Pagina 1 van 1

Wijzigingsblad 5 september

Geplaatst: za 06 aug 2011, 20:31
door Daniel
Met ingang van het wijzigingsblad 5 september gaat tussen Dordrecht en Gorinchem de kwartiersdienst van start, wat betekend dat de complete dienstregeling hier overhoop gaat vooruitlopend op de opening van de nieuwe stations langs de MerwedeLingelijn.

In Dordrecht verschuift de vertrektijd van de doorgaande treinen (serie s36700) met 1 minuut, wat samen met halteringen te Dordrecht Stadspolders en Boven-Hardinxveld voor het kruisen met de nieuwe serie s36800 ervoor zorgt dat de huidige lange stop in Leerdam vervalt: de trein staat hier nog maar 1 minuut stil i.p.v. de huidige 6 minuten. Op alle stations tussen Gorinchem en Geldermalsen zijn er wat minutenwijzigingen in beide richtingen.

De nieuwe s36800 ligt in een strakke kwartiersligging t.o.v. de s36700, met uitzondering van Hardinxveld-Giessendam. Het niet stoppen van de 36800 op toekomstig station Blauwe Zoom levert hier een 13/17-ligging op, dit i.v.m. de anders niet haalbare kruising op Boven-Hardinxveld.

Aansluitingen in Geldermalsen zijn ongewijzigd, maar in Dordrecht ontstaan door de gewijzigde tijden asymmetrische aansluitingen richting Rotterdam. Ze worden met 9 minuten wel wat ruimer als nu (gelukkig ook maar aangezien er een overstap van spoor 15 naar 5 tussen zit).
De s36700 uit Geldermalsen sluit voortaan aan op de s2100 ri. Rotterdam, de s36800 op de s1900. Andersom biedt de 2100 aansluiting op de 36800 en de 1900 op de 36700.

Re: Wijzigingsblad 5 september

Geplaatst: zo 07 aug 2011, 16:35
door Fles
Man man wat een gepuzzel. Wanneer gaat er nou eindelijk eens verdubbeld worden over het hele traject? Dit is gewoon ZO kwetsbaar :(

Re: Wijzigingsblad 5 september

Geplaatst: zo 07 aug 2011, 17:19
door Daniel
Dat wordt een duur grapje... Dordrecht Stadspolders - Sliedrecht telt een drietal enkelsporige kunstwerken, Boven-Hardinxveld - Gorinchem ligt klem tussen de Betuweroute en de A15.
De stukken die je dan nog over houdt als verdubbelbaar worden dan als het ware verlengingen van de passeersporen. En tja, dat kost alleen geld terwijl het niet gek veel oplevert.

Als je al ziet hoe zuinig de passeersporen bij Stadspolders zijn aangelegd wilde men kennelijk niet veel uitgeven... daar moet de machinist van een uit twee stellen bestaande spitstrein ri. Gorinchem zowat uitstappen om het sein te kunnen zien :roll:

Re: Wijzigingsblad 5 september

Geplaatst: zo 07 aug 2011, 18:49
door Fles
Daniel schreef:bla bla bla wilde men kennelijk niet veel uitgeven... bla bla bla
Ja, daar komt het wel op neer :?

ONWIL. Meer niet.

Re: Wijzigingsblad 5 september

Geplaatst: zo 07 aug 2011, 21:06
door Klaasje
Allemaal onwil, totdat je hebt berekend hoe het zit met de overwegveiligheid en de papierwerkprocedure die je daarvoor moet gaan doorlopen. Ik zal je verklappen, als 1/5e van het budget van een verdubbeling al aan het daadwerkelijke spoor met onderbouw en bovenbouw wordt uitgegeven is het veel. Het andere 4/5e deel van het budget gaat op aan de randvoorwaarden van zo'n spoorverdubbeling.

Re: Wijzigingsblad 5 september

Geplaatst: zo 07 aug 2011, 21:13
door Daniel
Overwegveiligheid heb je in ieder geval geen last van in dit geval: tussen Stadspolders en Sliedrecht ligt 't spoor op een dijk die voorbereid is op dubbelspoor (m.u.v. Wantijbrug, Beneden-Merwedebrug en viaduct A15), tussen Sliedrecht en Hardinxveld zijn alle overwegen al jaren geleden vervangen door viaducten toen de naastgelegen Betuweroute gebouwd werd. Alleen tussen Hardinxveld en Gorinchem heb je nog één overweg (in Schelluinen, die naast station Hardinxveld-Giessendam is al dubbelsporig gezien die naast het station ligt en het wissel daarna pas komt)

Re: Wijzigingsblad 5 september

Geplaatst: ma 08 aug 2011, 21:44
door willy84
Wat mij betreft mag je bij iedere investering kijken hoeveel reizigers er profijt van hebben. Een euro op Utrecht-Amsterdam profiteren nu eenmaal meer mensen van dan tussen twee kleine plaatsen. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat die plaatsen er niet toe doen.

Re: Wijzigingsblad 5 september

Geplaatst: ma 08 aug 2011, 21:48
door ODRAIL
Je zal maar in een van de tussenliggende plaatsen moeten zijn :wink:.

Re: Wijzigingsblad 5 september

Geplaatst: ma 08 aug 2011, 22:42
door Vinny
Dan ga je de minister net zo lang met kamermoties om de oren slaan totdat Breukelen Hbf een IC station geworden is... :twisted:

Re: Wijzigingsblad 5 september

Geplaatst: ma 08 aug 2011, 23:02
door Fles
Vinny schreef:Dan ga je de minister net zo lang met kamermoties om de oren slaan totdat Breukelen Hbf een IC station geworden is... :twisted:

Ho ho, eerst Hoogeveen he :P

Re: Wijzigingsblad 5 september

Geplaatst: ma 15 aug 2011, 13:21
door Wubbo
willy84 schreef:Wat mij betreft mag je bij iedere investering kijken hoeveel reizigers er profijt van hebben. Een euro op Utrecht-Amsterdam profiteren nu eenmaal meer mensen van dan tussen twee kleine plaatsen. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat die plaatsen er niet toe doen.
Dat hangt er van af wat die winst is van die ene euro. Betekent die ene euro dat 1.000.000 reizigers er voortaan 1 seconde minder over doen op Amsterdam - Utrecht, of betekent die ene euro dat 10.000 reizigers er een kwartier tijdwinst mee boeken? Dat is de maat, niet het absolute aantal reizigers.

Re: Wijzigingsblad 5 september

Geplaatst: ma 15 aug 2011, 19:51
door robert55
Nou maak je het wel heel extreem. Bij 10 seconden, laat staan bij 1 minuut, is de investering op de hoofdas veel effectiever

Re: Wijzigingsblad 5 september

Geplaatst: ma 15 aug 2011, 21:59
door Wubbo
Het is absoluut een extreme vergelijking, net als dat ik de reizigersaantallen niet ken en er zeker niet in geloof dat je voor 1 Euro ook maar een kwantiljoenste seconde tijdswinst kan boeken. Maar het gaat om het idee. Vaak kun je op kleinere lijnen met relatief goedkope ingrepen veel winnen, terwijl je voor winst op drukke assen als Amsterdam - Utrecht flink moet investeren voor maar een klein beetje winst.

Re: Wijzigingsblad 5 september

Geplaatst: ma 15 aug 2011, 22:38
door Geert
Maar een kleine tijdswinst gaat dan wel weer ten goede van veel meer reizigers. Leuk dat 300 reizigers voortaan 15 minuten sneller reizen, maar 1000 reizigers die profiteren van 5 minuten versnelling zijn per saldo meer gewonnen reizigersminuten...