Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9075
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Berichtdoor Michael » Ma 25 Jul 2011, 13:44

Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

AMERSFOORT - Reizigersvereniging Rover is voor het aanbesteden van het busvervoer in de drie grote steden. Volgens voorzitter Arriën Kruyt hebben we gezien in binnen- en buitenland „dat aanbesteden veel voordelen kan opleveren voor reizigers, bijvoorbeeld door betere diensten”.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/1024 ... tml?p=21,1
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Oud forumgebruiker

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Ma 25 Jul 2011, 13:51

in een ander forum ook al gelezen...
Rover schijnt hiermee opeens van gedachten veranderd te zijn...
de redenen die nu aangedragen worden, zijn in ieder geval niet de mijne...
van mij mag het RET blijven als die voldoet aan de eisen van de opdrachtgever, maar de klant maakt het niet zoveel uit welke naam er aan de zijkant staat, als er maar lekker vaak gereden wordt en op tijd en het liefst met een zitplaats...

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Berichtdoor reisthijs » Ma 25 Jul 2011, 14:44

Is het raar als ik Rover even niet kan volgen? Ze willen nu dus het busvervoer helemaal apart van tram+metro aanbesteden maar tegelijk zeggen ze dat het vervoer in stedelijke regio's meer één geheel zou moeten worden...:roll:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Berichtdoor Suus » Ma 25 Jul 2011, 22:28

De vorige voorzitter was een ex-wethouder voor de PvdA in Amsterdam. Die was vanzelfsprekend geen voorstander van OV omdat hij wist dat gemeentes met een eigen vervoerder ook veel meer in de melk kunnen brokkelen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Berichtdoor Ennes » Di 26 Jul 2011, 09:56

Het is dan ook weer een behoorlijk televaag bericht.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Berichtdoor Vinny » Di 26 Jul 2011, 12:14

Er valt wel wat voor het standpunt van Rover te zeggen. In de praktijk wordt er zelden overgestapt van de tram op een andere stadsbus waarbij de aansluiting relevant is. Op een streekbus komt denk ik wat vaker voor, omdat hier de frequenties gemiddeld genomen wat lager zijn. Maar als er elke tien minuten een bus of een tram rijdt, dan is een officiele aansluiting natuurlijk zinloos. Daarom hoeft het trambedrijf niet in dezelfde handen te zijn als het busbedrijf. Voor concurrentie hoef je niet bang te zijn: allereerst houdt het de vervoerders scherp, en daarenboven kan de concessieverlener voorschrijven dat parallele routes niet zijn toegestaan. De redenatie dat de splitsing van NS en ProRail zoveel gezeik heeft opgeleverd, en dat men dat niet bij het stadsvervoer moet willen vind ik wat merkwaardig. Volgens mij is de splitsing een goed voorbeeld van hoe het zou moeten: infrastructuurbeheer en vervoer namelijk in verschillende handen stoppen, alleen zijn er bij de splitsing veel fouten gemaakt, die nu niet gemaakt hoeven te worden. Ik zou zeggen leer van die fouten en splits de boel alsnog in een gemeentelijke infastructuurdienst en besteedt de exploitatie van de trams en metro's gewoon aan. Veolia, NS, een van de traditionele stadvervoerders: Ze hebben allemaal veel ervaring met railgebonden personenvervoer, dus dat kan bijna het probleem niet zijn...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Berichtdoor Chauf21 » Di 26 Jul 2011, 13:32

Naar mijn inzicht is het eigenlijk helemaal niet zo relevant welk bedrijf er nou eigenlijk rijdt. Het is veel belangrijker dat het vervoeraanbod goed is en reizigers geen rekening hoeven te houden met verschillende partijen. Dus: vervoerbewijzen die overal geldig zijn, centrale punten voor informatie over al het (regionale) openbaar vervoer etc. Idealiter heb je dus te maken met één centrale organisatie, die om het even van oorsprong een vervoerbedrijf of overheidsinstantie is, die de organisatie op zich neemt. Wat dat betreft heeft Pedro Peters daar wel een goed beeld bij. In zijn reactie op het bericht van Rover zei hij dat het openbaar vervoer in Rotterdam naar Londens model kan worden gevormd. "Daar is een deel van het busvervoer in handen van particuliere bedrijven, die wel rijden onder de vlag en uiterlijke kenmerken van de lokale vervoerder" (Metro, pp 7). En dat komt dus al aardig overeen met de regierol die de RET nu op zich neemt. Breid dat verder uit en volgens mij kan je dan heel aardig vormgeven aan de privatisering van de markt zonder dat je daarbij de grip op het vervoer verliest.

Vinny schreef:Voor concurrentie hoef je niet bang te zijn: allereerst houdt het de vervoerders scherp, en daarenboven kan de concessieverlener voorschrijven dat parallele routes niet zijn toegestaan.

Hoe wil je vormgeven aan dat begrip 'parallele routes' en hoe wil je dat gaan handhaven? Er zijn natuurlijk tal van mogelijkheden om je te focussen op de grotere vervoerstromen die amper kunnen worden voorkomen door middel van voorgeschreven regels.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Berichtdoor Geert » Di 26 Jul 2011, 14:43

Als de centrale organisatie (RET, TfL, etc.) het lijnennet bepaalt of in ieder geval vooraf goedkeurt/afkeurt kan die parallelliteit of andere onwenselijke dienstregeling voorkomen.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Berichtdoor Vinny » Di 26 Jul 2011, 17:28

Je kunt als wegbeheerder ook gewoon de trambaan verbieden voor busverkeer... :')
Dat doen ze nu al in Amsterdam
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Berichtdoor Chauf21 » Di 26 Jul 2011, 17:43

Bussen hebben niet per sé trambanen nodig om concurrerend te zijn.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Berichtdoor Suus » Di 26 Jul 2011, 21:03

@ Vinny, dat doen ze alleen als de trambaan te smal is of overgaat in een vrije baan op gras of grind.

Amsterdam is trouwens een beroerd voorbeeld voor de combinatie tram en bus, je kan beter naar Rotterdam kijken, alleen daar dan in combinatie met de metro.

Duitse steden zijn vaak een perfect voorbeeld. Vele eindpunten door het hele land heen zijn voorzien van een busstation. Neem eens een kijkje op de lijnennetkaart van Bremen bijvoorbeeld.
Rame à l'approche

Oud forumgebruiker

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Di 26 Jul 2011, 22:10

je kan op de website van de stadsregio rotterdam het vervoerplan 2012 en het plan van eisen vinden...
in ieder geval blijft de stadsregio bij het standpunt, dat het railvervoer het belangrijkste blijft en dat het busvervoer daaraan onderhevig wordt gemaakt.
er staat o.a. ook in, dat normaal gezien buslijnen niet parallele vervoerstromen mogen vormen met een tram- of metrolijn.

niet alleen, omdat ik zelf werkzaam ben in het ov, maar ook gewoon door gesprekken met andere ov-medewerkers komt wel naar boven, dat vooral het personeel zo'n problemen met de aanbestedingen heeft vanwege de onzekerheid en de rompslomp...
jongeren kunnen daar misschien nog wel redelijk makkelijk tegen maar ouderen (de hoofdmoot van het personeelsbestand in het stad-/streekvervoer) is niet zo happig op veranderingen die de toekomst onzeker maken.

op zich moet het ook mogelijk zijn om beter of in ieder geval goed ov aan te bieden zonder al die aanbestedingen, maar daar heb je dan ook een daadkrachtige overheid voor nodig die de teugels stevig in handen houdt.
die overheid is er tegenwoordig niet want er wordt steeds meer losgelaten (liberale instelling, maar of dit land daar bij gebaat is?)...

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Berichtdoor Klaasje » Di 26 Jul 2011, 22:22

Niet alleen moet de overheid daadkrachtig zijn, maar deze overheid moet ook voldoende juiste kennis in huis hebben.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Berichtdoor Vinny » Wo 27 Jul 2011, 09:14

Chauf21 schreef:Bussen hebben niet per sé trambanen nodig om concurrerend te zijn.

Nou in Amsterdam sta je anders lekker in de file je tijd te verdoen. Kortom erg concurrerend lijkt me het niet. Eerder kansloos... :lol:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Berichtdoor Vinny » Wo 27 Jul 2011, 09:16

"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Berichtdoor reisthijs » Wo 27 Jul 2011, 10:50

Chauf21 schreef:Bussen hebben niet per sé trambanen nodig om concurrerend te zijn.

Bussen over trambanen hoeven niet per sé concurrerend te zijn.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Berichtdoor RoelZ1 » Wo 27 Jul 2011, 14:17

Vinny schreef:Nou in Amsterdam sta je anders lekker in de file je tijd te verdoen. Kortom erg concurrerend lijkt me het niet. Eerder kansloos... :lol:

In Amsterdam is het helemaal mooi als je op Koninginnedag op de Overtoom staat in een 370 (toen die nog reed) waarvan de buschauffeur zich netjes aan de regels houdt door niet de trambaan op te gaan, maar andere buschauffeurs daar maling aan hebben en er nog 4 andere 370's vol uitgedoste jongeren voorbij komen over de trambaan totdat je maar aan de chauffeur vraagt of je de rest mag lopen.

Oud forumgebruiker

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Wo 27 Jul 2011, 15:11

als we ons allemaal aan de regels zouden houden, dan zou er bijna niets meer rijden of flink vertraagd...
aan vele bussen/trams/metro's/treinen mankeert wel wat, wat volgens de regels stilstand zou betekenen.
je keurig aan de verkeersregels houden, zou ook voor flinke vertraging zorgen...
uit eigen ervaring kan ik melden, dat er een aantal plekken in mijn buurt zijn, waarbij ik de verkeersregels wel eens aan de laars moest lappen, anders had ik er nu nog gestaan (bijv. buslichten die niet op wit springen)...

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Berichtdoor willy84 » Wo 27 Jul 2011, 19:50

Bee schreef:De vorige voorzitter was een ex-wethouder voor de PvdA in Amsterdam. Die was vanzelfsprekend geen voorstander van OV omdat hij wist dat gemeentes met een eigen vervoerder ook veel meer in de melk kunnen brokkelen.

Die pijproker is nog wethouder vervoer geweest en in die hoedanigheid verantwoordelijk voor de (bijna) ondergang van het GVB. Lees het rapport daaromtrent.

Ook deze man is een pvda'er alleen ik ben even vergeten van welke middelgrote stad dat was. Afijn rover is bezet door de pvda.
immer kwaliteits posts

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9543
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Berichtdoor Wubbo » Wo 27 Jul 2011, 20:39

De huidige Rover-voorzitter is wethouder geweest in Amersfoort.

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Berichtdoor willy84 » Wo 27 Jul 2011, 21:42

Van de pvda ja, en via de achterkamertjes is hij afgevoerd naar dit baantje. Dan heb je het wel gemaakt als wethouder :wink: (verglijk met Aboutaleb die staatssecretaris en nu burgemeester van de 2e stad van NL is).
immer kwaliteits posts

midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: Di 07 Jul 2009, 12:38

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Berichtdoor midnet » Zo 31 Jul 2011, 13:16

Vinny schreef:Er valt wel wat voor het standpunt van Rover te zeggen.In de praktijk wordt er zelden overgestapt van de tram op een andere stadsbus waarbij de aansluiting relevant is. Op een streekbus komt denk ik wat vaker voor, omdat hier de frequenties gemiddeld genomen wat lager zijn. Maar als er elke tien minuten een bus of een tram rijdt, dan is een officiele aansluiting natuurlijk zinloos.

was dat maar waar-herinner me nog goed die ene keer dat ik via HTM nar dat op zondag godverlaten ziekenuis moest om op de Westlandse bus naar een familiefeestje te gaan. Tram wat te laat (elke 15 min toen) en bus dus weg-had nog geluk dat de volgende al na 30 min ging-had net zo goed uurdienst op zo'n dag kunnen wezen. DAN doen die zaken er opeens wel toe-plus dat tot nog kort daarvoor je gewoon op die bus kon stappen op het busplatform boven den Haag CS.
Maar op zuich HOEFT het niks uit te maken of bus+tram dor dezelfde op andere bedrijven worden verzorgd-steden genoeg waar zelfs heel wat busbedrijven op een stadsnet rijden-en er zefls in slagen aansluitingen te halen en wat te koördineren. Meer kwestie van willen dan van kunnen.

Abracadabram
Berichten: 234
Lid geworden op: Za 18 Dec 2010, 02:56

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Berichtdoor Abracadabram » Zo 31 Jul 2011, 13:40

midnet schreef:Tram wat te laat (elke 15 min toen) en bus dus weg-had nog geluk dat de volgende al na 30 min ging-had net zo goed uurdienst op zo'n dag kunnen wezen. DAN doen die zaken er opeens wel toe-plus dat tot nog kort daarvoor je gewoon op die bus kon stappen op het busplatform boven den Haag CS.


Het zal wel aan mij liggen, maar als je een tram neemt die precies aansluit op de bus, dan neem je toch de tram eerder. Zeker in het druk stadsverkeer bestaat altijd de kans dat 1 van de 2 enkele minuutjes vertraging oploopt. Dat jij de aansluiting niet gehaald hebt kan je moeilijk de HTM in de schoenen schuiven.

Oud forumgebruiker

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Zo 31 Jul 2011, 14:20

wat betreft die aansluitingen, kan ik alleen maar melden, dat het dus niet uit maakt of het verschillende bedrijven zijn of zelfs hetzelfde bedrijf, want ook bij 1 bedrijf worden aansluitingen niet altijd gehaald...

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: Rover pleit voor aanbesteding busvervoer

Berichtdoor 010jongen » Zo 31 Jul 2011, 17:23

Houten koppeldijk bijv. Word je wijs gemaakt dat je daar een overstap heb die je altijd haalt... Vandaar dat ik al 3x een half uur heb moeten wachten. Maar Goed een aanbesteding kan opzich geen kwaad Zolang het maar geen rotzooitje word net als in utrecht


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten