Pagina 1 van 1

NMa bezorgd over machtspositie NS

Geplaatst: ma 27 jun 2011, 08:35
door Daniel
NMa bezorgd over machtspositie NS
Geplaatst op: maandag 27 juni 2011 08:33
Laatst bijgewerkt: maandag 27 juni 2011 08:35


AMSTERDAM - De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) maakt zich zorgen over de machtspositie van de Nederlandse Spoorwegen nu die de regie op de reisinformatie van Prorail hebben overgenomen.
Andere vervoerders als Veolia en Ariva zijn daardoor voor het verkrijgen van informatie afhankelijk van hun concurrent.

Volgens minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD) is het logischer dat NS verantwoordelijk is voor het op de hoogte houden van reizigers, omdat NS-personeel het contact met reizigers onderhoudt. De voorwaarde is dat de NS ook andere partijen op het spoor van informatie voorziet.
Dat laatste is lastig, stelt de NMa; het is alsof je de ene supermarkt vraagt de distributie van de concurrent te verzorgen.
Lees verder

Re: NMa bezorgd over machtspositie NS

Geplaatst: ma 27 jun 2011, 08:43
door webguy
Lijkt me dat er twee situaties mogelijk zijn:
- De andere vervoerders sluiten contracten met de NS over wat en hoe het omroepen gebeurt (nieuwe/huidige situatie)
- Prorail faciliteert omroepen door technische middelen aan vervoerders beschikbaar te stellen (informatie uit systemen, en mogelijkheden om waar ook met behulp van internet om te kunnen roepen), zodat ze een omroeper naast de NS omroepers kunnen neerzetten, of dit vanuit hun eigen centrales kan gebeuren. Dat betekent ook dat InfoPlus, etc te bedienen zijn. Kost misschien wat geld, maar wel de beste oplossing voor alle partijen denk ik.

Re: NMa bezorgd over machtspositie NS

Geplaatst: ma 27 jun 2011, 08:57
door Daniel
In 't laatste geval: leuk, omroep op z'n Fries tussen Ddr en Gdm om maar wat te noemen... doe dan, voor de verstaanbaarheid, toch maar een NS-omroeper uit de regio hoor :P

Re: NMa bezorgd over machtspositie NS

Geplaatst: ma 27 jun 2011, 09:01
door Caspar
zodat ze een omroeper naast de NS omroepers kunnen neerzetten
Dat kost voor alleen een suf lijntje van Connexxion Amersfoort- Ede al ongeveer 6 à 7 FTE, als men tenminste wilt dat er vanaf de eerste tot en met de laatste trein wat omgeroepen gaat worden. Dat is dus een te dure grap.
Prorail faciliteert omroepen door technische middelen aan vervoerders beschikbaar te stellen
Dat is natuurlijk zoals het de afgelopen jaren ook al ging :roll:

Dan blijft natuurlijk de eerste optie over, maar de vervoerders zullen wel bang zijn dat NS dan woeker tarieven gaat vragen.


Verder blijft het een beetje een rare situatie, aangezien er aan de hele manier van werken niets gaat veranderen de komende tijd. Alleen de loonstrookjes krijgen een wat andere lay-out, en de omroepers vallen niet meer onder het gezag van de Prorail managers. Of ja, misschien toch wel? De NS managers komen niet ineens op de werkvloer van de seinzaal zitten, dus moeten de Prorail teamleiders verslag gaan uitbrengen aan de NS managers hoe de NS omroepers functioneren... :roll:
Nu is het ook zo dat op bepaalde tijdstippen en op bepaalde werklijnen de treindienstleider de omroep er soms ''erbij'' doet... Ben ook benieuwd hoe ze dat soort dingen gaan invullen.

Re: NMa bezorgd over machtspositie NS

Geplaatst: ma 27 jun 2011, 09:27
door Klaasje
Caspar schreef:
zodat ze een omroeper naast de NS omroepers kunnen neerzetten
Dat kost voor alleen een suf lijntje van Connexxion Amersfoort- Ede al ongeveer 6 à 7 FTE, als men tenminste wilt dat er vanaf de eerste tot en met de laatste trein wat omgeroepen gaat worden. Dat is dus een te dure grap.
Gelukkig hebben al die vervoerders ook al vele bussen rondrijden en daarvoor een verkeersleiding. 's avonds laat kan het omroepen er vast wel bij terwijl overdag een extra mannetje bij de overige taken van de verkeersleiding ook geen overbodige luxe is.

Re: NMa bezorgd over machtspositie NS

Geplaatst: ma 27 jun 2011, 09:43
door Freek
En toen drukten er 2 chauffeurs ongeveer te gelijk op de alarmknop waardoor de aandacht terecht daarheen gaat. Alleen als Fles dan in Ede op het station staat hoort hij geen omroep. Nee, dat schiet dan nogal op.

Re: NMa bezorgd over machtspositie NS

Geplaatst: ma 27 jun 2011, 09:44
door webguy
En Arriva en Veolia hebben inmiddels zo'n schaalgrote dat een aparte treinomroeper ook geen kwaad kan...

Re: NMa bezorgd over machtspositie NS

Geplaatst: ma 27 jun 2011, 09:53
door Caspar
webguy schreef:En Arriva en Veolia hebben inmiddels zo'n schaalgrote dat een aparte treinomroeper ook geen kwaad kan...
Veolia heeft nog niet eens genoeg reizigerstreinen om een halve omroep werkplek op te vullen... Even ter vergelijking, Alle Arriva lijnen in het noorden plus NS station Leeuwarden, Haren en Groningen is 1 werkplek.

Re: NMa bezorgd over machtspositie NS

Geplaatst: ma 27 jun 2011, 10:16
door Klaasje
Het nare van zo'n functie van omroeper (en ook treindienstleider) is dat je 95% van de tijd je er weinig van nodig hebt. 5% van de tijd heb je er echter veel te weinig van.

Re: NMa bezorgd over machtspositie NS

Geplaatst: ma 27 jun 2011, 10:22
door webguy
Caspar schreef:Veolia heeft nog niet eens genoeg reizigerstreinen om een halve omroep werkplek op te vullen... Even ter vergelijking, Alle Arriva lijnen in het noorden plus NS station Leeuwarden, Haren en Groningen is 1 werkplek.
Goed, maar als je er creatief mee om gaat kan een omroeper alle Arriva treinen in NL doen, en dan heeft de NS een probleem omdat ze halve FTE overhouden... Veolia, Connexxion en Syntus kunnen dan hun verkeersleiding de omroep laten doen.

Re: NMa bezorgd over machtspositie NS

Geplaatst: ma 27 jun 2011, 13:16
door iljitsch
Het daadwerkelijke omroepen lijkt mij nou niet zo interessant... De helft van de tijd gaat dat toch over het feit dat je je koffer niet onbeheerd moet achterlaten of dat de trein die over 3 minuten op spoor 5 moet binnenkomen over enkele minuten op spoor 5 binnenkomt.

Een beetje een reële afwijking van de dienstregeling in de CTAs en op het web toveren is veel belangrijker, en als het echt mis gaat zo snel mogelijk de info over wat er nu wel en niet rijdt de wereld in pompen zodat reizigers verder kunnen in plaats van vertwijfeld op perrons blijven hangen.

Ik snap ook niet dat hier zoveel mensen voor nodig zijn, het meeste zou zo uit de computers moeten kunnen komen.