Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Meijdam: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Suus »

Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger
In- en uitchecken met de ov-chipkaart voor treinreizigers die van verschillende vervoerders gebruik maken moet eenvoudiger. Over 2 tot 3 jaar moet dat gebeuren met enkelvoudig in- en uitchecken. De kosten van zo'n systeem bedragen 50 miljoen euro. De reiziger zal daaraan mee moeten betalen, zo'n 0,03 cent per reis.

Dat adviseert de commissie-Meijdam, die in opdracht van het kabinet oplossingen heeft bedacht voor de tariefproblemen met het huidige ov-chipkaartsysteem, zoals het omstreden dubbele opstaptarief.

Opstaptarief
De treinreiziger die met de ov-chipkaart reist, betaalt per vervoerder een opstaptarief. Wie tijdens een lange treinreis met verschillende spoorvervoerders reist, kan op een dag geconfronteerd worden met twee tot drie keer een opstaptarief. De commissie wil met het enkelvoudig in- en uitchecken dit probleem oplossen.

Softwareaanpassing
Omdat dit nog 2 à 3 jaar op zich laat wachten, stelt de commissie een tijdelijke softwareaanpassing voor die binnen een jaar kan ingaan. 'Kosten: 2 miljoen euro', aldus de commissie vandaag.
Bron: De Volkskrant
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Daniel »

Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger
Geplaatst op: donderdag 30 juni 2011 10:35
Laatst bijgewerkt: donderdag 30 juni 2011 10:36


In- en uitchecken met de ov-chipkaart voor treinreizigers die van verschillende vervoerders gebruik maken moet eenvoudiger. Over 2 tot 3 jaar moet dat gebeuren met enkelvoudig in- en uitchecken. De kosten van zo'n systeem bedragen 50 miljoen euro. De reiziger zal daaraan mee moeten betalen, zo'n 0,03 cent per reis. Dat adviseert de commissie-Meijdam.
Omdat dit nog 2 à 3 jaar op zich laat wachten, stelt de commissie een tijdelijke softwareaanpassing voor die binnen een jaar kan ingaan. 'Kosten: 2 miljoen euro', aldus de commissie vandaag.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Meijdam: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door The best »

Wel chill als je maar één keer in en uit hoeft te checken. Dan wordt het voor de reiziger eindelijk echt makkelijker. Enige nadeel dan is dat je wel een beetje het overzicht over de kosten kwijtraakt.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Reiziger Delft »

Had ik echt niet verwacht deze conclusie. :shock: En dat had men natuurlijk ook nooit al eerder kunnen bedenken, voor de invoering van de OV-Chipkaart. :shock:

Serieus; waarom heeft men hier niet over nagedacht vóór de invoering van de OV-Chipkaart? Dan was er niet weer een enorme verbouwing van het systeem nodig geweest, maar had men het meteen goed kunnen aanleggen. Nu kost het weer veel meer geld en wordt het voor de reiziger er ook niet duidelijker op.

(Hetzelfde geldt voor de WC's in sprinters; als de overheid nu eerder met deze eis was gekomen, had men gewoon meteen die dingen kunnen inbouwen).
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Meijdam: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door find_your_spot »

Volgens mij zitten de vervoerbedrijven hier niet op te wachten.

Laat de reiziger maar lekker 1 voor 1 langs hun eigen paaltje gaan. :Y
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door fogeltje »

Belachelijk om de reiziger te laten betalen voor een fundamentele ontwerpfout van het systeem.
"Een touringcar is geen bus"
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Reiziger Delft »

Inderdaad; als men reizigers enkele jaren geleden had gevraagd of men het huidige of het nu voorgestelde systeem zou invoeren, zou iedereen voor het tweede hebben gekozen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Meijdam: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Geert »

find_your_spot schreef:Volgens mij zitten de vervoerbedrijven hier niet op te wachten.

Laat de reiziger maar lekker 1 voor 1 langs hun eigen paaltje gaan. :Y
En dus trekt de cie Meijdam nu een lange neus naar de vervoerders. Als ze het gelijk goed hadden geregeld was er niets aan de hand geweest.

Krijgen we nu ook (weer) de NS-tarieven op de regionale lijnen of blijven die verschillend? En zou dat ook de reden zijn waarom het zo lang duurt voordat het systeem aangepast is?

En natuurlijk last but not least: waarom nu pas -o- als het halve land al gedwongen is om te chippen -o-
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Reiziger Delft »

Hier is het betreffende rapport. (PDF Bestand)
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door huibf »

dus tot die tijd blijven de papieren kaartjes gewoon bestaan.
Ik ga nl geen 50 euro voor een reis neerleggen waar ik normaal maar 28 euro voor zou betalen.

Ik zal dus gewoon weigeren uit te checken tussen vervoerders en weigeren een boete te betalen.
Schurken zijn het, en die horen normaliter in het gevang.

Overigens is dat bij de bus ook zo. ander draadje op het forum.
Tussen Cxx en Veolia/Arriva gaat het ook fout als je beschikt over een kortingsproduct van CXX (zoals in KAN en binnekort in Brabant)
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Meijdam: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door find_your_spot »

Geert schreef:En natuurlijk last but not least: waarom nu pas -o- als het halve land al gedwongen is om te chippen -o-
Omdat ze in Den Haag nooit zelf met het OV gaan maar zich laten voorliegen door persvoorliegers.

Problemen die velen anderen en met mij al in 2005 riepen komen altijd pas 6 jaar later aan het licht.

Volgens mij was ik de enige in 2004 die riep dat de kaartlezers voor de metro nooit op het lage perron geplaatst hadden mogen worden op de Amstelveenlijn. Tientallen emails, maar niemand luisterde...

Conclusie: het heeft geen zin om te roepen, die mensen zijn doof.
For Your Railroad Adventures
Tram17AdamFaalt
Berichten: 1
Lid geworden op: do 30 jun 2011, 12:59

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Tram17AdamFaalt »

Je zou je toch kapot moeten schamen als je tot de conclusie komt dat het huidig systeem gebreken vertoond. Meervoudig opstaptarief, nee daar hebben wij niet over nagedacht maar nu we alles toch doorgedrukt hebben kunnen wij u melden dat wij dit voor u gaan oplossen binnen 2 a 3 jaar. Kost een paar centjes maar het is absoluut een leugen dat alles duurder is geworden sinds de invoering van de OV-chipkaart...

Motivatie om weer is naar een auto te kijken of ander alternatief vervoer en dit terwijl ik voorstander van OV ben. Spijtig voor de mensen die geen keuze hebben.
lamar
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 12 jun 2009, 22:15

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door lamar »

Tuurlijk, laat de reizigers maar weer betalen. Volgens mij hebben die niet om dit pruts systeem gevraagd!
Wanneer ze ook eens gaan kijken naar het dubbele instap tarief van trein op bus v.v.
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Wubbo »

Tsja, als je vanwege 0,03 cent per reis tot de conclusie komt dat de auto goedkoper is zou ik ook switchen ja. Ik reken zelf alleen nooit zo ver door...

Waarom kan die tijdelijke oplossing niet blijven? Die is een stuk goedkoper...

Afbeelding [Mobiele post]
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door fogeltje »

Wubbo schreef:Tsja, als je vanwege 0,03 cent per reis tot de conclusie komt dat de auto goedkoper is zou ik ook switchen ja. Ik reken zelf alleen nooit zo ver door...

Waarom kan die tijdelijke oplossing niet blijven? Die is een stuk goedkoper...

Afbeelding [Mobiele post]
Omdat dit Nederland is en we liever het wiel steeds opnieuw uitvinden. Makkelijk doen kan iedereen.
"Een touringcar is geen bus"
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door find_your_spot »

fogeltje schreef: Omdat dit Nederland is en we liever het wiel steeds opnieuw uitvinden.
Correct gezien is het wiel allang uitgevonden. Alle poortjes, kaartautomaten, kaartlezers en andere OV-chip gerelateerde hardware was over de hele wereld al jaren eerder te zien voordat hier de eerste echte OV-chipkaart in Rotterdam voor het publiek werkte.

Het grote verschil is hoe Nederland met de software om gaat...
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Vinny »

Krijgen we nu ook (weer) de NS-tarieven op de regionale lijnen of blijven die verschillend? En zou dat ook de reden zijn waarom het zo lang duurt voordat het systeem aangepast is?
Omdat de kardinale systeemfout gemaakt is om verschillende operationele systemen te hebben, die nooit kunnen worden getransformeerd naar één systeem. Op dit moment heb je natuurlijk wel regionale spoorvervoerders (contractlijnen) en hoofdrailnet, maar vergeten wordt dat Nederland ook nog kilometers locaalspoorlijn heeft waar trams en metro's op rijden. Die moeten dan ook volgens het spoorsysteem werken, en dan is Nederland weer te klein, want een NS poortje "past niet in het straatbeeld" :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Ennes »

Allereerst is het natuurlijk al een puinhoop met allerlei verschillende tarief-structuren, zolang dit blijft zal er nooit een eenvoudige manier gevonden kunnen worden. Als dit landelijk gelijk zal zijn zou dat al heel veel gaan schelen.

Als iemand een reis van X naar Y maakt zal men in de meeste gevallen de kortste route nemen, hierbij zal de overstap in de meeste gevallen dus op hetzelfde punt plaatsvinden. ongeacht of dit per bus/tram/metro of per trein zal zijn, zelfs als men met meerdere vervoerders reist. Volgens mij is de techniek inmiddels wel zo ver dat het systeem zelf op basis van de reisplanner de berekening kan maken hoeveel tarief-eenheden men met vervoerder A en hoeveel met vervoerder B heeft gemaakt. Daarbij dan een eenduidig kortingssysteem welke bij alle vervoerders gelijk is.

Dan zou je dus naar een systeem kunnen gaan waarbij je alleen een splitsing maakt tussen trein (alle vervoerders) en bus/tram/metro [stads/streekvervoer] (alle vervoerders) en check je dus in bij aanvang reis en einde reis per vervoerstype (trein of bus/tram/metro)

Afbeelding
Vervoerder A zou dus 10+15=25 eh krijgen, vervoerder B - 5eh, Vervoerder C - 20eh en vervoerder D - 40.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Vinny »

Als iemand een reis van X naar Y maakt zal men in de meeste gevallen de kortste route nemen, hierbij zal de overstap in de meeste gevallen dus op hetzelfde punt plaatsvinden.
De reiziger zal meestal gewoon het advies opvolgen van zijn reisplanner opgeeft. En die geven heel vaak juist helemaal niet overstappen op dezelfde punten. :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Fles »

Vinny schreef:
Als iemand een reis van X naar Y maakt zal men in de meeste gevallen de kortste route nemen, hierbij zal de overstap in de meeste gevallen dus op hetzelfde punt plaatsvinden.
De reiziger zal meestal gewoon het advies opvolgen van zijn reisplanner opgeeft. En die geven heel vaak juist helemaal niet overstappen op dezelfde punten. :idea:
Prima. Dan moet dat dus geen verschil maken :)
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door huibf »

Fles schreef:
Vinny schreef:
Als iemand een reis van X naar Y maakt zal men in de meeste gevallen de kortste route nemen, hierbij zal de overstap in de meeste gevallen dus op hetzelfde punt plaatsvinden.
De reiziger zal meestal gewoon het advies opvolgen van zijn reisplanner opgeeft. En die geven heel vaak juist helemaal niet overstappen op dezelfde punten. :idea:
Prima. Dan moet dat dus geen verschil maken :)
als ik het zo zie is er maar een oplossing:

een vervoerder voor het spoor = trein
en een vervoerder voor 'de rest' = bus, tram, metro en alle andere flauwekul.

nog nog de EU zien om te krijgen....
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Vinny »

Volgens mij is het gewoon nog veel simpeler: Namelijk het vervoersbewijs direct aan het reisadvies koppelen, net als in de luchtvaartsector. Het enige is dat je dan moet regelen is de acceptatieplicht van een andere vervoerder voor de volgende trein als door omstandigheden een aansluiting gemist wordt. In Groot-Brittanië moeten reizigers dan bij de conducteur een fors bedrag extra betalen en dat is ook niet echt reizigersvriendelijk...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door fogeltje »

Daar ben ik eigenlijk op tegen, je legt dan de reiziger weer extra beperkingen op omdat het systeem van geen kanten deugt.

Overigens bevat het persbericht een grove fout, reizigers betalen niet 0,03 cent maar gewoon 0,03 euro (of wel 3 cent) extra per reis. Staat in het rapport te lezen maar ik kan om een of andere reden niet kopiëren vanuit de PDF, waarschijnlijk beveiligd. Te vinden op pagina 9 onder punt 18. Ook de motivatie is geweldig. De reiziger moet meebetalen omdat dit het voor hem gemakkelijker maakt. Mijn god, zijn ze echt zo stom daar? Dit is gewoon een ontwerpfout van de EERSTE minuut. Het was ons al beloofd dat het makkelijker zou worden, dat is het niet, dus gaan ze wat extra doen en de kosten op de reiziger verhalen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Vinny »

Daar ben ik eigenlijk op tegen, je legt dan de reiziger weer extra beperkingen op omdat het systeem van geen kanten deugt.
Iets met beste stuurlui en wal... :')
Ik hoor in de discussie over de OV chipkaart altijd van hoe slecht het systeem is en hoe vervelend en naar. Maar ik heb nog weinig concrete verbeteringen gelezen die wel reizigersvriendelijker zijn en bovendien gewoon zonder enige technische beperking ingevoerd kan worden. Mijn suggestie daarin is gewoon afstappen van het degressieve kilometertarief. Dat vereist alleen maar een paar knoppen omzetten in het centrale NS systeem. Het overstappen op een andere vervoerder (of een ander treintraject) kost dan helemaal geen extra geld meer. Dan bereik je voor 80% ook wat hier boven als belangrijkste pijnpunt wordt genoemd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Overstappen met ov-chip moet eenvoudiger

Bericht door Fles »

Vinny schreef:Maar ik heb nog weinig concrete verbeteringen gelezen die wel reizigersvriendelijker zijn en bovendien gewoon zonder enige technische beperking ingevoerd kan worden.

Klopt. En wie zijn schuld is dat? Heel goed. :evil:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten