Strippenkaart in juli bijna weg

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door iljitsch »

Tja dat krijg je, in Amsterdam en Rotterdam is dit allemaal oud nieuws en dat is waar de krantenredacties resideren, volgens mij zijn er geen Zuid-Hollandse dagbladen meer, alleen versies van het AD (Rotterdam) met een afwijkende kop.

Iljitsch, ex-bezorger van de Haagsche Courant en het Binnenhof.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Daniel »

Die edities van het AD hebben nog wel een regionale redactie en een compleet regiokatern... je zou dus nog wel wat verwachten in de Haagse, Drechtstedelijke en Hoekse Waardse edities.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Ennes »

Daantje schreef:In Delft stond vanmorgen op het busstation een OV-chipkaart partytent met promotieteam maar het viel me op dat er in de krant helemaal niets over stond.
op Gouda ook.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Justin »

Vinny schreef:Het begin van de onafhankelijkheid van de Republiek Ameland :twisted:
Tijd om een visum aanvraag te doen voor in m'n paspoort *O* :') .

Anyhow, vandaag nog niet echt gemerkt, maar zal dat wel komende dagen merken dan. Nou ja, in elk geval zijn de lijnbusjes van Arriva nu volledig gratis voor OV-chipkaarthouders, die hebben geen CICO's :p.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Freek »

Zojuist is er gestemd in de Tweede Kamer over de afschaffing van de strippenkaart in deze gebieden. Er leek vooraf een meerderheid tegen afschaffing te zijn, maar tijdens de stemmingen bleek dat de PVV toch voor de uitschakeling was waarmee zij het kabinet steunt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Suus »

Ik was maandag in de AKO op station Hilversum en daar werd een mevrouw echt enorm boos over het feit dat ze geen strippenkaart kon kopen. Mevrouw hield bij hoog en laag vol dat die meneer glashard stond te liegen en dat ze gewoon onder zijn balie lagen. Maar die meneer bleef volhouden dat ze eerder die ochtend door het distributiebedrijf waren opgehaald en dat mevrouw toch echt aan de OV-Chipknip [sic] moest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Freek »

Terwijl de beste man van de AKO helemaal gelijk heeft, verkoop stopte voor de gebieden die uitgeschakeld worden op 30 juni namelijk op 19 juni.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door fogeltje »

Freek schreef:Zojuist is er gestemd in de Tweede Kamer over de afschaffing van de strippenkaart in deze gebieden. Er leek vooraf een meerderheid tegen afschaffing te zijn, maar tijdens de stemmingen bleek dat de PVV toch voor de uitschakeling was waarmee zij het kabinet steunt.
Jep, had het live bekeken via stream. Verbaast me eerlijk gezegd niks van de draaikonterige PVV.
"Een touringcar is geen bus"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Freek »

Ik denk dat het niets met draaikonten te maken heeft, maar meer met een machtspolitiek. Mocht de PVV namelijk wel instemmen met de motie dan was er een probleem voor de minister geweest. Die had dan of haar besluit moeten intrekken of was wel door gegaan. In dat laatste geval was dat een heftige confrontatie met de Kamer geworden, waarbij gedoogpartner PVV dus een dubbele positie in zou hebben.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Klaasje »

Het afschaffen op zich is ook niet eens zo'n grote ramp. Het vervelende is alleen dat de Minister geen moeite wil doen om het een en ander te verbeteren en niet aan de tafel gaat zitten met de verschillende partijen om daar een betere oplossing af te dwingen. Hierdoor wordt de grootste fout van het hele project (decentralisatie van een landelijk systeem, voordat dit systeem af is) doodleuk doorgezet. Het niet laten doorgaan van de afschaffing van de strippenkaart lost de problemen niet op maar zorgt wel voor financiële consequenties bij de decentrale overheden en de vervoerders die met twee systemen zitten. De kosten hiervan komen indirect bij de reiziger terecht. Ik ben er dus ook niet zo gigantisch rouwig om dat er geen kamermeerderheid is.

De enige manier op het een en ander op te lossen is landelijke regie en het maken van een eenduidig tariefsysteem voor tram, trein, bus en metro. Daarnaast moet er gezocht worden naar een oplossing voor bepaalde doelgroepen zoals mensen in het buitenland of mensen met een zichtsbeperking. Daarbovenop zou er eigenlijk een soort landelijke wegwerpchipkaart met saldo moeten wezen ter vervanging van de strippenkaart. Deze kaart mag uiteraard duurder zijn dan A- en P-kaarten.

Naast deze echte problemen bestaat een groot deel van de voorstellen van de kamer uit "oplossingen" die lastig te realiseren zijn terwijl het maar de vraag is of er echt iets opgelost wordt. Hierbij valt te denken aan de "roze anonieme chipkaart" en het voorstel voor "het mailtje bij de vergeten check-out". Hierdoor verlaagt het debat zich naar mijn mening naar een soort populistisch niveau waarin de echte problemen ondergesneeuwd raken door profileringsacties van kamerleden.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door iljitsch »

Klaasje schreef:Naast deze echte problemen bestaat een groot deel van de voorstellen van de kamer uit "oplossingen" die lastig te realiseren zijn terwijl het maar de vraag is of er echt iets opgelost wordt. Hierbij valt te denken aan de "roze anonieme chipkaart" en het voorstel voor "het mailtje bij de vergeten check-out". Hierdoor verlaagt het debat zich naar mijn mening naar een soort populistisch niveau waarin de echte problemen ondergesneeuwd raken door profileringsacties van kamerleden.
In elk geval dat mailtje snap ik niet van dat ze daar zo moeilijk over doen. Geef die mensen gewoon hun zin! En als er gezeurd wordt dat het technisch zo moeilijk is is dat pech gehad, dan gooien ze er nog maar een paar miljoen bovenop, hadden ze vantevoren maar rekening mee moeten houden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Vinny »

Hier komt het Vinnyplan voor de OV chipkaart:
- Persoonlijke OV-chipkaart
prijs: P=(I+AxT)*%
- Anonieme OV-chipkaart
prijs: P=(I+AxT)
- Wegwerp chipkaart
prijs: P=(C+I+AmaxxT)

P=Prijs
I=Instaptarief
A=Afstand (in kilometers)
T=Tarief vervoerder
%=Kortingsrecht (afhankelijk tijdstip, leeftijd, vervoersproduct)
C=Prijs chipkaart zelf
Amax=Maximale afstand waar de kaart vervoersrecht op geeft. Dit moet natuurlijk wel goed gecommuniceerd worden. Iemand die van Schiphol naar Breukelen reist zal dus een wegwerpchipkaart moeten kopen die recht geeft op minimaal het aantal OV kilometers, maar zal dit simpel uit de automaat moeten kunnen halen. Automaat moet uit kunnen rekenen hoe ver Breukelen is. Hiermee kan de reiziger naar willekeur in- en uitcheken op de route, maar op Maarssen en verder komt hij onverbiddelijk voor dichte poortjes...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Marc »

In Limburg gaan we er niet echt op vooruit bij de invoer van de chipkaart...

Ik dacht dat de Veolia-kaartjes bleven bestaan, maar vanmorgen sloeg ik de krant open en daar stond:

Code: Selecteer alles

De volgende kaartsoorten vervallen met ingang van 7 juli. Hiermee
kunt u ingaande deze datum dus niet meer reizen:
*Strippenkaarten 2, 3, 8, 15 en 45 strippen
*Dagkaart bus Noord- en Midden-Limburg
*Dagkaart bus/trein Noord- en Midden-Limburg
*Combikaart bus Zuid-Limburg
Dagkaart Internationaal bus/trein Zuid-Limburg
Stadsretour 2-zones
Stadsretour 3-zones
Als vervangende papieren bewijzen krijgen we:

Code: Selecteer alles

Papieren kaartjes op de bus verkrijgbaar:
– tot 15 minuten of maximaal 5 km € 2,50
– tot maximaal 40 minuten € 5,00
– tot maximaal 2 uur € 8,00
Als ik naar de stad wil ben ik normaal 20 á 25 minuten onderweg en dat zou me dus 5,- gaan kosten zonder chipkaart. Een ritje naar de stad kost ongeveer 1,30 met chipkaart met dalurenkorting.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Reiziger Delft »

Waarom worden de dagkaarten en het Euregioticket afgeschaft. :?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door BR628 »

Omdat het niet verchipt is.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Marc »

Het Euregioticket blijft gewoon geldig.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Reiziger Delft »

Oh ok. Wat is dan:
Dagkaart Internationaal bus/trein Zuid-Limburg
:?:
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Marc »

Dat is de dagkaart die in de bus/trein geldig is en op buslijnen richting Duitsland (Noord/Midden-Limburg heeft zoals je ziet ook z'n eigen dagkaart voor alleen bus, of voor bus én trein).
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Ennes »

Vinny schreef:Hier komt het Vinnyplan voor de OV chipkaart:
- Persoonlijke OV-chipkaart
prijs: P=(I+AxT)*%
- Anonieme OV-chipkaart
prijs: P=(I+AxT)
- Wegwerp chipkaart
prijs: P=(C+I+AmaxxT)

P=Prijs
I=Instaptarief
A=Afstand (in kilometers)
T=Tarief vervoerder
%=Kortingsrecht (afhankelijk tijdstip, leeftijd, vervoersproduct)
C=Prijs chipkaart zelf
Amax=Maximale afstand waar de kaart vervoersrecht op geeft. Dit moet natuurlijk wel goed gecommuniceerd worden. Iemand die van Schiphol naar Breukelen reist zal dus een wegwerpchipkaart moeten kopen die recht geeft op minimaal het aantal OV kilometers, maar zal dit simpel uit de automaat moeten kunnen halen. Automaat moet uit kunnen rekenen hoe ver Breukelen is. Hiermee kan de reiziger naar willekeur in- en uitcheken op de route, maar op Maarssen en verder komt hij onverbiddelijk voor dichte poortjes...
En dat is nog te begrijpen voor een reiziger die geen stijve snikkel krijgt bij het zien van een bus tram of metro?
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Abracadabram »

iljitsch schreef:In elk geval dat mailtje snap ik niet van dat ze daar zo moeilijk over doen. Geef die mensen gewoon hun zin! En als er gezeurd wordt dat het technisch zo moeilijk is is dat pech gehad, dan gooien ze er nog maar een paar miljoen bovenop, hadden ze vantevoren maar rekening mee moeten houden.

Eigenlijk is het wel grappig ook. Aan de ene kant Schandalig dat korting niet anoniem kan, maar aan de andere kant willen ze wel dat bij elke kaart een emailadres geregistreerd wordt, zodat ze gemaild kunnen worden:P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Suus »

iljitsch schreef:In elk geval dat mailtje snap ik niet van dat ze daar zo moeilijk over doen. Geef die mensen gewoon hun zin! En als er gezeurd wordt dat het technisch zo moeilijk is is dat pech gehad, dan gooien ze er nog maar een paar miljoen bovenop, hadden ze vantevoren maar rekening mee moeten houden.
Een anonieme kaart is anoniem, die kunnen dus ten eerste niet gemaild worden want er is helemaal niets over de eigenaar bekend.

Ten tweede is nu van de klanten met een persoonlijke chipkaart wel een e-mailadres bekend, maar in de privacyvoorwaarden staat niet vermeld dat deze voor andere doeleinden wordt gebruikt dan voor het bevestigen van een bestelling. Voor zover ik weet staat het veld e-mailadres niet eens op een papieren formulier, en als het er wel opstaat is het absoluut niet verplicht. Je kan zeker bij dit systeem niet zomaar de privacyvoorwaarden veranderen zonder weer allerlei waakhonden over je heen te krijgen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door MdJ »

Abracadabram schreef:
iljitsch schreef:In elk geval dat mailtje snap ik niet van dat ze daar zo moeilijk over doen. Geef die mensen gewoon hun zin! En als er gezeurd wordt dat het technisch zo moeilijk is is dat pech gehad, dan gooien ze er nog maar een paar miljoen bovenop, hadden ze vantevoren maar rekening mee moeten houden.

Eigenlijk is het wel grappig ook. Aan de ene kant Schandalig dat korting niet anoniem kan, maar aan de andere kant willen ze wel dat bij elke kaart een emailadres geregistreerd wordt, zodat ze gemaild kunnen worden:P
Nee, want Nederlanders kunnen daar niet mee omgaan. Die anonieme kaarten zou men doorgeven aan mensen die daar eigenlijk geen recht op hebben. Controleren kan niet, omdat je aan de buitenkant niet kunt zien of iemand op korting reist ja of nee.. Terwijl men nu aan mij wel kan zien, dat ik niet de 65+-korting krijg
Bij twijfel: gebruik beton.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door find_your_spot »

Abracadabram schreef:Aan de ene kant Schandalig dat korting niet anoniem kan
Vroeger met de roze strippenkaart waren 65+ers officieel gezien verplicht hun 65+ pas, ID of paspoort te tonen, alvorens er gestempeld mocht worden.

Dat hier in de praktijk soepel mee om is gesprongen is een ander verhaal.

De 34% korting mag van mij gewoon lekker alleen voor Persoonlijke kaarten blijven!
For Your Railroad Adventures
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Abracadabram »

Ik ben het ook met jullie eens. Vind alleen het geklaag van GroenLinks vooral zo grappig. Eerst klagen ze dat je geen gegevens mag onthouden, maar anderzijds eisen ze van de minister dat er gegevens worden onthouden.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Strippenkaart in juli bijna weg

Bericht door Ennes »

Tja naar mijn idee is het gewoon heel simpel... korting is nooit gratis, daar geef je altijd iets voor terug nml.
En waarom moeten ouderen korting? die "moeten" niets meer, terwijl de werkende persoon vaak geen andere keus heeft, en die mag zich scheel betalen.

En een bedrijf geeft nu eenmaal nooit zomaar korting, het is altijd om er meer uit te halen (al is het gegevens mbt reisgedrag enz)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten