Herfstmaatregelen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3996
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Herfstmaatregelen

Berichtdoor reisthijs » Vr 29 Jul 2011, 12:03

Op de site van het LOCOV staat een adviesaanvraag van NS voor aanpassingen in de dienstregeling in de aankomende herfst.

http://locov.nl/actueel/publicaties/loc ... nodeJump=3

De opvallendste zaken: er wordt extra materieel beschikbaar gemaakt, het gaat hierbij om robuust materieel (Mat 64!), daarnaast zijn er diverse minuutjeswijzigingen op kritische herfsttrajecten.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Herfstmaatregelen

Berichtdoor Klaasje » Vr 29 Jul 2011, 13:15

Waarom moet er rijtijd bij in de qua rijtijd al zo ruim bemeten s9100? -o-

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Herfstmaatregelen

Berichtdoor Daniel » Vr 29 Jul 2011, 13:19

En zo te zien ook meer IRM in de NoordOost... voortreinen vervangen door langere reguliere treinen gaat immers niet lukken. Of dat handig is... IRM kan ook lekker slippen bij gladde sporen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Herfstmaatregelen

Berichtdoor Klaasje » Vr 29 Jul 2011, 13:37

De NO heeft genoeg speling om dat op te vangen. De grote vraag is alleen: Waar komt het VIRM vandaan, en wat gaan ze met het ICMm doen. :wink:

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3996
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Herfstmaatregelen

Berichtdoor reisthijs » Vr 29 Jul 2011, 13:44

Dat lijkt me niet zo moeilijk, gewoon (zoals gebruikelijk) materieel uitwisselen met de s2000, s2800 en s8800.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Herfstmaatregelen

Berichtdoor Klaasje » Vr 29 Jul 2011, 13:47

De s2800 heeft VIRM voor de ombouw van Utrecht, en of je nog VIRM kunt vrijspelen in de s8800 / s2000 is ook maar de vraag. (Hoe zit het daar met de perronlengtes?) De s2600 en s2100 schijnen ook af te vallen. Wat blijft er dan over?

Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: Za 15 Mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Herfstmaatregelen

Berichtdoor Thijs » Vr 29 Jul 2011, 13:50

Al het VIRM uit de s3600? Zover het er nog inzat, trouwens.

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Herfstmaatregelen

Berichtdoor Klaasje » Vr 29 Jul 2011, 13:56

Dat lijkt me een zure. Ik geloof dat er daar maar 8 bakken langs een handje vol perrons passen. Dat geldt ook voor de s8800 heb ik inmiddels uitgevonden. Qua capaciteit zou je een gedeelte van de s3600 van DDAR moeten voorzien om het zonder VIRM te doen schat ik zo in. Of dat een goede is.. :wink:

DDAR moet de komende tijd vrijkomen voor de ombouw naar DDZ. Was hier al gemeld dat het DDM-1 wordt gereactiveerd?

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3996
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Herfstmaatregelen

Berichtdoor reisthijs » Vr 29 Jul 2011, 13:59

Klaasje schreef:De s2800 heeft VIRM voor de ombouw van Utrecht,
Alleen verandert de situatie in Utrecht heel regelmatig, om de paar maanden verhuist de 2800 weer naar een anders spoor. Er sinds de verbouwing in Utrecht begon al zo vaak geschoven met die materieelinzet...
Het kan heel goed dat er in oktober geen noodzaak meer is om daar VIRM in te zetten.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Herfstmaatregelen

Berichtdoor Klaasje » Vr 29 Jul 2011, 14:13

Die s2800 rijdt met VIRM zodat die op een enkele perronfase kan kopmaken. Dat lijkt me toch behoorlijk handig wanneer er door werkzaamheden niet bepaald veel perroncapaciteit beschikbaar is.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3996
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Herfstmaatregelen

Berichtdoor reisthijs » Vr 29 Jul 2011, 14:36

Het ligt er maar net aan op welk spoor die gaat keren, bij sommige sporen heeft het geen nut om op één perronfase te keren en kan er net zo goed een langere trein ingezet worden die het hele perron bezet houdt. Tot een paar maanden geleden was het ook geen probleem om de s2800 met ICM te rijden.

(Er zijn NU wel even extra weinig perrons beschikbaar in Utrecht omdat er nu twéé sporen tegelijkertijd buiten dienst zijn. Maar dat is na de zomer weer voorbij)

Daarnaast is er ook een spoor minder nodig als de Noordoost geen voortrein heeft!
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Herfstmaatregelen

Berichtdoor Ennes » Vr 29 Jul 2011, 14:47

we gaan het allemaal zien, en we gaan het allemaal meemaken! :roll:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Herfstmaatregelen

Berichtdoor Klaasje » Vr 29 Jul 2011, 15:46

In welke andere series rijdt er VIRM? Ik weet zo even snel de volgende series:

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Herfstmaatregelen

Berichtdoor Wubbo » Vr 29 Jul 2011, 17:18

De s1900 is al behoorlijk ont-VIRMd. Ik vind de s1500 / s4500 wel een kanshebber.

Er rijdt trouwens ook nog VIRM in de s800, de s3000, de s3100 en de s3500. Die laatste is ook een kanshebber voor ICM.

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Herfstmaatregelen

Berichtdoor Klaasje » Vr 29 Jul 2011, 18:00

Dom dat ik de Zuid-Oost vergeet zeg. :')

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31483
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Herfstmaatregelen

Berichtdoor Suus » Vr 29 Jul 2011, 18:20

Voor de s8800 zijn de perrons van Bodegraven en Leiden Lammenschans de knelpunten, die laten maar 8 bakken toe...
Rame à l'approche

KM46
Berichten: 8060
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Herfstmaatregelen

Berichtdoor KM46 » Vr 29 Jul 2011, 19:19

Bee schreef:Voor de s8800 zijn de perrons van Bodegraven en Leiden Lammenschans de knelpunten, die laten maar 8 bakken toe...
Waarom wordt deze serie in hemelsnaam met VIRM gereden?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Herfstmaatregelen

Berichtdoor Daniel » Vr 29 Jul 2011, 19:34

reisthijs schreef:Het ligt er maar net aan op welk spoor die gaat keren, bij sommige sporen heeft het geen nut om op één perronfase te keren en kan er net zo goed een langere trein ingezet worden die het hele perron bezet houdt. Tot een paar maanden geleden was het ook geen probleem om de s2800 met ICM te rijden.

(Er zijn NU wel even extra weinig perrons beschikbaar in Utrecht omdat er nu twéé sporen tegelijkertijd buiten dienst zijn. Maar dat is na de zomer weer voorbij)

Daarnaast is er ook een spoor minder nodig als de Noordoost geen voortrein heeft!

Minder spoorbezetting door het ontbreken van een voortrein voor de NoordOost heeft niks te maken met de inzet in de s2800, domweg omdat die nooit tegelijkertijd (vertraging uitgezonderd) in Utrecht zijn.
Probleem zit 'm vooral in de daluren: de s9800 staat dan op de B-fase, de s2800 ri. Amersfoort op de A-fase omdat er dan ergens op 8, 9, 11 of 12 een perronfase nodig is voor de kerende s17400. In de spitsen is dat probleem er niet omdat de doorgaande 17400 dan gewoon op 7 en 14 er tussendoor past.

Maarja, in het dal kan je natuurlijk probleemloos met maximaal 6 bakken ICM nogsteeds voldoende capaciteit bieden (rijden nu IRM-VI terwijl er in het ICM-tijdperk dan losse ICM-III voorkwamen).
In de spits is een drietal beschikbare sporen in het blok 8-12 voldoende om de 2800 in beide richtingen kwijt te kunnen naast de kerende 9800.

Overigens is mijn verwachting dat de te vervallen voortreinen (er staat een aantal wat aangeeft dat ze niet allemaal vervallen) de tegenspitstreinen Lw - Ut zijn. Die rijden relatief kort doordat ze in Utrecht toch al combineren met de trein uit Rotterdam en zijn zodoende makkelijker gecombineerd met de doorgaande treinen te rijden. Verhelpt meteen het probleem dat je eigenlijk vier perronsporen nodig hebt terwijl er maar drie beschikbaar zijn voor de NoordOost + verdubbeling. Na de zomer gaat immers 8 weer in dienst, paar maanden later 8 uit dienst en 9 in dienst en pas eind dit jaar schuift het werk weer terug naar 5/7 en heeft de NoordOost eigenlijk nergens last meer van.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 1964
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen
Contact:

Re: Herfstmaatregelen

Berichtdoor Mark » Vr 29 Jul 2011, 19:51

Ik hoorde ook dat het DDM-1 weer terug in dienst komt.
Met 1700-locs ditmaal.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Herfstmaatregelen

Berichtdoor Klaasje » Vr 29 Jul 2011, 19:54

KM46 schreef:
Bee schreef:Voor de s8800 zijn de perrons van Bodegraven en Leiden Lammenschans de knelpunten, die laten maar 8 bakken toe...
Waarom wordt deze serie in hemelsnaam met VIRM gereden?

Die is door de kering gekoppeld aan de s2000 in Utrecht als ik me niet vergis. Net als dat de s4900 aan de s5700 is gekoppeld door een kering. De s5700 is vervolgens weer doorgekoppeld aan de s5000.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Herfstmaatregelen

Berichtdoor Wubbo » Vr 29 Jul 2011, 21:01

De s8800 rijdt met VIRM omdat er geen ander materieel is dat toegelaten is op dat baanvak (loccen mogen daar eigenlijk niet rijden) en per trein zoveel zitplaatsen kan voeren dat ook alle reizigers mee kunnen. Er rijden regelmatig treinen met 8 bakken VIRM, en die heb je in de spits en spitsrichting echt wel nodig.

@Daniel: de s17400 wordt nu afgerangeerd in het dal (en ook in de spits omdat ze niet doorrijden naar Veenendaal). Normaalgesproken staat de s17400 op de andere fase van de s9800 en is er geen lengtebeperking voor de s2800. Nu kan dat niet omdat er een perronspoor mist (en een creatieve oplossing kennelijk ook niet bespreekbaar is), dus heeft de s9800 nu een lengtebeperking (ivm spoor 12b in plaats van 12a in Utrecht), de s2800 een lengtebeperking en wordt de s17400 afgerangeerd. Geen ideale combi.

Ik verwacht trouwens in de loop van komend jaar nog wel vaker twee perronsporen in Utrecht tegelijk buiten dienst. Dat kan ook wel, mits spoor 8 en 9 maar in dienst zijn.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Herfstmaatregelen

Berichtdoor Daniel » Vr 29 Jul 2011, 21:17

Je bedoelt neem ik aan dat er twee perronsporen missen... met alleen 9 buiten dienst kon de even s2800 gewoon van 8, de oneven van 11 en de s9800 en s17400 van 12b/a.
De 2800 heeft ook nog eens een ingekorte kering (3 min ri. Rtd) en verlengde (5 min. ri. Amf) omdat ze elkaar nu bij vertrek gelijkvloers moeten kruisen. Of bij aankomst natuurlijk als je ze andersom neerzet.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Herfstmaatregelen

Berichtdoor Wubbo » Vr 29 Jul 2011, 23:51

Ik bedoel dat er geen perronfase nodig is voor de s17400 (zoals jij schreef) omdat die wordt afgerangeerd via OZ.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Herfstmaatregelen

Berichtdoor Daniel » Vr 29 Jul 2011, 23:52

Ja en dat afrangeren gebeurt dus nu omdat er twee sporen buiten dienst zijn, daardoor heb je überhaupt geen perronfase meer vrij voor die serie dus ze zullen het wel zo moeten doen.
Toen alleen 9 buiten dienst was keerde de s17400 gewoon langs een perron, met eigen ogen gezien :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9086
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Herfstmaatregelen

Berichtdoor Michael » Za 30 Jul 2011, 00:49

Wubbo schreef:De s1900 is al behoorlijk ont-VIRMd.


Voornamelijk in het weekend rijdt er nog redelijk veel VIRM in de s1900 ICRm staat dan vrijwel allemaal aan de kant.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten