Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door midnet »

helaas vrees ik dat hierboven thtc gelijk zal krijgen. Dat is al vanaf 12/12/10 in de tariefstructuur zo ingebouwd; wat haast niemand weet (is dacht ik wel kort op dit forum aan de orde geweest): je betaalt al apart voor traject NS en NSHispeed, bvb als je denHaag CS-Utrecht=breekpunt-ICE naar DE reist. Of zelfs als je vanaf Utrecht CS-Amersfoort=breekpunt met de EC naar Berlin reist! Ik heb er zelf mee te maken omdat ik voor die reizen bijna altijd boek via bahn.de en zelfprint-dit gold vroeger vanaf zone AMSterdam en nu expliciet enkel vanaf Amsterdam C (net als Thalys). Want ik wantrouw die Hispeed als de p..t.
Ander leuk punt is dan natuurlijk de avontuurlijke Interrailer uit Roemenie of Hongarije-die dan vermoedelijk ook wordt uitgesloten van NS-domestic. Die reisen nu nog met een handgescrheven exemplaar met carbon-doordruk-net zoals wij in NL dat in de jaren '70 nog hadden! Dat wordt dan de allereerste nationale spoorweg die dat doet!
Vreemd is wel een punt uit het laaste jaarverslag van NS: de kleine groei die er was kwam vooral door de BlokkerKruidvatHEMA etc. tickets-hoewel daar een tendens is naar via www en zelfprint. Dan is weer raar dat ze die poortjes niet met lezers voor die scramble arcode hebben voorzien-daar werken DB-tickets ook mee.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door Thom91 »

Ik zie het hele probleem niet zo, ipv dat je een kaartje koopt koop je een chipkaart..
Het is overal ingeburgerd. Londense metro en weet ik veel waar nog meer hebben het ook.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door Vinny »

Kruidvat en Hema zullen ook wel chipkaartjes gaan verkopen denk ik ;) Wellicht dat het een paar euro duurder wordt (hogere productiekosten), maar als je voor 10 euro met de trein wilt, dan lijkt me 12,50 ook geen probleem. Ik ben benieuwd wat er op boekenweekgeschenkdag gaat gebeuren; iets in mij zegt dat ze dan gewoon de poortjes open doen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door Daniel »

Chip in de kaft van het boekenweekgeschenk? :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door Gekko123 »

Ik meen ergens opgevangen te hebben dat ze het vrij reizen met een boekenweekgeschenk willen afschaffen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door Suus »

Of je stopt er gewoon een chipkaartje in de vorm van een boekenlegger in. Waarom moet er altijd zo moeilijk gedacht worden :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door Thom91 »

Gekko123 schreef:Ik meen ergens opgevangen te hebben dat ze het vrij reizen met een boekenweekgeschenk willen afschaffen.
Dit is toch niet moeilijk denken bee? ;)
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door Klaasje »

Bee heeft wel gelijk als hij het over moeilijk denken heeft. Er is namelijk een eenvoudig aan alle situaties aanpasbaar systeem beschikbaar, namelijk een: *tromgeroffel* *O* Wegwerpchipkaart *O* . Alleen verzint iedereen van alles en nogwat, maar gaat totaal aan de mogelijkheid van die wegwerpchipkaart voorbij, of vergeet te beargumenteren waarom dat zo een verschikkelijk slecht idee is. Wat mij betreft heeft Bee dus gewoon een punt. :pos:
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Wegwerpchipkaarten zijn prima! Alleen de vraag is waar en hoe die allemaal te verkrijgen zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door Suus »

Die stop je in een automaat. Die staan al op elk station, dus die behoeven hooguit wat aanpassingen.

Acties zoals Kruidvatdingen kan je ook gewoon als wegwerpkaart in de winkel verkopen. Die worden nu als papieren kaartje verkocht.

Niets anders dan vroeger.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Duh...
Het gaat meer om de internationale kaartjes bijvoorbeeld.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door Thom91 »

Een vliegticket is toch ook een papiertje, dat kan dus wel met papier. Maar van te voren kopen en zelf uitprinten (Y)
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door Geert »

Maar op het vliegveld hebben ze dan ook barcode scanners om tickets te scannen, dat hebben de poortjes die NS nu heeft staan nog niet. Overigens betekent het feit dat er geen papieren kaartje meer te krijgen is niet dat alle poortjes dan ook dicht gaan, het zou dus best zo kunnen zijn dat NS eerst de papieren kaartjes afschaft en pas een jaar later de poortjes dicht doet.

Ik ben overigens benieuwd of NS wegwerpkaartjes gaat verkopen, die zullen vast niet zonder meerprijs uit de automaat te halen zijn gezien de aardig hoge productiekosten ervan.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Aaardig hoge productiekosten? Dat schijnt amper een kwartje te kosten... :?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door Suus »

Een kwartje is nog een aardig bedrag in vergelijking met thermisch papier. Er zit dan wel een streep folie op, maar dat kost echt geen kwartje per kaartje.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door webguy »

Toevallig keek ik van de week naar plastic RFID kaarten. Bij een bedrijf kosten die dingen 350 euro per 1000 stuks in kleur bedrukt. en dat is nog niet eens met staffelkortingen. Er moet nog wel iemand die dingen personaliseren: product er op zetten etc, maar dat lijkt me vrij snel te kunnen in een productiestraat. Een wegwerpkaart, niet van plastic, moet dan veel minder dan 35 cent per stuk kosten en komt denk ik in massaproductie dichtbij de kosten van een kaartje als die een kwartje zouden kosten.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door Fles »

vandaag in de Metro ook weer zo'n kulstuk. "Verdwijnen strippenkaart goed voor acceptatie OV-Chipkaart" of zo.


Het is gewoon de volgende stap in het door je strot douwen van dat ding. Niks acceptatie :neg:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door Geert »

webguy schreef:Toevallig keek ik van de week naar plastic RFID kaarten. Bij een bedrijf kosten die dingen 350 euro per 1000 stuks in kleur bedrukt. en dat is nog niet eens met staffelkortingen. Er moet nog wel iemand die dingen personaliseren: product er op zetten etc, maar dat lijkt me vrij snel te kunnen in een productiestraat. Een wegwerpkaart, niet van plastic, moet dan veel minder dan 35 cent per stuk kosten en komt denk ik in massaproductie dichtbij de kosten van een kaartje als die een kwartje zouden kosten.
Je zou ook nog de kaartjes blanco in de automaat kunnen stoppen en dan laten beschrijven door de automaat... Natuurlijk zal de prijs omlaag kunnen en alles, maar ik denk zomaar dat een thermisch papiertje met wat aluminiumfolie goedkoper is dan een kartonnen kaartje met chip erin en de vraag is dan of NS daar nog extra kosten voor gaat rekenen.
Fles schreef:vandaag in de Metro ook weer zo'n kulstuk. "Verdwijnen strippenkaart goed voor acceptatie OV-Chipkaart" of zo.
"Verwijnen appels goed voor acceptatie peren"
Ik mag hopen dat er niet werkelijk het woord 'acceptatie' is gebruikt, want dat zou impliceren dat je een bepaalde optie kunt accepteren (en dat is niet echt aan de orde als het alternatief wordt afgeschaft). Er werd ook nooit gesproken over de acceptatie van de strippenkaart, je had niet echt een alternatief daarvoor.
Los wat je vindt van de ov-chipkaart, die titel klinkt als een drogreden :)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door reisthijs »

Geert schreef:Natuurlijk zal de prijs omlaag kunnen en alles, maar ik denk zomaar dat een thermisch papiertje met wat aluminiumfolie goedkoper is dan een kartonnen kaartje met chip erin en de vraag is dan of NS daar nog extra kosten voor gaat rekenen.
Ik verwacht niet dat het NS veel uit zal maken wat precies de meerprijs is van zo'n wegwerpkaart. Een dergelijke toeslag zal vast ook een middel zijn om het kopen van losse kaartjes minder aantrekkelijk te maken.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Stuiterbal
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 16 jul 2010, 00:08

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door Stuiterbal »

Maar als ik vragen mag,
hoe gaat dat dan zitten met de begeleiderskaart?
Mensen die ik ken hebben een begeleiderskaart, wat inhoudt dat ze gratis een begeleider mogen meenemen, omdat ze niet alles zelf kunnen reizen.
Maar hierin zit NOG STEEDS geen chip.
Worden die dan allemaal vervangen.
Of moet hiermee dan ook worden gewerkt met dezelfde bagger supplementen als die van GVB en RET? (waarbij om de een of andere vage reden opeens ook het product niet meer mee werkt enzo)
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door find_your_spot »

Stuiterbal schreef:Maar als ik vragen mag,
hoe gaat dat dan zitten met de begeleiderskaart?
http://www.viziris.nl/index.php?p=921627
For Your Railroad Adventures
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door VIRM »

find_your_spot schreef:
Stuiterbal schreef:Maar als ik vragen mag,
hoe gaat dat dan zitten met de begeleiderskaart?
http://www.viziris.nl/index.php?p=921627
Het Vizirisabonnement is niet geldig voor in de trein, maar is geldig in bussen/trams/metro's en ik dacht ook wat van het varende OV. Het grote voordeel daarvan is dat je nooit borg hoeft te betalen (het kwam visueel beperkten de strot uit dat ze niet altijd konden zien/horen of ze goed/fout in hadden gecheckt en wat het bedrag was).
De NS heeft ervoor gezorgd dat mensen in de regio Amsterdam (en ik neem ook Rotterdam) bij sluiting van de metropoortjes een chip-begeleiderskaartje gekregen waarmee een poortje kon worden geopend.

Voor de trein zelf is nog niet gecommuniceerd over een chipkaart-begeleiderskaart.

Ik heb uiteraard de klantenservice zelf al gemaild over of zij kunnen garanderen dat het toegankelijk blijft voor visueel gehandicapten als ik en zoniet, wat het alternatief dan is. Inmiddels is het (bija?) een gevalletje van niet-binnen-de-termijn afgehandeld.

K
Beul van de blindegeleidelijn
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door TheKnitter »

find_your_spot schreef:
Stuiterbal schreef:Maar als ik vragen mag,
hoe gaat dat dan zitten met de begeleiderskaart?
http://www.viziris.nl/index.php?p=921627
Nee hoor. :N
Voor de RET/GVB kan je een "Sleutelkaart" krijgen voor metro, en bij de Tram/Bus gebruik je hem als zichtkaart. Mijn oma heeft er 1, en mijn moeder reist vaak op haar begeleidingskaart met haar. Een klasgenoot van mij heeft er ook 1(ziet nog maar 7%). Je mag hem gewoon als zichtkaart gebruiken. En er komt ter zijner tijd een Begeleiderskaart waarmee ingecheckt kan worden (dus een ov-chipkaart zeg maar).
Bij de trein blijft de Begeleiderskaart voorlopig nog een zichtkaart, ook als de poortjes gesloten worden, totdat er dus een OV-Chipkaart voor de begeleidende personen.

Edit: Volgens mij heeft de GVB ook zo'n zelfde sleutelkaart.

GVB meld:
Ik ben een gehandicapte met een OV-begeleiderskaart, hoe kan mijn begeleider gratis meereizen?
Reizigers in de regio Amsterdam met een OV-begeleiderskaart krijgen een tijdelijke OV-chipkaart die een begeleider gratis toegang geeft tot de metro. Deze kaart is zowel in Amsterdam als in Rotterdam geldig. De legitimatie van de gehandicapte geeft gratis reisrecht aan de begeleiders. Voor gehandicapten die nog geen tijdelijke OV-chipkaart thuis hebben ontvangen, is de tijdelijke OV-chipkaart op vertoon van de OV-begeleiderskaart verkrijgbaar bij GVBTickets & Info
RET:
De OV-begeleiderskaart
De mogelijkheid om gratis een begeleider te laten meereizen verandert niet door de komst van de OV-chipkaart. Daarom zijn alle reizigers in de regio Rotterdam met een OV-begeleiderskaart (B) voorzien van een tijdelijke OV-chipkaart (een metrosleutel) die de begeleider gratis toegang geeft tot de Rotterdamse metro. Dit als tijdelijke maatregel totdat alle OV-begeleiderskaarten zijn vervangen door een OV-chip(begeleiders)kaart. De legitimatie van de houder van de OV-begeleiderskaart geeft gratis reisrecht aan de begeleider. Voor slechtziende en blinde reizigers die niet in bezit zijn van deze metrosleutel is deze metrosleutel op vertoon van de OV-begeleiderskaart (B) verkrijgbaar bij de RET Servicewinkel (Laan op Zuid 2) en alle RET Servicepunten.
Edit2: Het Viziris abonnement is volgens mij niet voor de begeleidende persoon, maar voor de gehandicapte zelf?
Laatst gewijzigd door TheKnitter op zo 12 jun 2011, 14:35, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door Suus »

Klopt, die is paars (a = groen, p = roze, w = blauw).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Bericht door TheKnitter »

Ik vond net een duidelijk antwoord op deze vraag wat de Begeleider moet doen:
Begeleider
Op termijn komt er een speciale OV-chipkaart voor begeleiders. Tot die tijd kunnen begeleiders gebruikmaken van de huidige OV-Begeleiderskaart in reisgebieden waar de OV-chipkaart gebruikt kan worden, maar nog niet verplicht is.

In de regio Rotterdam en in de metro in Amsterdam is de OV-chipkaart het enige betaalmiddel en is een passende oplossing bedacht. U kunt hiervoor contact opnemen met uw OV-bedrijf.

Regio Rotterdam: meer informatie over de begeleiderskaart
Regio Amsterdam: voor meer informatie over de begeleiderskaart belt u met de GVB Klantenservice op 0900-8011 (lokaal tarief).
http://www.ov-chipkaart.nl/allesoverdeo ... ite_live_2
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten