Pagina 1 van 2

Foutieve uitchecks bij meteen kerende buslijnen

Geplaatst: di 17 mei 2011, 11:08
door fogeltje
Mij is zondag iets vreemds opgevallen. Ik heb een rit met Novio lijn 9 van Nijmegen, Van Boetbergweg naar Grave, Busstation gemaakt en daarbij werd 1,81 afgeschreven van mijn OVC (inclusief dalurenkorting). De rit zou vol tarief eigenlijk 2,03 moeten zijn, wat neerkomt op 1,62 met dalurenkorting (op de heenweg is dat bedrag ook netjes afgeschreven).

Ik heb in mijn transactieoverzicht gekeken en als checkuit staat daar "Nederasselt, Broekstraat". Ik dacht eerst "vreemd, ik ben twee haltes te vroeg uitgechecked maar betaal 20 cent meer". Toen ben ik nog eens gaan nadenken en het enige wat ik me kan bedenken is dat ik wel netjes de rit Nijmegen - Grave heb betaald maar vervolgens ook het eerste stuk van de reis terug (de halte Broekstraat is richting Grave de op een na laatste halte voor het busstation, richting Nijmegen is het de eerste halte na Grave). Dat lijkt ook te kloppen met 9292OV.nl. De rit van Nijmegen naar Grave kost 2,03, een rit van Grave naar Nederasselt, Broekstraat kost 1,03. Samen is dat 3,06, maar daar moet ik nog 0,79 cent vanaf trekken omdat het instaptarief niet dubbel berekend wordt (dat zou helemaal mooi zijn), blijft over 2,27. Met 20% korting kom ik dan precies op de betaalde 1,81.

Ik vermoed dat dit komt omdat lijn 9 op bepaalde tijdstippen in Grave meteen keert en terugrijdt als lijn 9 naar Nijmegen. De chauffeur maakte meteen zijn draai, dus ik was blijven zitten tot de bus stilstond op zijn vertrekperron naar Nijmegen. Ik vermoed dat Infoxx reeds was overgesprongen op de rit naar Nijmegen. Het systeem zal dan registreren dat ik uitcheck maar denkt "die wil bij een beginhalte al uitchecken, dat kan natuurlijk niet, ik check hem wel bij de volgende halte uit). Uit mijn overzicht blijkt dat ik bijna een jaar geleden precies hetzelfde heb gehad in Grave, maar dat is me toen niet opgevallen.

Zijn meer mensen met dit fenomeen bekend? Een volgende check ik in ieder geval uit voordat we het busstation überhaupt oprijden. Saldo terugvragen zal er niet inzitten gezien het formulier op Connexxion.nl alleen bestemd is voor mensen die wegens technische redenen niet konden uitchecken en bovendien moet ik ook nog eens een gefrankeerde envelop sturen aangezien het geen antwoordnummer is. Voor 20 cent is dat niet de moeite, dat kost me dan gewoon geld (als ik mijn 20 centjes al terugkrijg).

Re: Foutieve uitchecks bij meteen kerende buslijnen

Geplaatst: di 17 mei 2011, 11:13
door Klaasje
Dit probleem is bij CXX bekend en ze zijn er mee bezig. Dit speelt ook in Almere bij een aantal haltes waar bussen keren of van lijn veranderen. ('t Oor, Station Centrum, e.d.) Als het goed is, is er binnenkort een oplossing.

Re: Foutieve uitchecks bij meteen kerende buslijnen

Geplaatst: di 17 mei 2011, 11:27
door Daniel
fogeltje schreef:Saldo terugvragen zal er niet inzitten gezien het formulier op Connexxion.nl alleen bestemd is voor mensen die wegens technische redenen niet konden uitchecken en bovendien moet ik ook nog eens een gefrankeerde envelop sturen aangezien het geen antwoordnummer is. Voor 20 cent is dat niet de moeite, dat kost me dan gewoon geld (als ik mijn 20 centjes al terugkrijg).
Je kunt dat formulier ook gewoon gebruiken als er teveel saldo is afgeschreven, dan moet je dat bij de toelichting invullen (en je reis erboven, met bij ingecheckt/uitgecheckt de nee doorstrepen). Antwoordnummer van de klantenservice staat trouwens gewoon op de contact-pagina (die vermeldt zowel het antwoordnummer als de postbus die op 't claimformulier staat, dus dat zal 'n algemene zijn).

