Pagina 1 van 2

Nummering van bus/tram/metrolijnen

Geplaatst: za 14 mei 2011, 00:32
door visgraat
Afgesplitst uit Drie Bieders Concessie Twente. Game on!
MdJ schreef:Syntus gebruikt het nu toch ook al? Lijn 73/74 (de ritten die door syntus gereden worden) en lijn 20... Lijn 96 en het treintje tussen Almelo-Marienberg...
Waarom veranderen ze lijnnummer 20 trouwens niet in iets in de 70? 75 zou op zich logisch zijn: 73, 74, 75 en 76.

Re: Drie bieders concessie Twente

Geplaatst: za 14 mei 2011, 00:53
door Suus
Lijn 20 was ooit de buslijn Enschede - Arnhem, en in die zin sluit dat lijnnummer aan bij de lijnnummers die in de regio Arnhem - Doesburg - Doetinchem gebruikt worden (allemaal nummers tussen de 20 en 30). Die nul als laatste cijfer in een lijnnummer geeft dan vaak weer aan dat het historisch gezien de belangrijkste buslijn in een gebied is. Dat is iets wat je in veel gebieden terug ziet keren. Niet overal trouwens.

Re: Drie bieders concessie Twente

Geplaatst: za 14 mei 2011, 00:58
door visgraat
Grappig, maar lijn 10 Veldwijk is juist een van de zwakste lijnen.
Vanuit de historie is lijn 20 misschien te verklaren, maar in de huidige structuur lijkt mij 75 logischer, vooral in combinatie met de 76, maar ook met de 73 en 74.

Re: Drie bieders concessie Twente

Geplaatst: za 14 mei 2011, 01:03
door Mark
Tja ik heb ook nooit begrepen dat alle streeklijnen vanuit Hengelo in de serie 5x genummerd zijn (51 naar Almelo, 53 en 59 naar Haaksbergen) maar dat de streeklijn naar Weerselo dan weer 14 heet.
52 of 54 zou in die optiek ook logischer zijn.

Re: Drie bieders concessie Twente

Geplaatst: za 14 mei 2011, 01:07
door visgraat
Streeklijn naar Weerselo kan wel eens veranderen met de verbinding Hengelo - Weerselo - Tubbergen. Van oorsprong zal het wel een stadslijn zijn geweest die steeds verder wordt doorgetrokken uit de stad.

Re: Drie bieders concessie Twente

Geplaatst: za 14 mei 2011, 01:24
door Suus
visgraat schreef:Grappig, maar lijn 10 Veldwijk is juist een van de zwakste lijnen.
In het stadsvervoer gaat de regel over de 0 dan ook eigenlijk nooit op. Sterker nog, zelfs als de lijnnummers binnen een stad niet gewoon 1, 2, 3 etc zijn, maar bijvoorbeeld in de 20 of in de 70, dan nog begint men vaak met 21, 22, 23 of 71, 72, 73.

Maar er zit vaak een hele theorie achter lijnnummers, vaak historisch bepaald en ook nog volgens een globaal schema wat per bedrijf verschillend in elkaar zit. Ooit wil ik dan eens mooi uitwerken maar de historie van het OV is vooral gedocumenteerd door hobbyisten en daardoor vrij moeilijk in kaart te brengen. Maar ook een blik op het huidige lijnennet van een regio kan vaak al veel vertellen.

Re: Drie bieders concessie Twente

Geplaatst: za 14 mei 2011, 01:33
door visgraat
Vroeger had je de 60 Hengelo - Oldenzaal - Enschede, toen waarschijnlijk de belangrijkste, maar door parallelliteit is destijds gekozen alleen vanaf De Thij te rijden.

Re: Drie bieders concessie Twente

Geplaatst: za 14 mei 2011, 10:17
door Daniel
Bee schreef:In het stadsvervoer gaat de regel over de 0 dan ook eigenlijk nooit op. Sterker nog, zelfs als de lijnnummers binnen een stad niet gewoon 1, 2, 3 etc zijn, maar bijvoorbeeld in de 20 of in de 70, dan nog begint men vaak met 21, 22, 23 of 71, 72, 73.
En dat heeft natuurlijk ook weer een zekere logica. In feite zijn de lijnnummers in dat soort steden gewoon 1, 2, 3, maar heeft de vervoerder hier een nummer voorgezet om dubbele nummers in z'n gebied te voorkomen. Niet persé een logisch nummer... zo had bij de BBA Breda 1x, Bergen op Zoom 2x, Roosendaal 3x, Tilburg 4x en Den Bosch 6x. Niet bepaald op volgorde dus :P
Maar er zit vaak een hele theorie achter lijnnummers, vaak historisch bepaald en ook nog volgens een globaal schema wat per bedrijf verschillend in elkaar zit. Ooit wil ik dan eens mooi uitwerken maar de historie van het OV is vooral gedocumenteerd door hobbyisten en daardoor vrij moeilijk in kaart te brengen.
Wellicht kan je hier de nodige gegevens verkrijgen.
Is er trouwens ook niet ooit een soort van landelijke verdeling van de lijnnummers geweest? Rond Dordrecht was alles bijvoorbeeld tussen de 140 en 169 genummerd, maar liepen Westnederland en ZuidWestnederland door elkaar in nummering (16x was volledig Hoekse Waard op de twee stadslijntjes van Papendrecht na bijvoorbeeld)

Re: Drie bieders concessie Twente

Geplaatst: za 14 mei 2011, 15:17
door marvinkok
Mark schreef:Tja ik heb ook nooit begrepen dat alle streeklijnen vanuit Hengelo in de serie 5x genummerd zijn (51 naar Almelo, 53 en 59 naar Haaksbergen) maar dat de streeklijn naar Weerselo dan weer 14 heet.
52 of 54 zou in die optiek ook logischer zijn.
Mja, dan zijn 8 en 9 ook weer niet heel logisch... zijn tenslotte ook streeklijnen. Al is 8 nog meer een spitslijn... En lijn 14 valt ook onder het Stadsdienstrooster als ik me niet vergis. Lijn 8 dan officiëel weer wel een streeklijn...

Re: Drie bieders concessie Twente

Geplaatst: zo 15 mei 2011, 12:29
door midnet
Bee schreef: Maar er zit vaak een hele theorie achter lijnnummers, vaak historisch bepaald en ook nog volgens een globaal schema wat per bedrijf verschillend in elkaar zit.
valt wel mee hoor.
1.tot ver in de jaren 60 waren er meest heel geen lijnnrs-bij streekbussen. Er waren meer als 100 verschillende bedrijven-zeker de helft had maar 1 lijn. En vaak waren er (wat je nu nog vaak in BE of DE zo ziet) allerlei varianten per rit dus geen echt vaste lijnen als we nu hebben. de NACO in Nrd Holland en de CITY in Eindhoven had letters-net als de GVB-bussen.
2.een echt groots plan of schema heeft er nooit achtergezeten-ieder deed maar wat. Toen ooit de ESOfoon kwam (mobilofoon op de bus) toen moest alles zo genummerd worden dat nergens dubbele nrs zouden voorkomen. En binnen 1 bedrijf (inmiddels was de fusiegolf wel flink op gang gekomen) wilde men ook liever geen dubbele nrs. Dus toen werd om en om-net als een schaakbord, per bedrijf de nrs met 100 verhoogd-of niet-vandaar die oude Dordtse bundel. En in diverse andere regio's.
3.weer veel later hoefde dat niet meer perse-techniek schrijdt voort en de fusiebedrijven werden steeds groter en konden zelfs intern wel iets vinden om te werken met dubbele lijnnrs.-meest voorkomend als ze meer stadsdiensten hadden. Toen kwamen aparte 100-series voor schoolritten, spitsdiensten, Interliner etc.
4.eigenlijk enkel bij de vaak zo graag stakende gemeentediensten zijn lijnnrs van heel lang-al vanaf de oprichting (ooit bepaalde het nr bvb wie voorrang kreeg bij een kruising-de laagste!) hetzelfde en kan je dus van wat echte geschiedenis spreken.

Re: Drie bieders concessie Twente

Geplaatst: zo 15 mei 2011, 14:24
door willy84
Vraag me trouwens af waarom ze in het Gooi de 101, die doorgetrokken wordt en wat extra stops krijgt, het (in mijn ogen) compleet onlogische nummer 320 geven. Dit duidt in mijn ogen op een spitslijn wat het dus helemaal niet is. Een "HOV" MRA lijn. Hoe zit dat dan? :)

Re: Drie bieders concessie Twente

Geplaatst: zo 15 mei 2011, 15:00
door Klaasje
In het klassieke systeem was het bij mijn weten zo:
0xx: Lokaal en hooguit bovenlokaal vervoer
1xx: streekbus
2xx: spitsbus
3xx: Interliner
4xx: Interliner
5xx: geen idee
6xx: Scholierenlijnen

Re: Drie bieders concessie Twente

Geplaatst: zo 15 mei 2011, 15:15
door BR628
Klaasje schreef:5xx: geen idee
In sommige gebieden Buurtbus.

Re: Drie bieders concessie Twente

Geplaatst: zo 15 mei 2011, 15:20
door Klaasje
Dan weet ik waarom ik het niet wist. Die heb je hier niet... :mrgreen:

Re: Drie bieders concessie Twente

Geplaatst: zo 15 mei 2011, 18:25
door visgraat
4xx is vaak een nachtbus, tenminste wel in Utrecht en Groningen. In Twente zijn (nog) geen nachtbussen.

Over de naam Twents: Als ik mijn bedrijf Nederlands noem, kan ik daar ook geen rechten aan ontlenen denk ik.

Re: Drie bieders concessie Twente

Geplaatst: zo 29 mei 2011, 00:07
door Bluearrow
willy84 schreef:Vraag me trouwens af waarom ze in het Gooi de 101, die doorgetrokken wordt en wat extra stops krijgt, het (in mijn ogen) compleet onlogische nummer 320 geven. Dit duidt in mijn ogen op een spitslijn wat het dus helemaal niet is. Een "HOV" MRA lijn. Hoe zit dat dan? :)
@willy84. Tja, ook hier in 't Gooi zitten de lijnnummers zeer onlogisch in elkaar. Maar, daar is het dan ook Connexxion voor (sorry, intern geintje). De reden waarom de HOV/MRA-lijn (Amsterdam-Huizen-Hilversum) straks als lijn 320 door het leven gaat, komt omdat het plan was om alle HOV-lijnen in de 300-serie te laten vallen. Dus, na de 300 en 310 (Zuidtangent) heeft men de 320 gekozen. Natuurlijk gaat dit verhaal maar ten dele op, want....de lijnen vanuit Zaandam en Almere in relatie met Amsterdam, hebben ook geen 'nieuwe nummers' gehad. In principe is het nieuwe lijnnummer 20 voor de 'stadsdienst Bussum - Naarden' dan wel weer logisch, omdat dit een aantakkende lijn zal worden op lijn 320.

Persoonlijk ben ik nogal een 'nummertjesfreak', en probeer ook vaak de logica te begrijpen, maar kom er niet overal uit.
Nog zo'n leuk voorbeeld, ten tijde van de ingang van de huidige concessie Gooi, is destijds lijn 138 (was toen Hilversum - Utrecht) geknipt. Buiten lijn 130 (Breukelen-Uithoorn) is dit de enige lijn in de grote regio rondom Utrecht die in de 130-serie valt. Persoonlijk zou ik het veel beter vinden om de huidige 138 om te nummeren tot lijn 57. Is wel veel beter i.v.m. de andere 50-serie bussen rondom Bilthoven-Zeist en omgeving.
Maar ja, zo zijn er natuurlijk talloze voorbeelden van dit soort dingen op te noemen. Wellicht iets voor een 'nieuw' nummertjes-topic ???

Re: Drie bieders concessie Twente

Geplaatst: zo 29 mei 2011, 01:02
door Suus
Het enige andere restant van de vroegere 13X-nummers rondom het Gooi is lijn 136 tussen het Amstelstation in Amsterdam en Diemen Centrum. Dat is een overgebleven restant van de vroegere lijn 136 Amsterdam Amstelstation - Station Hilversum. Deze lijn legde de 40 kilometer af in 1 uur 43 minuten. Tot 2000 ging de lijn zelfs nog naar het Weesperplein in Amsterdam (of het busstation daar vlakbij). Het lijnnummer 136 verdwijnt in december opnieuw, maar dit keer zonder dat de bediening van Diemen verloren gaat.

Er was ook een lijn 133 van Bussum naar Hilversum, en een lijn 135 en 139 waren er ook, maar daar weet ik de routes niet van. Het hele lijnennet is bij de vorige aanbesteding op de schop gegaan in het Gooi en toen is men gewoon bij 100 begonnen, in plaats van de 13X-nummerreeks die nog van Midnet of zelfs nog Centraal Nederland afkomstig was.

Re: Drie bieders concessie Twente

Geplaatst: zo 29 mei 2011, 06:22
door Ardan
Goed, we hebben het hier over lijnnummers en komen toch weer in Amsterdam uit :mrgreen:
Ik heb maar het halve topic gelezen, maar Twente is toch heel makkelijk?
0x=stadsdienst Enschede. Dus óók 8 en 9.
1x=stadsdienst Hengelo. Dus óók 14 Weerselo. (heeft bijv. Deventer ook met 4 naar Heeten en 6 naar Holten, al rijden die lijnen het grootste deel van de tijd binnen de gemeentegrens tot Schalkhaar resp. Bathmen)
2x=stadsdienst Almelo.
5x=streekdienst vanaf Hengelo. Denk aan 51 Borne, 53 en 59 Haaksbergen..
6x=stadsdienst en streek vanaf Oldenzaal.
7x=streekdiensten vanaf Enschede naar de Achterhoek. (73 Winterswijk, 74 Doetinchem, 76 Neede..)
9x=rest in West-Twente.

Re: Drie bieders concessie Twente

Geplaatst: zo 29 mei 2011, 11:38
door Meltrain
De lijnen 52, 54 en 56 gaan toch over naar Arriva, dus die hoef ik niet te vermelden, maar bijvoorbeeld de lijnen 20 en 58 zijn wel redelijke uitzonderingen op de regel.

Re: Drie bieders concessie Twente

Geplaatst: zo 29 mei 2011, 13:10
door Vinny
Theoretisch gaat de aanbestedende overheid over de lijnnummers, vooral handig in en om steden waarbij meerdere concessies zijn. Problematisch is het vooral omdat nummering een iteratief proces is, en omdat men in Nederland nogal conservatief is met het toekennen van nummers van ooit verdwenen verbindingen. Dat stapelt uitzondering op uitzondering waardoor het geheel steeds warriger en warriger wordt. Kortom, ik zou toch proberen om de uitzonderingen in Twente zo beperkt mogelijk te houden :)

Re: Drie bieders concessie Twente

Geplaatst: zo 29 mei 2011, 22:13
door Bluearrow
Bee schreef:Het enige andere restant van de vroegere 13X-nummers rondom het Gooi is lijn 136 tussen het Amstelstation in Amsterdam en Diemen Centrum. Dat is een overgebleven restant van de vroegere lijn 136 Amsterdam Amstelstation - Station Hilversum. Deze lijn legde de 40 kilometer af in 1 uur 43 minuten. Tot 2000 ging de lijn zelfs nog naar het Weesperplein in Amsterdam (of het busstation daar vlakbij). Het lijnnummer 136 verdwijnt in december opnieuw, maar dit keer zonder dat de bediening van Diemen verloren gaat.

Er was ook een lijn 133 van Bussum naar Hilversum, en een lijn 135 en 139 waren er ook, maar daar weet ik de routes niet van. Het hele lijnennet is bij de vorige aanbesteding op de schop gegaan in het Gooi en toen is men gewoon bij 100 begonnen, in plaats van de 13X-nummerreeks die nog van Midnet of zelfs nog Centraal Nederland afkomstig was.
Dan maar even voor de goede orde (lijnnummers van voor de laatste concessiewijziging):

130 Blaricum Bijvanck - Amsterdam (was daarvoor lijn 248, en daarvoor lijn 348 Interliner) (is nu lijn 101)
132 Huizen - Hilversum (spitslijn, afsplitsing van lijn 134)
133 Huizen - Hilversum (spitslijn, afsplitsing van lijn 134)
134 Hilversum - Huizen - Bussum (nu lijn 100)
135 Huizen - Bussum Zuid - Hilversum (is nu gedeeltelijk lijn 107, en straks per juli, komt deze over de oude route van lijn 135 weer terug als lijn 107!)
136 Hilversum - Amsterdam (is nu gedeeltelijk lijn 109 en 110)
137 Hilversum - Huizen - A'dam Zuidoost (is nu gedeeltelijk lijn 102 en 108)
138 Hilversum - Utrecht (is nu gedeeltelijk lijn 58 en 138)
139 Hilversum - Weesp (is nu lijn 106).

Trouwens, de lijnnummers in de 130-serie gaan in principe nog veel verder terug, zelfs naar de NBM-tijd. Waren eerst in de 30-serie genummerd, ten tijde van de invoer van de ESO-foon en gelijktijdig de opening van de metro in Amsterdam, toen het lijnnet aldaar op de schop ging, zijn de nummer met 100 verhoogd, tot de 130-serie.

Re: Drie bieders concessie Twente

Geplaatst: ma 30 mei 2011, 03:12
door Ardan
...even een aanvulling, want wat heeft de Amsterdamse metro-opening daarmee te maken?
Wel, oorspronkelijk hadden de twee lijnen nog geen nummers, dat kwam pas met de opening van de lijn naar Amstelveen in 1990, maar het plan was dus eerst om de metrolijnen nummers in de 30-serie te geven. Dat is uiteindelijk de 50-serie geworden. Vandaar dus die verhoging van de nummers die hierboven zijn genoemd.
Maar goed, dat heeft verder niks met Twente te maken ;)

Re: Drie bieders concessie Twente

Geplaatst: ma 30 mei 2011, 08:18
door tsov
Nouja, GVB had natuurlijk wel al lang buslijnen in de 30-serie. Dat zou ook gaan conflicteren met die ESO-foon. Je had ook 3 lijnen 1 in Amsterdam (GVB: Osdorp - CS, Maarse&Kroon/CN: Leimuiden - Amsterdam, Enhabo: Landsmeer - Amsterdam). Die zijn respectievelijk lijn 1 gebleven en omgenummerd in 170 en 91.

Re: Drie bieders concessie Twente

Geplaatst: ma 30 mei 2011, 08:46
door visgraat
Ardan schreef:Goed, we hebben het hier over lijnnummers en komen toch weer in Amsterdam uit :mrgreen:
Ik heb maar het halve topic gelezen, maar Twente is toch heel makkelijk?
0x=stadsdienst Enschede. Dus óók 8 en 9.
1x=stadsdienst Hengelo. Dus óók 14 Weerselo. (heeft bijv. Deventer ook met 4 naar Heeten en 6 naar Holten, al rijden die lijnen het grootste deel van de tijd binnen de gemeentegrens tot Schalkhaar resp. Bathmen)
2x=stadsdienst Almelo.
5x=streekdienst vanaf Hengelo. Denk aan 51 Borne, 53 en 59 Haaksbergen..
6x=stadsdienst en streek vanaf Oldenzaal.
7x=streekdiensten vanaf Enschede naar de Achterhoek. (73 Winterswijk, 74 Doetinchem, 76 Neede..)
9x=rest in West-Twente.
Dan is de enige die dus niet klopt lijn 20, want dat is geen stadslijn van Almelo. Deze hoort dus bij de 7x thuis. Voor de rest is het een begrijpelijke indeling.

Re: Drie bieders concessie Twente

Geplaatst: ma 30 mei 2011, 11:38
door busentrein
Dit is inderdaad niet helemaal correct, want in de jaren 90 reden de lijn 2x lijnen vanuit Enschede richting de Achterhoek:
20 Enschede-Doetinchem (huidige situatie: 20 Enschede-Borculo , 23 Borculo-Doetinchem)
21(S) Enschede-Winterswijk (nu 73)
27(S) Enschede-Doetinchem-Arnhem (nu 74 Enschede-Doetinchem, 29 Doetinchem-Arnhem)