Pagina 1 van 1

NS geven conducteur weer hoofdrol

Geplaatst: do 22 mei 2008, 22:47
door Wubbo
NS geven conducteur weer hoofdrol
woensdag 21 mei 2008 | 08:25

UTRECHT - Binnen een jaar moeten de Nederlandse Spoorwegen 2500 hoofdconducteurs onder contract hebben staan, 400 meer dan in oorspronkelijke plannen het geval was. De extra hoofdconducteurs moeten uiterlijk 1 mei volgend jaar zijn aangetrokken.
Ook moeten op die datum alle 2500 hoofdconducteurs beschikken over de bevoegdheid van de zogeheten Buitengewoon Opsporings Ambtenaar (BOA).

NS willen de conducteurs en hoofdconducteurs weer een hoofdrol in de trein geven. Op elke trein moet binnen nu en een jaar in ieder geval een hoofdconducteur met BOA-bevoegdheid meerijden. Zij krijgen 24 uur per dag, zeven dagen in de week, steun van service- en veiligheidsteams op negentien stations in het land.

De vakbonden en NS Reizigers maakten gisteren bekend het eens te zijn over een reeks onderwerpen op het gebied van personeelszaken. "De plannen van NS stemmen mij content", laat CNV-bestuurder Jerry Piqué weten. "Ik herken er veel in van de wensen die wij als vakbond hebben neergelegd in de afgelopen maanden en zelfs jaren."

Volgens Piqué nemen de NS de conducteurs en hoofdconducteurs weer serieus. "Dit keer in principe met alle vereisten die daarbij horen. Het biedt deze mensen weer de ruimte om hun vak naar behoren – en goed toegerust – uit te voeren".

De NS zijn ook tevreden. "Door de gemaakte afspraken worden we flexibeler en dat is bijvoorbeeld handig als er grote concerten en evenementen worden gehouden en we plotseling veel mensen nodig hebben voor de extra treinen."

Bron: BN DeStem

Re: NS geven conducteur weer hoofdrol

Geplaatst: do 22 mei 2008, 23:09
door WSM
Wubbo schreef:Volgens Piqué nemen de NS de conducteurs en hoofdconducteurs weer serieus. "Dit keer in principe met alle vereisten die daarbij horen. Het biedt deze mensen weer de ruimte om hun vak naar behoren – en goed toegerust – uit te voeren".
Dat is mooi. Ik neem aan dat we dat binnenkort ook gaan merken in de trein, conducteurs krijgen immers de mogelijkheid om hun vak eindelijk naar behoren uit te voeren. Ze kunnen als gevolg van deze ontwikkelingen de koersrollen tijdig voor vertrek van de trein instellen (ipv ergens halverwege of gewoon helemaal niet), tijdig een controleronde danwel serviceronde doen (ipv van de ene kant van NL naar de andere te reizen zonder een hc te zien in de trein) en ze kunnen weer tijdig en adequaat omroepen.

Ik word er gewoon blij van :).