Wijzigingsblad 5 september

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Wijzigingsblad 5 september

Bericht door Daniel »

Met ingang van het wijzigingsblad 5 september gaat tussen Dordrecht en Gorinchem de kwartiersdienst van start, wat betekend dat de complete dienstregeling hier overhoop gaat vooruitlopend op de opening van de nieuwe stations langs de MerwedeLingelijn.

In Dordrecht verschuift de vertrektijd van de doorgaande treinen (serie s36700) met 1 minuut, wat samen met halteringen te Dordrecht Stadspolders en Boven-Hardinxveld voor het kruisen met de nieuwe serie s36800 ervoor zorgt dat de huidige lange stop in Leerdam vervalt: de trein staat hier nog maar 1 minuut stil i.p.v. de huidige 6 minuten. Op alle stations tussen Gorinchem en Geldermalsen zijn er wat minutenwijzigingen in beide richtingen.

De nieuwe s36800 ligt in een strakke kwartiersligging t.o.v. de s36700, met uitzondering van Hardinxveld-Giessendam. Het niet stoppen van de 36800 op toekomstig station Blauwe Zoom levert hier een 13/17-ligging op, dit i.v.m. de anders niet haalbare kruising op Boven-Hardinxveld.

Aansluitingen in Geldermalsen zijn ongewijzigd, maar in Dordrecht ontstaan door de gewijzigde tijden asymmetrische aansluitingen richting Rotterdam. Ze worden met 9 minuten wel wat ruimer als nu (gelukkig ook maar aangezien er een overstap van spoor 15 naar 5 tussen zit).
De s36700 uit Geldermalsen sluit voortaan aan op de s2100 ri. Rotterdam, de s36800 op de s1900. Andersom biedt de 2100 aansluiting op de 36800 en de 1900 op de 36700.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Wijzigingsblad 5 september

Bericht door Fles »

Man man wat een gepuzzel. Wanneer gaat er nou eindelijk eens verdubbeld worden over het hele traject? Dit is gewoon ZO kwetsbaar :(
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wijzigingsblad 5 september

Bericht door Daniel »

Dat wordt een duur grapje... Dordrecht Stadspolders - Sliedrecht telt een drietal enkelsporige kunstwerken, Boven-Hardinxveld - Gorinchem ligt klem tussen de Betuweroute en de A15.
De stukken die je dan nog over houdt als verdubbelbaar worden dan als het ware verlengingen van de passeersporen. En tja, dat kost alleen geld terwijl het niet gek veel oplevert.

Als je al ziet hoe zuinig de passeersporen bij Stadspolders zijn aangelegd wilde men kennelijk niet veel uitgeven... daar moet de machinist van een uit twee stellen bestaande spitstrein ri. Gorinchem zowat uitstappen om het sein te kunnen zien :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Wijzigingsblad 5 september

Bericht door Fles »

Daniel schreef:bla bla bla wilde men kennelijk niet veel uitgeven... bla bla bla
Ja, daar komt het wel op neer :?

ONWIL. Meer niet.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wijzigingsblad 5 september

Bericht door Klaasje »

Allemaal onwil, totdat je hebt berekend hoe het zit met de overwegveiligheid en de papierwerkprocedure die je daarvoor moet gaan doorlopen. Ik zal je verklappen, als 1/5e van het budget van een verdubbeling al aan het daadwerkelijke spoor met onderbouw en bovenbouw wordt uitgegeven is het veel. Het andere 4/5e deel van het budget gaat op aan de randvoorwaarden van zo'n spoorverdubbeling.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wijzigingsblad 5 september

Bericht door Daniel »

Overwegveiligheid heb je in ieder geval geen last van in dit geval: tussen Stadspolders en Sliedrecht ligt 't spoor op een dijk die voorbereid is op dubbelspoor (m.u.v. Wantijbrug, Beneden-Merwedebrug en viaduct A15), tussen Sliedrecht en Hardinxveld zijn alle overwegen al jaren geleden vervangen door viaducten toen de naastgelegen Betuweroute gebouwd werd. Alleen tussen Hardinxveld en Gorinchem heb je nog één overweg (in Schelluinen, die naast station Hardinxveld-Giessendam is al dubbelsporig gezien die naast het station ligt en het wissel daarna pas komt)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Wijzigingsblad 5 september

Bericht door willy84 »

Wat mij betreft mag je bij iedere investering kijken hoeveel reizigers er profijt van hebben. Een euro op Utrecht-Amsterdam profiteren nu eenmaal meer mensen van dan tussen twee kleine plaatsen. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat die plaatsen er niet toe doen.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Wijzigingsblad 5 september

Bericht door ODRAIL »

Je zal maar in een van de tussenliggende plaatsen moeten zijn :wink:.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Wijzigingsblad 5 september

Bericht door Vinny »

Dan ga je de minister net zo lang met kamermoties om de oren slaan totdat Breukelen Hbf een IC station geworden is... :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Wijzigingsblad 5 september

Bericht door Fles »

Vinny schreef:Dan ga je de minister net zo lang met kamermoties om de oren slaan totdat Breukelen Hbf een IC station geworden is... :twisted:

Ho ho, eerst Hoogeveen he :P
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wijzigingsblad 5 september

Bericht door Wubbo »

willy84 schreef:Wat mij betreft mag je bij iedere investering kijken hoeveel reizigers er profijt van hebben. Een euro op Utrecht-Amsterdam profiteren nu eenmaal meer mensen van dan tussen twee kleine plaatsen. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat die plaatsen er niet toe doen.
Dat hangt er van af wat die winst is van die ene euro. Betekent die ene euro dat 1.000.000 reizigers er voortaan 1 seconde minder over doen op Amsterdam - Utrecht, of betekent die ene euro dat 10.000 reizigers er een kwartier tijdwinst mee boeken? Dat is de maat, niet het absolute aantal reizigers.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Wijzigingsblad 5 september

Bericht door robert55 »

Nou maak je het wel heel extreem. Bij 10 seconden, laat staan bij 1 minuut, is de investering op de hoofdas veel effectiever
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wijzigingsblad 5 september

Bericht door Wubbo »

Het is absoluut een extreme vergelijking, net als dat ik de reizigersaantallen niet ken en er zeker niet in geloof dat je voor 1 Euro ook maar een kwantiljoenste seconde tijdswinst kan boeken. Maar het gaat om het idee. Vaak kun je op kleinere lijnen met relatief goedkope ingrepen veel winnen, terwijl je voor winst op drukke assen als Amsterdam - Utrecht flink moet investeren voor maar een klein beetje winst.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wijzigingsblad 5 september

Bericht door Geert »

Maar een kleine tijdswinst gaat dan wel weer ten goede van veel meer reizigers. Leuk dat 300 reizigers voortaan 15 minuten sneller reizen, maar 1000 reizigers die profiteren van 5 minuten versnelling zijn per saldo meer gewonnen reizigersminuten...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 136 gasten