Schultz schetst deze zomer toekomst spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Schultz schetst deze zomer toekomst spoor

Berichtdoor reisthijs » Wo 04 Mei 2011, 13:38

Het lijkt mij vrij rampzalig als het hoofdrailnet in losse stukjes zou worden geknipt... Een paar losse stoptreinlijntjes apart aanbesteden zou best kunnen maar het IC-net kan het beste bij één bedrijf blijven.

Klaasje schreef:Dat betekend dus ook 1-op-1 dat wanneer je stoptreinen uit het HRN haalt, de concessiehouder van het HRN geld zou moeten betalen voor het mogen uitvoeren van die concessie.
Bij alle stoptreinlijnen die zijn aanbesteed krijgt de concessiehouder daar juist subsidie voor. Waarom zou dat bij nieuwe regionale aanbestedingen anders zijn? Alleen al omdat geen enkele vervoerder zal willen betalen voor het recht om onrendabele stoptreintjes te mogen rijden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Schultz schetst deze zomer toekomst spoor

Berichtdoor iljitsch » Wo 04 Mei 2011, 14:52

Natuurlijk is dat wel een probleem. Zie ook de opstartperikelen bij busconcessies.

Je kan ook alleen het logo overschilderen en de bankrekening waar de winst naartoe gaat veranderen en verder alles hetzelfde laten, maar daar wordt de prijs/prestatie niet beter van, waar die hele grappenmakerij nu precies voor bedoeld is.

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Schultz schetst deze zomer toekomst spoor

Berichtdoor Klaasje » Wo 04 Mei 2011, 17:59

reisthijs schreef:Het lijkt mij vrij rampzalig als het hoofdrailnet in losse stukjes zou worden geknipt... Een paar losse stoptreinlijntjes apart aanbesteden zou best kunnen maar het IC-net kan het beste bij één bedrijf blijven.

Klaasje schreef:Dat betekend dus ook 1-op-1 dat wanneer je stoptreinen uit het HRN haalt, de concessiehouder van het HRN geld zou moeten betalen voor het mogen uitvoeren van die concessie.
Bij alle stoptreinlijnen die zijn aanbesteed krijgt de concessiehouder daar juist subsidie voor. Waarom zou dat bij nieuwe regionale aanbestedingen anders zijn? Alleen al omdat geen enkele vervoerder zal willen betalen voor het recht om onrendabele stoptreintjes te mogen rijden.

Je snapt me niet goed(, of ik was niet duidelijk). Juist omdat stoptreinen in 95 - 100 % van alle gevallen onrendabel zijn, zal je subsidie moeten betalen voor het rijden van die diensten. Dat geld moet ergens vandaan komen. Dan is het logisch als het leeuwendeel uit het Intercity-Hoofdrailnet zal komen.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Schultz schetst deze zomer toekomst spoor

Berichtdoor Vinny » Do 05 Mei 2011, 13:10

Nou dat heeft m.i. een erg hoog vestzak-broekzak gehalte. Als het IC net zo winstgevend is, dan lijkt het mij dat de vervoerders voor de exploitatie ervan in een rij staan en je die als aanbestedende overheid wellicht met winst kan aanbesteden. Ik acht die kans in Nederland overigens niet groot, want alleen exclusief aanleg en onderhoud infrastructuur is IC vervoer winstgevend.

Ik denk dat als Melanie Schultz verstandig is, dat ze dan een business-case laat opstellen door Mc Kinsey over het spoorbedrijf in Nederland. Door het hoofdnet (al dan niet gesplitst met regionaal stoptrein vervoer) aan te besteden verwacht ik toch echt wel efficiency winst. Het maakt het spoorwezen in zijn geheel natuurlijk niet 100% kostendekkend, daarvoor is de infrastructuur echt te duur (er wordt elk jaar voor meer dan 1 miljard euro aan het spoor vertimmerd), maar het gaat wel de goede kant op. :)

Ook zie ik graag een kosten/baten analyse over de voorzieningen die de reiziger mag verwachten van de toekomstige vervoerder. Moet dat verplicht worden en tegen welke kosten dan of niet?
Denk bijv. aan informatievoorziening, klimaatbeheersing en toiletten.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Schultz schetst deze zomer toekomst spoor

Berichtdoor Vinny » Do 05 Mei 2011, 13:14

Oh en voor de liefhebbers: Ik heb het door ProRail beheerde infrastructuur expres meegenomen in mijn beschouwing. ;) De infraheffing is voor de IC-vervoerder in Nederland in de toekomst de belangrijkste "bottleneck" schat ik zo in - op dit moment is er een 80/20 verhouding in financiering van ProRail (80% overheid, 20% vervoerders) en dat gaat veranderen...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Schultz schetst deze zomer toekomst spoor

Berichtdoor Klaasje » Do 05 Mei 2011, 13:23

Ik zie alleen wel een probleem: Alles moet juridisch dichtgetimmerd worden waardoor een extra ic-stop of het opheffen van een IC-stop nogal problematisch gaan worden in de toekomst omdat de business-case van de beide concessiehouders op dat station daardoor beïnvloed wordt. Iets in mij zegt dat als er iets is, wat slecht is voor de toekomst van de spoorsector, het een verdere bureaucratisering is. Daar moet dus héél goed naar gekeken worden voordat zo'n systeem wordt ingevoerd :!:

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Schultz schetst deze zomer toekomst spoor

Berichtdoor Vinny » Do 05 Mei 2011, 14:05

Dat geldt natuurlijk met alles :)
Als je een objectief bureau een business case laat doen waaruit blijkt dat Hoogeveen totaal geen aanspraak kan maken op een IC stop, en vervolgens heb je een boze Mastwijk dan kan de politiek toch anders beslissen. Wat dat betreft kun je toekomstvisies schrijven tot je blauw ziet, de realiteit zal toch wel zijn dat je ook in 2025 met ongeduld in smeltende sneeuw (of stormachtige regen) naar een leeg vertrektijdenbord staat te kijken... :')
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten