Ik zie even af van de discussies over tariefstructuur en prijsverdeling/-differentiatie/-berekening.
Waar ik nog over zal struikelen zal het legitiem mogen terugsteken en de mogelijkheden daarvan.
Dit is voornamelijk het geval bij suburbane en voorstedelijke stations die het snelste eerst tegen de reisrichting in moeten gaan en daar opstappen om juist wel naar de bestemming te mogen gaan. Die terugsteekacties kunnen vaak binnen 3 minuten, maar daar is het probleem al gelijk: officieel moet je op het terugsteekstation eerst uitchecken en dan weer inchecken. Alleen dat gaat niet als het in een korte tijd moet, en dan hebben we het nog niet eens over de plaatsing van die CICO's: soms zijn de CICO's op het perron, in een tunnel, en soms bij de uitgang/ingang van het station. Bij dat laatste is dat bijzonder vervelend van een terugsteekactie, want daarmee wordt 'veel' tijd verloren.
Het is dat ik op dit moment een SOV heb, en het dus niet noodzakelijk is om in- en uit te checken tijdens de 'vrije uren', maar legitiem gezien mag ik helemaal niet Asd-Ddr-Zwd met slechts inchecken op
Asd en uitchecken op
Zwd.
- Ik merkte dat zoiets ook moeilijk te realiseren was bij mijn reisje Zwd-Ddr-Rsd-Asd-Shl-Zwd, toen ik destijds iemand in Roosendaal moest vergezellen. Dat werd dus een kaartje Zwd-Asd via
Rsd (aangezien de rondreis per 1 januari niet meer bestaat) en chippen voor Asd-Shl (moest mijn vriendje welkom heten aldaar) en Shl-Zwd (en ja, heb heel eerlijk op
Shl uitgecheckt en na een half uur ingecheckt, had het ook natuurlijk niet kunnen doen!).
- Vorige week moest ik een fiets ophalen in Utrecht en stallen in Delft Zuid. De route was Utrecht (check in)-Rotterdam-Delft Zuid (check uit, check in) -Zwijndrecht (check uit).
Op Delft Zuid had ik door een minuscule vertraging precies 4 minuten. Tegen de tijd dat ik bij de CICO was, was dat alweer 3 minuten: ik ging uitchecken, daarna vlug de fiets stallen, en weer opnieuw inchecken: kon dus niet, omdat dat binnen 3 minuten tijd niet mogelijk was blijkbaar.
Op die manier denk ik dan:
schijt er aan, en ik check gewoon *ergens* in en ik check wel uit waar ik moet weten -- of ik dan onderweg moet terugsteken of kort heen en weer moet zal me dan een worst wezen.En hoe zit het dan met dagkaarten en additionele kaarten (dagkaart fiets, dagkaart hond, overgang 2-1 etc.)? Daar zal denk ik toch wel een apart product voor moeten komen, denk ik? Uitgezonderd dan de toeslag, die is inmiddels wel verchipt, maar heb daar nog wel wat vraagtekentjes bij zitten.
Dat voor buitenlanders gaat nog wel apart worden. En ook voor als wij naar het buitenland gaan. Je zou dan eigenlijk haast een sleutelkaart moeten hebben om poortjes te kunnen openen, mocht het daadwerkelijk echt afgesloten en onbemand zijn. Maar ja, zoiets stond al in het bericht. Laat staan de combinatie van beiden, maar dat heeft Bee al geïllustreerd.