Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Lyntus »

Wat mij betreft is er helemaal niks mis met in en uitchecken. Je houdt gewoon even die kaart voor een paaltje, en je loopt gewoon door. Ik vraag me eigenlijk af wie nou écht aan het klagen is over het in en uitchecken, want zo'n groot probleem is het helemaal niet vind ik.

Er moet gewoon wat gedaan worden aan die opstaptarieven, en die 20 euro die de NS vereist op je OVC te hebben..
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door find_your_spot »

Lyntus schreef:Wat mij betreft is er helemaal niks mis met in en uitchecken. Je houdt gewoon even die kaart voor een paaltje, en je loopt gewoon door. Ik vraag me eigenlijk af wie nou écht aan het klagen is over het in en uitchecken, want zo'n groot probleem is het helemaal niet vind ik.
Zoals gisteren op Groningen moesten we echt op zoek en zeker 30 meter omlopen/van onze route afwijken om een Arriva paaltje te vinden.
Dan moet je maar hopen dat het paaltje werkt, dat er een geluid hoorboor is en het display leesbaar.

Met meerdere passen in je portemonnee is het al hopeloos want dan werken de palen niet meer.
Mocht je een overstap hebben van 10 seconden dan kun je deze wel vergeten omdat je bijvoorbeeld eerst moet uitchecken bij NS en dan inchecken bij Arriva/Veolia/Syntus. Weg overstap. Oh ja, ook heel leuk als je beide handen vol hebt met spullen.

Met de zin: "je houdt gewoon even die kaart voor een paaltje".

1. Bij de OV-chipkaart is niks "gewoon"!
2. Bij "een" paaltje zit je ook 50% fout!
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door reisthijs »

De fout is nu gewoon dat iedere vervoerder z'n eigen paaltjes heeft. Dat moet veel simpeler kunnen. Het moet gewoon niet uitmaken voor welk paaltje je die kaart houdt. Het "uit-en-inchecken" bij overstappen zou ook best in één handeling moeten kunnen.
Lyntus schreef:Er moet gewoon wat gedaan worden aan die opstaptarieven, en die 20 euro die de NS vereist op je OVC te hebben..
Maar die instaptarieven (de 'borg' zogezegd) zijn het probleem helemaal niet! Je krijgt immers netjes terug wat je niet gebruikt. Het gaat nu om de reiskosten die je daadwerkelijk moet betalen.

(Overigens is het niet vereist 20 euro op die kaart te hebben staan, 16 is genoeg. Maar dat houdt NS liever geheim.)
Chauf21 schreef:In de situatie die door jou is geschetst, kan bijvoorbeeld niet met zekerheid worden vastgesteld hoe je bent gereisd.
Dat kan nooit met zekerheid worden vastgesteld bij 'reizen op saldo', in de huidige situatie ook niet! In beide situaties wordt er van uit gegaan dat reizigers op de "juiste" plaats in- en uitchecken, er is geen garantie dat ze dat ook doen. Zeker nu het zo ingewikkeld is gemaakt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door find_your_spot »

reisthijs schreef: (Overigens is het niet vereist 20 euro op die kaart te hebben staan, 16 is genoeg. Maar dat houdt NS liever geheim.)
Dat heb ik hier ook al vaak genoeg geroepen en dat schijnt nu wel duidelijk te zijn.

Kwestie van Instapatief van 20 euro MINUS borg 4 euro = 16 euro.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door fogeltje »

Lyntus schreef:Wat mij betreft is er helemaal niks mis met in en uitchecken. Je houdt gewoon even die kaart voor een paaltje, en je loopt gewoon door. Ik vraag me eigenlijk af wie nou écht aan het klagen is over het in en uitchecken, want zo'n groot probleem is het helemaal niet vind ik.

Er moet gewoon wat gedaan worden aan die opstaptarieven, en die 20 euro die de NS vereist op je OVC te hebben..
De gebruiker wordt weer eens een extra handeling opgedrongen. Vroeger was het kaartje kopen klaar. Nu moet je hopen dat er geen storing is bij het uitcheckpunt omdat je dan weer eens achter je centen aan moet lopen.
"Een touringcar is geen bus"
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Ronald »

Lyntus schreef:Je houdt gewoon even die kaart voor een paaltje, en je loopt gewoon door. Ik vraag me eigenlijk af wie nou écht aan het klagen is over het in en uitchecken, want zo'n groot probleem is het helemaal niet vind ik.
Gewoon doorlopen... Tsja, het is zelfs binnen NS al heel goed opletten of het in-/uitchecken gelukt is. Ik kom steeds weer nieuwe geluidjes tegen van de CICO-apparatuur. Laatst bij het inchecken in Hdrz kreeg ik een soort zoemer te horen, waarbij je intuïtief denkt dat er iets fout gaat (zoals bij spelletjes op tv: belletje bij goed antwoord, zoemer bij fout antwoord). Slecht gekozen dus. Toch nog maar even extra goed op het schermpje gekeken of het inchecken wel goed was gegaan...
Ook hoor je vaak een dubbele piep bij het uitchecken, in de bus is dit juist weer een foutmelding :| .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Suus »

Ja, die dubbele piep bij het uitchecken doen de paaltjes in Boskoop inderdaad :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Vinny »

Het grote probleem bij het te ver versimpelde systeem zoals NS nu bedacht heeft, is dat gegevens van meerdere ritten niet gecombineerd worden. Daardoor is het berekenen van de juiste prijs voor een hele reis niet mogelijk
Omdat de NS een onzinnige tariefstructuur heeft. Wanneer je gewoon een kilometerprijs zou betalen dan maakt dat dus niet uit.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Klaasje »

Zo lastig is het nou ook weer niet hoor. Met 5 a 6 regels code in de software moet je al een eind kunnen komen. Zet je stokpaardje maar fijn weer even op stal :Y
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Geert »

Vinny schreef:
Het grote probleem bij het te ver versimpelde systeem zoals NS nu bedacht heeft, is dat gegevens van meerdere ritten niet gecombineerd worden. Daardoor is het berekenen van de juiste prijs voor een hele reis niet mogelijk
Omdat de NS een onzinnige tariefstructuur heeft. Wanneer je gewoon een kilometerprijs zou betalen dan maakt dat dus niet uit.
Je kunt een tariefstructuur los zien van de berekening hoeveel geld er van je chipkaart afgeschreven moet worden.

1. Reiziger checkt in op station A. Op kaart wordt check-in geregistreerd
2. Reiziger checkt uit op station B. Paaltje op station B ziet check-in op het eerdere station:
3. Paaltje rekent uit hoeveel tariefkilometers er tussen A en B zitten;
4. Paaltje berekent prijs aan de hand van tariefkilometers en gekozen klasse/voordeelurenproduct/etc.
5. Paaltje schrijft berekend bedrag af.

Tussen stap 4 en 5 moet het toch niet zo moeilijk zijn om de volgende stap toe te voegen?

x. Paaltje ziet eerdere check-out bij andere vervoerder op dezelfde dag. Berekende prijs wordt verminderd met € 0,79.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door reisthijs »

Natuurlijk kan zo'n extra stap er tussen, dat is precies hoe het nu werkt bij bus/tram/metro.
Vinny schreef:Wanneer je gewoon een kilometerprijs zou betalen dan maakt dat dus niet uit.
Ook dan maak het zeker wel uit, er moet toch op de een of andere manier herkend worden dat je eerder die dag nog een andere rit hebt gemaakt, waarin de de prijsberekening rekening moet worden gehouden. Om er voor te zorgen dat er geen tweede keer een basistarief wordt berekend.

Dat 'herkennen' is nu het belangrijkste, als dat eenmaal mogelijk is dan moet de rest geen probleem zijn, hoe "onzinnig" het tariefsysteem ook is.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Vinny »

Als de NS een basistarief zou hebben dan kan het apparaat dat wel herkennen. In het stads- en streekvervoer herkent de kaart dat namelijk wel. Sterker nog, zelfs in verschillende concessiegebieden werkt dat zelfs met een treinreis tussendoor (praktijk ondervonden).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Geert »

En hoe denk je dat dat wordt berekend? Zou dat wezenlijk anders zijn dan het stappenplan dat ik een paar posts hiervoor heb beschreven?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door deadlock »

Geert schreef:En hoe denk je dat dat wordt berekend? Zou dat wezenlijk anders zijn dan het stappenplan dat ik een paar posts hiervoor heb beschreven?
Nee. Je hebt gewoon gelijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door reisthijs »

Vinny schreef:Als de NS een basistarief zou hebben dan kan het apparaat dat wel herkennen.
Ook als NS geen basistarief heet moet dat apparaat een overstap kunnen herkennen. De benodigde informatie (waar en wanneer waren de vorige in- en uitcheck) wordt gewoon geregistreerd op die kaart. Er is alleen software nodig die dat kan uitlezen.

Hoe dan vervolgens de ritprijs wordt bepaald is weer een hele andere vraag. Die berekening zal vast eenvoudiger zijn als alle vervoerders hetzelfde basistarief hanteren, maar noodzakelijk is het niet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Ennes »

reisthijs schreef:
Vinny schreef:Als de NS een basistarief zou hebben dan kan het apparaat dat wel herkennen.
Ook als NS geen basistarief heet moet dat apparaat een overstap kunnen herkennen. De benodigde informatie (waar en wanneer waren de vorige in- en uitcheck) wordt gewoon geregistreerd op die kaart. Er is alleen software nodig die dat kan uitlezen.

Hoe dan vervolgens de ritprijs wordt bepaald is weer een hele andere vraag. Die berekening zal vast eenvoudiger zijn als alle vervoerders hetzelfde basistarief hanteren, maar noodzakelijk is het niet.
Of gewoon nog simpeler, helemaal geen basistarief/instaptarief of wat dan ook. heel simpel en duidelijk zou zijn: reken gewoon een afstandstarief, zonder moeilijk gedoe. En dan zou je nog kunnen kiezen voor een variabele dat het afstandstarief vanaf bepaalde afstanden goedkoper zou zijn.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Vinny »

deadlock schreef:
Geert schreef:En hoe denk je dat dat wordt berekend? Zou dat wezenlijk anders zijn dan het stappenplan dat ik een paar posts hiervoor heb beschreven?
Nee. Je hebt gewoon gelijk.
Nogmaals: De NS WIL gewoon geen 79 cent korting geven wanneer een reiziger met een andere vervoerder heeft gereisd (of zelfs wanneer een overstap binnen het NS vervoersgebied gemaakt is). Want dan komt hun heilige degressieve tariefstructuur in gevaar: lees, ze lopen gewoon te veel inkomsten mis. Immers als ze 79 cent korting rekenen als je met een Veolia trein aan komt reizen, dan moeten ze die korting ook geven als je met de Veolia bus aan komt reizen en dan geef je dus ongeveer altijd 79 cent korting. En dat kost de NS te veel geld. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door deadlock »

Prima, prijsverhoging van 4 cent per kilometer en het instaptarief afschaffen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Anne »

In Tiel staan Syntus en NS mooi naast elkaar voor een goede crossplatform overstap. :pos:
Met je chipkaart moet je echter wel naar het begin van het perron lopen om daar uit en in te checken. :neg:
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door midnet »

reisthijs schreef: 1.De fout is nu gewoon dat iedere vervoerder z'n eigen paaltjes heeft. Dat moet veel simpeler kunnen. Het moet gewoon niet uitmaken voor welk paaltje je die kaart houdt. Het "uit-en-inchecken" bij overstappen zou ook best in één handeling moeten kunnen.
Lyntus schreef: 2.Er moet gewoon wat gedaan worden aan die opstaptarieven, en die 20 euro die de NS vereist op je OVC te hebben..
Maar die instaptarieven (de 'borg' zogezegd) zijn het probleem helemaal niet! Je krijgt immers netjes terug wat je niet gebruikt. Het gaat nu om de reiskosten die je daadwerkelijk moet betalen.

(
3.Overigens is het niet vereist 20 euro op die kaart te hebben staan, 16 is genoeg. Maar dat houdt NS liever geheim.
)

.
@1.in London blijkt dat gewoon te kunnen-1 keer klikken bij een overstap-mits nodig.
@2+3Die 20 €->16 is WEL een -door velen als groot-probleem ervaren voor mensen die maar steeds maar korte reisjes maken, die 2-3 eur kosten. (het is officiaal 10, praktisch 6 voor VDU-houders in de daluren). kan natuurlijk worden ondervangen door ritjes te laden-dat zal er toch ooit wel van komen. PLus nu er net een vervangingsgolf blijkt te zijn geweest door NS bij mensen die niet hadden geregistreerd en nu uren bezig zijn dat geld terug te krijgen. En maak je borst maar nat: op diverse lange en Q-liner buslijnen komt ook een minimum-al zal dat wel lager zijn als die 20/16. de bedrijven zijn als de dood ook maar 1 cent te missen op negatief saldo dat vergeten wordt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Vinny »

Leer mij de mens kennen. Als jij voor 12,50 een reisje naar Groningen kan maken terwijl de verbinding 15 euro kost, door gewoon aan het einde flink negatief te staan dan zou jij het ook niet nalaten... :P
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door visgraat »

Er klopt iets niet. Ik schets even een situatie die kan voorkomen:

Ik ga met de trein van Amersfoort naar Apeldoorn en vergeet uit te checken, omdat ik een krappe aansluiting heb op de bus. De borg die de NS heeft ingehouden bedraagt 20 euro. Vervolgens kom ik thuis en realiseer ik mij dat ik ben vergeten uit te checken bij de NS. Ik ga nog even langs het station om uit te checken. Ik lees niet wat er op het display staat, maar het apparaat geeft groen, dus ik ga ervan uit dat ik daarmee uitcheck. Wat er in feite gebeurt is dat ik opnieuw incheck en dus weer 20 euro borg betaal. Oftewel er wordt 40 euro afgeboekt.

Wat gaat er mis met het systeem?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Wubbo »

Er gaat van alles mis met het systeem, maar het begint met twee missers van jou: je vergeet uit te checken en je kijkt niet op het display. Ik neem aan dat het display er niet is omdat het gratis geleverd werd bij de in/uitcheckpaal, dus waarom kijk je niet op het display?
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door visgraat »

Ok, het zijn fouten, maar beide niet ondenkbaar. Ik vind het ook niet logisch dat ik niet meer kan uitchecken bij de NS, omdat ik met de bus ben geweest. Daardoor kan ik mijn fout blijkbaar niet meer ongedaan maken.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door The best »

visgraat schreef:Ok, het zijn fouten, maar beide niet ondenkbaar. Ik vind het ook niet logisch dat ik niet meer kan uitchecken bij de NS, omdat ik met de bus ben geweest. Daardoor kan ik mijn fout blijkbaar niet meer ongedaan maken.
Dat kon bij mij wel. Ik had een keer ingecheckt, vervolgens vergeten uit te checken en in de bus ingecheckt. Toen ik 's avonds weer op het station was en wilde inchecken, checkte ik uit (en miste daardoor de trein).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten