Pagina 3 van 3

Re: Staking dreigt in streekbusvervoer

Geplaatst: do 25 aug 2011, 06:11
door Stefan
fogeltje schreef:Ja, 60 kilometer lopen of fietsen is echt een gangbaar alternatief voor mensen zonder auto :')
Ik zie mezelf al lekker op een schooldag van 8.30u tot 17.50u met de auto naar school gaan. Da's 9.20u en bij een tarief van €0,50 per 20 minuten is dat €14,00 aan parkeergeld. :')

Re: Staking dreigt in streekbusvervoer

Geplaatst: do 25 aug 2011, 12:43
door Chauf21
Pauze (rust) is een vereiste bij de Arbeidstijden- en Rijtijdenwetten. Een chauffeur moet bij bepaalde dienstlengten dus altijd een minimale tijd stilstaan. Díe verplichte pauze/stilstand zou je met inachtneming van de regelgeving deels kunnen schrappen uit het loon. Het argument dat onbetaalde pauzes dan zullen leiden tot meer vertraging is dan onzin, omdat een chauffeur in principe nooit op tijd had mogen vertrekken. De 'overtollige' pauzes zou je dan wel moeten doorbetalen, maar de efficiëntieslagen in het OV zijn al zo ver dat die minuten zeer beperkt zijn.

Met het oog op de loonstijging en de inflatie, zit het eraan te komen dat chauffeurs over (ik dacht) twee jaar relatief minder te besteden hebben. Daarvoor wil men nog een correctie. Ga je echter vergelijkingen maken met bredere beroepsgroepen (bv. de postbezorging), dan zie je dat bevriezing van of zelfs teruggang in loon wordt overeengekomen. Wat dat betreft is het huidige voorstel, gegeven de huidige omstandigheden in de economie en politiek, niet eens zo heel verkeerd, mijns insziens.

Re: Staking dreigt in streekbusvervoer

Geplaatst: vr 26 aug 2011, 09:54
door Ennes
Wubbo schreef:Ik werkte in de ov-sector en had geen doorbetaalde pauze. Dat is ook geen probleem, zolang je die pauze maar ergens in je dienst krijgt, en je werkgever hem doorbetaalt als je hem niet kan krijgen.

Het ligt ook aan de functie, of een niet doorbetaalde pauze in te plannen is, al dan niet verschoven. Komt een chauffeur, bestuurder, machinist, conducteur vertraagd aan, dan staat wel de volgende rit (na de pauze) te wachten, deze is niet zomaar even op te schuiven of op te vangen.

Bij een stationsdienst, of op kantoor, is het een stuk eenvoudiger om al dan niet verschoven, je pauze te kunnen genieten.

Re: Staking dreigt in streekbusvervoer

Geplaatst: vr 26 aug 2011, 10:28
door Klaasje
Ennes schreef:Het ligt ook aan de functie, of een niet doorbetaalde pauze in te plannen is, al dan niet verschoven. Komt een chauffeur, bestuurder, machinist, conducteur vertraagd aan, dan staat wel de volgende rit (na de pauze) te wachten, deze is niet zomaar even op te schuiven of op te vangen.

Dat is zo met een betaalde en bij een onbetaalde pauze. Het is dus géén argument. Het is echter wel een veel gebruikte drogredenering door vakbonden. Alsof een onbetaalde pauze je niet tot werk verplicht, in tegenstelling tot een betaalde.

Als je een keer substantieel te laat komt tijdens je pauze, is dat gewoon overwerk wanneer je pauze onbetaald zou zijn. Klaar.

Re: Staking dreigt in streekbusvervoer

Geplaatst: do 01 sep 2011, 15:30
door Raymond
Cao streekvervoer biedt werkgarantie
Laatste update: 1 september 2011 15:23

UTRECHT - De 12.000 medewerkers van het streekvervoer krijgen in 2 jaar tijd 4 procent meer loon. Bovendien krijgt al het uitvoerend personeel in vaste dienst een werkgarantie. Dat zijn de vakbonden en de werkgevers donderdag overeengekomen in een nieuwe cao, die loopt van januari dit jaar tot eind december 2012.
Lees verder

Re: Staking dreigt in streekbusvervoer

Geplaatst: za 03 sep 2011, 11:24
door Suus
Net op tijd trouwens, de eerste staking zou 19 september zijn.

Re: Staking dreigt in streekbusvervoer

Geplaatst: za 03 sep 2011, 11:40
door KM46
Dat wel anders krijgen de vakbonden het nog druk. Stel je voor zeg.