Pagina 2 van 2

Re: Recordaantal treinen op tijd

Geplaatst: ma 18 jul 2011, 20:40
door Klaasje
Vinny schreef:
aarom kan er bij kleine vertragingen dan niet even gewacht worden?
Op Antwerpen Centraal staat (of stond) een uitgebreid mededelingen bord met de maximale wachttijd op aansluitende treinen. De IC naar Amsterdam wacht bijvoorbeeld maximaal 3 minuten (getal weet ik niet meer uit mijn hoofd). In Nederland wordt dat niet aangegeven...
Voor reisinformatie geldt in principe het principe "Less is more". Reizigers moeten het kunnen begrijpen. Het kan niet de bedoeling dat een groot aantal mensen de info niet meer snel genoeg snappen om de trein te kunnen halen om een paar "geeks" van extra info te voorzien.
WSM schreef:Laat dat laatste getal nou net een staatsgeheim zijn...
Je kan natuurlijk altijd een WOB-verzoekje doen en als dat niet voldoende is, naar de rechter gaan.

Re: Recordaantal treinen op tijd

Geplaatst: di 19 jul 2011, 09:17
door Vinny
Voor reisinformatie geldt in principe het principe "Less is more". Reizigers moeten het kunnen begrijpen. Het kan niet de bedoeling dat een groot aantal mensen de info niet meer snel genoeg snappen om de trein te kunnen halen om een paar "geeks" van extra info te voorzien.
Dan kijk je toch lekker niet op het bord... :roll:
Net als de vertrekstaten en dergelijke: Ik kijk er zelf nooit meer op sinds ze die blauwe schermen hebben hangen op de meeste stations. Maar het is fijn om te weten dat je de informatie op kunt zoeken in geval van noodzakelijkheid (of bij een storing aan het computersysteem)

Re: Recordaantal treinen op tijd

Geplaatst: di 19 jul 2011, 10:16
door deadlock
Vinny schreef:Dan kijk je toch lekker niet op het bord... :roll:
Net als de vertrekstaten en dergelijke: Ik kijk er zelf nooit meer op sinds ze die blauwe schermen hebben hangen op de meeste stations. Maar het is fijn om te weten dat je de informatie op kunt zoeken in geval van noodzakelijkheid (of bij een storing aan het computersysteem)
Juh, ik check altijd m.ns.nl op de actuele vertrektijden als ik op de fiets zit richting het station.

Re: Recordaantal treinen op tijd

Geplaatst: di 19 jul 2011, 10:17
door Klaasje
Naar mate er meer informatie beschikbaar is, kunnen mensen dat nou eenmaal minder goed filteren op relevantie. Als je dus een extra bord plaatst, moeten mensen meer informatie op relevantie scannen waardoor de ene reiziger meer tijd kwijt is, en de andere in de stress raakt, terwijl de vaste reiziger snapt dat die het bord niet moet bekijken. De eerste twee typen reizigers die ik opnoem klagen het meeste over de informatievoorziening. Maak het deze dus alsjeblieft niet lastiger dan het al is. De laatste categorie reizigers zal vanuit de reiservaring al sneller weten wanneer er wel en wanneer niet gewacht wordt. Het is dus maar net de vraag of je niet meer fout dan goed doet door dit soort informatie aan de reizigers te geven.
Daarentegen kun je bij de overstapinformatie in de treinen zelf natuurlijk wel aangeven "aansluitende trein wacht op onze binnenkomst" en op de perrons kan de vertragingsinformatie van de ene trein verwerkt worden in de vertragingsinformatie van de wachtende trein.

Re: Recordaantal treinen op tijd

Geplaatst: di 19 jul 2011, 10:24
door Vinny
Ga naar Antwerpen Centraal en overtuig je zelf. Ik eet mijn schoen op als het bord daadwerkelijk reizigers in de stress doet schieten en mocht dat zo zijn dan moeten ze hun treinkaartje maar inleveren en gaan fietsen ofzo.

Re: Recordaantal treinen op tijd

Geplaatst: di 19 jul 2011, 10:34
door Klaasje
Psychologisch onderzoek heeft uitgewezen dat "minder" daadwerkelijk "meer" is. Dan mag je van mij best beweren dat die onderzoeken ongelijk hebben maar dat veranderd niets aan de resultaten van die onderzoeken natuurlijk.
Er zijn complete bureau's die hun brood verdienen aan het simpelweg toepassen van de stelregel "less is more". Zo'n bureau is bijvoorbeeld bekend van de bewegwijzering van diverse metrosystemen over de wereld en de bewegwijzering van Schiphol.

Re: Recordaantal treinen op tijd

Geplaatst: di 19 jul 2011, 10:51
door Vinny
Nou Schiphol is ook niet het walhalla van perfecte bewegwijzering, ondanks dat sommige mensen dat wel beweren. Vooral de inconsequente benadering van de taal stoort me. In alle andere luchthavens staat de locale taal bovenaan en de Engelse vertaling eronder. Op Schiphol komen vier varianten voor: Engels bovenaan, Nederlands onderaan, Nederlands boven, Engels onder, alleen Engels of alleen Nederlands.

Los daarvan een bord met informatie hoeft echt niet afleidend geplaatst te worden. Dat doet het echt niet op Antwerpen. Het is gewoon informatie die beschikbaar is. In Nederland is er niet eens een website :X

Re: Recordaantal treinen op tijd

Geplaatst: di 19 jul 2011, 11:03
door find_your_spot
Eigenlijk kijk ik nooit meer op borden op het station.

Zo wist ik bijvoorbeeld al 10 minuten eerder dat deze kapotte VIRM op Utrecht C achter zou blijven.
En dat terwijl de borden op het perron en omroepen tot 15 minuten over de vertrektijd stil waren over het uitvallen van deze trein.

Afbeelding

Toen ik iets voor de originele vertrektijd een conducteur op het perron er over aansprak was hij hartstikke blij dat hij een signaal had om zelf ook even te gaan zoeken en een telefoontje te plegen hoe het nou precies zat.

Lang leve mobiel internet.

Re: Recordaantal treinen op tijd

Geplaatst: di 19 jul 2011, 12:19
door iljitsch
"Less is more" is natuurlijk een leuke kreet. (Ook al omdat het impliciet de veronderstelling dat meer beter is versterkt ondanks dat expliciet het omgekeerde beweerd wordt.)

Maar als je dit als enige leidraad hanteert kom je natuurlijk uit op "niks is alles", en zou je dus helemaal geen info meer moeten geven.

Het belangrijkst is dat de info goed is, en met stip op twee dat de info eenduidig is. Als er op twee plekken twee verschillende dingen beweerd worden schieten die reizigers wel in de stress, ja. En nog zat treinen rijden rond met de verkeerde bestemming op de zijkant.

Wat mij wel wat lijkt is in plaats van "15 minuten vertraagd" te zeggen "trein is op 25 km afstand" of "trein is op station XXX". Dan heb ik een beter idee over hoe lang het gaat duren dan die fantasieschattingen van NS/Prorail.

Re: Recordaantal treinen op tijd

Geplaatst: di 19 jul 2011, 12:58
door Klaasje
Die vuistregel slaat natuurlijk op het principe dat de beste info gegeven wordt door alleen de strikt noodzakelijke info weer te geven.

Re: Recordaantal treinen op tijd

Geplaatst: di 19 jul 2011, 13:12
door webguy
En Less != Niks of Weinig...

Verder is het de kunst van interfaces om ook "adaptive" te zijn: een nieuwe "gebruiker" en een bekende "gebruiker" moeten allebei toegang kunnen krijgen tot de voor hun relevante informatie.

Re: Recordaantal treinen op tijd

Geplaatst: di 19 jul 2011, 13:23
door Ennes
En gelukkig kan minder nog altijd veel zijn.

Het enige probleem ontstaat als je nog minder zou moeten krijgen als helemaal niets.
(of gaan we dan in de min en geven de reizigers ons de info (zoals helaas al eens voorkomt) :| )

Re: Recordaantal treinen op tijd

Geplaatst: di 19 jul 2011, 17:35
door Geert
Vinny schreef:Ga naar Antwerpen Centraal en overtuig je zelf. Ik eet mijn schoen op als het bord daadwerkelijk reizigers in de stress doet schieten en mocht dat zo zijn dan moeten ze hun treinkaartje maar inleveren en gaan fietsen ofzo.
Maar wat is precies de meerwaarde van zo'n bord? Als je in een vertraagde trein zit moet je zo snel mogelijk naar je aansluiting rennen en als-ie weg is neem je gewoon de volgende, maar dan heb je ook niets meer aan zo'n bord. Het lijkt me beter als in de vertraagde trein wordt omgeroepen wat eventuele (wachtende) aansluitingen zijn dan dat je dat op het perron moet ontdekken.