Heb er zelf de gewoonte van gemaakt elke cent die ik teveel betaal te declareren, laat ze maar lekker zweten daar... moeten ze maar hun apparatuur fatsoenlijk inregelen. En vanmorgen naast 't formulier ook maar eens een klachtenbrief gestuurd...

Re: Foutieve uitchecks bij meteen kerende buslijnen

Geplaatst: di 17 mei 2011, 11:33
door Chauf21
Wat Klaasje zegt, klopt. Het probleem is dat de aansturing van de ov-chipkaartapparatuur al naar de volgende halte is versprongen. Men kan dat oplossen door het toevoegen of aanpassen van een extra (virtuele) halte. Het is nogal een omvangrijke klus, maar er wordt dus aan gewerkt. De handigste tijdelijke oplossing heb je zelf al aangedragen; vóór binnenkomst al uitchecken. Overigens zal het probleem voor een deel zichzelf oplossen. Je checkt namelijk ook één halte later in waardoor je terugreis (indien van toepassing) dus goedkoper zal zijn.

Re: Foutieve uitchecks bij meteen kerende buslijnen

Geplaatst: di 17 mei 2011, 12:19
door MdJ
In Apeldoorn heb je eigenlijk alleen maar doorgekoppelde lijnen (de eindpunten liggen in de wijk) maar daar gaat wel goed :wink:

Re: Foutieve uitchecks bij meteen kerende buslijnen

Geplaatst: di 17 mei 2011, 12:26
door Klaasje
Maar daar rijdt CXX of een CXX dochter niet. Daarover gaat het.

Re: Foutieve uitchecks bij meteen kerende buslijnen

Geplaatst: di 17 mei 2011, 12:34
door Chauf21
Het probleem zit 'm vooral in de grootte van de halte/het busstation en het feit dat de bussen soms een extra rondje of iets dergelijks moeten rijden. De 'halte' is dan moeilijk(er) te definiëren met behulp van GPS-coördinaten. Er zijn wel mogelijkheden, maar die moeten eerst ingevoerd worden. Bij een eindhalte in een woonwijk is het vaak wat eenvoudiger om de halte (en eventuele routes) vast te stellen. Dat heeft niet direct met een specifieke vervoerder te maken (doorkoppelingen op eenvoudige haltes werkt ook prima bij Connexxion) :)

Re: Foutieve uitchecks bij meteen kerende buslijnen

Geplaatst: di 17 mei 2011, 14:32
door Daniel
Nouja... op 74 en 77 ri. Zeist/Bilthoven in Utrecht ging 't altijd goed toen ze 't rondje buitenom het streekbusstation naar hun halte reden. Nu deze lijnen aan het binnenste stuk van het Busstation Zuid halteren willen de lezers nogal eens al op "Rijnkade" springen voor de bus bij de uitstaphalte is...

Re: Foutieve uitchecks bij meteen kerende buslijnen

Geplaatst: di 17 mei 2011, 17:12
door fogeltje
Daniel schreef: Je kunt dat formulier ook gewoon gebruiken als er teveel saldo is afgeschreven, dan moet je dat bij de toelichting invullen (en je reis erboven, met bij ingecheckt/uitgecheckt de nee doorstrepen). Antwoordnummer van de klantenservice staat trouwens gewoon op de contact-pagina (die vermeldt zowel het antwoordnummer als de postbus die op 't claimformulier staat, dus dat zal 'n algemene zijn).

Heb er zelf de gewoonte van gemaakt elke cent die ik teveel betaal te declareren, laat ze maar lekker zweten daar... moeten ze maar hun apparatuur fatsoenlijk inregelen. En vanmorgen naast 't formulier ook maar eens een klachtenbrief gestuurd...
Bedankt voor de info! Dan ga ik dit alsnog doen.
Chauf21 schreef:Overigens zal het probleem voor een deel zichzelf oplossen. Je checkt namelijk ook één halte later in waardoor je terugreis (indien van toepassing) dus goedkoper zal zijn.
Dat heb ik helaas dan nog niet gehad. Wat inchecken betreft gaat het bij mij altijd goed of in mijn nadeel fout.

Re: Foutieve uitchecks bij meteen kerende buslijnen

Geplaatst: di 17 mei 2011, 17:38
door htm_tram
Ligt het niet aan de chauffeur die met zijn infoxx handmatig de volgende rit aanklikt?

Re: Foutieve uitchecks bij meteen kerende buslijnen

Geplaatst: di 17 mei 2011, 17:52
door Klaasje
Daar heeft het niets mee te maken. De volgende rit wordt soms automatisch te vroeg geselecteerd en dan kost het geld. Dat laatste is overigens vreemd omdat je gewoon nog op dezelfde halte staat.

Re: Foutieve uitchecks bij meteen kerende buslijnen

Geplaatst: di 17 mei 2011, 18:02
door fogeltje
Chauf21 schreef:Het probleem zit 'm vooral in de grootte van de halte/het busstation en het feit dat de bussen soms een extra rondje of iets dergelijks moeten rijden. De 'halte' is dan moeilijk(er) te definiëren met behulp van GPS-coördinaten. Er zijn wel mogelijkheden, maar die moeten eerst ingevoerd worden.
Dat is daar overigens het geval. Lijn 9 moet in Grave op het busstation een rondje rijden om op zijn vertrekplaats te komen. Meestal laten chauffeurs mensen uitstappen voordat ze het rondje maken, maar deze chauffeur had haast.

Re: Foutieve uitchecks bij meteen kerende buslijnen

Geplaatst: za 21 mei 2011, 16:14
door bartjemestrom
Ik ben in november van Roggel naar Maasbracht gereisd. In Roermond moest ik overstappen van 76 naar 71. Omdat ik in de 76 zag dat die bus overging in de 71, vroeg ik of ik moest uit- en inchecken.

De chauffeur wist het niet.

Ik heb niet in Roermond uitgecheckt, maar bij mijn eindhalte uitgecheckt.
Vanuit de opstaphalte tot de eindhalte werd als één reis gezien.

Re: Foutieve uitchecks bij meteen kerende buslijnen

Geplaatst: wo 25 mei 2011, 14:03
door fogeltje
Daniel schreef:
fogeltje schreef:Saldo terugvragen zal er niet inzitten gezien het formulier op Connexxion.nl alleen bestemd is voor mensen die wegens technische redenen niet konden uitchecken en bovendien moet ik ook nog eens een gefrankeerde envelop sturen aangezien het geen antwoordnummer is. Voor 20 cent is dat niet de moeite, dat kost me dan gewoon geld (als ik mijn 20 centjes al terugkrijg).
Je kunt dat formulier ook gewoon gebruiken als er teveel saldo is afgeschreven, dan moet je dat bij de toelichting invullen (en je reis erboven, met bij ingecheckt/uitgecheckt de nee doorstrepen). Antwoordnummer van de klantenservice staat trouwens gewoon op de contact-pagina (die vermeldt zowel het antwoordnummer als de postbus die op 't claimformulier staat, dus dat zal 'n algemene zijn).

Heb er zelf de gewoonte van gemaakt elke cent die ik teveel betaal te declareren, laat ze maar lekker zweten daar... moeten ze maar hun apparatuur fatsoenlijk inregelen. En vanmorgen naast 't formulier ook maar eens een klachtenbrief gestuurd...
Hoe lang duurt het meestal voordat jij een reactie van Connexxion krijgt? Ik heb nog steeds geen melding gehad. Bij Arriva waren ze er binnen een dag bij om te zeggen dat mijn ouders geen restitutie krijgen, van Connexxion hoor ik maar niks. Overigens zie ik nu dat het formulier van hun site eraf gehaald is. Je kunt nu alleen nog een online formulier invullen en moet daarbij een reden uit een menu kiezen. Je hebt geen keuze meer om er zelf ook nog uitleg bij te zetten. Denk dat ze zo willen voorkomen dat ik nog een keer 19 cent declareer die ik teveel betaald heb omdat hun systeem gewoon niet deugt.

Re: Foutieve uitchecks bij meteen kerende buslijnen

Geplaatst: wo 25 mei 2011, 14:13
door Daniel
De laatste keer dat ik een aanvraag ingediend heb was op 25 april en daar kreeg ik vorige week een reactie op...

En teveel betaald is teveel betaald natuurlijk... als je gewoon dat als probleem kunt aangeven hebben ze geen toelichting nodig in principe.

Edit: ik zie nu inderdaad dat het formulier een optie mist voor een onjuist afgeschreven bedrag...

Re: Foutieve uitchecks bij meteen kerende buslijnen

Geplaatst: wo 25 mei 2011, 15:23
door fogeltje
Daniel schreef: Edit: ik zie nu inderdaad dat het formulier een optie mist voor een onjuist afgeschreven bedrag...
Precies, als ik een andere optie aankruis zal ik een bericht krijgen dat ik niet in aanmerking kom voor restitutie omdat er niets gebeurd is. Bovendien zal ik nog moeten aangeven waar ik uitgechecked had moeten worden zodat ze weten wat ik teveel betaald heb. Dit is een mooie methode van Connexxion om wat extra geld uit de reiziger te kloppen.

Ik heb voor de zekerheid maar even in mijn internetgeschiedenis het formulier opgezocht en en gedownload. Vraag me alleen af of ze dat nog accepteren. Formulier staat overigens nog online, alleen niet meer gelinkt: http://www.connexxion.nl/data/upload/OV ... mulier.pdf

Re: Foutieve uitchecks bij meteen kerende buslijnen

Geplaatst: wo 25 mei 2011, 19:22
door Daniel
Ik gok dat het ook mogelijk is middels een klacht restitutie voor dat soort dingen te krijgen.

Re: Foutieve uitchecks bij meteen kerende buslijnen

Geplaatst: wo 25 mei 2011, 20:14
door Cygnum
fogeltje schreef:Hoe lang duurt het meestal voordat jij een reactie van Connexxion krijgt? Ik heb nog steeds geen melding gehad.
Het hoort in twee tot drie, maximaal vier weken afgehandeld te zijn. Anders klachtenbrief achteraan sturen en daarna klacht indienen bij het OV-loket. Dat was de enige manier om ze over de brug te krijgen bij mij (is inmiddels een jaar geleden, dus er kan het een en ander verbeterd zijn, hoewel CXX daar niet echt bekend om staat).

Re: Foutieve uitchecks bij meteen kerende buslijnen

Geplaatst: wo 25 mei 2011, 20:15
door Klaasje
10 werkdagen is de norm (2 weken dus.)
Volgens de mensen bij de klantenservice is de gemiddelde afhandelingstijd 9 werkdagen. Ik vraag me alleen af hoeveel dat zou zijn als iedereen een klacht zou indienen die gaat over een slecht afgehandelde klachten.

Re: Foutieve uitchecks bij meteen kerende buslijnen

Geplaatst: wo 25 mei 2011, 20:51
door Vinny
Ik vind dat in deze situatie het zweepje over de vervoerders gelegd moet worden. Dit valt namelijk ook onder de noemer 'oplichting', want zij stellen die chipkaartlezers zo in... (en lang niet iedereen is zo vasthoudend bij de klantendiensten als Find your Spot)

Re: Foutieve uitchecks bij meteen kerende buslijnen

Geplaatst: wo 25 mei 2011, 21:07
door Klaasje
Wie start het proefproces? Je kan vast wat financiering voor de advocaat loskrijgen bij ROVER, die ergeren zich er behoorlijk aan.

Re: Foutieve uitchecks bij meteen kerende buslijnen

Geplaatst: wo 25 mei 2011, 22:35
door Vinny
Ik denk dat het best nog wel kans maakt bij de rechter, het is namelijk doelbewust ingeprogrammeerd omdat de vervoerders denken dat dit minder verwarring oplevert bij de keerhalte. Dan willen ze alvast de eindbestemming tonen. Dat er dan andere reizigers financieel benadeeld worden wordt op de koop toegenomen... :roll:

Re: Foutieve uitchecks bij meteen kerende buslijnen

Geplaatst: wo 25 mei 2011, 22:40
door Daniel
Ik weet in ieder geval van Arriva dat bij het verspringen naar de volgende rit de lezers niet gelijk ook een halte verder springen... bij Connexxion kennelijk wel, maar daar kan je het niet zo simpel op de lezer lezen.

Re: Foutieve uitchecks bij meteen kerende buslijnen

Geplaatst: wo 25 mei 2011, 22:41
door Vinny
Ik weet dat het bij het GVB ook zo was, dat heeft destijds zelfs de krant gehaald. Ik ben dan ook lichtelijk verbaasd dat het probleem dus nog steeds speelt.

Re: Foutieve uitchecks bij meteen kerende buslijnen

Geplaatst: do 26 mei 2011, 09:01
door Michael
Daniel schreef:Ik weet in ieder geval van Arriva dat bij het verspringen naar de volgende rit de lezers niet gelijk ook een halte verder springen... bij Connexxion kennelijk wel, maar daar kan je het niet zo simpel op de lezer lezen.
Bij Veolia Gebeurt het soms dat ie bij de aanvang van de volgende rit naar de halte na het beginpunt springt. Maar dat kan je dan weer gewoon handmatig terugzetten