Pagina 1 van 5

Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Geplaatst: wo 01 jun 2011, 08:46
door TheKnitter
Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Uiterlijk eind 2012 stopt de Nederlandse Spoorwegen met de verkoop van papieren kaartjes en kan er alleen worden gereisd met de ov-chipkaart. Voor buitenlandse reizigers wordt wel een uitzondering gemaakt.

Eind 2012 komen er alleen nog kaartjes voor buitenlandse reizigers uit de automaten.
Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/ ... 2012.dhtml.

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Geplaatst: wo 01 jun 2011, 09:01
door Daniel
TheKnitter schreef:
Op het station in Amersfoort wordt op dit moment een proef gehouden met een servicepunt, een internetzuil waar reizigers snel verder kunnen worden geholpen. De ervaringen zijn dusdanig goed, dat de servicepunten ook op andere stations worden geïntroduceerd.
Dat ze dat nu al weten... 't serviceplein Amersfoort is nog geen week geleden geopend :P

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Geplaatst: wo 01 jun 2011, 09:03
door hauptbahnhof
Maar ook de laatste zin:
Goedkoper
Volgens de NS worden de kaartjes door de volledige overschakeling op de ov-chipkaart niet extra duur, zoals bij sommige streekvervoerders. 'Sterker nog: mensen die een enkeltje kopen zijn met de chipkaart nu al goedkoper uit dan met een kaartje. Dat komt doordat wij voor de chipkaart de retourprijs in tweeën hebben gedeeld'. (Redactie)
Dit klopt allang niet meer!

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Geplaatst: wo 01 jun 2011, 09:47
door VIRM
Eind 2012 komen er alleen nog kaartjes voor buitenlandse reizigers uit de automaten.
Uhm, wat?! Hoe kan een automaat nu herkennen of een reiziger nu buitenlander is?

Overigens dat goedkoper klopt inderdaad niet. Op het traject Zaandam-Leiden is een retourtje 10 euro aan het loket, met 40 procent korting. Twee enkeltjes met de OV-flipkaart kosten elk 5 euro.

Betekent het dan dat eind 2012 de meeste poortjes wel dichtgaan?

Wel jammer dat ze ermee ophouden, want dan heb ik (en anderen) te maken met een systeem waarbij de toegankelijkheid nog aan alle kanten rammelt. Dat wordt dus verstoppertje spelen. -o-

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Geplaatst: wo 01 jun 2011, 10:29
door reisthijs
Het 'voordeel' van de OV-chipkaart is bij NS nu precies een half jaar geleden verdwenen door de prijs van papieren kaartjes precies gelijk te stellen aan de chiptarieven (waardoor de via-kaartjes een belachelijke prijsverhoging kregen). Beetje dom om nu dus nog over voordeel te spreken, terwijl reizen met de chipkaart in veel gevallen juist duurder is (bijv. ook als je reis met andere vervoerders dan NS)!

Betekent dit nu ook dat er voor eind 2012 een oplossing komt voor het probleem met "dubbel opstaptarief"? Want dat is voorlopig de belangrijkste reden om papieren treinkaartjes te blijven (ver)kopen. Papieren treinkaartjes afschaffen voordat er een goed alternatief is, is onacceptabel!

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Geplaatst: wo 01 jun 2011, 11:03
door Vinny
Hoe kan een automaat nu herkennen of een reiziger nu buitenlander is?
:') Treinkaartjes waarbij de reisroute gedeeltelijk wordt afgelegd buiten het Nederlandse spoorwegnet. Dat is toch niet zo moeilijk om te bedenken?

Kortom als je Amsterdam-Bad Bentheim of Rotterdam-Parijs uit de automaat wilt hebben zal die een papiertje uitbraken en in alle andere gevallen een chipkaart...

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Geplaatst: wo 01 jun 2011, 11:20
door hauptbahnhof
Ehm, ik denk dat ze eerder bedoelen mensen die bijv op Schiphol landen en dan naar bijv Asd moeten.

Denk dat je te allen tijde wel een kaartje moet kunnen kopen. Wat als je je chipkaart thuis vergeet of dat ie defect is? Kun je dan niet reizen met de trein? :roll:

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Geplaatst: wo 01 jun 2011, 11:58
door webguy
reisthijs schreef:Betekent dit nu ook dat er voor eind 2012 een oplossing komt voor het probleem met "dubbel opstaptarief"? Want dat is voorlopig de belangrijkste reden om papieren treinkaartjes te blijven (ver)kopen. Papieren treinkaartjes afschaffen voordat er een goed alternatief is, is onacceptabel!
Als het aan de NS ligt niet, die interesseert het eigenlijk niks geloof ik.

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Geplaatst: wo 01 jun 2011, 11:59
door iljitsch
Ik vraag me ook af hoe ze dit willen doen. Natuurlijk kan het allemaal wel, in het stadsvervoer kan je ook "kaartjes" kopen die uitgevoerd zijn met een chip. Maar als het doel is om de verkoop te stoppen maakt het weinig uit of het papier is of chip. Verder zegt dit ook niks over het thuis afdrukken van kaartjes, waarvan de NS in het verleden gezegd heeft dat ze daar niet vanaf willen. En de vraag hoe je zonder chipkaart een poortje open krijgt, al is het alleen maar voor reizigers die uit het buitenland komen.

Moraal van het verhaal: vantevoren nadenken is altijd beter dan halverwege de gaten proberen te dichten.

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Geplaatst: wo 01 jun 2011, 14:01
door Freek
webguy schreef:
reisthijs schreef:Betekent dit nu ook dat er voor eind 2012 een oplossing komt voor het probleem met "dubbel opstaptarief"? Want dat is voorlopig de belangrijkste reden om papieren treinkaartjes te blijven (ver)kopen. Papieren treinkaartjes afschaffen voordat er een goed alternatief is, is onacceptabel!
Als het aan de NS ligt niet, die interesseert het eigenlijk niks geloof ik.
Naar alle waarschijnlijkheid inderdaad niet. De door de vorige minister ingestelde commissie Meijdam onderzoekt (o.a.) dit dubbele opstaptarief. Conclusie is waarschijnlijk dat het niet opgelost kan worden. Bovendien heeft de huidige minister indirect al aangegeven weinig met de commissie te willen doen. Eurlings had namelijk belooft dat er tot dat de Cie haar resultaten bekend had gemaakt er geen strippenkaart werd uitgeschakeld. Schultz stapt daar makkelijk overheen.

Vrijdag was ik bij een symposium over de OV-Chipkaart waarbij de NS zelfs aangaf dat het probleem wordt opgeblazen, dat het om slechts een kleine groep gaat. NS bagatelliseert e.e.a. dus. Overigens weet ik dat van de groep reizigers bij Syntus dat reist met een enkeltje of retourtje 30 procent overstapt naar de NS. Ik vraag me dan ook af hoe 'klein' de groep daadwerkelijk is.

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Geplaatst: wo 01 jun 2011, 14:09
door webguy
Probleem is dat zowel de NS als de andere vervoerders het niet willen oplossen omdat ze dan inkomsten mis lopen. Mij lijkt gewoon het splitsen van het bedrag of door de helft (50% NS, 50% Vervoerder 2) of percentueel aan de hand van de gemaakte kilometers (Reis van A -> B -> C, A-B is 25% van de reis, dus krijgt de NS 25% van het opstaptarief, en B-C is dus 75% en dat krijgt vervoederder 2). Die tweede manier is eigenlijk nog het meest eerlijk, vraag me af waarom dat niet haalbaar is eigenlijk.

EDIT: Ok, en als de instaptarieven anders zijn is het ook lastig: maar dan betaal je dus in eerste geval 50% van instaptarief A en 50% van instaptarief B (niet echt eerlijk), maar in het tweede geval een stuk haalbaarder.

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Geplaatst: wo 01 jun 2011, 14:56
door iljitsch
Aan de andere kant: als ik overstap op de tram betaal ik ook opnieuw een instaptarief. Als ik twee keerstadsvervoer en daar tussenin de trein doe zelfs drie keer (tenzij het een erg kort treinritje is).

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Geplaatst: wo 01 jun 2011, 15:01
door webguy
Dat is zo, op een reisje van Amsterdam naar Valkenburg merk je die 0,80 niet zo, maar op kleinere ritten (Ede > Zevenaar, Nijmegen > Doetichem) merk je het veel meer. Het is ook wel een beetje een stokpaardje van Rover: stel je voor dat de prijzen met 80 cent om hoog gaan, dat is het einde van de wereld. Persoonlijk vind ik uit en dan weer inchecken bij een vervoerder erger.

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Geplaatst: wo 01 jun 2011, 15:29
door TheKnitter
hauptbahnhof schreef:Wat als je je chipkaart thuis vergeet of dat ie defect is? Kun je dan niet reizen met de trein? :roll:
Simpel. Je kan niet reizen. Bij de RET, HTM, Arriva en dergelijke waar alleen nog maar de OVC is kan je toch ook niet reizen zonder OVC? Je kan natuurlijk wel wegwerp / anonieme kaart kopen tijdelijk.

