Herfstmaatregelen
Herfstmaatregelen
Op de site van het LOCOV staat een adviesaanvraag van NS voor aanpassingen in de dienstregeling in de aankomende herfst.
http://locov.nl/actueel/publicaties/loc ... nodeJump=3
De opvallendste zaken: er wordt extra materieel beschikbaar gemaakt, het gaat hierbij om robuust materieel (Mat 64!), daarnaast zijn er diverse minuutjeswijzigingen op kritische herfsttrajecten.
http://locov.nl/actueel/publicaties/loc ... nodeJump=3
De opvallendste zaken: er wordt extra materieel beschikbaar gemaakt, het gaat hierbij om robuust materieel (Mat 64!), daarnaast zijn er diverse minuutjeswijzigingen op kritische herfsttrajecten.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Re: Herfstmaatregelen
Waarom moet er rijtijd bij in de qua rijtijd al zo ruim bemeten 9100? 

- Daniel
- OVNL-beheerder
- Berichten: 32967
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Herfstmaatregelen
En zo te zien ook meer IRM in de NoordOost... voortreinen vervangen door langere reguliere treinen gaat immers niet lukken. Of dat handig is... IRM kan ook lekker slippen bij gladde sporen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Herfstmaatregelen
De NO heeft genoeg speling om dat op te vangen. De grote vraag is alleen: Waar komt het VIRM vandaan, en wat gaan ze met het ICMm doen. 

Re: Herfstmaatregelen
Al het VIRM uit de 3600? Zover het er nog inzat, trouwens.
Re: Herfstmaatregelen
Dat lijkt me een zure. Ik geloof dat er daar maar 8 bakken langs een handje vol perrons passen. Dat geldt ook voor de 8800 heb ik inmiddels uitgevonden. Qua capaciteit zou je een gedeelte van de 3600 van DDAR moeten voorzien om het zonder VIRM te doen schat ik zo in. Of dat een goede is..
DDAR moet de komende tijd vrijkomen voor de ombouw naar DDZ. Was hier al gemeld dat het DDM-1 wordt gereactiveerd?

DDAR moet de komende tijd vrijkomen voor de ombouw naar DDZ. Was hier al gemeld dat het DDM-1 wordt gereactiveerd?
Re: Herfstmaatregelen
Alleen verandert de situatie in Utrecht heel regelmatig, om de paar maanden verhuist de 2800 weer naar een anders spoor. Er sinds de verbouwing in Utrecht begon al zo vaak geschoven met die materieelinzet...Klaasje schreef:De 2800 heeft VIRM voor de ombouw van Utrecht,
Het kan heel goed dat er in oktober geen noodzaak meer is om daar VIRM in te zetten.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Re: Herfstmaatregelen
Die 2800 rijdt met VIRM zodat die op een enkele perronfase kan kopmaken. Dat lijkt me toch behoorlijk handig wanneer er door werkzaamheden niet bepaald veel perroncapaciteit beschikbaar is.
Re: Herfstmaatregelen
Het ligt er maar net aan op welk spoor die gaat keren, bij sommige sporen heeft het geen nut om op één perronfase te keren en kan er net zo goed een langere trein ingezet worden die het hele perron bezet houdt. Tot een paar maanden geleden was het ook geen probleem om de 2800 met ICM te rijden.
(Er zijn NU wel even extra weinig perrons beschikbaar in Utrecht omdat er nu twéé sporen tegelijkertijd buiten dienst zijn. Maar dat is na de zomer weer voorbij)
Daarnaast is er ook een spoor minder nodig als de Noordoost geen voortrein heeft!
(Er zijn NU wel even extra weinig perrons beschikbaar in Utrecht omdat er nu twéé sporen tegelijkertijd buiten dienst zijn. Maar dat is na de zomer weer voorbij)
Daarnaast is er ook een spoor minder nodig als de Noordoost geen voortrein heeft!
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Re: Herfstmaatregelen
we gaan het allemaal zien, en we gaan het allemaal meemaken! 

Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Herfstmaatregelen
Dom dat ik de Zuid-Oost vergeet zeg. 

