Pagina 1 van 1

Buskaartjes mogelijk fors duurder

Geplaatst: vr 06 mei 2011, 11:05
door Suus
Buskaartjes mogelijk fors duurder

De busbedrijven willen compensatie voor de sterk gestegen dieselprijzen.

Voorzitter Anne Hettinga van de brancheorganisatie FMN heeft hierop aangedrongen bij minister Melanie Schultz van Haegen. Volgens Hettinga komen provincies afspraken niet na. Hij overweegt naar de rechter te stappen. Hettinga dringt aan op een hogere subsidie en als dat niet mogelijk is, wil hij hogere prijzen in het openbaar vervoer per 1 juli. Normaliter gaan de prijzen per 1 januari omhoog.

Weinig rekening
Volgens Hettinga wordt bij het toekennen van de subsidie te weinig rekening gehouden met de brandstofprijzen. Het overlegorgaan van de provincies, IPO, bestrijdt dat de provincies zich niet aan afspraken hebben gehouden. De FMN beroept zich op een onderhandelingsakkoord dat in 2008 is gesloten. Het Rijk stelde toen 16 miljoen euro ter beschikking om de provincies in staat te stellen de vervoersbedrijven tegemoet te komen in hun hoge kosten.
Bron: nu.nl

Re: Buskaartjes mogelijk fors duurder

Geplaatst: vr 06 mei 2011, 12:38
door Fles
zijn buskaartjes OOIT goedkoper geworden toen brandstofprijzen omlaag gingen eigenlijk? :?: Ooooh, nee okee :)

Re: Buskaartjes mogelijk fors duurder

Geplaatst: vr 06 mei 2011, 12:53
door iljitsch
Waren ze daar niet zelf bij toen die contracten afgesloten werden? Oerstom natuurlijk om daarin niks over de brandstofprijzen in op te nemen.

Maar de vraag is ook wie hier in redelijkheid voor op moet draaien. De overheden hebben ook geen geld over. Op zich de reiziger (een deel) laten betalen is niet onredelijk, maar dan moet het wel zo geregeld worden dat de prijs weer omlaag gaat als de brandstof goedkoper wordt.

Voordeel van de chipkaart is natuurlijk dat dit tegenwoordig een stuk makkelijker te implementeren is.

Re: Buskaartjes mogelijk fors duurder

Geplaatst: vr 06 mei 2011, 13:05
door Fles
iljitsch schreef:Op zich de reiziger (een deel) laten betalen is niet onredelijk, maar dan moet het wel zo geregeld worden dat de prijs weer omlaag gaat als de brandstof goedkoper wordt.
Zie "Kwartje van Kok" ;)

Re: Buskaartjes mogelijk fors duurder

Geplaatst: vr 06 mei 2011, 13:17
door Ennes
Lijkt mij ook dat dat gewoon een stukje bedrijfs risico is wat men had kunnen incalculeren.

Ach wie weet zien we straks in het transactie overzicht bij elke reis "brandstoftoeslag" staan :lol:

Re: Buskaartjes mogelijk fors duurder

Geplaatst: vr 06 mei 2011, 14:14
door webguy
Ach, vliegtuigmaatschappijen hebben precies hetzelfde probleem alleen verbruiken ze net wat meer brandstof. De oplossing? "fuel hedging", vast ook wel een Nederlandse term, maar als de prijs van je benzine laten vastzetten voor een tijdje. Kost wel wat, maar je kan er ook flink je voordeel mee doen. Maar misschien zijn de marges bij Arriva zo klein dat dat allemaal niet lukt: het kost wel stukje investering etc.

Re: Buskaartjes mogelijk fors duurder

Geplaatst: vr 06 mei 2011, 15:01
door iljitsch
Wat vrij gebruikelijk is in langdurige contracten is dat de prijzen jaarlijks aangepast worden aan een bepaalde prijsindex, bijvoorbeeld die van de CAO-lonen. Dit zouden ze hier ook heel goed kunnen doen. In theorie kan de vervoerder dan 364 dagen strop hebben, maar dat is inderdaad bedrijsrisico.

Het zou mij niks verbazen (maar de luie pers van tegenwoordig graaft zo diep niet) dat dit ook is wat er in het contract staat, de OV-prijzen gaan immers niet voor niks elk jaar omhoog, maar dat Ariva nu daar nog extra geld bovenop wil hebben.

Re: Buskaartjes mogelijk fors duurder

Geplaatst: vr 06 mei 2011, 15:09
door Fles
Arriva is wel erg druk met Calimero spelen de laatste tijd vind ik. Ongegrond jammeren en blijven jammeren. Zouden ze naar Real Madrid gekeken hebben of zo? :?

Re: Buskaartjes mogelijk fors duurder

Geplaatst: vr 06 mei 2011, 15:13
door Vinny
Mwah, of de belastingbetaler is meer subsidie kwijt, of de reiziger betaalt meer, of de vervoerder gaat falliet (of in het geval van Arriva/DB is dat wat onwaarschijnlijk dus: trekt zich terug uit de Nederlandse markt). :twisted:

Re: Buskaartjes mogelijk fors duurder

Geplaatst: vr 06 mei 2011, 17:38
door robert55
webguy schreef:Ach, vliegtuigmaatschappijen hebben precies hetzelfde probleem alleen verbruiken ze net wat meer brandstof. De oplossing? "fuel hedging", vast ook wel een Nederlandse term, maar als de prijs van je benzine laten vastzetten voor een tijdje. Kost wel wat, maar je kan er ook flink je voordeel mee doen. Maar misschien zijn de marges bij Arriva zo klein dat dat allemaal niet lukt: het kost wel stukje investering etc.
Hedging werkt maar een tijdje - overigens kost het natuurlijk geld en die kosten worden gewoon doorberekend.

Als hedging niet meer werkt, rekenen ze gewoon een brandstoftoeslag van een paar tientjes

Re: Buskaartjes mogelijk fors duurder

Geplaatst: vr 06 mei 2011, 19:57
door Raymond
Kunnen nu wel op Arriva schieten, maar Hettinga treedt hier alleen op als woordvoerder van de FMN en daar zitten naast Arriva ook Connexxion/Veolia en Syntus in. Doet overigens geen afbreuk aan het verdere bericht dat er iemand anders moet opdraaien voor een verkeerd ingeschat risico.

Re: Buskaartjes mogelijk fors duurder

Geplaatst: vr 06 mei 2011, 20:35
door Klaasje
iljitsch schreef:Wat vrij gebruikelijk is in langdurige contracten is dat de prijzen jaarlijks aangepast worden aan een bepaalde prijsindex, bijvoorbeeld die van de CAO-lonen. Dit zouden ze hier ook heel goed kunnen doen. In theorie kan de vervoerder dan 364 dagen strop hebben, maar dat is inderdaad bedrijsrisico.

Het zou mij niks verbazen (maar de luie pers van tegenwoordig graaft zo diep niet) dat dit ook is wat er in het contract staat, de OV-prijzen gaan immers niet voor niks elk jaar omhoog, maar dat Ariva nu daar nog extra geld bovenop wil hebben.
De jaarlijkse subsidiecorrectie is momenteel gekoppeld aan de consumenten-prijs-index. Dat is al jaren zo. Deze index stijgt alleen minder snel dan de prijs van de brandstof. Er liepen al een tijd onderhandelingen over het wel of niet aanpassen van de methodiek. Kennelijk hebben de FMN-bedrijven achter het net gevist, nu wordt daar ruchtbaarheid aan gegeven.

Re: Buskaartjes mogelijk fors duurder

Geplaatst: vr 06 mei 2011, 21:33
door Vinny
Nou wen er maar aan. De olie raakt gewoon op:
http://en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil

Dus de dieselprijzen zullen nog wel even doorstijgen. Uiteindelijk betekent dat dus: of andere brandstof voor bussen of veel duurder openbaar vervoer. Leuker kan ik het niet maken... :wink:

Re: Buskaartjes mogelijk fors duurder

Geplaatst: za 07 mei 2011, 12:54
door Freek
Klaasje schreef:De jaarlijkse subsidiecorrectie is momenteel gekoppeld aan de consumenten-prijs-index. Dat is al jaren zo. Deze index stijgt alleen minder snel dan de prijs van de brandstof. Er liepen al een tijd onderhandelingen over het wel of niet aanpassen van de methodiek. Kennelijk hebben de FMN-bedrijven achter het net gevist, nu wordt daar ruchtbaarheid aan gegeven.
Of het gekoppeld is hangt natuurlijk van het bestek af dat leidend is geweest bij de aanbesteding. Volgens mij is daarbij nog keuze tussen de genoemde consumentenprijs-index en de index die de rijksoverheid hanteert voor het verhogen van de BDU.

Re: Buskaartjes mogelijk fors duurder

Geplaatst: za 07 mei 2011, 12:56
door Klaasje
Of maak ik hier de verkeerde vergelijking omdat de consumentenprijsindex gekoppeld is aan de jaarlijkse prijsverhoging?

Re: Buskaartjes mogelijk fors duurder

Geplaatst: za 07 mei 2011, 13:01
door Freek
Is de consumentenprijsindex niet gewoon de inflatie, dus een index die aangeeft in hoeverre prijzen zijn gestegen? Volgens wikipedia wel.

Kern is in ieder geval dat in elke aanbesteding zal worden vastgelegd welke index gehanteerd wordt voor het verhogen van de exploitatiesubsidie van concessieverlener aan de concessiehouder. Welke index gebruikt wordt is aan de concessieverlener. Volgens mij wordt meestal de correctie van de BDU gebruikt.

Re: Buskaartjes mogelijk fors duurder

Geplaatst: ma 09 mei 2011, 14:13
door Vinny
In de USA rekenen ze voedsel- en energieprijzen niet mee in de inflatie. En wat is nu van invloed op de brandstofprijzen voor het openbaar vervoer?

Juist... :roll: