NS puzzelt met Hanzelijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Berichtdoor Vinny » Ma 30 Mei 2011, 19:13

Maar dan ga je door de achtertuin van een aantal Almeerders heen, en betaal je je blauw aan achtertuin-ontziende maatregelen zoals mega-geluidsschermen, een oversteekplaats voor mollen en een extra-luxe tuinstoel voor de klagende NIMBY's... :roll:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Berichtdoor visgraat » Ma 30 Mei 2011, 19:36

Hadden ze dit bij de bouw van de Flevolijn dan nog niet voorzien? Zowel de Zuiderzeelijn als de Hanzelijn zouden immers over Almere gaan. En volgens mij liggen de ideeen van een betere verbinding met het noorden al zo oud als de Flevopolder is.

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Berichtdoor Klaasje » Ma 30 Mei 2011, 20:10

Vinny schreef:Maar dan ga je door de achtertuin van een aantal Almeerders heen, en betaal je je blauw aan achtertuin-ontziende maatregelen zoals mega-geluidsschermen, een oversteekplaats voor mollen en een extra-luxe tuinstoel voor de klagende NIMBY's... :roll:

Met een dubbele vork in de Keverdijkse polder, een viersporigheid bij Diemen (met onderdoorgang) en het integraal toepassen van kort volgen redt je het al kwam ik afgelopen weekend achter. Zelfs bij 6/6 treinen op Lelystad/Almere Oostv. - Schiphol met 4x per uur een pendel Almere C - Amsterdam CS in 10/20 ligging én 2 x Almere c - Utrecht. De mega geluidsschermen komen er al, en die komen er niet eens door reizigerstreinen, maar vooral voor goederentreinen. Sterker nog, de rijtijden van de IC's Lelystad - Schiphol kunnen alleen al tussen Almere C en Duivendrecht met 5 minuten ingekort worden ten opzichte van nu. Dat is dus nog exclusief de winst van het overslaan van Almere Buiten.

@Visgraat: Ik heb begrepen dat er in de jaren '80 niet zoveel geld was. Anders was de spoorlijn iets uitgebreider aangelegd.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Berichtdoor Vinny » Di 31 Mei 2011, 10:53

Het zou sowieso handig zijn om SAAL lange termijn eens te gaan koppelen met dit dossier. Er zijn nog steeds figuren die een IJmeer-metro/sneltram/trein verbinding willen tussen Almere en IJburg...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Berichtdoor iljitsch » Di 31 Mei 2011, 11:33

Je zou toch denken dat het goedkoper is om werklozen in Amsterdam en Almeerders die in Amsterdam werken van woonplaats te laten wisselen...

Een rechte lijn door het water is wel korter, maar als je dan aansluit op een tram die er al flink lang over doet om in een buitenwijk te komen schiet dat toch slecht op. Dan kan je beter een verbinding naar de noordoever van het IJ maken en dan op de NZL aansluiten. Maar dit soort dingen kosten bizar veel geld waar maar een heel kleine groep van profiteert. Laat ze eerst maar eens het huidige spoor verbeteren, waar ook de doorgaande reizigers van/naar 't noorden van profiteert.

Sowieso is het vrij idioot dat we nu al moeite moeten doen om eea in te plannen in bestaande bebouwing die er nog geen 30 jaar staat. Daar had destijds beter over nagedacht kunnen en moeten worden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Berichtdoor Suus » Di 31 Mei 2011, 11:45

De jaren 80 waren economisch zware tijden, geen wonder dat er op alles bespaard is.
Rame à l'approche

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Berichtdoor iljitsch » Di 31 Mei 2011, 12:15

Ruimte vrijlaten voor toekomstige uitbreidingen kost niet direct stapels met geld...

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Berichtdoor Suus » Di 31 Mei 2011, 12:22

Zowel voor een Noordtak (van Amsterdam naar Almere via het IJmeer) als voor een zuidtak (van Almere naar Utrecht) is in Almere ruim voldoende ruimte overgelaten door middel van respectievelijk de ruimte naast de Muziekdreef als de ruimte naast de Tussenring. Ik heb begrepen dat Diemen Noord niet zuidelijker dan dit is gebouwd om zo ruimte over te laten voor een spoor rechtdoor vanaf de Zuidtakspoorlijn. Ook het Maurits Bingerplantsoen in IJburg is opengelaten voor voor de bouw van een tunnel of een brug.
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Berichtdoor Klaasje » Di 31 Mei 2011, 13:24

Je kan overal rekening mee houden, maar als de spelregels gewijzigd worden terwijl het spel al gespeeld wordt.. :X

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Berichtdoor Vinny » Di 31 Mei 2011, 14:35

Ja goed, in de jaren '90 waren er nog plannen voor een...
Magneetzweefbaan
begin deze eeuw werd het een...
Spoorverdubbeling (4 sporig door Almere heen)
en nu wordt het een...
metroverbinding, met op het spoor "kort volgen"

Volgt u het nog? :twisted:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Berichtdoor Klaasje » Di 31 Mei 2011, 14:50

Voorschriften van Prorail waardoor een viersporigheid in de vergelijking tussen 1980 en nu qua ruimtebeslag nu bijna twee keer zoveel ruimte kost? :X

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Berichtdoor reisthijs » Di 31 Mei 2011, 15:43

Twee keer zo veel ruimte, hoe kom je daar nou bij? Kom eens een keer kijken in Houten: daar was ook niet heel veel ruimte langs het spoor (bebouwing uit de jaren '80 net als in Almere) maar toch pastte er een viersporige lijn tussen. Ja, het is krap, sommige gebouwen staan echt héél dicht op het spoor, maar het past. Als het in Houten kan dan moet het in Almere ook kunnen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Berichtdoor Klaasje » Di 31 Mei 2011, 17:43

In 1980 ging men nog uit van een h-o-h afstand tussen sporen van 4,25 meter. Tegenwoordig is dit minimaal 4,50 meter, en bij meerdere sporen moet er om de twee sporen 7,25 meter tussen zitten. (Alleen dat is dus al een verschil van 3,5 meter bij 4 sporen.)
Vervolgens zijn de eisen aangepast voor taluds van het dijklichaam waardoor die minder steil mogen zijn. Het dijklichaam waar het spoor op ligt wordt dus veel breder. Als je optelt ben je bij verhoogd spoor al gauw 2x zoveel ruimte kwijt ten opzichte van vroeger.
Dat betekend dat je allerlei kunstgrepen moet doen om het toch passend te maken. Je krijgt dan méér keerwanden, bredere viaducten enz. enz. Daardoor maak je een project óf duur, óf onmogelijk. In Almere is het eerste van toepassing.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Berichtdoor iljitsch » Di 31 Mei 2011, 17:55

Waar zijn die nieuwe eisen goed voor?

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Berichtdoor Klaasje » Di 31 Mei 2011, 18:15

Die 7,25 meter voor inspectiepaden tussen de sporen. Terwijl steeds meer inspecties vanwege de veiligheid met een video-schouwtrein gedaan worden. De rest..? Geen idee!

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9274
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Berichtdoor Ardan » Di 31 Mei 2011, 18:18

Ik denk dat het minder steile talud is zodat je dan door een breder draagvlak minder snel verzakkingen krijgt. En zodat je bij nood niet 5 meter naar beneden kukelt maar nog wat houvast hebt als je het talud afmoet.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Berichtdoor Klaasje » Di 31 Mei 2011, 18:32

Volgens mij is er niets verzakt aan bijvoorbeeld de Flevolijn. Dat is het niet dus. Ter vergelijking: in 1980 paste NS een helling van 1:1,5 toe. In de wegenbouw wordt regelmatig 1:1 gebruikt. Nu is het 1:2 met om de paar meter een plasberm. Voor ontruimingen kan je natuurlijk ook een trap plaatsen. Bovendien, als het alternatief een keerwand is, kan je helemaal niets zonder trap. Die trap is dus sowieso nodig.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Berichtdoor reisthijs » Di 31 Mei 2011, 18:56

Klaasje schreef:Tegenwoordig is dit minimaal 4,50 meter, en bij meerdere sporen moet er om de twee sporen 7,25 meter tussen zitten. (Alleen dat is dus al een verschil van 3,5 meter bij 4 sporen.)
Kan je die extra ruimte juist niet prima benutten voor eilandperrons? De ruimte die het extra kost in het midden van de spoorbaan bespaar je dan weer aan de zijkanten.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Berichtdoor Klaasje » Di 31 Mei 2011, 19:10

De spoorbaan is natuurlijk langer dan alleen de perrons. Als het alleen om de stationlocaties zou gaan, zou het allemaal niet zo'n ramp zijn. Zo kan je dus zomaar 2x10 kilometer aan betonnen keerwanden gaan plaatsen. Dat is best een kostenpost.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: NS puzzelt met Hanzelijn

Berichtdoor reisthijs » Di 31 Mei 2011, 20:57

Als ik Almere vanuit de lucht bekijk (google maps) zie ik het probleem dus niet, over het algemeen is er ruimte zat ook voor een spoordijk die een paar meter breder moet zijn (er ligt voor het grootste deel nu een fietspad langs het spoor, dat zou dan wel weg moeten). Alleen bij de stations in de buurt is het wat krapper.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten