Pagina 1 van 1

Arriva boos op plannen 'arrogante' NS

Geplaatst: di 19 apr 2011, 13:33
door Daniel
Arriva boos op plannen 'arrogante' NS
Geplaatst op: dinsdag 19 april 2011 13:32
Laatst bijgewerkt: dinsdag 19 april 2011 13:33


Groningen - Arriva-directeur Anne Hettinga zegt dat treinreizigers de dupe zijn van de eenzijdige invoering van nieuwe tarieven en abonnementen door NS.
Hettinga noemt dat het toppunt van arrogantie. "We zitten sinds maanden met elkaar aan tafel om voor alle treinreizigers duidelijkheid te scheppen.
Alle railvervoerders zochten volgens Hettinga een nieuw tariefsysteem dat zoveel mogelijk reizigers en vervoerders goed bedient.
Lees verder

Re: Arriva boos op plannen 'arrogante' NS

Geplaatst: di 19 apr 2011, 14:03
door Abracadabram
mowh.. Eenzijdige berichtgeving.

Waarschijnlijk lagen de Arriva en andere dus dandig moeilijk te doen dat de NS het zat was en maar gewoon verder is gegaan.

Re: Arriva boos op plannen 'arrogante' NS

Geplaatst: di 19 apr 2011, 14:22
door webguy
Mwah, de NS was ook niet echt klaar om die nieuwe abonnementen te openbaren, 't was een slippertje van de woordvoerder geloof ik.

Re: Arriva boos op plannen 'arrogante' NS

Geplaatst: di 19 apr 2011, 14:25
door Thijs
Nee hoor, de bekendmaking van de nieuwe abonnementen werd per ongeluk 1 dag eerder dan gepland.

Re: Arriva boos op plannen 'arrogante' NS

Geplaatst: di 19 apr 2011, 14:26
door reisthijs
Arriva klaagt nu wel over NS maar bij Arriva is het net zo min goed geregeld (het verchipte NS-voordeelurenabo werkt er niet, als je met korting wil reizen moet je een apart Arriva-kortingsabonnement aanschaffen).
Verder heeft NS aangegeven dat ze samen met de andere vervoerders willen uitzoeken of de nieuwe abonnementen landelijk geldig kunnen worden.

Verder is het op zich goed dat ze "sinds maanden" met elkaar aan tafel zitten, maar dat is alleen véél te laat. Hadden ze daar niet over na kunnen denken vóór ze die chipkaart gingen invoeren?

Re: Arriva boos op plannen 'arrogante' NS

Geplaatst: di 19 apr 2011, 15:10
door Fles
reisthijs schreef:Arriva klaagt nu wel over NS maar bij Arriva is het net zo min goed geregeld (het verchipte NS-voordeelurenabo werkt er niet, als je met korting wil reizen moet je een apart Arriva-kortingsabonnement aanschaffen).
Ja precies, Veolia hetzelfde verhaal.

We constateren dan ook dat
Alle railvervoerders zochten volgens Hettinga een nieuw tariefsysteem dat zoveel mogelijk reizigers en vervoerders goed bedient.
gewoon gelogen is.

Re: Arriva boos op plannen 'arrogante' NS

Geplaatst: di 19 apr 2011, 16:06
door Daniel
De OV-chipkaart is nog lang niet landelijk ingevoerd als enige vervoerbewijs. Dat er nu een apart kortingsproduct bij Arriva en Veolia nodig is betekend dus nog niet dat dat de eindsituatie is.
Die zou best kunnen zijn dat naast het NS-voordeelabonnement ook het regionale kortingsproduct blijft bestaan. De Arriva-kortingskaart heeft bijvoorbeeld ook al jaren bestaan in het tijdperk van de papieren kaartjes.

Re: Arriva boos op plannen 'arrogante' NS

Geplaatst: di 19 apr 2011, 16:55
door Geert
Maar voor augustus zal er toch een oplossing moeten zijn, want dan is de Voordeelurenkaart oude stijl niet meer te krijgen.

Re: Arriva boos op plannen 'arrogante' NS

Geplaatst: di 19 apr 2011, 19:00
door Chauf21
Toch staat dit bericht niet op zichzelf. De NMa doet nu ook onderzoek naar de marktdominantie van de NS. Arriva en Veolia vinden bijvoorbeeld ook dat de NS te veel vergoeding vraagt voor het gebruik van de NS-kaartautomaten en zijn van mening dat zij onvoldoende opbrengsten ontvangen voor passagiers die met NS-abonnementen in de regionale treinen reizen.

De NS heeft natuurlijk wel een dominante positie in het spoor- en gehele openbaar vervoerwereld. Voor veel veranderingen zal je linksom of rechtsom ergens bij de NS uitkomen.

Re: Arriva boos op plannen 'arrogante' NS

Geplaatst: di 19 apr 2011, 21:05
door Geert
Dat zou er des te meer voor pleiten om de kaartverkoop bij een andere organisatie onder te brengen...

Tweede Kamer: nieuwe abonnementen NS ook bij regionaal spoor

Geplaatst: di 19 apr 2011, 21:09
door Daniel
Tweede Kamer: nieuwe abonnementen NS ook bij regionaal spoor
Geplaatst op: dinsdag 19 april 2011 21:08
Laatst bijgewerkt: dinsdag 19 april 2011 21:09


Minister Schultz moet in gesprek gaan met vervoerders en provincies om te regelen dat de nieuwe kortingskaarten die op 1 augustus worden geïntroduceerd voor het spoor in alle treinen geldig worden en niet alleen bij NS. Dit heeft de Tweede Kamer gevraagd in een motie van Kamerlid Arie Slob (ChristenUnie) die vandaag is aangenomen met steun van PvdA, PVV, SP, D66, Groenlinks en Partij voor de Dieren.
Lees verder

Re: Arriva boos op plannen 'arrogante' NS

Geplaatst: di 19 apr 2011, 21:15
door Vinny
Ja en dat kan dus eigenlijk gewoon helemaal niet. Dat is hetzelfde als dat de Tweede Kamer een motie aanneemt dat de kortingsbonnen van slager Janssen ook geldig moeten zijn bij slager Pietersen. In plaats daarvan moet gewoon het vastrecht dat de NS vraagt voor haar abonnement omlaag omdat het op minder spoorlijnen geldig is...

Re: Arriva boos op plannen 'arrogante' NS

Geplaatst: di 19 apr 2011, 21:26
door Freek
Opvallend, want de Kamer heeft er eerder voor gekozen dit los te laten. Immers met de wp2000 is er voor gekozen om tarieven decentraal te organiseren. Daardoor zijn er regionale kortingskaarten ontstaan en worden bij de regionale vervoerders straks de NS-VDU's niet erkent. Helemaal niet vreemd dus, zoals o.a. Fles stelde, dat Arriva en Veolia het NS-VDU niet erkennen. Het VDU is namelijk een centrale kaart die decentraal zijn status verliest zodra de ovc geïmplementeerd is. Ook bij Syntus zal men voor het op saldo-reizen geen NS-VDU erkennen. Overigens, let op Fles (ik kan je reactie namelijk raden :wink: ), vind ik de situatie ook niet door de beugel kunnen. Geef alleen even een weergave van de feiten.

Dat er in het eindbeeld door de regionale vervoerders (of eigenlijk autoriteiten) wel een NS-VDU geaccepteerd gaat worden is in principe dus ook niet het geval. Ik verwacht zelfs dat er een wetswijziging voor nodig is (maar ik geef direct toe, exacte wettekst ken ik niet), het vereist dus eerst een Kamermeerderheid. Althans als men iets wil afdwingen. Natuurlijk kan men decentraal besluiten dat het NS-VDU ook geldig is en dat er daarvoor in de plaats weer met geld heen en weer wordt geschoven. Dat is echter enkel op basis van vrijwilligheid.

Wat ik overigens nog opvallender is, is dat ik decentraal de NS van alles hoor verwijten en dat de NS decentraal van alles verwijt. Wie nou echt schuldig is????

Re: Arriva boos op plannen 'arrogante' NS

Geplaatst: di 19 apr 2011, 21:31
door Vinny
Nou ja "schuldig", volgens mij komt iedere partij gewoon voor zijn eigen belang op. Dat zou ik ook doen als ik in die positie zat ;)

Het is het één of het ander: Of je besluit als overheid om niet te decentraliseren en één tarief voor de spoorwegen te hanteren, of je besluit het wel te doen maar dan moet je ook de consequentie accepteren dat je niet kortingen van andere bedrijven hoeft te accepteren, of alleen dan wanneer je er ook voor gecompenseerd wordt. Dat is allemaal geen rocket science hoor: Er zijn landen waar het verkeersverbond gewoon dwingend aan de vervoerders een tariefstructuur oplegt. :wink:

Re: Arriva boos op plannen 'arrogante' NS

Geplaatst: di 19 apr 2011, 21:34
door Suus
Ik constateer wel dat de overheid zelf de teugels laat vieren, daarna ontstaat er enige ongeregeldheden tussen de bedrijven en in de communicatie. Vervolgens probeert de overheid met stokken de bedrijven in de juiste richting te slaan alsof het een kudde vee is, maar een les wordt niet bepaald niet getrokken daarna, want ze gaan vrolijk over op een ander onderwerp door.

Re: Arriva boos op plannen 'arrogante' NS

Geplaatst: di 19 apr 2011, 21:38
door Freek
Vinny schreef:Nou ja "schuldig", volgens mij komt iedere partij gewoon voor zijn eigen belang op. Dat zou ik ook doen als ik in die positie zat ;)
In zoverre wel dat de NS de regionale vervoerders (of eigenlijk autoriteit) verwijt halsstarrig te zijn en de regionale overheden dit van de NS zeggen.
Vinny schreef: Er zijn landen waar het verkeersverbond gewoon dwingend aan de vervoerders een tariefstructuur oplegt. :wink:
In principe is dat nu ook zo. Immers het verkeersverbond moet men zien als de regionale overheid. Deze ontwikkelt (op papier, veelal natuurlijk in overleg met vervoerder) de tariefstructuur en legt deze via het PvE op.

Re: Arriva boos op plannen 'arrogante' NS

Geplaatst: di 19 apr 2011, 22:25
door Vinny
Maar de regionale overheid vindt het veel leuker om het tarief te integreren met het busvervoer, dat is namelijk voor de meeste regionale kiezers (iets) goedkoper. Je kunt niet van twee walletjes eten natuurlijk ;)

Re: Arriva boos op plannen 'arrogante' NS

Geplaatst: di 19 apr 2011, 22:29
door Freek
Vinny schreef:Maar de regionale overheid vindt het veel leuker om het tarief te integreren met het busvervoer, dat is namelijk voor de meeste regionale kiezers (iets) goedkoper. Je kunt niet van twee walletjes eten natuurlijk ;)
Dat is weer niet waar. Want door de regionale tarieven ontstaat ook het hernieuwde opstaptarief bij een overstap van NS op een regionale vervoerder. Voor Gelderland geldt dat ongeveer 20 procent van de reizigers de overstap bus-trein doet terwijl ongeveer 30 procent de overstap Syntus-Ns doet.

Re: Arriva boos op plannen 'arrogante' NS

Geplaatst: di 19 apr 2011, 23:04
door willy84
Ik wordt echt helemaal gek van al die verschillende tarieven en acties, kortingskaarten. Kan het gewoon helder en simpel zijn. Aftikken moet je toch wel.

Re: Arriva boos op plannen 'arrogante' NS

Geplaatst: di 19 apr 2011, 23:10
door Vinny
Freek schreef:
Vinny schreef:Maar de regionale overheid vindt het veel leuker om het tarief te integreren met het busvervoer, dat is namelijk voor de meeste regionale kiezers (iets) goedkoper. Je kunt niet van twee walletjes eten natuurlijk ;)
Dat is weer niet waar. .
Dat was de onderbouwing van de aanbestedende overheid, ik heb het zelf niet verzonnen ;)
(ik ben niet iemand die cijfers of percentages uit mijn hoofd weet)