) station dan wel een aangepaste paal/poortje wilt hebben.

Bij een lange overstap van een minuut of 20 wandel ik vaak even een rondje door de stationsomgeving, of duik ik even wat winkels in om boodschappen te doen. Als je op saldo reist met de chipkaart is dat ook niet meer aan te raden omdat je dan extra geld kwijt bent :(
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: NS stelt poortjesplannen rond stations bij

Bericht door Gekko123 »

Tuurlijk, zoals allang hier bekend is het enige doel van de OV-chipkaart dat de arme reiziger de auto in gaat (het OV word immers veels te duur voor de normale burger). Resultaat: langere files en lege bussen en treinen.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: NS stelt poortjesplannen rond stations bij

Bericht door Abracadabram »

Gekko123 schreef:Tuurlijk, zoals allang hier bekend is het enige doel van de OV-chipkaart dat de arme reiziger de auto in gaat (het OV word immers veels te duur voor de normale burger). Resultaat: langere files en lege bussen en treinen.
Hoe verklaar je dan de reizen bij de NS met de OVchipkaart goedkoper zijn dan een gewoon papieren kaartje?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS stelt poortjesplannen rond stations bij

Bericht door Suus »

Dat is niet waar hoor. Dat prijsverschil was tijdelijk maar is door middel van een aantal prijswijzigingen aangepast. Daarbij zijn retourtjes duurder geworden en enkeltjes goedkoper, waardoor het prijsverschil uiteindelijk verdwenen is.

Persoonlijk heb ik daar voordeel van omdat ik bijna altijd enkeltjes kocht maar voor de incidentele reiziger die op dezelfde dag op en neer gaat heeft daar inderdaad te maken met een beperkte prijsstijging.

Poortjes op het station vind ik persoonlijk een erg goed idee al weet ik dat er veel tegenstanders te vinden zijn. Ik merk echter bij een station met poortjes dat ik veel minder snel vergeet uit te checken en het geeft een gevoel van veiligheid omdat er geen gespuis meer kan rondhangen op het perron (op station Diemen worden de wachtruimtes nu nog vaak gebruikt door hangjongeren). Zeker bij stations die maar 1 ingang hebben via een tunnel of stationshal lijkt mij het neerzetten van poortjes geen ingewikkelde kwestie. Neerzetten, aansluiten en klaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten