Pagina 2 van 2

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: zo 18 mei 2008, 09:28
door Jurjen
Volgens mij is het zinloos om deze discussie te voeren. Fles vindt de verbeteringen allemaal om verschillende reden verslechteringen, of zinloos geldgesmijt. Welnu Fles, dan blijf je toch maar dromen over omvangrijke projecten die jij wel even in 2 jaar ontwikkelt en uitvoert terwijl je je ogen sluit voor verbeteringen.

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: zo 18 mei 2008, 10:56
door Fles
Ja, misschien is het wel inderdaad allemaal veel te veel gevraagd wat ik wil hoor. En misschien is wat er in de praktijk gebeurt inderdaad wel het maximale wat er in zit. Droevig, dan. :|

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: zo 18 mei 2008, 14:04
door Dubbele P
Nou ik kan me wel in een aantal punten van Fles vinden hoor. Het is af en toe een puinhoop op het spoor en mijn voorspelling is dat dat nooit meer goedkomt en alleen maar erger zal worden.
Door de enorme versnippering, die nog verder toe zal nemen, is het afgelopen met het algehele verantwoordelijkheidsgevoel. Iedere vervoerder of ieder spoorbedrijf probeert z'n eigen targets te halen en zal dus geen rekening houden met anderen. Kun je ze ook geen ongelijk in geven, je gaat immers niet andermans problemen opsoppen en zo zelf een lagere punctualiteit behalen. Iedereen op het spoor werkt nu voor zich, houdt zich alleen op het gebied van concurrentie en geld met elkaar bezig en probeert bij problemen de schuld op iemand anders af te schuiven. Ik heb een tijd bij UPS gewerkt en daar hing groot op 'We stand united for quality'. Dat is nu net waar het om draait. Dat gevoel ontbreekt er tussen de verschillende spoorbedrijven en met de steeds meer toenemende versnippering zal dat er ook wel nooit meer komen. Het enige doel van de duizenden treinen die dagelijks rondrijden is het zo goed mogelijk vervoeren van reizigers. Helaas wordt dat regelmatig vergeten... Hoe zullen we het noemen, misschien 'het leed dat vernippering heet' ofzo...

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: zo 18 mei 2008, 14:44
door WSM
Dubbele P schreef:Het enige doel van de duizenden treinen die dagelijks rondrijden is het zo goed mogelijk vervoeren van reizigers. Helaas wordt dat regelmatig vergeten... Hoe zullen we het noemen, misschien 'het leed dat vernippering heet' ofzo...
Dit is niet noodzakelijkerwijs een gevolg van versnippering. Ook bij de 'oude NS' was het productieproces (het rijden van treintjes) vaak belangrijker dan het zo goed mogelijk vervoeren van klanten. En dat is nou net het fundamentele probleem bij het OV.

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: zo 18 mei 2008, 15:29
door Ruben
De bouwwereld is nou eenmaal de grootst onbetrouwbare wereld die er bestaat, afgezien van de grootschalige bouwfraude die een aantal jaar terug aan het licht is gekomen. In dezen gaat de onbetrouwbaarheid van deze wereld over het zich aan afspraken houden van aannemers, wat zich meestal manifesteert in de betrouwbaarheid van onderaannemers. Het verantwoordelijkheidsbesef bij dat soort lieden is vaak ver te zoeken en uitstel tot morgen wat men niet tot overmorgen kan uitstellen is dan schering en inslag, verantwoordelijkheid ervoor hoeft men toch niet te nemen. In zo'n wereld, is een planning al snel te ambitieus.

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: zo 18 mei 2008, 15:53
door Geert
Niet elke (onder)aannemer is een Beun de Haas... ;-)

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: zo 18 mei 2008, 16:01
door M57
Dat lijkt me duidelijk, en dat beweert ook niemand. Wel dat de bouwwereld in het algemeen onzuiver is.

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: zo 18 mei 2008, 17:44
door deadlock
Kijfhoek, de uitbreidingen in de havens, de versnelde aanpak van wissels die in slechte staat verkeren, aanleg van extra spoor tussen lochem en zutphen zodat de frequentie verdubbeld kan worden, eindhoven-boxtel, uurdienst Venlo-Hamm(vroeger Köln) uurdienst Enschede - Dusseldorf, uurdienst Enschede - Münster, eindelijk een trein de grens over bij Nieuwschans-Leer, etc.

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: zo 18 mei 2008, 19:12
door Geert
M57 schreef:Dat lijkt me duidelijk, en dat beweert ook niemand. Wel dat de bouwwereld in het algemeen onzuiver is.
Maar de genoemde redenen (bewust uitstellen, geen verantwoordelijkheidsbesef) lijken me zwaar overdreven. De kleine aannemertjes die een dakkapel op je huis timmeren werken misschien wel zo, maar de grote bouwbedrijven beslist niet. Zij hebben tenslotte ook een imago hoog te houden en ze hebben er ook geen belang bij dat projecten vertraagd raken (boeteclausules e.d.) Veel bouwprojecten raken vertraagd door onverwachte tegenvallers en bij grote projecten heb je veel risico's waar je rekening mee moet houden (en je kunt niet voor elk risico een buffer inbouwen, want dan komt het project nooit af). Bovendien speelt (in het geval van spoorprojecten) ook nog eens politieke willekeur een rol (ik herinner me bijvoorbeeld dat de politiek na diverse tegenvallers de Betuweroute niet wilde elektrificeren). Maar om alle vertraagde bouwprojecten maar op het conto van de aannemers en hun mentaliteit te gooien vind ik te gemakkelijk (en ik ben het er niet mee eens). ;)

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: zo 18 mei 2008, 21:11
door Ruben
Aannemers hebben vaak zelf niet alle kennis en expertise in huis om een project vollledig te kunnen voltooien en zijn daarvoor van onderaannemers afhankelijk, wat de positie van de onderaannemers versterkt. Vooral voor wat betreft meer- en minder werk en de kosten en gevolgen voor de planning daarvan, ontstaat vaak onenigheid. Daardoor worden opleveringen niet alleen door het meerwerk zelf uitgesteld, maar ook door het gesteggel erover. Om de onderaannemers in toom te houden, wordt meer dan eens met een zak geld geschoven. Voor wat betreft het imago hoeven ze niet te vrezen, ze hebben nou eenmaal de kennis en expertise en het totale bouwproject draagt niet hun naam, maar die van de grote aannemer. ;)

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: ma 19 mei 2008, 10:52
door Vinny
Het is af en toe een puinhoop op het spoor en mijn voorspelling is dat dat nooit meer goedkomt en alleen maar erger zal worden.
Gisteren was ik in België. Een land dat vaak op dit forum geroemd wordt om zijn goedkope treinkaartjes (waar) en het feit dat alles nog min of meer in één hand is (NMBS, De Lijn). Ook waar. Maar wat een baggerzooi is het daar :shock:
Vervallen gebouwen, doorgeroeste emplacementen, pisbakken als perrononderdoorgangen, naargeestige stations, en stations die al vervallen zijn voordat ze überhaupt klaar zijn (Zaventem, Leuven)...

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: ma 19 mei 2008, 16:36
door Linkerspoor
Ik ben het voor grote delen met Fles eens. Ik snap trouwens niet waarom men geen contracten sluit met de bouwwereld waarbij eventuele extra onvoorziene kosten voor het bouwbedrijf zijn.

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: ma 19 mei 2008, 17:06
door timtrein
Welk materieel waardoor is opgevolgd wordt een beetje een theoretische discussie gezien de vele doorschuivingen, maar de tweede serie Hondekoppen (het glaswol-park) is wel degelijk opgevolgd door IRM. De eerste serie vooral door DD-AR, als ik het me goed herinner - waarbij het mat'54 als geheel natuurlijk al eerder naar de "tweede rang" is verdreven door het ICM, dat klopt.

Wat wel is goed gegaan? De privatisering in de goederenwereld!

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: vr 23 mei 2008, 19:33
door Caspar
Gisteren was ik in België. Een land dat vaak op dit forum geroemd wordt om zijn goedkope treinkaartjes (waar) en het feit dat alles nog min of meer in één hand is (NMBS, De Lijn). Ook waar. Maar wat een baggerzooi is het daar :shock:
Vervallen gebouwen, doorgeroeste emplacementen, pisbakken als perrononderdoorgangen, naargeestige stations, en stations die al vervallen zijn voordat ze überhaupt klaar zijn (Zaventem, Leuven)...
Maar dat heeft voor een spoorfanaat z'n charme. :wink: Waar ik Belgie wel om roem is het HSL netwerk daar, wat naar mijn idee veel slagvaardiger is aangelegd dan hier. Ook wordt er op een aantal trajecten 160 kmh gereden.

Re: Wanneer is er nou voor het laatst....

Geplaatst: zo 22 jun 2008, 01:54
door gilles van de buren
Ik zie het al, lekker makkelijk zeiken op alles wat er eens wat minder goed gaat. Als je denkt dat je het beter kunt? Vacatures zat...