OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door Geert »

OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten
Geplaatst op: donderdag 21 april 2011 11:53
Laatst bijgewerkt: donderdag 21 april 2011 12:06


Studenten die vanaf het komende collegejaar beginnen met studeren ontvangen niet langer een speciale ov-chipkaart van het Ministerie van Onderwijs. Voortaan zullen ze zelf voor een persoonlijke chipkaart moeten zorgen om het studentenreisrecht te gebruiken. Dat schrijft staatssecretaris Zijlstra aan de Tweede Kamer.

De maatregel vloeit voort uit het feit dat inmiddels in heel Nederland gereisd kan worden met de ov-chipkaart. De speciale Studenten ov-chipkaart heeft een afwijkend uiterlijk, maar dat is nu niet meer nodig omdat de ov-chipkaart bij alle vervoerders herkend wordt.

Studenten die vanaf 1 juni 2011 het studentenreisrecht aanvragen moeten voortaan zelf voor een persoonlijke ov-chipkaart zorgen. De reguliere prijs hiervan is € 7,50, maar, zo schrijft de staatssecretaris, er zijn in diverse regio's acties waarbij de persoonlijke chipkaart voor een lager bedrag aangeschaft kan worden.

Ter compensatie van de extra kosten zijn de reisvoorwaarden aangepast voor houders van weekkaarten: zo mogen weekkaarthouders voortaan ook op Goede Vrijdag reizen.

Binnenkort start het ministerie met voorlichting aan aankomende studenten over de nieuwe regels. Verder benadrukt de staatssecretaris dat er voor bestaande studenten niets verandert, die kunnen gewoon hun studenten-chipkaart blijven gebruiken.

Zie ook: Brief aan de Tweede Kamer

© OV in Nederland.nl
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door webguy »

Hahahahaha....
"Als compensatie... gratis reizen op goede vrijdag"
Hadden we dat dan niet de afgelopen 3 jaar?

Maar verder goed dat SOV ook op andere kaarten kan. Nadeel is wel dat je in de trein met een niet-SOV-chipkaart als student vaker wordt gecontrolleerd, nu gebeurt het regelmatig dat conducteurs het wel geloven met zo'n mooie SOV kaart.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door Fles »

webguy schreef:Hahahahaha....
"Als compensatie... gratis reizen op goede vrijdag"
Hadden we dat dan niet de afgelopen 3 jaar?
Ja dat las ik ook. Wat een geleuter zeg :') Het ergste is nog dat ze het serieus menen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door Vinny »

Het is een goedkope manier van bezuinigen ja :P
Maar goed, ik vind dat studenten ook niet moeten klagen, ze betalen nauwelijks voor het product wat ze gebruiken en 7,50 is omgerekend 2 biertjes, of 1 keer heen en weer reizen tussen een verafgelegen buitenwijk en een grote stad (wat de rest van het jaar dus gratis is)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door fogeltje »

webguy schreef:Hahahahaha....
"Als compensatie... gratis reizen op goede vrijdag"
Hadden we dat dan niet de afgelopen 3 jaar?

Maar verder goed dat SOV ook op andere kaarten kan. Nadeel is wel dat je in de trein met een niet-SOV-chipkaart als student vaker wordt gecontrolleerd, nu gebeurt het regelmatig dat conducteurs het wel geloven met zo'n mooie SOV kaart.
Alleen gebeurt het ook veel andersom denk ik in bussen waar nog geen apparatuur aanwezig (en die zijn er nog steeds, buurtbussen, belbussen limboland). Daar zou ik mijn oude SOV (waar twee weken reisrecht op gestaan heeft) kunnen tonen en gratis kunnen reizen.
"Een touringcar is geen bus"
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door Chauf21 »

Vinny schreef:Het is een goedkope manier van bezuinigen ja :P
Maar goed, ik vind dat studenten ook niet moeten klagen, ze betalen nauwelijks voor het product wat ze gebruiken en 7,50 is omgerekend 2 biertjes, of 1 keer heen en weer reizen tussen een verafgelegen buitenwijk en een grote stad (wat de rest van het jaar dus gratis is)
Op zich een simpele manier van bezuinigen ja :)
Aangezien de ov-chipkaart in steeds meer gebieden verplicht wordt, zullen ook meer en meer aankomende studenten toch al een ov-chipkaart hebben om te reizen. Het is zonde om dan weer nieuwe kaarten te moeten produceren.
Er zijn iets van 600.000 - 700.000 studenten met ov-reisrecht (dacht ik). Wanneer je geen aparte kaarten meer gaat produceren, bespaart dat toch al snel enkele miljoenen.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door Ennes »

Het voordeel is wel dat de kwaliteit van de overige kaarten een stuk beter is als die van de SOV´s :lol:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door Ennes »

fogeltje schreef:
webguy schreef:Hahahahaha....
"Als compensatie... gratis reizen op goede vrijdag"
Hadden we dat dan niet de afgelopen 3 jaar?

