Pagina 1 van 1

Vervoerders zijn klaar met bedrijf achter chipkaart

Geplaatst: vr 13 mei 2011, 18:04
door Wubbo
Vervoerders zijn klaar met bedrijf achter chipkaart
Geplaatst op: vrijdag 13 mei 2011 18:03
Laatst bijgewerkt: vrijdag 13 mei 2011 18:04


Connexxion, Arriva, Veolia en Syntus willen van het bedrijf achter de OV-chipkaart af. De vervoersbedrijven vinden dat de resultaten van chipkaartleverancier Trans Link Systems (TLS) tegenvallen. Zo neemt TLS volgens de vervoerders geen verantwoordelijkheid bij het verbeteren van de veiligheid van de chipkaart.
Lees verder

Re: Vervoerders zijn klaar met bedrijf achter chipkaart

Geplaatst: vr 13 mei 2011, 21:13
door Suus
Als ik verder lees, wil men een "Externe (markt)partij die als leverancier optreed".

In hoeverre is dat anders dan met TLS nu en waarom zou een marktpartij opeens beter omgaan met dingen als privacy en veiligheid van het systeem dan TLS?

Re: Vervoerders zijn klaar met bedrijf achter chipkaart

Geplaatst: vr 13 mei 2011, 21:42
door Daniel
Hier de open brief van FMN aan TLS. Opvallend daarin dat men het ook heeft over een OV-chipkaart die meer oplevert voor de reiziger.

Re: Vervoerders zijn klaar met bedrijf achter chipkaart

Geplaatst: vr 13 mei 2011, 22:29
door Klaasje
Op de website van de bedrijven is ook dit document te vinden.

Re: Vervoerders zijn klaar met bedrijf achter chipkaart

Geplaatst: vr 13 mei 2011, 22:33
door Suus
Ik ontken trouwens niet dat het vreemd is dat alleen de NS en de stadsvervoerders aandelen hebben in een organisatie terwijl de 5 grote busvervoerders dat niet hebben. Dat is gewoon raar.

Re: Vervoerders zijn klaar met bedrijf achter chipkaart

Geplaatst: vr 13 mei 2011, 22:38
door reisthijs
Ja, dat is zeker raar. Al is het wel zo dat Connexxion daar eerst ook bij zat (als grootste streekvervoerder) maar er later is uitgestapt.
Ik denk ook dat dit het eigenlijke probleem is: het ene groepje bedrijven heeft het voor het zeggen wat de ov-chipkaart betreft en de concurrenten vinden dat natuurlijk niet eerlijk.
Daniel schreef:Opvallend daarin dat men het ook heeft over een OV-chipkaart die meer oplevert voor de reiziger.
Er zit wel wat in: een onafhankelijke instantie zal misschien meer aandacht hebben voor de reiziger in plaats van de belangen van de vervoerders voorop te zetten.

Re: Vervoerders zijn klaar met bedrijf achter chipkaart

Geplaatst: vr 13 mei 2011, 22:40
door Klaasje
Mooie quote uit dat document wat ik net link:
En toch is de beheersituatie rondom de stations zo geregeld dat de problemen die voortvloeien uit het gezamenlijk gebruik ervan nog steeds niet zijn opgelost. De oorzaak daarvan ligt in belangrijke mate in het besluit van de NS om – anders dan in de rest van het OV – de reiziger alleen bij de in- en uitgang van de stations te laten in- en uitchecken en dus niet bij het betreden en verlaten van het voertuig. Tijdens de overstap binnen het netwerk van de NS hoeft de treinreiziger dan niet meer uit- en in te checken wat uiteraard een voordeel is. De afzonderlijke ritten worden daardoor overigens niet meer geregistreerd. Het station wordt daarmee in feite een NS-domein met als gevolg dat er voor de reizigers die gebruik maken van de verbindingen van de regionale treinvervoerders die wel per voertuig in- en uitchecken, bijzondere maatregelen vereist zijn. Het voorlopige eindresultaat is voor hen onbevredigend, de situatie is verwarrend en het maakt de overstap buiten het netwerk van de NS ook duurder doordat tariefintegratie onmogelijk geworden is zonder de regionale vervoerders in een afhankelijke positie te brengen van de NS die ook hun concurrent zijn. Die omstandigheid, gevoegd bij de (aanvankelijke) ontoereikendheid van het gekozen systeem om de regionale verscheidenheid recht te doen, heeft bij menige betrokkene de indruk doen postvatten dat de NS van hun dominante positie in het project gebruik wilden maken om de regie over het regionale treinvervoer weer in handen te krijgen.
Het zal vast en zeker gekleurd zijn... maar het is wel interessant.

Re: Vervoerders zijn klaar met bedrijf achter chipkaart

Geplaatst: za 14 mei 2011, 12:53
door Ennes
Klaasje schreef:Mooie quote uit dat document wat ik net link:
En toch is de beheersituatie rondom de stations zo geregeld dat de problemen die voortvloeien uit het gezamenlijk gebruik ervan nog steeds niet zijn opgelost. De oorzaak daarvan ligt in belangrijke mate in het besluit van de NS om – anders dan in de rest van het OV – de reiziger alleen bij de in- en uitgang van de stations te laten in- en uitchecken en dus niet bij het betreden en verlaten van het voertuig. Tijdens de overstap binnen het netwerk van de NS hoeft de treinreiziger dan niet meer uit- en in te checken wat uiteraard een voordeel is. De afzonderlijke ritten worden daardoor overigens niet meer geregistreerd. Het station wordt daarmee in feite een NS-domein met als gevolg dat er voor de reizigers die gebruik maken van de verbindingen van de regionale treinvervoerders die wel per voertuig in- en uitchecken, bijzondere maatregelen vereist zijn. Het voorlopige eindresultaat is voor hen onbevredigend, de situatie is verwarrend en het maakt de overstap buiten het netwerk van de NS ook duurder doordat tariefintegratie onmogelijk geworden is zonder de regionale vervoerders in een afhankelijke positie te brengen van de NS die ook hun concurrent zijn. Die omstandigheid, gevoegd bij de (aanvankelijke) ontoereikendheid van het gekozen systeem om de regionale verscheidenheid recht te doen, heeft bij menige betrokkene de indruk doen postvatten dat de NS van hun dominante positie in het project gebruik wilden maken om de regie over het regionale treinvervoer weer in handen te krijgen.
Het zal vast en zeker gekleurd zijn... maar het is wel interessant.
Het per trein in-uitchecken is ook niet echt mogelijk bij NS, cico's in de treinen gaat zo wie zo niet werken, anders zie je alleen een berg reizigers rondom die apparaten staan en inchecken als er een conducteur in dat rijtuig stapt. Op de perrons gaat ook niet echt werken, omdat er diverse treinen op die perrons worden afgehandeld, terwijl bij de kleinere vervoerders er vaak maar 1 treinverbinding is. Terwijl de afzonderlijke reizen ook niet zo heel interessant zijn, omdat begin-eindbestemming voor het grootste gedeelte ook de reisroute aangeeft, en ook zal het overgrote gedeelte van de reizigers de snelste verbinding kiezen. De reizigersstromen van een grote vervoerder zoals NS met vele treinen zijn nu eenmaal anders als die van een relatief kleine vervoerder.

Re: Vervoerders zijn klaar met bedrijf achter chipkaart

Geplaatst: za 14 mei 2011, 12:59
door VIRM
Ik vraag mij dan af: als de chipkaart aan alle kanten hapert (hacken, producten die niet goed werken, gebrekkige gebruiksvriendelijkheid) en nu zelfs de vervoerders vechtend over straat lopen, is het dan niet tijd voor de Minister van Asfalt om in te grijpen?

Re: Vervoerders zijn klaar met bedrijf achter chipkaart

Geplaatst: za 14 mei 2011, 13:01
door Vinny
Maar dat stations wel NS domeinen zijn (geworden) daar hebben de vervoerders wel gelijk in. Wat je zou moeten doen is het station Amstel model, namelijk de poortjes voor alle vervoerders van het station naast elkaar te positioneren. Het belangrijkste nadeel is dat dit onduidelijkheid voor de reiziger creeert...

Re: Vervoerders zijn klaar met bedrijf achter chipkaart

Geplaatst: za 14 mei 2011, 13:44
door Klaasje
Dat Amstelmodel is juist een mooi voorbeeld van dat het niet werkt.. De oplossing is een integraal chipsysteem voor "Hét railvervoer" wat door een derde partij wordt beheert. Binnen dat systeem moeten de kostenverdelingen wel eerlijk en transparant gebeuren natuurlijk.

Re: Vervoerders zijn klaar met bedrijf achter chipkaart

Geplaatst: za 14 mei 2011, 13:47
door Vinny
Het railsysteem bestaat niet meer in Nederland..., je hebt het hoofdrailnet wat nog wel redelijk wettelijk is vastgesteld, en voor de rest is het een jungle van nevenspoorlijnen, light raillijnen, (snel)tramlijnen, metrolijnen...

Re: Vervoerders zijn klaar met bedrijf achter chipkaart

Geplaatst: za 14 mei 2011, 13:48
door Klaasje
Komen we weer terug op de tariefintegratiediscussie?

Re: Vervoerders zijn klaar met bedrijf achter chipkaart

Geplaatst: za 14 mei 2011, 14:02
door Vinny
Nou als ze voor tram 5 en metro 51 (dezelfde vervoerder, dezelfde stations) niet eens een eenduidig chipkaartincheckprocedure kunnen ontwerpen, dan kun je ook niet verwachten dat het in de rest van Nederland wel kan (dat staat overigens los van de tariefintegratiediscussie wat mij betreft)

Re: Vervoerders zijn klaar met bedrijf achter chipkaart

Geplaatst: za 14 mei 2011, 14:04
door Klaasje
Daar is het gewoon een drama doordat er twee verschillende systemen door elkaar gebruikt worden:
-Een stadstram waarbij palen op de halte niet echt handig zijn.
-Een Semi-metro die een stuk heeft met stations achter toegangspoortjes.

Re: Vervoerders zijn klaar met bedrijf achter chipkaart

Geplaatst: za 14 mei 2011, 14:05
door VIRM
Als ik een enkeltje Amsterdam - Winterswijk bij het loket koop, dan is dat kaartje helemaal tot Winterswijk geldig. Ik ga er dan vanuit dat NS dan het relevante bedrag overmaakt aan de regionale (spoor)vervoerder.
Wat zou dan het probleem zijn om voor het hele spoorsysteem hetzelfde te doen? Inchecken bij het poortje op Amsterdam Centraal, uitchecken bij het poortje op Winterswijk.

Re: Vervoerders zijn klaar met bedrijf achter chipkaart

Geplaatst: za 14 mei 2011, 14:08
door Vinny
Een stadstram waarbij palen op de halte niet echt handig zijn.
Zelfs in Istanbul heeft men gewoon poortjes bij de tramhaltes. :|

Re: Vervoerders zijn klaar met bedrijf achter chipkaart

Geplaatst: za 14 mei 2011, 14:12
door Ronald
reisthijs schreef:Ik denk ook dat dit het eigenlijke probleem is: het ene groepje bedrijven heeft het voor het zeggen wat de ov-chipkaart betreft en de concurrenten vinden dat natuurlijk niet eerlijk.
Niet heel vreemd dat we dit vanaf het begin al zien aankomen. Het zoveelste voorbeeld van een typisch Nederlands halfbakken oplossing. Wel één systeem bedenken maar de uitvoering aan (een gedeelte van) de markt overlaten. Kans van slagen zonder onderlinge strubbelingen: vrijwel 0 %.

Natuurlijk moet een overkoepelende instantie partij-onafhankelijk zijn. Om de uitvoering van het OV door marktpartijen te laten uitvoeren daar kun je lang of kort over discussiëren, maar het onafhankelijk coördineren van het OV-chipkaart-project is nou juist dé uitgelezen taak voor een overheid :roll: .

Re: Vervoerders zijn klaar met bedrijf achter chipkaart

Geplaatst: za 14 mei 2011, 14:13
door Ronald
VIRM schreef:Wat zou dan het probleem zijn om voor het hele spoorsysteem hetzelfde te doen? Inchecken bij het poortje op Amsterdam Centraal, uitchecken bij het poortje op Winterswijk.
Zie mijn vorige post. Dit door de marktpartijen zelf laten oplossen gaat gewoon echt niet lukken -o- .

Re: Vervoerders zijn klaar met bedrijf achter chipkaart

Geplaatst: za 14 mei 2011, 14:14
door Klaasje
Vinny schreef:
Een stadstram waarbij palen op de halte niet echt handig zijn.
Zelfs in Istanbul heeft men gewoon poortjes bij de tramhaltes. :|
In in Instanbul rijdt de tram ook over door niet al te brede straten?

Re: Vervoerders zijn klaar met bedrijf achter chipkaart

Geplaatst: za 14 mei 2011, 15:14
door Wubbo
Ennes schreef:Het per trein in-uitchecken is ook niet echt mogelijk bij NS, cico's in de treinen gaat zo wie zo niet werken, anders zie je alleen een berg reizigers rondom die apparaten staan en inchecken als er een conducteur in dat rijtuig stapt.
Waarom kun je bij een tram wel in het voertuig inchecken en bij NS niet? Bij de tram kun je toch ook alleen inchecken als je een controleploeg ziet?

