ProRail PrijsVraag: maak het Nederlandse spoor CO2 neutraal

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

ProRail PrijsVraag: maak het Nederlandse spoor CO2 neutraal

Berichtdoor Cookie » Wo 21 Mei 2008, 11:04

Doe mee aan de ProRail PrijsVraag en maak het Nederlandse spoor CO2-neutraal

Welkom bij de 3e editie van de ProRail PrijsVraag. Na twee succesvolle edities lanceren we dit jaar een opdracht die zijn weerga niet kent. Letterlijk een vraagstuk van hier tot Kyoto: ProRail vraagt u om baanbrekende, innovatieve ideeën om een CO2-neutraal spoor te realiseren. Durft u deze uitdaging aan?

Doe mee aan de ProRail PrijsVraag
ProRail streeft naar een zo duurzaam mogelijk gebruik van het spoor. Zo doen we bijvoorbeeld onderzoek naar de bouw van windmolens rond het spoor en naar hoe we het treinverkeer energiezuinig kunnen laten rijden door een optimale planning en sturing. Maar we staan altijd open voor nieuwe ideeën. Om het spoor nog duurzamer te maken dagen we u uit voor de ProRail PrijsVraag: wie zorgt voor de grootste CO2-reductie op het spoor?

Het speelveld is Utrecht – Den Haag, de corridor tussen het centrum van het spoorwegnet en het centrum van de politiek. Bereikt u hier Kyoto? Heeft u een baanbrekende oplossing om spoorvervoer CO2-neutraal te maken? En wilt u met ProRail een duurzame toekomst realiteit maken? Doe dan mee aan de ProRail PrijsVraag.

Win € 35.000 en maak uw idee waar
De ProRail PrijsVraag verloopt in 3 rondes. Ronde 1 draait om innovatieve ideeën voor een CO2-neutraal spoor. De drie inzenders met het meest baanbrekende idee worden genomineerd voor ronde 2. Zij krijgen elk € 35.000 mee voor een nieuwe opdracht: maak een volledig plan om een spoorcorridor zo CO2-neutraal mogelijk te maken. Als genomineerde kunt u uw idee combineren met andere oplossingen en kunt u de expertise van andere partijen inschakelen. Zo strijdt u in teamverband voor de hoofdprijs: ronde 3, de daadwerkelijke realisatie van het winnende plan. Als winnaar gaat u samen met ProRail de ultieme uitdaging aan om uw plan voor een CO2-neutraal spoor echt in de praktijk te brengen.

Bron: http://www.prorailprijsvraag.nl/?page=54&comp=64

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: ProRail PrijsVraag: maak het Nederlandse spoor CO2 neutraal

Berichtdoor Daan » Wo 21 Mei 2008, 13:43

Trein-O-Fiel schreef:Win € 35.000
Ik geloof dat het niet het juiste moment voor dit soort gein is, na de zoveelste storing in Ut. Dat geld investeren in een goed redundant systeem graag.....

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11927
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: ProRail PrijsVraag: maak het Nederlandse spoor CO2 neutraal

Berichtdoor Geert » Wo 21 Mei 2008, 14:05

Volgens mij is een dergelijk bedrag peanuts vergeleken met de kosten voor het dubbel uitvoeren van de infrastructuur.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: ProRail PrijsVraag: maak het Nederlandse spoor CO2 neutraal

Berichtdoor Fles » Wo 21 Mei 2008, 14:13

Geert schreef:Volgens mij is een dergelijk bedrag peanuts vergeleken met de kosten voor het dubbel uitvoeren van de infrastructuur.


Ja, dat kan wel wezen, maar net als met die 1-aprilgrap toen: Op deze manier vraag je er gewoon om. Maar ja, op zich is het geen verkeerd idee natuurlijk. En je kunt ook wel gaan wachten met zoiets tot het er een goed moment voor is (dus: tot er een keer 48 uur lang niks ernstigs mis gaat), maar dan komen we nooit ergens, zoveel is ook wel duidelijk.

Aan de andere kant: Hoelang is men al "bezig" met het redundant maken van een aantal vitale systemen? Laten we eerst de liggende ideeën eens ten uitvoer gaan leggen. Zo'n prijsvraag ademt een beetje van "okee, we hebben alles gedaan wat we konden bedenken, bedenken jullie nou nog eens wat" en daar is bepaald geen sprake van natuurlijk..

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11927
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: ProRail PrijsVraag: maak het Nederlandse spoor CO2 neutraal

Berichtdoor Geert » Wo 21 Mei 2008, 14:21

Tja, ik kan me voorstellen dat het moment wat ongelukkig is met alle storingen van de afgelopen weken, maar als je zo gaat redeneren is er nooit een goed moment.

Waren alle posten niet redundant uitgevoerd inmiddels? Ik kan me herinneren dat Ut vorig jaar een weekend lang grotendeels plat lag om dit voor elkaar te krijgen...

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: ProRail PrijsVraag: maak het Nederlandse spoor CO2 neutraal

Berichtdoor Fles » Wo 21 Mei 2008, 14:36

Geert schreef:Tja, ik kan me voorstellen dat het moment wat ongelukkig is met alle storingen van de afgelopen weken, maar als je zo gaat redeneren is er nooit een goed moment.

Ja, precies wat ik zeg dus ;)

Waren alle posten niet redundant uitgevoerd inmiddels?

Nou, blijkbaar niet dus. Of dermate Hokkie-Bokkie kwaliteit dat het nu opnieuw mis gaat, binnen 2 weken. Daar zit dan ook nog die storing in Amf tussen.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11927
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: ProRail PrijsVraag: maak het Nederlandse spoor CO2 neutraal

Berichtdoor Geert » Wo 21 Mei 2008, 14:40

Fles schreef:Ja, precies wat ik zeg dus ;)

Ja, ik ben het met je eens :P

Nou, blijkbaar niet dus. Of dermate Hokkie-Bokkie kwaliteit dat het nu opnieuw mis gaat, binnen 2 weken. Daar zit dan ook nog die storing in Amf tussen.

De post kan natuurlijk wel redundant uitgevoerd zijn, maar de wisselbediening niet. Overigens wel typerend dat we de laatste weken ineens een bulk aan storingen hebben en het hiervoor een tijdje best aardig ging...

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: ProRail PrijsVraag: maak het Nederlandse spoor CO2 neutraal

Berichtdoor Fles » Wo 21 Mei 2008, 14:44

Geert schreef:Overigens wel typerend dat we de laatste weken ineens een bulk aan storingen hebben en het hiervoor een tijdje best aardig ging...


Ja, en dat juist tussen de vallende blaadjes, de verkeerde soorten sneeuw en de zomerse spoorspattingen in. Hoe krijgen ze het voor elkaar? :roll:

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: ProRail PrijsVraag: maak het Nederlandse spoor CO2 neutraal

Berichtdoor tsov » Wo 21 Mei 2008, 14:53

't Weer is te normaal, dan snappen ze het niet meer :mrgreen:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: ProRail PrijsVraag: maak het Nederlandse spoor CO2 neutraal

Berichtdoor Fles » Wo 21 Mei 2008, 14:57

Ik denk dat we de schuldige te pakken hebben :twisted:

deadlock schreef:Al een paar dagen gaat alles precies zoals het hoort


Goden verzoeken natuurlijk :shock: Kielhalen!! :mrgreen:

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9535
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: ProRail PrijsVraag: maak het Nederlandse spoor CO2 neutraal

Berichtdoor Wubbo » Wo 21 Mei 2008, 19:03

Dat Utrecht er een zaterdagavond uit lag had te maken met de beveiligingswijzigingen voor de nieuwe spoorbaan Utrecht - Woerden (en ik meen nog een deel indienststelling van de Cartesiusweg). Het was niet de hele post Utrecht die plat lag: er werd verbust tot Overvecht, Lunetten en Driebergen-Zeist en die worden ook door post Utrecht bediend.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: ProRail PrijsVraag: maak het Nederlandse spoor CO2 neutraal

Berichtdoor Fles » Wo 21 Mei 2008, 19:11

Hoe het ook zij, als je het doet om begrip te kweken, schiet het niet erg op om 2 keer in 2 weken een "stroomstoring" op, heh, toeval, juist Utrecht Centraal te hebben. En ik kan me nog herinneren dat ik een jaar of anderhalf geleden in 3½ uur teruggekomen ben vanuit Delft naar Utrecht, en toen werd er al "hoogste prioriteit gegeven aan redundant uitvoeren van enkele vitale systemen". Los van het simpele feit dat dat natuurlijk in eerste beginsel al redundant aangelegd had moeten zijn, constateren we dat het nog steeds kommer en kwel in hetzelfde zakje is. :?:

En dan moet er nu iemand komen met ideeën om het spoor CO2-neutraal te maken? Wat dacht je van ideeën om het spoor BETROUWBAAR te maken?


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten