Pagina 1 van 2

Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: za 17 mei 2008, 20:48
door Fles
... een spoors project in Nederland succesvol ingevoerd?

Het is de laatste tijd alleen maar kommer en kwel potdikkie :|

Zuiderzeelijn: gaat niet door
Betuweroute: veel te weinig treinen, veel te laat
HSL-Zuid en/of Groene-Harttunnel: zie Betuweroute
Hofplein/Zoetermeer migratie naar Randstadrail: kansloos faalverhaal
OV-Chipkaart: janken met de pet op
Viersporigheid Asd - Ut : gelukkig maar een jaar te laat. Moeten we dat succesvol noemen?

Wat verder terug dan. Aanbesteding nevenlijnen.
Arriva Groningen/Friesland: gezeik met te hoge perrons, VEEL te weinig capaciteit
Veolia Maaslijn: nauwelijks treinen beschikbaar, en wat vertrok, kwam in de helft van de gevallen niet aan

Nog wat verder terug dan?
Mat '54 eruit, VIRM erin. Moet je daar blij van worden? Comfort is achteruit gegaan, evenals de betrouwbaarheid.

Anders nog iets?
Spoorslag '70 dan misschien?

Is er sinds letterlijk MENSENHEUGENIS eigenlijk ooit iets GOED gegaan bij het spoor? :? Wie het weet mag het zeggen..

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: za 17 mei 2008, 21:06
door Jurjen
Wat is je vraag nu eigenlijk? Of er dingen goed gegaan zijn, of dat er dingen foutloos gegaan en compleet naar jouw wens?

Vervanging van de EuroCity's door de ICE's naar Frankfurt, is wat mij betreft een goed punt door de tijdswinst naar Frankfurt. Herinvoering van de nachttreinen naar heel Europa is ook niet verkeerd. Enschede-Gronau is ook geen slecht verhaal.

Verder gaat er een hele hoop goed. De punctualiteit gaat omhoog, en in elk geval in mijn reizen heb ik tegenwoordig steeds minder vaak vertragingen. En dat is me op spoors gebied een stuk meer waard dan een hogesnelheidslijntje naar het buitenland.

En over de teruggang in comfort: dat is inherent aan het veranderde gebruik van de trein. Waar een treinreis in 1954 nog een bijzondere happening was, is het treinsysteem in Nederland inmiddels in grote lijnen beter vergelijkbaar met een metrosysteem. En ach, dan doet het het nog best aardig voor wat betreft comfort.

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: za 17 mei 2008, 21:12
door Suus
Ikzelf vind de nieuwe dienstregeling van 2007 erg goed gegaan. Sommige punten hebben wat uitstel gehad door vertragingen bij de bouw, maar er is zonder problemen eigenlijk een goede switch gemaakt. Op veel meer plaatsen meer treinen volgens voor reizigers begrijpbare patronen. Het is jammer dat de dienstregeling van 2008 het allemaal wat minder gemaakt heeft, maar in eerste instantie ging het erg goed!

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: za 17 mei 2008, 21:41
door aswnl
Fles schreef:Zuiderzeelijn: gaat niet door
Of dat niet succesvol is, daar kun je over twisten.
Ik vind het niet doorgaan van die lijn een zegen voor het hele land, het noorden incluis.

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: za 17 mei 2008, 22:16
door Mark
Fles schreef:Wat verder terug dan. Aanbesteding nevenlijnen.
Arriva Groningen/Friesland: gezeik met te hoge perrons, VEEL te weinig capaciteit
Veolia Maaslijn: nauwelijks treinen beschikbaar, en wat vertrok, kwam in de helft van de gevallen niet aan
Om nog maar te zwijgen over het drama wat Valleilijn heet....

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: za 17 mei 2008, 22:37
door Ronald
... en vergeet vooral de Haagse tramtunnel en de Noord-Zuidlijn niet ...

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: za 17 mei 2008, 22:39
door BR628
Mark schreef:Om nog maar te zwijgen over het drama wat Valleilijn heet....
Mwah ach, in de NS tijd reed er in de dalperioden 1x per uur een trein, nu tweemaal. Dus het gepruts valt niet eens zo zeer op. Het nutteloze boemeltje Bnn - Amf kost alleen maar infra ruimte.

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: za 17 mei 2008, 22:49
door Karl
Aangezien er in het bericht van TS ook aanbestedingen staan, misschien de MerwedeLingeLijn en de Heuvellandlijn? Het 'nieuwe' materieel moet nog komen, maar het is de vraag of dat een achteruitgang is, je zou het ook kunnen zien als een onderdeel van de overgang. Een nadeel van de MLL is wel dat er geen toiletten meer beschikbaar zijn in de trein.

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: za 17 mei 2008, 22:52
door Mark
Ik denk dat op elke aanbestede lijn de frequentie omhoog gaat, war utieindelijk logischerwijs een reizigersgroei teweeg brengt. Maar het wil lang niet altijd zeggen dat de reiziger beter af is. Met Syntus heb ik eigenlijk alleen maar positieve ervaringen, o.a. door aansluitende bussen, frequentieverhogingen en een nauwe samenverwking met NS o.a. bij verstoringen. CXX vind ik 10x niks, Veolia op de maaslijn ook niet, Arriva en Veolia verder geen idee want daar kom ik nooit.

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: za 17 mei 2008, 22:53
door Daniel
En de 1e klas verdwijnt ook op de MLL, dat wordt dus weer een via kaartjes gedoe erbij... zou je dan voor Dordrecht - Arnhem binnendoor een kaartje via Gorinchem én Opheusden moeten hebben, omdat met via Gorinchem alleen het restant via Utrecht wordt berekend ofzo :roll:

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: za 17 mei 2008, 23:05
door Wubbo
Enschede - Gronau werd al even genoemd: dat mag van mij best een succes worden genoemd (met weinig middelen een mooi resultaat).

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: za 17 mei 2008, 23:08
door Fles
aswnl schreef:
Fles schreef:Zuiderzeelijn: gaat niet door
Of dat niet succesvol is, daar kun je over twisten.
Ik vind het niet doorgaan van die lijn een zegen voor het hele land, het noorden incluis.

ja joh makkelijk, Ik vind ook dan één plus één honderdzestien is. :pos:

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: za 17 mei 2008, 23:11
door Fles
Enschede - Gronau is idd een welkome aanvulling. En ook alle nieuwe nachttreinen (or well, nacht-rijtuigen) zijn een hele verbetering tov die anderhalve CNL die we tot voor kort hadden :) En daar ben ik ook heel blij mee.

Maar dat zijn internationale dingen. in binnenlands verkeer....?

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: za 17 mei 2008, 23:13
door Nielske1990
Nog een succesnummer (hoewel ik niks weet over bouwvertragingen):

Viersporigheid Eindhoven <> Boxtel (+ tunnel Best)
Helemaal goed gedaan. Enig puntje wat ze ook hadden kunnen doen, was een tweede fly-over in Boxtel. (s1900 ri.Vl moet vaak wachten op s800 ri.Mt, of andersom) :wink:

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: za 17 mei 2008, 23:14
door Jurjen
De airco die in steeds meer treinen opduikt. Hoe lekker de stoel ook zit, ik zit liever op een wat minder comfy stoel in een aangename temperatuur dan te zweten in het pluche.

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: za 17 mei 2008, 23:18
door Fles
Jurjen schreef:De airco die in steeds meer treinen opduikt. Hoe lekker de stoel ook zit, ik zit liever op een wat minder comfy stoel in een aangename temperatuur dan te zweten in het pluche.
Nou, nee. Ik heb volstrekt valide redenen om een trein te willen met ramen die open kunnen :idea:

een stuk of 2400 momenteel ;)

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: za 17 mei 2008, 23:21
door Fles
Karl schreef:Aangezien er in het bericht van TS ook aanbestedingen staan, misschien de MerwedeLingeLijn en de Heuvellandlijn? Het 'nieuwe' materieel moet nog komen, maar het is de vraag of dat een achteruitgang is, je zou het ook kunnen zien als een onderdeel van de overgang. Een nadeel van de MLL is wel dat er geen toiletten meer beschikbaar zijn in de trein.
Nou, strikt genomen is dat dus niet eens waar. De vraag is of je er iets mee opschiet. En dan is het antwoord: Nee.

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: za 17 mei 2008, 23:25
door Karl
Fles schreef:Nou, strikt genomen is dat dus niet eens waar. De vraag is of je er iets mee opschiet. En dan is het antwoord: Nee.
Gelijkvloerse instap, meer plaats voor fietsen, meer zitplaatsen (weet niet of dat zo is)?

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: za 17 mei 2008, 23:27
door Fles
oh ja de winst is dat er van Gorinchem naar Geldermalsen 2 treinen ipv 1 per uur rijden. Nou applaus hoor, dat weegt vast wel op tegen al dat gekut op de HSL. En al dat gekut op de Betuweroute.

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: za 17 mei 2008, 23:27
door webguy
Over die airco: nu moet ik een jas meenemen alleen om in de trein te zitten...

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: za 17 mei 2008, 23:32
door Karl
Fles schreef:oh ja de winst is dat er van Gorinchem naar Geldermalsen 2 treinen ipv 1 per uur rijden. Nou applaus hoor, dat weegt vast wel op tegen al dat gekut op de HSL. En al dat gekut op de Betuweroute.
Dat beweer ik niet, maar het is wellicht wel 'iets wat goed is gegaan'.

Wat betreft die airco: zat laatst in de VIRM en ik zou het waarderen als die airco's in die treinen allemaal kapot zijn, dan is het tenminste geen -10.

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: za 17 mei 2008, 23:33
door Fles
Karl schreef:
Fles schreef:Nou, strikt genomen is dat dus niet eens waar. De vraag is of je er iets mee opschiet. En dan is het antwoord: Nee.
Gelijkvloerse instap, meer plaats voor fietsen, meer zitplaatsen (weet niet of dat zo is)?
doekjes voor het bloeden. iedereen weet dat 80 % van de reizigers die stap wel maakt. Maar zelfs al zou er overall vooruitgang geboekt zijn. Wat heeft dat wel gekost dan?

Ik zit serieus te wachten op een geniaal project wat binnen 2-3 jaar van tekentafel werkelijkheid wordt, en wat serieus iets TOEVOEGT aan de nationale vervoersbehoefte. En dan heb ik het niet over een extra baan op de A2, zodat 40 km file niet langer als 10 km x 4 banen, maar als 8 km x 5 banen de boeken in gaat.

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: za 17 mei 2008, 23:36
door Karl
Volgens mij ben je die twee à drie jaar al kwijt aan inspraakprocedures.

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: zo 18 mei 2008, 00:27
door Geert
Bee schreef:Ikzelf vind de nieuwe dienstregeling van 2007 erg goed gegaan. Sommige punten hebben wat uitstel gehad door vertragingen bij de bouw, maar er is zonder problemen eigenlijk een goede switch gemaakt. Op veel meer plaatsen meer treinen volgens voor reizigers begrijpbare patronen. Het is jammer dat de dienstregeling van 2008 het allemaal wat minder gemaakt heeft, maar in eerste instantie ging het erg goed!
Eens (dat was ook een van de goede dingen die mij als eerste te binnen schoten). Voor mezelf: een veel beter voorspelbare reistijd op Ut-Rtd vv door 4x per uur een intercity in plaats van twee sneltreinen en twee intercity's per richting. Op mijn traject is het allemaal een stuk punctueler geworden. Wel jammer: vaak merk je 's avonds dat er veel net-niet aansluitingen zijn.

Over wel en niet geslaagde projecten: hier staat een PDF met de diverse indienststellingsdata (zelf te vinden op de Prorailsite onder Vervoerders -> Infrastructuur -> Indienststellingsdata). Hier kun je zelf zien wat er tot nu wel en niet volgens planning gehaald is :idea:

Over aanbestedingen: eigenlijk is dat misschien meer iets voor een eigen topic ;-), maar in ieder geval is een pluspunt dat er wordt nagedacht over de flutlijntjes. Nu wordt er tenminste een visie ontwikkeld (waar je het wel of niet mee eens bent) en is er aandacht voor zulke lijnen. Beter dat dan een lijntje wat een langzame dood sterft.

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: zo 18 mei 2008, 07:08
door dvdhoven
Paar losse gedachtes:
Het is niet Mat 54 contra IRM, de Hondekoppen zijn vervangen door ICM. En de Koplopers zijn na aanvankelijke problemen, toch behoorlijk succesvol te noemen. :)
Toen ik in 1972 bij het spoor aantrad, lag er veel minder spoorinfra dan nu. Als ik zie wat er in de periode 1972 tot nu allemaal aan nieuwe infra gerealiseerd is, dat is gigantisch.
Zomaar paar voorbeelden:
Ama (Amersfoort Aansluiting) was 2 sporig naar Amersfoort, een AHOB bij het Valleikanaal en dan een paar wissels en een kruising. Je kunt het je nu niet meer voorstellen.
Utrecht-Blauwkapel: was 2 sporen, alles gelijkvloers, geen fly-overs. En het zelfde, je kunt het je niet meer voorstellen.
En zo kan ik doorgaan, een bijna complete ring om Amsterdam, een Schiphollijn. Viersporigheid Leiden - Den Haag - Rijswijk. Und, und. :)