Regionaal ov kan stuk efficiënter
Geplaatst: za 21 mei 2011, 11:43
Deze week staakte het ov in drie grote steden wegens de verplichte aanbesteding van het stadsvervoer en de bezuinigingen door het Rijk. Die bezuinigingen kunnen flink omlaag als het ov anders wordt ingericht. De oplossing: schaalvergroting.
Nadat in 2004 de verantwoordelijkheid voor het lokale openbaar vervoer overging naar de provincies resteerden er nog negentien ov-autoriteiten: twaalf provincies en zeven stadsregio’s. Onder druk van de bezuinigingen is de tijd rijp voor schaalvergroting. Het kabinet heeft in het regeerakkoord al een nieuw te vormen infrastructuurautoriteit aangekondigd. Begin dit jaar kondigden ook drie provincies in de noordelijke Randstad verregaande samenwerking aan. En begin april kondigden de stadsregio’s Rotterdam en Haaglanden aan op korte termijn één vervoerautoriteit te willen vormen.
Lees verder op de website van Binnenlands bestuur
Nadat in 2004 de verantwoordelijkheid voor het lokale openbaar vervoer overging naar de provincies resteerden er nog negentien ov-autoriteiten: twaalf provincies en zeven stadsregio’s. Onder druk van de bezuinigingen is de tijd rijp voor schaalvergroting. Het kabinet heeft in het regeerakkoord al een nieuw te vormen infrastructuurautoriteit aangekondigd. Begin dit jaar kondigden ook drie provincies in de noordelijke Randstad verregaande samenwerking aan. En begin april kondigden de stadsregio’s Rotterdam en Haaglanden aan op korte termijn één vervoerautoriteit te willen vormen.
Lees verder op de website van Binnenlands bestuur