Pagina 2 van 2

Re: Drie bieders concessie Twente

Geplaatst: ma 30 mei 2011, 15:40
door Ardan
Klopt, op busstation Winterswijk kun je met goed kijken nog een afdruk van nummer 21 zien staan onder de 73 op het haltebord :P
Maar goed, dat was vroegâh. Nú klopt het op de 20 na wél.

Re: Drie bieders concessie Twente

Geplaatst: ma 30 mei 2011, 19:41
door visgraat
Ok, dus dan is lijn 20 in de huidige situatie inderdaad de enige afwijkende lijn. Misschien toch iets om over na te denken bij de uitwerking voor de nieuwe concessie als daar toch al buslijnen gaan wijzigen.

Re: Drie bieders concessie Twente

Geplaatst: ma 30 mei 2011, 21:12
door Ronald
Tsja, die "20"-nummers naar Enschede komen nog uit het GSM-/GVM-/Oostnet-tijdperk (of misschien nog eerder), en passen dus bij de "Achterhoekse" nummering. Toevallig overlapt dit met de stadsdienst Almelo, wat in het "TET"-tijdperk een compleet ander vervoersgebied was. Ook rond Almelo waren in die tijd "70"-nummers, namelijk richting Nijverdal en Hellendoorn. Door het anders indelen van de vervoersgebieden is een wat onlogische nummering ontstaan.

Re: Drie bieders concessie Twente

Geplaatst: ma 30 mei 2011, 22:44
door Bluearrow
Ardan schreef:...even een aanvulling, want wat heeft de Amsterdamse metro-opening daarmee te maken?
Wel, oorspronkelijk hadden de twee lijnen nog geen nummers, dat kwam pas met de opening van de lijn naar Amstelveen in 1990, maar het plan was dus eerst om de metrolijnen nummers in de 30-serie te geven. Dat is uiteindelijk de 50-serie geworden. Vandaar dus die verhoging van de nummers die hierboven zijn genoemd.
Maar goed, dat heeft verder niks met Twente te maken ;)
Misschien had ik het iets anders moeten omschrijven. Het lijnnet van 't Gooi- en Vechtstreek werd aanzienlijk gewijzigd door de opening van de metro in Amsterdam. Ook de lijnen in de 20-serie werden daarna verhoogd met 100. En, inderdaad, met de komst van de ESO-foon was het idee achter de omnummering dat er in een bepaald gebied, stad of regio geen dubbele lijnnummers mochten voorkomen. Vandaar dat de serie 20 t/m 39 werden omgenummerd tot 120 t/m 139. Ook de andere CN-lijnen werden destijds omgenummerd. Om een paar kleine voorbeeldjes te noemen, de huidige lijn 171/172 was vroeger lijn 1 en 11, huidige lijn 300 (de Zuidtangent) was vroeger lijn 174 (en 176), en nog veel verder terug in de tijd was dit lijn 14. De huidige Sternet lijn 199, was ooit lijn 69 (GVB) en 169 (CN), en nog verder terug in de tijd was dit lijn 10.

Zo kwam het voor, dat in Amsterdam, drie verschillende maatschappijen met dezelfde lijnnummers reden, bijv. GVB, CN en ENHABO.

Re: Drie bieders concessie Twente

Geplaatst: ma 30 mei 2011, 22:46
door Bluearrow
tsov schreef:Nouja, GVB had natuurlijk wel al lang buslijnen in de 30-serie. Dat zou ook gaan conflicteren met die ESO-foon. Je had ook 3 lijnen 1 in Amsterdam (GVB: Osdorp - CS, Maarse&Kroon/CN: Leimuiden - Amsterdam, Enhabo: Landsmeer - Amsterdam). Die zijn respectievelijk lijn 1 gebleven en omgenummerd in 170 en 91.
Kleine correctie, lijn 1 van CN werd lijn 171. Lijn 170 was de voormalige lijn 8 (Amsterdam-Uithoorn).

Re: Drie bieders concessie Twente

Geplaatst: wo 01 jun 2011, 07:49
door Dre
Ardan schreef: 5x=streekdienst vanaf Hengelo. Denk aan 51 Borne, 53 en 59 Haaksbergen..
Vroeger had je daarin de volgende indeling:
  • 50 = Enschede - Glanerbrug - Gronau (D) - Epe (D)*
  • 51 = Almelo - Zenderen - Borne - Hengelo - Enschede - Glanerbrug**
  • 52 = Hengelo - Oldenzaal - Denekamp - Nordhorn (D)***
  • 53 = Hengelo - Beckum - Haaksbergen
  • 54 = Almelo - Mariaparochie - Tubbergen - Vasse - Ootmarsum - Reutum
  • 55 = Fleringen - Reutum - Ootmarsum - Tilligte - Denekamp
  • 56 = Almelo - Mariaparochie - Tubbergen - Fleringen - Weerselo - Oldenzaal
  • 57 = Ootmarsum - Rossum - Oldenzaal - Losser - Overdinkel
  • 59 = Almelo - Mariaparochie - Albergen
*) Later ingekort tot Gronau, vanaf 1996 genummerd als lijn 3 (Hengelo - Gronau), na heropening van de spoorlijn naar Gronau ingekort tot Glanerbrug;
**) Later ingekort tot Hengelo, de buslijn naar Gronau nam Hengelo - Enschede over;
***) Later ingekort tot de grensovergang Rammelbeek.


De nummers zijn gedeeltelijk het gevolg van de herindeling t.b.v. van de esofoon. 1-9 was stadsdienst Enschede, 11-14 stadsdienst Hengelo en 21-26 stadsdienst Almelo. De nummers 20-30 werden aan de GSM toegewezen (CVL Enschede conflicteerde niet met CVL Almelo), OAD kreeg 30, 31 en 33-40 toegewezen, 40-80 was voor de TET en 32 was in samenwerking met DVM de buslijn Hoogeveen - Hardenberg - Almelo. In de 90-serie zaten de buurtbuslijnen.

Re: Nummering van bus/tram/metrolijnen

Geplaatst: do 02 jun 2011, 01:20
door Bluearrow
Over nummertjes gesproken....

Een vraagstuk waar ik, na zoveel jaren, nog steeds niet over uit ben. De lijnvoering in 't Gooi.
In de NBM/CN-jaren had de stadsdienst Hilversum de lijnummers, eh...letters A t/m C, later werd lijn D daarbij gevoegd. In de jaren '80 werden deze omgenummerd tot lijn 1 t/m 4. Weer een aantal jaren later omgenummerd tot lijn 114, 115 en 116 (paar jaartjes later kwamen ook de lijn 113 en 117 daarbij). De lijnen in de richting Loosdrecht/Loenen werden omgenummerd (van 121 en 122) tot 118 en 119. Er ging een dorpsbus rijden via de route van de oude lijn 123 via Westbroek naar Utrecht, dit werd lijn 32. De 'korte ritten' (van Hilversum naar Nieuw Loosdrecht) werden lijn 117.
Op een gegeven moment werden de lijnen richting Loenen weer terugvernummerd tot 121 en 122, de korte ritten van Hilversum naar Loosdrecht kregen (behielden) de nummers 117 en 118. Waarom twee lijnnummers voor exact dezelfde route.

In Bussum reed ook ooit een stadsbuslijn. Eerst deel uitmakend van lijn 135 (en 133). Beiden streeklijnen, met een uitlopend stadstraject. Daarna weer omgenummerd tot lijn 5 en het jaar daarna opeens lijn 135 (als aparte stadslijnen).

In de Midnet-tijd werd de stadsdienst gigantisch uitgebreid tot wel 9 stadslijnen (Bussum en Hilversum samen). Opvallend was hierbij (zie boven voor gelijkenis) dat de lijnen richting Loosdrecht de nummers 6 en 8 kregen. Ook hier ging het om twee lijnen, met exact dezelfde route. Verder waren er de lijnen 4 en 5. Lijn 4 reed van Hilversum NS naar Kerkelanden, en lijn 5 van Kerkelanden naar Hilversum NS (1-richtingslijnen). Waarom toch het gebruik van deze aparte lijnnummers? Voor de lijnen 2 en 3 was het nog enigszins logisch. Lijn 2: NS-Noord-Oost-NS, lijn 3: NS-Oost-Noord-NS. Maar die idioterie van de lijnen 4 en 5, en 6 en 8 heb ik nooit gesnapt.

Verder is de lijngeschiedenis voor de bediening van de Hilversumse Meent ook wel om dol van te worden.
In volgorde: lijn 33 (Huizen-Bussum-Hilversumse Meent-Hilversum). Lijn 133 (Bussum Zuid-Bussum-Hilversumse Meent-Hilversum). Lijn 133 (Bussum-Hilversumse Meent-Hilversum-Utrecht). Lijn 3 (Gooi Noord-Bussum-Hilversumse Meent-Hilversum). Lijn 5 (Bussum-Hilversumse Meent-Hilversum). Lijn 7 (Bussum-Hilversumse Meent-'s Graveland-Hilversum) en lijn 9 (Bussum-Hilversumse Meent). Lijn 7 (weer: Bussum-Hilversumse Meent-'s Graveland-Hilversum) en dan nu: lijn 105 (Bussum-Hilversumse Meent-'s Graveland-Hilversum). En straks, per medio juli 2011: lijn 105 Bussum-Hilversumse Meent-'s Graveland-Kortenhoef en vanaf daar door als lijn 116 naar Hilversum. Zucht.......................