NS puzzelt met Hanzelijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

NS puzzelt met Hanzelijn

Bericht door Klaasje »

ZWOLLE - Laten we de trein uit Groningen via de Hanzelijn straks naar Schiphol rijden en die uit Leeuwarden naar Utrecht of net andersom? Het is de kernvraag voor de makers van het nieuwe spoorboekje.

Die treinstellen worden bij Zwolle aan elkaar gekoppeld en in Amersfoort ontkoppeld, straks rijden ze de ritten onafhankelijk en de dienstregelaars kijken nog welke keuze in minuten het snelst uitpakt. Het is één van eerste puzzelstukjes in de puzzel en zelfs dat is nog niet op de plek gelegd. In december moet de nieuwe dienstregeling worden aangeboden aan de directie en aan ProRail, zegtCorien Koetsier van NS.
Lees verder bij "De Stentor".

(Ik heb deze gepost in Geheel nederland omdat het zowel over West- Oost- als Noord-nederland gaat)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Bericht door Ruben »

Wow, 70 minuten, of zelfs geen reistijdwinst door die lijn!! Wat slecht!
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Bericht door webguy »

Vind je het raar als a) Almere niet wordt aangepakt als gepland en b) er uitgegaan is van ERTMS wat geloof ik alleen nog de SLT stellen hebben ingebouwd. Wie heeft het hele plan ooit goedgekeurd?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Bericht door Klaasje »

Tjah, er is een kosten-batenanalyse bij de Hanzelijn gemaakt. Daarbij is uitgegaan van rijtijdwinst. Ze waren alleen vergeten dat er iets tussen Almere Oostvaarders en Schiphol/Amsterdam CS gedaan moest worden. De maatregelen voor OV-SAAL waardoor het er meer mogelijk wordt in de dienstregeling zijn zijn pas eind 2015 af. Het is dus tot DRGL 2016 sowieso aanmodderen en daarna wordt het wellicht beter.
Wat betreft ETCS in de treinen: Ik had begrepen dat de ETCS in de software van de SLT's niet helemaal gelukt is (Bombardier). Bij VIRM is dat ook niet helemaal rond geloof ik.
Een opfrissertje qua maatregelen in OV-SAAL: In 2016 is de zuidtak viersporig, is Almere centrum voorzien van keersporen en is er een vergaande seinoptimalisatie tussen Duivendrecht en Almere Oostvaarders gemaakt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Bericht door reisthijs »

Het is niet alsof die genoemde 70 minuten echt een verrassing is. Zwolle-Lelystad gaat ongeveer een half uur duren en Lelystad-Amsterdam Zuid is nu 40 minuten. Toch is 70 minuten wel iets sneller dan nu, al is het verschil erg klein.

Hoe ze ooit aan die 55 minuten zijn gekomen? Dat is denk ik toch pas als er inderdaad ERTMS in gebruik wordt genomen (Hanzelijn krijgt vooralsnog gewoon ATB en dus maximaal 140km/h) en de treinen van Weesp tot Zwolle 160 rijden en alleen in Almere Centrum stoppen. Misschien pas als er op de Hanzelijn 200 wordt gereden maar dat is al helemaal verre toekomstmuziek.

Verder was het toch al héél lang bekend dat NS het plan heeft de Hanzelijn-IC uit Schiphol naar Groningen te sturen, zou wel raar zijn als dit nu ineens toch een punt van discussie zou zijn. De vraag is alleen wat het voor gevolgen zal hebben voor de verbinding Zwolle-Den Haag, dat zal in deze situatie langer duren via de Hanzelijn, dan over de bestaande route.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Bericht door Klaasje »

reisthijs schreef:Hanzelijn krijgt vooralsnog gewoon ATB en dus maximaal 140km/h
Wrong -> De Hanzelijn heeft Dual-signalling net als Amsterdam - Utrecht. ERTMS L2 + NS'54&ATB-EG. Sterker nog, treinen met een werkende ETCS installatie zijn min of meer verplicht om die te gebruiken. (Anders volgt een automatische snelremming.)
reisthijs schreef:Het is niet alsof die genoemde 70 minuten echt een verrassing is. Zwolle-Lelystad gaat ongeveer een half uur duren en Lelystad-Amsterdam Zuid is nu 40 minuten. Toch is 70 minuten wel iets sneller dan nu, al is het verschil erg klein.

Hoe ze ooit aan die 55 minuten zijn gekomen?
Het heeft ook veel te maken met de aangenomen rijtijd op Alm - Asdz. Daar is uitgegaan van 19 minuten wat natuurlijk onhaalbaar is wanneer de trein Zwolle-Schiphol niet compleet leading over de rest kan worden. De s3700 heeft nu 23 minuten op Alm - Dvd. Dat alleen zorgt dus al voor een verschil van bijna 8 a 9 minuten.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Bericht door Geert »

Klaasje schreef:Wat betreft ETCS in de treinen: Ik had begrepen dat de ETCS in de software van de SLT's niet helemaal gelukt is (Bombardier). Bij VIRM is dat ook niet helemaal rond geloof ik.
Een opfrissertje qua maatregelen in OV-SAAL: In 2016 is de zuidtak viersporig, is Almere centrum voorzien van keersporen en is er een vergaande seinoptimalisatie tussen Duivendrecht en Almere Oostvaarders gemaakt.
Ik las laatst wel dat er (en als ik me niet vergis?) binnen nu en 3 jaar ETCS wordt ingebouwd in o.a. VIRM, als er dan met VIRM wordt gereden over de Hanzelijn kan er over een paar jaar wel harder worden gereden :)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Bericht door deadlock »

Hmpf. Prutsers...

Gewoon dus direct beginnen met de uitrol van ETCS in al het rollend materieel...
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Bericht door Vinny »

Verder was het toch al héél lang bekend dat NS het plan heeft de Hanzelijn-IC uit Schiphol naar Groningen te sturen, zou wel raar zijn als dit nu ineens toch een punt van discussie zou zijn. De vraag is alleen wat het voor gevolgen zal hebben voor de verbinding Zwolle-Den Haag, dat zal in deze situatie langer duren via de Hanzelijn, dan over de bestaande route.
Men stelt dat dus terug ter discussie, waarschijnlijk omdat de route via Utrecht vanuit Den Haag gezien het snelst blijft (ondanks het kopmaken daar). Het zou kunnen dat de NS nu broedt (waarschuwing: dit is speculatie van mijn kant) op Leeuwarden-Amsterdam Centraal en Groningen-Utrecht-Den Haag/Rotterdam, omdat OV Saal nog lang niet is uitgevoerd bij het gereedkomen van de Hanzelijn...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Bericht door reisthijs »

Klaasje schreef:
reisthijs schreef:Hanzelijn krijgt vooralsnog gewoon ATB en dus maximaal 140km/h
Wrong -> De Hanzelijn heeft Dual-signalling net als Amsterdam - Utrecht. ERTMS L2 + NS'54&ATB-EG. Sterker nog, treinen met een werkende ETCS installatie zijn min of meer verplicht om die te gebruiken.
En wat merk je daar tussen Amsterdam en Utrecht nou van? Juist, helemaal niets. De baanvaksnelheid is nog steeds 140 en geen enkele NS-trein heeft een werkende ETCS installatie dus rijdt gewoon met ATB.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Bericht door Caspar »

Blijft de s1500 eigenlijk in zijn huidige vorm bestaan?
Het is wel de bedoeling dat de ICE spoedig 160 gaat rijden tussen Bijlmer en Utrecht.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Bericht door Klaasje »

Zolang er reizigers uit het oosten komen denk ik dat de s1500 wel blijft bestaan ja. Wellicht krijgt die een ander pad, dat dan weer wel.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Bericht door Ardan »

Hoe hard kan/mag een VIRM eigenlijk? (cq voor welke Vmax is-ie gebouwd?)
Bij ander materieel kun je het nog zien aan de stickers onderaan de bakwanden, maar VIRM heeft die dus niet..
Ik doe ook maar wat
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Bericht door Dexter »

Ardan schreef:Hoe hard kan/mag een VIRM eigenlijk? (cq voor welke Vmax is-ie gebouwd?)
Bij ander materieel kun je het nog zien aan de stickers onderaan de bakwanden, maar VIRM heeft die dus niet..
Een VIRM kan en mag zonder meer 160 km/h rijden (met de ATB buiten bedrijf gesteld) en theoretisch zou ie met een aanpassing aan de draaistellen en de vering voor 200 km/h geschikt zijn. Overigens bevinden zich in de cabines van al het materieel stickers met de hoogst toegestane snelheid.

Ben je al een voorschot op je toekomstige opleiding aan het nemen? :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Bericht door Klaasje »

Virm is toegelaten voor een Vmax van 160 km/h. Of het nuttig is durf ik te betwijfelen. Een DDAR(met MDdm) heeft ca. 3 km nodig om de 140 te bereiken. Een SLT ook zoiets. Een Virm heeft daar 5 km voor nodig en 10 km om aan de 160 te komen.(volgens de gegevens hier op kantoor.., dit alles vanaf stilstand.)
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Bericht door BR628 »

In Duitsland is alles beter, maarja met ietwat meer voltage op de bovenleiding zijn die snelheden ook veel sneller te bereiken.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Bericht door Klaasje »

Exact. Als je meer dan 12 bakken ICM aan elkaar klapt wordt het vermogen ook begrenst. Om terug te komen op de Hanzelijn: ICM is wel snel genoeg om iets aan 160 km/h te hebben.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Bericht door Dexter »

ICMm is net als VIRM, ICRm/BDs en de 1700 ook toegelaten voor 160. De enige beperkende factor op het materieel is de ATB.

@Klaasje: Bij grote treinsamenstellingen moet de mcn bij de meeste materieelsoorten zelf de lijnstroom beperken door middel van een schakelaar. De mDDM, DDAR en de loc 1700 doen dat in treinschakeling wel automatisch.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Bericht door reisthijs »

Klaasje schreef:Een Virm heeft daar 5 km voor nodig en 10 km om aan de 160 te komen.
Dat is bij IC's die veel langere afstanden dan 10 km afleggen tussen twee stations toch niet erg?
Zeker op de Hanzelijn, die is 50 km lang: ook al zit je pas na de eerste 10 km op de 160, kan je nog steeds een heel eind 160 rijden. En helemaal als er IC's non-stop van Almere naar Zwolle zouden gaan rijden, dat is bijna 75 km. Dat lijkt me nu typisch een traject waar 160 rijden nuttig zou zijn, ook met materieel dat er wat langer over doet om die snelheid te bereiken.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Bericht door Klaasje »

Naja, Als de helft van de winst in rook opgaat omdat je er nogal lang over doet om uberhaubt boven de 100 km/h uit te klimmen...
@Vinny: De doorkoppeling naar Den Haag heeft natuurlijk andere voordelen dan een "kortere reistijd" Groningen - Den haag. Op die relatie zou de reistijd ongeveer gelijk blijven. Het grote verschil zit natuurlijk in Almere/Lelystad-Den Haag/Leiden.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Bericht door iljitsch »

Maar kan je alle bochten, bruggen, viadukten, stations waar niet gestopt wordt, wissels, etc. allemaal wel met 160 nemen?

Wel belachelijk dat de route via Lelystad naar Den Haag dus toch nog trager wordt dan de huidige via Utrecht. Maar ja, kijk maar op de kaart, met al dat gekronkel tussen Zwolle en Lelystad en die 38 stations in Almere kan dat moeilijk anders.

Zou het geen idee zijn om een trein van 't noorden via de nieuwe lijn naar schiphol en dan over de HSL naar Rotterdam en eventueel Breda te laten rijden? Dat zou waarschijnlijk wel aanzienlijk sneller zijn dan de huidige route.

En zou het een probleem zijn bijvoorbeeld het stuk Zwolle - Almere op 25 kV te zetten? VIRMs zijn daar als het goed is al op voorbereid en SLTs zijn nog nieuwer, je zou verwachten dat het daarvoor ook geen al te grote aanpassing is. Wellicht scheelt dat nog een paar voedingsstations langs het nieuwe spoor ook.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Bericht door reisthijs »

iljitsch schreef:Maar kan je alle bochten, bruggen, viadukten, stations waar niet gestopt wordt, wissels, etc. allemaal wel met 160 nemen?
Ja, dat kan zeker, dacht je soms dat ze daar geen rekening mee houden bij een nieuwe spoorlijn? De hele Hanzelijn is geschikt voor minstens 160 en het station in Lelystad wordt speciaal verbouwd om doorrijden met 160 mogelijk te maken.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Bericht door Klaasje »

Alles, behalve de bovenleiding bij Almere Centrum en Almere Oostvaarders, is geschikt voor 160 km/h. Ik heb wel ergens gelezen dat de slijtage van wissels voor 80 km/h vervelend wordt, en die beter vervangen kunnen worden door een variant met twee wisselstellers in plaats van een. Sommige stukken van de Hanzelijn zijn zelfs geschikt voor 180 km/h tot 200 km/h.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Bericht door Vinny »

@Vinny: De doorkoppeling naar Den Haag heeft natuurlijk andere voordelen dan een "kortere reistijd" Groningen - Den haag. Op die relatie zou de reistijd ongeveer gelijk blijven. Het grote verschil zit natuurlijk in Almere/Lelystad-Den Haag/Leiden.
Dat kan ook gewoon worden opgelost met een IC (Lelystad)-Almere-Den Haag. Het oude plan in de jaren '90 (toen men kennelijk nog niet doorhad dat Almere echt hard ging groeien) was het idee om met het drie treinensysteem te werken: IC Groningen-Den Haag, Sneltrein Zwolle-Amsterdam Centraal en sprinters voor de tussengelegen stations, allemaal in 2x per uur frequentie, vanaf Almere opgevuld tot 4x per uur. Tja, tijden veranderen zullen we maar zeggen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Bericht door Dexter »

*Graaft in zijn geheugen* Was er niet 10-15 jaar geleden al eens een rechtstreekse treinserie Gvc - Lls?
Vallend blad maakt rails glad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 15 gasten