Re: Herfstmaatregelen
Voor de 8800 zijn de perrons van Bodegraven en Leiden Lammenschans de knelpunten, die laten maar 8 bakken toe...
Rame à l'approche
Re: Herfstmaatregelen
Waarom wordt deze serie in hemelsnaam met VIRM gereden?Bee schreef:Voor de 8800 zijn de perrons van Bodegraven en Leiden Lammenschans de knelpunten, die laten maar 8 bakken toe...
- Daniel
- OVNL-beheerder
- Berichten: 32967
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Herfstmaatregelen
reisthijs schreef:Het ligt er maar net aan op welk spoor die gaat keren, bij sommige sporen heeft het geen nut om op één perronfase te keren en kan er net zo goed een langere trein ingezet worden die het hele perron bezet houdt. Tot een paar maanden geleden was het ook geen probleem om de 2800 met ICM te rijden.
(Er zijn NU wel even extra weinig perrons beschikbaar in Utrecht omdat er nu twéé sporen tegelijkertijd buiten dienst zijn. Maar dat is na de zomer weer voorbij)
Daarnaast is er ook een spoor minder nodig als de Noordoost geen voortrein heeft!
Minder spoorbezetting door het ontbreken van een voortrein voor de NoordOost heeft niks te maken met de inzet in de 2800, domweg omdat die nooit tegelijkertijd (vertraging uitgezonderd) in Utrecht zijn.
Probleem zit 'm vooral in de daluren: de 9800 staat dan op de B-fase, de 2800 ri. Amersfoort op de A-fase omdat er dan ergens op 8, 9, 11 of 12 een perronfase nodig is voor de kerende 17400. In de spitsen is dat probleem er niet omdat de doorgaande 17400 dan gewoon op 7 en 14 er tussendoor past.
Maarja, in het dal kan je natuurlijk probleemloos met maximaal 6 bakken ICM nogsteeds voldoende capaciteit bieden (rijden nu IRM-VI terwijl er in het ICM-tijdperk dan losse ICM-III voorkwamen).
In de spits is een drietal beschikbare sporen in het blok 8-12 voldoende om de 2800 in beide richtingen kwijt te kunnen naast de kerende 9800.
Overigens is mijn verwachting dat de te vervallen voortreinen (er staat een aantal wat aangeeft dat ze niet allemaal vervallen) de tegenspitstreinen Lw - Ut zijn. Die rijden relatief kort doordat ze in Utrecht toch al combineren met de trein uit Rotterdam en zijn zodoende makkelijker gecombineerd met de doorgaande treinen te rijden. Verhelpt meteen het probleem dat je eigenlijk vier perronsporen nodig hebt terwijl er maar drie beschikbaar zijn voor de NoordOost + verdubbeling. Na de zomer gaat immers 8 weer in dienst, paar maanden later 8 uit dienst en 9 in dienst en pas eind dit jaar schuift het werk weer terug naar 5/7 en heeft de NoordOost eigenlijk nergens last meer van.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Herfstmaatregelen
Ik hoorde ook dat het DDM-1 weer terug in dienst komt.
Met 1700-locs ditmaal.
Met 1700-locs ditmaal.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Re: Herfstmaatregelen
KM46 schreef:Waarom wordt deze serie in hemelsnaam met VIRM gereden?Bee schreef:Voor de 8800 zijn de perrons van Bodegraven en Leiden Lammenschans de knelpunten, die laten maar 8 bakken toe...
Die is door de kering gekoppeld aan de 2000 in Utrecht als ik me niet vergis. Net als dat de 4900 aan de 5700 is gekoppeld door een kering. De 5700 is vervolgens weer doorgekoppeld aan de 5000.
Re: Herfstmaatregelen
De 8800 rijdt met VIRM omdat er geen ander materieel is dat toegelaten is op dat baanvak (loccen mogen daar eigenlijk niet rijden) en per trein zoveel zitplaatsen kan voeren dat ook alle reizigers mee kunnen. Er rijden regelmatig treinen met 8 bakken VIRM, en die heb je in de spits en spitsrichting echt wel nodig.
@Daniel: de 17400 wordt nu afgerangeerd in het dal (en ook in de spits omdat ze niet doorrijden naar Veenendaal). Normaalgesproken staat de 17400 op de andere fase van de 9800 en is er geen lengtebeperking voor de 2800. Nu kan dat niet omdat er een perronspoor mist (en een creatieve oplossing kennelijk ook niet bespreekbaar is), dus heeft de 9800 nu een lengtebeperking (ivm spoor 12b in plaats van 12a in Utrecht), de 2800 een lengtebeperking en wordt de 17400 afgerangeerd. Geen ideale combi.
Ik verwacht trouwens in de loop van komend jaar nog wel vaker twee perronsporen in Utrecht tegelijk buiten dienst. Dat kan ook wel, mits spoor 8 en 9 maar in dienst zijn.
@Daniel: de 17400 wordt nu afgerangeerd in het dal (en ook in de spits omdat ze niet doorrijden naar Veenendaal). Normaalgesproken staat de 17400 op de andere fase van de 9800 en is er geen lengtebeperking voor de 2800. Nu kan dat niet omdat er een perronspoor mist (en een creatieve oplossing kennelijk ook niet bespreekbaar is), dus heeft de 9800 nu een lengtebeperking (ivm spoor 12b in plaats van 12a in Utrecht), de 2800 een lengtebeperking en wordt de 17400 afgerangeerd. Geen ideale combi.
Ik verwacht trouwens in de loop van komend jaar nog wel vaker twee perronsporen in Utrecht tegelijk buiten dienst. Dat kan ook wel, mits spoor 8 en 9 maar in dienst zijn.
- Daniel
- OVNL-beheerder
- Berichten: 32967
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Herfstmaatregelen
Je bedoelt neem ik aan dat er twee perronsporen missen... met alleen 9 buiten dienst kon de even 2800 gewoon van 8, de oneven van 11 en de 9800 en 17400 van 12b/a.
De 2800 heeft ook nog eens een ingekorte kering (3 min ri. Rtd) en verlengde (5 min. ri. Amf) omdat ze elkaar nu bij vertrek gelijkvloers moeten kruisen. Of bij aankomst natuurlijk als je ze andersom neerzet.
De 2800 heeft ook nog eens een ingekorte kering (3 min ri. Rtd) en verlengde (5 min. ri. Amf) omdat ze elkaar nu bij vertrek gelijkvloers moeten kruisen. Of bij aankomst natuurlijk als je ze andersom neerzet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Herfstmaatregelen
Ik bedoel dat er geen perronfase nodig is voor de 17400 (zoals jij schreef) omdat die wordt afgerangeerd via OZ.
- Daniel
- OVNL-beheerder
- Berichten: 32967
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Herfstmaatregelen
Ja en dat afrangeren gebeurt dus nu omdat er twee sporen buiten dienst zijn, daardoor heb je überhaupt geen perronfase meer vrij voor die serie dus ze zullen het wel zo moeten doen.
Toen alleen 9 buiten dienst was keerde de 17400 gewoon langs een perron, met eigen ogen gezien
Toen alleen 9 buiten dienst was keerde de 17400 gewoon langs een perron, met eigen ogen gezien

Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Terug naar “OV in Geheel Nederland”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten