Pagina 2 van 2

Re: Schultz schetst deze zomer toekomst spoor

Geplaatst: wo 04 mei 2011, 13:38
door reisthijs
Het lijkt mij vrij rampzalig als het hoofdrailnet in losse stukjes zou worden geknipt... Een paar losse stoptreinlijntjes apart aanbesteden zou best kunnen maar het IC-net kan het beste bij één bedrijf blijven.
Klaasje schreef:Dat betekend dus ook 1-op-1 dat wanneer je stoptreinen uit het HRN haalt, de concessiehouder van het HRN geld zou moeten betalen voor het mogen uitvoeren van die concessie.
Bij alle stoptreinlijnen die zijn aanbesteed krijgt de concessiehouder daar juist subsidie voor. Waarom zou dat bij nieuwe regionale aanbestedingen anders zijn? Alleen al omdat geen enkele vervoerder zal willen betalen voor het recht om onrendabele stoptreintjes te mogen rijden.

Re: Schultz schetst deze zomer toekomst spoor

Geplaatst: wo 04 mei 2011, 14:52
door iljitsch
Natuurlijk is dat wel een probleem. Zie ook de opstartperikelen bij busconcessies.

Je kan ook alleen het logo overschilderen en de bankrekening waar de winst naartoe gaat veranderen en verder alles hetzelfde laten, maar daar wordt de prijs/prestatie niet beter van, waar die hele grappenmakerij nu precies voor bedoeld is.

Re: Schultz schetst deze zomer toekomst spoor

Geplaatst: wo 04 mei 2011, 17:59
door Klaasje
reisthijs schreef:Het lijkt mij vrij rampzalig als het hoofdrailnet in losse stukjes zou worden geknipt... Een paar losse stoptreinlijntjes apart aanbesteden zou best kunnen maar het IC-net kan het beste bij één bedrijf blijven.
Klaasje schreef:Dat betekend dus ook 1-op-1 dat wanneer je stoptreinen uit het HRN haalt, de concessiehouder van het HRN geld zou moeten betalen voor het mogen uitvoeren van die concessie.
Bij alle stoptreinlijnen die zijn aanbesteed krijgt de concessiehouder daar juist subsidie voor. Waarom zou dat bij nieuwe regionale aanbestedingen anders zijn? Alleen al omdat geen enkele vervoerder zal willen betalen voor het recht om onrendabele stoptreintjes te mogen rijden.
Je snapt me niet goed(, of ik was niet duidelijk). Juist omdat stoptreinen in 95 - 100 % van alle gevallen onrendabel zijn, zal je subsidie moeten betalen voor het rijden van die diensten. Dat geld moet ergens vandaan komen. Dan is het logisch als het leeuwendeel uit het Intercity-Hoofdrailnet zal komen.

Re: Schultz schetst deze zomer toekomst spoor

Geplaatst: do 05 mei 2011, 13:10
door Vinny
Nou dat heeft m.i. een erg hoog vestzak-broekzak gehalte. Als het IC net zo winstgevend is, dan lijkt het mij dat de vervoerders voor de exploitatie ervan in een rij staan en je die als aanbestedende overheid wellicht met winst kan aanbesteden. Ik acht die kans in Nederland overigens niet groot, want alleen exclusief aanleg en onderhoud infrastructuur is IC vervoer winstgevend.

Ik denk dat als Melanie Schultz verstandig is, dat ze dan een business-case laat opstellen door Mc Kinsey over het spoorbedrijf in Nederland. Door het hoofdnet (al dan niet gesplitst met regionaal stoptrein vervoer) aan te besteden verwacht ik toch echt wel efficiency winst. Het maakt het spoorwezen in zijn geheel natuurlijk niet 100% kostendekkend, daarvoor is de infrastructuur echt te duur (er wordt elk jaar voor meer dan 1 miljard euro aan het spoor vertimmerd), maar het gaat wel de goede kant op. :)

Ook zie ik graag een kosten/baten analyse over de voorzieningen die de reiziger mag verwachten van de toekomstige vervoerder. Moet dat verplicht worden en tegen welke kosten dan of niet?
Denk bijv. aan informatievoorziening, klimaatbeheersing en toiletten.

Re: Schultz schetst deze zomer toekomst spoor

Geplaatst: do 05 mei 2011, 13:14
door Vinny
Oh en voor de liefhebbers: Ik heb het door ProRail beheerde infrastructuur expres meegenomen in mijn beschouwing. ;) De infraheffing is voor de IC-vervoerder in Nederland in de toekomst de belangrijkste "bottleneck" schat ik zo in - op dit moment is er een 80/20 verhouding in financiering van ProRail (80% overheid, 20% vervoerders) en dat gaat veranderen...

Re: Schultz schetst deze zomer toekomst spoor

Geplaatst: do 05 mei 2011, 13:23
door Klaasje
Ik zie alleen wel een probleem: Alles moet juridisch dichtgetimmerd worden waardoor een extra ic-stop of het opheffen van een IC-stop nogal problematisch gaan worden in de toekomst omdat de business-case van de beide concessiehouders op dat station daardoor beïnvloed wordt. Iets in mij zegt dat als er iets is, wat slecht is voor de toekomst van de spoorsector, het een verdere bureaucratisering is. Daar moet dus héél goed naar gekeken worden voordat zo'n systeem wordt ingevoerd :!:

Re: Schultz schetst deze zomer toekomst spoor

Geplaatst: do 05 mei 2011, 14:05
door Vinny
Dat geldt natuurlijk met alles :)
Als je een objectief bureau een business case laat doen waaruit blijkt dat Hoogeveen totaal geen aanspraak kan maken op een IC stop, en vervolgens heb je een boze Mastwijk dan kan de politiek toch anders beslissen. Wat dat betreft kun je toekomstvisies schrijven tot je blauw ziet, de realiteit zal toch wel zijn dat je ook in 2025 met ongeduld in smeltende sneeuw (of stormachtige regen) naar een leeg vertrektijdenbord staat te kijken... :')