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Geplaatst: wo 01 jun 2011, 15:34
door reisthijs
Je kan bij de RET dus wél met de metro reizen als je geen chipkaart hebt door een los kaartje te kopen (dat dan toevallig op een wegwerp-chipkaart staat). Bij Arriva kan je ook nog steeds losse enkeltjes kopen in de bus (al ben je dan wel een stuk duurder uit).

De grote vraag is nu, of NS ook producten op wegwerpkaartjes gaat verkopen.
webguy schreef:Het is ook wel een beetje een stokpaardje van Rover:
Zeer terecht dat ze hier een stokpaardje van hebben gemaakt, het is toch belachelijk dat door de OV-chipkaart de tariefintegratie alleen maar slechter wordt, in plaats van beter. En één keer 80 cent extra betalen is ook niet erg, maar als je regelmatig een reis maakt met een overstap tussen verschillende vervoerders moet je iedere keer dat 'kleine' bedrag extra betalen. Dat kan je zo een paar tientjes per maand kostten. Het zijn al die kleine beetjes bij elkaar die maken dat het een probleem is.

Wat ik het ergste vind is dat je nu eigenlijk dubbel gestraft wordt, het is niet alleen onhandiger (extra uit/inchecken waar je als reiziger niet om gevraagd hebt) maar ook nog eens duurder.
Ik zou het minder erg vinden als er ter compensatie van dat ongemak tenminste wél de juiste prijs zou worden berekend (als je extra uit/incheckt weten beide vervoerders exact waar het ene deel van je reis eindigt en het tweede deel begint, hoe moeilijk kan het zijn om dan de opbrengsten eerlijk onderling te verdelen??)
iljitsch schreef:Aan de andere kant: als ik overstap op de tram betaal ik ook opnieuw een instaptarief. Als ik twee keerstadsvervoer en daar tussenin de trein doe zelfs drie keer (tenzij het een erg kort treinritje is).
Dus niet als de strippenkaart nog geldig is in de trein. Je kan nu nog in Utrecht met de bus naar het centraal station en dan met de trein naar station Overvecht. Zonder opnieuw instaptarief te hoeven betalen! Zo'n reisje kost nu nog net iets meer dan 1 euro (twee strippen). Doe je datzelfde nu met de chipkaart dan kost dit ineens meer dan 3 euro!!

Die gunstige tariefintegratie van de trein in het stadsvervoer is in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag nu gewoon zomaar zonder er enige woorden aan vuil te maken afgeschaft.

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Geplaatst: wo 01 jun 2011, 15:35
door TheKnitter
reisthijs schreef:Je kan bij de RET dus wél met de metro reizen als je geen chipkaart hebt door een los kaartje te kopen (dat dan toevallig op een wegwerp-chipkaart staat). Bij Arriva kan je ook nog steeds losse enkeltjes kopen in de bus (al ben je dan wel een stuk duurder uit).
Bij Arriva in Zuid Holland zijn er volgens mij alleen nog maar chipkaarten (anonieme) in de bus te krijgen..

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Geplaatst: wo 01 jun 2011, 16:00
door Suus
Arriva in Zuid-Holland verkoopt rittenkaarten van 2 en 4 euro. Die zijn gewoon van ouderwets papier.

Alleen vervoerders waarvan een vervoersmiddel gedeeltelijk of volledig met poortjes is afgesloten verkopen op dit moment wegwerpchipkaarten, in dat opzicht lijkt het voor de hand te liggen dat de NS ook dergelijke kaartjes gaat verkopen. Niet alle stations met poortjes zijn immers bemand.

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Geplaatst: wo 01 jun 2011, 19:56
door WSM
reisthijs schreef:Betekent dit nu ook dat er voor eind 2012 een oplossing komt voor het probleem met "dubbel opstaptarief"? Want dat is voorlopig de belangrijkste reden om papieren treinkaartjes te blijven (ver)kopen. Papieren treinkaartjes afschaffen voordat er een goed alternatief is, is onacceptabel!
Als men doet wat ooit beloofd is, kan je een 'reisproduct' (vreselijk woord) op je chipkaart laden, bijvoorbeeld een enkeltje Goor - Arnhem.
Let wel: reizen op saldo met de OV-chipkaart valt niet onder de beschermde kaartsoorten, enkele reizen en retours vallen daar wel onder.

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Geplaatst: wo 01 jun 2011, 21:33
door Ronald
WSM schreef:Als men doet wat ooit beloofd is, kan je een 'reisproduct' (vreselijk woord) op je chipkaart laden, bijvoorbeeld een enkeltje Goor - Arnhem.
:?: Ga je daarvoor een duur chipkaart-project opzetten, om in plaats van een enkeltje uit te printen op een papiertje hem op te laden op een pasje?

Zolang centrale regie ontbreekt zul je waarschijnlijk moeten leren leven met aansluitingsproblemen tussen vervoerders/concessies, of net geluk hebben dat er voor jouw verbinding tussen beide vervoerders/concessiehouders afspraken gemaakt worden.
Volgens minister Schultz zal deze centrale regie er niet komen, het zal volgens haar afhangen van betere afspraken tussen de aangrenzende vervoerders/concessiehouders. Gisteren was er toevallig een item over op het NOS-journaal, dat reizigers totaal de weg kwijt dreigen te raken door alle verschillende tarieven en voorwaarden.

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Geplaatst: wo 01 jun 2011, 21:36
door TheKnitter
En dat voor het gemak van de reiziger :roll:

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Geplaatst: wo 01 jun 2011, 22:13
door Vinny
Je moet het degressieve kilometertarief vervangen door een "flat rate. Maar goed, zolang het stokpaardje van allerlei linkse figuren is dat de prijs "absoluut niet" verhoogd mag worden, dan krijg je vanzelf dat je voor regionale spoorlijnen wel een instaptarief betaald en dat je de NS-degressiviteit kwijt bent. :roll:

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Geplaatst: wo 01 jun 2011, 22:48
door Ronald
Deze begrijp ik niet (kan aan mij liggen hoor).
1. Volgens mij is er (vooralsnog?) geen sprake van het verdwijnen van het degressieve NS-tarief, de OV-chipkaarttarieven zijn namelijk gebaseerd op de huidige tariefstructuur (en niet een vaste prijs per km).
2. Als de prijs niet verhoogd mag worden, waarom gebeurt dat nu met het extra instaptarief dan juist wél?

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Geplaatst: wo 01 jun 2011, 23:15
door Fles
Als er met degressief bedoeld wordt dat de kilometerprijs over langere afstanden geleidelijk omlaag gaat tov kortere afstanden, dan vind ik dat volstrekt normaal eigenlijk. Als je dat gaat afschaffen is één van de laatste echte voordelen ten opzichte van de auto ook geschiedenis. Het is echt niet zo dat een trein en/of een bus een zelfde mate van mobiliteit bieden als een auto. Als je het OV anything duurder maakt dan de helft van wat een auto kost, zit er niemand meer in een bus of trein.

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Geplaatst: wo 01 jun 2011, 23:38
door Suus
Overigens moet niet vergeten worden dat de OV-Chipkaart voor de overgrote meerderheid van de reizigers meer voordelen dan nadelen bied: De kaart geeft ook toegang tot streekvervoer, je hoeft je eindbestemming niet meer van te voren vast te leggen, je hebt geen ingewikkelde kaartsoorten meer nodig en de kaart berekend automatisch of je voor kortingstarieven in aanmerking komt.

Wel blijven bij mij een aantal punten staan (los van het dubbele instaptarief, al heb ik daar zelf geen last van):
- Ik ben toch echt van mening dat meer treinstations van poortjes moeten worden voorzien dan wat stations op de Hoekselijn en in Groot-Amsterdam. Poortjes vergroten de zichtbaarheid van het systeem, je kan er niet omheen en je hoeft dus niet te zoeken naar de paaltjes die overal en nergens staan. Bovendien een effectieve manier om loopstromen op het station vast te kunnen leggen en hangjongeren op de stations buiten te sluiten.
- De informatievoorziening voor toeristen, uitwisselingsstudenten of zakenmensen die voor korte of langere tijd in Nederland zijn en misschien wel wat meer willen zien dan alleen Amsterdam en daarvoor de trein gebruiken mag wel iets beter. De informatie die in het Engels beschikbaar is misschien een flyer versus een volledig boekwerk aan informatie voor Nederlanders.
- Stations waar internationale treinen aankomen en vertrekken hebben een poortje nodig dat bemand wordt om deze reizigers binnen en uit te laten. Een andere optie zijn voorzieningen op het perron. Als ik met een ICE uit Duitsland kom, en ik wil in Utrecht overstappen op een binnenlandse IC moet op Utrecht Centraal op het perron kunnen regelen dat ik verder kan reizen met mijn OV-Chipkaart.
- De mogelijkheden om problemen op te lossen moeten wel iets klantvriendelijker. Het is niet meer zo erg als de beginperiode waar je voor elk foutje een formulier voorkantje-achterkantje met een transactiebon gefrankeerd opsturen en dan 8 weken wachten moest doen, maar de mogelijkheden zijn nog steeds niet transparant genoeg.
- Kan iemand eens iets aan de traagheid van TLS bij het gedaan worden. De website is lang kind van de rekening geweest en wordt nu eindelijk iets beter, maar op het gebied van beveiliging wordt maar langzaam resultaat geboekt en de PR-machine kan een forse scheut olie gebruiken.

Over het algemeen denk ik dat de OV-Chipkaart geschikt is voor landelijke uitrol en dat de stap genomen kan worden, maar de bedrijven kunnen niet na de voltooing van het project op hun kont gaan zitten en zeggen: Mooi, dat is gedaan. Het systeem heeft continue verbetering nodig en ik verwacht dat de bedrijven deze taak dan ook serieus zullen nemen :idea:

Re: Verkoop treinkaartjes stopt eind 2012

Geplaatst: do 02 jun 2011, 00:15
door Justin
Ik zie even af van de discussies over tariefstructuur en prijsverdeling/-differentiatie/-berekening.

Waar ik nog over zal struikelen zal het legitiem mogen terugsteken en de mogelijkheden daarvan.

Dit is voornamelijk het geval bij suburbane en voorstedelijke stations die het snelste eerst tegen de reisrichting in moeten gaan en daar opstappen om juist wel naar de bestemming te mogen gaan. Die terugsteekacties kunnen vaak binnen 3 minuten, maar daar is het probleem al gelijk: officieel moet je op het terugsteekstation eerst uitchecken en dan weer inchecken. Alleen dat gaat niet als het in een korte tijd moet, en dan hebben we het nog niet eens over de plaatsing van die CICO's: soms zijn de CICO's op het perron, in een tunnel, en soms bij de uitgang/ingang van het station. Bij dat laatste is dat bijzonder vervelend van een terugsteekactie, want daarmee wordt 'veel' tijd verloren.

Het is dat ik op dit moment een SOV heb, en het dus niet noodzakelijk is om in- en uit te checken tijdens de 'vrije uren', maar legitiem gezien mag ik helemaal niet Asd-Ddr-Zwd met slechts inchecken op Asd en uitchecken op Zwd.
- Ik merkte dat zoiets ook moeilijk te realiseren was bij mijn reisje Zwd-Ddr-Rsd-Asd-Shl-Zwd, toen ik destijds iemand in Roosendaal moest vergezellen. Dat werd dus een kaartje Zwd-Asd via Rsd (aangezien de rondreis per 1 januari niet meer bestaat) en chippen voor Asd-Shl (moest mijn vriendje welkom heten aldaar) en Shl-Zwd (en ja, heb heel eerlijk op Shl uitgecheckt en na een half uur ingecheckt, had het ook natuurlijk niet kunnen doen!).
- Vorige week moest ik een fiets ophalen in Utrecht en stallen in Delft Zuid. De route was Utrecht (check in)-Rotterdam-Delft Zuid (check uit, check in) -Zwijndrecht (check uit). Op Delft Zuid had ik door een minuscule vertraging precies 4 minuten. Tegen de tijd dat ik bij de CICO was, was dat alweer 3 minuten: ik ging uitchecken, daarna vlug de fiets stallen, en weer opnieuw inchecken: kon dus niet, omdat dat binnen 3 minuten tijd niet mogelijk was blijkbaar.

Op die manier denk ik dan: schijt er aan, en ik check gewoon *ergens* in en ik check wel uit waar ik moet weten -- of ik dan onderweg moet terugsteken of kort heen en weer moet zal me dan een worst wezen.

En hoe zit het dan met dagkaarten en additionele kaarten (dagkaart fiets, dagkaart hond, overgang 2-1 etc.)? Daar zal denk ik toch wel een apart product voor moeten komen, denk ik? Uitgezonderd dan de toeslag, die is inmiddels wel verchipt, maar heb daar nog wel wat vraagtekentjes bij zitten.

Dat voor buitenlanders gaat nog wel apart worden. En ook voor als wij naar het buitenland gaan. Je zou dan eigenlijk haast een sleutelkaart moeten hebben om poortjes te kunnen openen, mocht het daadwerkelijk echt afgesloten en onbemand zijn. Maar ja, zoiets stond al in het bericht. Laat staan de combinatie van beiden, maar dat heeft Bee al geïllustreerd.