Re: Vervoerders zijn klaar met bedrijf achter chipkaart

Geplaatst: za 14 mei 2011, 17:22
door iljitsch
Wubbo schreef:Waarom kun je bij een tram wel in het voertuig inchecken en bij NS niet? Bij de tram kun je toch ook alleen inchecken als je een controleploeg ziet?
Dat laatste is natuurlijk een goede reden voor de NS om dit niet te willen. Maar de omgekeerde vraag is relevanter: waarom kan je bij de NS wel op het station inchecken en bij de tram niet? Antwoord: de tram heeft (over het algemeen) geen stations.

Ik denk dat een slimmer systeem wel mogelijk is, waarbij de toegang, die je wilt beperken tot betalende klanten, gescheiden is van de registratie van de route. Bij veel reizen met meerdere vervoerders is er maar één (redelijk) overstappunt dus is het niet echt nodig om daar langs twee paaltjes te gaan. Als je van Zwolle naar Harlingen reist is het vrij duidelijk dat je in Leeuwarden overgestapt bent op een andere vervoerder.

Maar mensen moeten ook niet al te veel zeuren, het in/uitchecken kost een halve tel, 100 a 1000 keer korter dan een kaartje kopen.

Re: Vervoerders zijn klaar met bedrijf achter chipkaart

Geplaatst: za 14 mei 2011, 17:41
door Ennes
Wubbo schreef:
Ennes schreef:Het per trein in-uitchecken is ook niet echt mogelijk bij NS, cico's in de treinen gaat zo wie zo niet werken, anders zie je alleen een berg reizigers rondom die apparaten staan en inchecken als er een conducteur in dat rijtuig stapt.
Waarom kun je bij een tram wel in het voertuig inchecken en bij NS niet? Bij de tram kun je toch ook alleen inchecken als je een controleploeg ziet?
Reken alleen het aantal reizigers in een tram, en in een trein! in trams met conducteur is de controle kans een heel stuk groter als in een Virm VI ;) treinen rijden ook regelmatig met meerdere stellen. Tel maar uit hoeveel reizigers nog betalen in een IC Ut - Rtd in de spits.

Maar dit had je natuurlijk zelf ook kunnen bedenken

Re: Vervoerders zijn klaar met bedrijf achter chipkaart

Geplaatst: za 14 mei 2011, 19:02
door Wubbo
Ennes schreef:
Wubbo schreef:Waarom kun je bij een tram wel in het voertuig inchecken en bij NS niet? Bij de tram kun je toch ook alleen inchecken als je een controleploeg ziet?
Reken alleen het aantal reizigers in een tram, en in een trein! in trams met conducteur is de controle kans een heel stuk groter als in een Virm VI ;) treinen rijden ook regelmatig met meerdere stellen. Tel maar uit hoeveel reizigers nog betalen in een IC Ut - Rtd in de spits.
Ik ben Den Haag gewend, daar rijden trams zonder conducteur. Ik forens naar Utrecht, daar rijden trams zonder conducteur.

En als je controlekans zo laag is: waarom kopen mensen nu nog kaartjes dan? Dan is af en toe een boete betalen goedkoper.
Ennes schreef:Maar dit had je natuurlijk zelf ook kunnen bedenken
Nee sorry, ik kan niet denken, ik kan alleen maar aannemen wat anderen zeggen en dat kritiekloos weer opschrijven ;-)

Re: Vervoerders zijn klaar met bedrijf achter chipkaart

Geplaatst: za 14 mei 2011, 19:04
door Daniel
iljitsch schreef:Maar mensen moeten ook niet al te veel zeuren, het in/uitchecken kost een halve tel, 100 a 1000 keer korter dan een kaartje kopen.
Tja, maar bedenk dan hoe zoiets loopt middenin de spits als iedereen massaal uit- en in- moet checken bij z'n overstap. Vooral dan op stations waar je geen natuurlijke spreiding over meerdere paaltjes krijgt als gevolg van de indeling van 't station (zie bv. een overstap in Dordrecht vanuit Rotterdam naar Gorinchem waarbij iedereen de tunnel uit komt wat dus op gaat stropen bij het eerste paaltje wat je tegenkomt)
Op plekken waar de overstap cross-platform is (deels in Groningen en Leeuwarden bijvoorbeeld) kan je met paaltjes verspreid over het perron al opstoppingen voorkomen.