En als reiziger die vertrekt vanaf Antwerpen-Centraal heb je al helemaal niets aan zo'n bord, want dan is er niet eens een aansluiting...

Re: Recordaantal treinen op tijd

Geplaatst: di 19 jul 2011, 17:39
door Geert
iljitsch schreef:Het belangrijkst is dat de info goed is, en met stip op twee dat de info eenduidig is. Als er op twee plekken twee verschillende dingen beweerd worden schieten die reizigers wel in de stress, ja. En nog zat treinen rijden rond met de verkeerde bestemming op de zijkant.
Uiteraard moet informatie eenduidig zijn. Maar dat lijkt me haast vanzelfsprekend, niet alleen voor het spoor of in het kader van 'less is more'.
Wat mij wel wat lijkt is in plaats van "15 minuten vertraagd" te zeggen "trein is op 25 km afstand" of "trein is op station XXX". Dan heb ik een beter idee over hoe lang het gaat duren dan die fantasieschattingen van NS/Prorail.
Juist afstanden zeggen vrij weinig. Een HST die op 25km afstand is zal er zo zijn, terwijl het buurtstoppertje over die 25km nog zeker een halfuur zal doen... Gebruik dan toch maar de schattingen van ProRail.

Re: Recordaantal treinen op tijd

Geplaatst: di 19 jul 2011, 17:49
door Ennes
Geert schreef:
Vinny schreef:Ga naar Antwerpen Centraal en overtuig je zelf. Ik eet mijn schoen op als het bord daadwerkelijk reizigers in de stress doet schieten en mocht dat zo zijn dan moeten ze hun treinkaartje maar inleveren en gaan fietsen ofzo.
Maar wat is precies de meerwaarde van zo'n bord? Als je in een vertraagde trein zit moet je zo snel mogelijk naar je aansluiting rennen en als-ie weg is neem je gewoon de volgende, maar dan heb je ook niets meer aan zo'n bord. Het lijkt me beter als in de vertraagde trein wordt omgeroepen wat eventuele (wachtende) aansluitingen zijn dan dat je dat op het perron moet ontdekken.

En als reiziger die vertrekt vanaf Antwerpen-Centraal heb je al helemaal niets aan zo'n bord, want dan is er niet eens een aansluiting...
Een omroep voor wachtende aansluitingen zou inderdaad heel handig zijn, dan weet het personeel van die vertrekkende trein ook dat er gewacht moet worden (vaak is het namelijk niet te zien hoe ver die trein nog weg is, en voor niets wachten is ook niet helemaal de bedoeling) voorbeeld de 4100 die wacht op de 2200 in Sdm, soms staat er +10 in de Cta, en komt hij binnen de WRT aanrijden

Re: Recordaantal treinen op tijd

Geplaatst: di 19 jul 2011, 22:08
door Fles
Daniel schreef:Een opgeheven trein lijkt me typisch iets dat onder reispunctualiteit valt :wink:
Precies. Dus de volgende, al rijdtie op tijd, telt als +30. Of +60, net hoe het uitkomt.

Maar ja, dan halen we gewoon Belgische cijfers, dus dat kan ook niet hmm :')

Re: Recordaantal treinen op tijd

Geplaatst: di 19 jul 2011, 22:13
door Fles
Geert schreef:
Wat mij wel wat lijkt is in plaats van "15 minuten vertraagd" te zeggen "trein is op 25 km afstand" of "trein is op station XXX". Dan heb ik een beter idee over hoe lang het gaat duren dan die fantasieschattingen van NS/Prorail.
Juist afstanden zeggen vrij weinig. Een HST die op 25km afstand is zal er zo zijn, terwijl het buurtstoppertje over die 25km nog zeker een halfuur zal doen... Gebruik dan toch maar de schattingen van ProRail.
Nou, niet. Ik kan me best vinden in het voorstel van Iljitsch in dezen. Als ik een ruimtelijk beeld heb van waar mijn trein is, heb ik daar ALTIJD meer aan dan aan een bericht als "Prorail schat dat hij er nog zus en zo lang over zal doen".

Voor mij is het best een belangrijk verschil of een trein nog 25 km weg is en de bielzen uit het bed rijdt, of dat één of andere slaperige sufkut dat ding een kwartier voor de inrijder zet omdat er zo nodig nog een sleep dozen met ruimte voor zes miljard badslippers langs "moet".

Voor mijn gemoedsrust betekent dat een verschil van dag en nacht. En voor de levensverwachting van de betreffende TRDL ook :twisted:

Re: Recordaantal treinen op tijd

Geplaatst: di 19 jul 2011, 22:13
door Daniel
@Fles: Ook niet helemaal... zelf verwerk ik dat soort dingen in de statistieken met de trein die ik uiteindelijk heb gewoon als +0 (of elk ander getal wat 'ie maar heeft) voor de treinpunctualiteit en bij de reispunctualiteit krijg je dan een +(vertrektijd alternatief - oorspronkelijk gepland vertrektijdstip)

Re: Recordaantal treinen op tijd

Geplaatst: di 19 jul 2011, 22:38
door Geert
Fles schreef:
Geert schreef:Juist afstanden zeggen vrij weinig. Een HST die op 25km afstand is zal er zo zijn, terwijl het buurtstoppertje over die 25km nog zeker een halfuur zal doen... Gebruik dan toch maar de schattingen van ProRail.
Nou, niet. Ik kan me best vinden in het voorstel van Iljitsch in dezen. Als ik een ruimtelijk beeld heb van waar mijn trein is, heb ik daar ALTIJD meer aan dan aan een bericht als "Prorail schat dat hij er nog zus en zo lang over zal doen".

Voor mij is het best een belangrijk verschil of een trein nog 25 km weg is en de bielzen uit het bed rijdt, of dat één of andere slaperige sufkut dat ding een kwartier voor de inrijder zet omdat er zo nodig nog een sleep dozen met ruimte voor zes miljard badslippers langs "moet".
Maakt het voor je reistijd uit of de trein een kwartier lang rijdt of een kwartier lang wacht op een perronspoor? Het resultaat (een kwartier vertraging) is toch uiteindelijk hetzelfde?

Re: Recordaantal treinen op tijd

Geplaatst: wo 20 jul 2011, 10:49
door Vinny
Maar wat is precies de meerwaarde van zo'n bord?
De beschikbaarheid van informatie. Het gaat uit van reizigers die een overstap vaker dan één keer maken en via dit bord op de hoogte worden gesteld of het zin heeft om te gaan rennen voor de aansluiting. Ik had zelf sterk het idee dat het vooral bedoeld was om begrip te kweken voor gemiste aansluitingen. Maar goed, het forum staat vol met gefrustreerde berichten van mensen die niet snappen dat de aansluitende trein niet speciaal op ze gewacht heeft.

Aan de andere kant, ik heb ooit in de Internationale D trein Berlijn - Wroclaw gezeten, en die had bij vertrek een vertraging van ongeveer een half uur omdat de trein wachtte op aansluiting. Bij aankomst in Wroclaw Gl. was dat ding een half uur te vroeg. Kennelijk had hij een uur rijtijdspeling... :shock:

Re: Recordaantal treinen op tijd

Geplaatst: wo 20 jul 2011, 11:26
door Ennes
Ik zou nog steeds pleiten voor een systeem waarbij de actuele vertrektijd van een trein wordt aangegeven dmv GPS (evt aangevuld met de schema tijd) in plaats van de huidige meetpunten, en dedaarbij getoonde ± x minuten. De voordelen zijn dat reizigers daadwerkelijk kunnen zien hoe laat ze hun trein kunnen verwachten, en (mits binnen zichtbereik) kan personeel van treinen die aansluitingen geven ook zien of er gewacht moet worden, of dat de vertraging te groot is. En de tijd kan dus fluctueren als een trein meer vertraging oploopt, of deze er juist uitrijdt.

Re: Recordaantal treinen op tijd

Geplaatst: wo 20 jul 2011, 13:02
door Klaasje
Alle treinen zijn al voorzien van GPS voor dit doel -o-

Re: Recordaantal treinen op tijd

Geplaatst: wo 20 jul 2011, 19:43
door Caspar
Ennes schreef:Een omroep voor wachtende aansluitingen zou inderdaad heel handig zijn, dan weet het personeel van die vertrekkende trein ook dat er gewacht moet worden (vaak is het namelijk niet te zien hoe ver die trein nog weg is, en voor niets wachten is ook niet helemaal de bedoeling) voorbeeld de 4100 die wacht op de 2200 in Sdm, soms staat er +10 in de Cta, en komt hij binnen de WRT aanrijden
Op een station als Weesp heb ik dat vaak gedaan als omroeper. Dan zag ik op het scherm dat de aansluitende trein met 2 minuten vertraging reed ter hoogte van de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Vlak voordat de trein die al langs het perron staat veilig krijgt, gooide ik er dan even een berichtje tegen aan... Iets in de strekking van: Dames en heren, de sprinter naar... komt over enkele ogenblikken binnen.
Ik heb eigenlijk nooit gehoord of zoiets op prijs wordt gestelt, maar blijkbaar dus wel? In ieder geval scheelt het een hoop ijsberende reizigers op het perron...
find_your_spot schreef:Eigenlijk kijk ik nooit meer op borden op het station.

Zo wist ik bijvoorbeeld al 10 minuten eerder dat deze kapotte VIRM op Utrecht C achter zou blijven.
En dat terwijl de borden op het perron en omroepen tot 15 minuten over de vertrektijd stil waren over het uitvallen van deze trein.

Toen ik iets voor de originele vertrektijd een conducteur op het perron er over aansprak was hij hartstikke blij dat hij een signaal had om zelf ook even te gaan zoeken en een telefoontje te plegen hoe het nou precies zat.

Lang leve mobiel internet.
Als de treindienstleider de spoorafwijkingen niet vanuit zijn planscherm maar direct invult, zal je op je Iphone ook het nakijken hebben... Een alerte en snelle omroeper geeft in zo'n geval eerder informatie door via de omroep en CTA/TBP dan dat je telefoon dat doet... Met een opgeheven trein idem... Als de treindienstleider die trein later opheft (in de betreffende planregels aangeeft dat ie N-rijdend is) dan de omroeper dat in Bepac, dan blijft die trein wel als rijdend op je telefoon staan, terwijl op de CTA/omroep die trein al is opgeheven.

Re: Recordaantal treinen op tijd

Geplaatst: wo 20 jul 2011, 20:26
door Ennes
Caspar schreef:
Ennes schreef:Een omroep voor wachtende aansluitingen zou inderdaad heel handig zijn, dan weet het personeel van die vertrekkende trein ook dat er gewacht moet worden (vaak is het namelijk niet te zien hoe ver die trein nog weg is, en voor niets wachten is ook niet helemaal de bedoeling) voorbeeld de 4100 die wacht op de 2200 in Sdm, soms staat er +10 in de Cta, en komt hij binnen de WRT aanrijden
Op een station als Weesp heb ik dat vaak gedaan als omroeper. Dan zag ik op het scherm dat de aansluitende trein met 2 minuten vertraging reed ter hoogte van de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Vlak voordat de trein die al langs het perron staat veilig krijgt, gooide ik er dan even een berichtje tegen aan... Iets in de strekking van: Dames en heren, de sprinter naar... komt over enkele ogenblikken binnen.
Ik heb eigenlijk nooit gehoord of zoiets op prijs wordt gestelt, maar blijkbaar dus wel? In ieder geval scheelt het een hoop ijsberende reizigers op het perron...
Ik vind het in ieder geval altijd heel erg prettig! en zeker op een station waar je de andere trein niet ziet aankomen vanwege een bocht of iets dergelijks. neem als voorbeeld maar weer de beruchte s4100 die wacht op de s2200. ±5 minuten kunnen er 3 zijn maar ook 7. ik heb het daar ook wel gehad dat er ±10 min in de CTA stond, dus ik wilde op tijd vertrekken en toen ging op het moment dat ik mijn deuren sloot de wubo knipperen