Maar verder goed dat SOV ook op andere kaarten kan. Nadeel is wel dat je in de trein met een niet-SOV-chipkaart als student vaker wordt gecontrolleerd, nu gebeurt het regelmatig dat conducteurs het wel geloven met zo'n mooie SOV kaart.
Alleen gebeurt het ook veel andersom denk ik in bussen waar nog geen apparatuur aanwezig (en die zijn er nog steeds, buurtbussen, belbussen limboland). Daar zou ik mijn oude SOV (waar twee weken reisrecht op gestaan heeft) kunnen tonen en gratis kunnen reizen.
Je komt ze ook wel tegen hoor met kaarten zonder reisrecht, en die hebben dan een duur ritje, maar die aantallen vallen op zich wel mee, denk toch dat de pakkans behoorlijk groot is.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door reisthijs »

Chauf21 schreef:Er zijn iets van 600.000 - 700.000 studenten met ov-reisrecht (dacht ik). Wanneer je geen aparte kaarten meer gaat produceren, bespaart dat toch al snel enkele miljoenen.
Die cijfers zeggen alleen niet zo veel, studenten krijgen tenslotte niet ieder jaar een nieuwe kaart (die dingen worden tenslotte geacht 5 jaar mee te gaan). Het gaat nu dus alleen om de komende lichting eerstejaars (reken op iets van 50.000) die geen gratis kaart meer krijgen. Dus een besparing van een paar ton op jaarbasis.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Het is een goedkope manier van bezuinigen ja :P
Maar goed, ik vind dat studenten ook niet moeten klagen, ze betalen nauwelijks voor het product wat ze gebruiken en 7,50 is omgerekend 2 biertjes, of 1 keer heen en weer reizen tussen een verafgelegen buitenwijk en een grote stad (wat de rest van het jaar dus gratis is)
Ik vind €150,- per maand een hoop geld voor een student.

Maar ik vind inderdaad het geen slecht plan, voornamelijk vanwege administratieve redenen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door Xanland »

Stomme vraag, maar hoe kom jij op die 150 euries per maand ?
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door Vinny »

Dat is het bedrag dat studenten kwijt zijn als hun OV lening niet wordt omgezet in hun gift volgens mij. Het is nog altijd veel minder dan de commerciele waarde, want een maandnetkaart bij de NS kost iets meer dan 350 euro... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door find_your_spot »

Volgens mij gaat dit veel meer administratie opleveren dan het nu is.

Straks koopt iemand een persoonlijke OV-chipkaart en dan?

1. Moet zelf zijn 3528 nummer door geven op internet?
2. Krijgt een unieke code thuis gestuurd, die de student zelf op de avm moet intoetsen?
3. Naam wordt zelf gekoppeld aan een OV-chipkaart nummer?

Zeer onhandig en volledig onbegrijpbaar. Zou mij verbazen als dit plan er doorheen komt...

Voordeel van de huidige Studenten OV-chipkaarten is dat hij toch nog op zicht te herkennen is.
Met nog steeds de mogelijkheid voor het plaatsen van studentenreisrecht op iedere gekraakte OV-chipkaart is het een beetje vreemd...
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door Geert »

find_your_spot schreef:Volgens mij gaat dit veel meer administratie opleveren dan het nu is.
Nee,
Straks koopt iemand een persoonlijke OV-chipkaart en dan?

1. Moet zelf zijn 3528 nummer door geven op internet?
Dat zou kunnen ja.
2. Krijgt een unieke code thuis gestuurd, die de student zelf op de avm moet intoetsen?
Waarom zou dat nodig zijn?
3. Naam wordt zelf gekoppeld aan een OV-chipkaart nummer?
Een persoonlijke chipkaart staat al op naam dus ik zie het probleem niet.
Zeer onhandig en volledig onbegrijpbaar. Zou mij verbazen als dit plan er doorheen komt...
Dat valt toch wel mee. Nu kun je ook producten bestellen via ov-chipkaart.nl en die op je pas zetten bij de AVM, waarom zou dat ineens onbegrijpbaar zijn voor nieuwe studenten?
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door find_your_spot »

Ik ben gewoon zeer benieuwd hoe ze het systeem van OCW-DUO dan willen gaan koppelen aan een digitaal systeem.

Vergeet niet dat er meerdere mensen zijn met dezelfde naam.

De manier van uitvoering hoe ze dit systeem tot werking willen gaan brengen ben ik benieuwd naar.
Je kunt niet iedereen dwingen aan account aan te maken op ov-chipkaart.nl om daar het studenten product klaar te zetten.

Het zal mij benieuwen...
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door Vinny »

Waarom zou je studenten niet kunnen dwingen? :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door hauptbahnhof »

Het is voor hun kiezen of delen... :D
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door Vinny »

Een gemiddelde studenten heeft een account op Facebook, Hyves, Twitter, Geenstijl.nl en op bol.com, maar een account op ov-chipkaart.nl, nee dat kun je ze niet aandoen... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door Thijs »

find_your_spot schreef:Je kunt niet iedereen dwingen aan account aan te maken op ov-chipkaart.nl om daar het studenten product klaar te zetten.
Waarom zou dat niet kunnen? Ik denk dat ze dat wel zullen dwingen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door Geert »

find_your_spot schreef:Ik ben gewoon zeer benieuwd hoe ze het systeem van OCW-DUO dan willen gaan koppelen aan een digitaal systeem.
Lol, alsof het systeem van OCW/DUO niet ook een digitaal systeem is. :') Of zijn het kabouters die telkens je naam opzoeken als je inlogt? :lol:
Thijs schreef:
find_your_spot schreef:Je kunt niet iedereen dwingen aan account aan te maken op ov-chipkaart.nl om daar het studenten product klaar te zetten.
Waarom zou dat niet kunnen? Ik denk dat ze dat wel zullen dwingen.
Dat denk ik ook. En anders is het misschien al genoeg om het nummer van je persoonlijke chipkaart in te vullen op de site van DUO (Mijn IB-Groep), je kunt daar nu tenslotte ook al wijzigingen doorgeven (week/weekendkaart) die je bij de AVM op kunt halen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door deadlock »

find_your_spot schreef:Ik ben gewoon zeer benieuwd hoe ze het systeem van OCW-DUO dan willen gaan koppelen aan een digitaal systeem.
Het is al gekoppeld. Hoe denk je dat de kaarten er nu inkomen dan? Alleen de methode van uitgifte verandert. Je krijgt dus een product wat af te halen is voor iedere persoonlijke OVC nadat je dat (waarschijnlijk op studielink) aangegeven hebt. Net zoals je nu producten afhaalt.
Vergeet niet dat er meerdere mensen zijn met dezelfde naam.
Ze leveren nu ook al SOVC's van Henk Janssen uit aan Jan Karelsen d
De manier van uitvoering hoe ze dit systeem tot werking willen gaan brengen ben ik benieuwd naar.
Je kunt niet iedereen dwingen aan account aan te maken op ov-chipkaart.nl om daar het studenten product klaar te zetten.
Waarom niet? Er zijn géén studenten zonder internet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door Vinny »

Iedere student heeft toegang tot het net via zijn opleidingsinstituut, of natuurlijk op de bibliotheek. Dat studenten allemaal een eigen internetaansluiting hebben voor persoonlijk gebruik: dat waag ik toch wel een beetje te betwijfelen ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door deadlock »

Je moet alles op studielink doen dus je hebt gewoon internettoegang. Is het niet thuis dan is het wel op school. Dus ik zie het probleem niet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door find_your_spot »

Meer administratie voor de studenten en de besparing is nihiel.

Maar hoe gaan ze straks dan Studenten OV-chipkaarten controleren, bijvoorbeeld bij De Lijn bussen in Zeeuws-Vlaanderen?
Of in de Prignitzer Eisenbahn naar Glanerbrug?

Hoe kun je het oplossen mocht je kaart breken of gestolen raken? Kun je dan lukraaks je studentenreisrecht op een nieuwe 5328 knallen?

Wat mij betreft een heel dom idee, want als het net zo'n succes wordt als de invoering, dan voorspel ik weer een ramp...
For Your Railroad Adventures
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OV-chipkaart niet langer gratis voor studenten

Bericht door Ruben »

Als we dan toch willen bezuinigen, en milieuvriendelijk bezig willen zijn, waarom dan ook niet gelijk de verloopdatum van OV-Chipkaarten opheffen. Serieus, wat dient dat, anders dan elke 5 jaar 7.50 uit de zakken van de burgers te kloppen? :evil:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten