Vervanging CTA's door TBP's

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Berichtdoor Daniel » Do 20 Okt 2011, 16:52

Spoor 11 en 12 te Utrecht C hebben nu ook TBPs, alleen onder de hal hangt nog een CTA.
En natuurlijk gelijk geen melding "Achterste treindeel tot Deventer" meer.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Berichtdoor Vinny » Do 20 Okt 2011, 20:41

Dexter schreef:Geen idee of het al gemeld was, maar ik zag vanmorgen dat Rai is voorzien van TBP's. En in Wp waren de oude CTA's op spoor 1 en 2 uitgezet, dus ik vermoed dat men daar ook spoedig zal beginnen met vervangen.

Vandaag op Weesp op het spoor 5 en 6 stond een TBP (trein naar Schiphol-Leiden) en er naast een CTA bak (trein naar Amsterdam Centraal). Zag er wel geinig uit. :lol:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Berichtdoor hauptbahnhof » Do 20 Okt 2011, 20:46

Wat me de laatste dagen opvalt, elke keer als ik op Dvd ben of erlangs rij (met de metro) is er minimaal een TBP die het niet doet. Vandaag rond 19:00 deed alleen de TBP op spoor 8 (richting Asb) aan de Zuidkant. De andere 3 op Dvd -hoog stonden op zwart (letterlijk, want het scherm was gewoon uit!).

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Berichtdoor Klaasje » Do 20 Okt 2011, 21:23

Ik wacht eerlijk gezegd op het eerste voorstel om Duivendrecht-hoog als station te sluiten.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9570
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Berichtdoor Wubbo » Do 20 Okt 2011, 21:24

Dat voorstel heb ik al ergens gezien (maar ik heb geen idee meer waar en van wie...).

Gouda is nog steeds niet geheel voorzien trouwens, waar wacht men op?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Berichtdoor Suus » Do 20 Okt 2011, 21:27

Twee jaar geleden had NS-personeel dat op dat station werkt het erover. Vorig jaar waren ze de hele tijd bezig met steigers op de twee hoge perrons, dus het zal wel na de volgende schilderbeurt worden.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Berichtdoor Daniel » Do 20 Okt 2011, 21:38

Wellicht dezelfde reden als waarom men in Utrecht kriskras het station door gaat: de bouwwerkzaamheden. Alhoewel ze daar in Utrecht ook niet echt rekening houden, loopt gewoonweg compleet random daar de vervanging...

1 t/m 4 alles vervangen
5 alleen aan de B-zijde
7 in ieder geval de A-zijde, beperkt aan de B-zijde
9 volledig
11/12 alle behalve die onder de hal
14/15 alleen aan de B-zijde en één exemplaar op 15A
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Berichtdoor Dexter » Do 20 Okt 2011, 23:07

Wat mij al een tijdje opvalt: Op Rtb hangen aan de centrum-zijde bij de roltrappen al wekenlang werkende TBP's, maar aan de Maas-zijde hangen nog altijd de oude CTA's. Er zit daar zeker een addertje onder het gras? :roll:
Vallend blad maakt rails glad.

VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Berichtdoor VIRM » Do 20 Okt 2011, 23:49

Klaasje schreef:Ik wacht eerlijk gezegd op het eerste voorstel om Duivendrecht-hoog als station te sluiten.


Is met de ingebruikname van de boog RAI-Bijlmer/ArenA de echte overstapfunctie van Duivendrecht niet verdwenen? Dan kan je toch net zo goed ook Duivendrecht-laag dichtgooien en het alleen openhouden als metrostation?
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Berichtdoor Ruben » Do 20 Okt 2011, 23:52

Die functie is inderdaad verdwenen, maar het station is nog steeds de enige logische verbinding uit de richting Almere / Hilversum naar Zuidoost, en met dat naar vele arbeidsplekken rondom Bijlmer ArenA.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Berichtdoor Suus » Vr 21 Okt 2011, 00:03

Sluiten van Duivendrecht zou inhouden dat Diemen Zuid een belangrijkere functie moet krijgen. Dat zie ik nog niet gebeuren want het ligt veel minder praktisch dan Duivendrecht en de aansluiting op het metronet is slechter.

Hetzelfde trouwens voor Duivendrecht-Hoog. Door het open te houden houd je uitwijkmogelijkheden als de Utrechtboog gesperd is en kan je door middel van een overstap daar alsnog de reistijd Utrecht - Schiphol beperken.
Rame à l'approche

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Berichtdoor hauptbahnhof » Vr 21 Okt 2011, 17:56

Ik snap echt niet waarom er zo gezeken wordt over station Duivendrecht. Dat station (als we het alleen al over de boven-sporen hebben) heeft meer in- en uitstappers dan Amsterdam Holendrecht... :roll:

VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Berichtdoor VIRM » Vr 21 Okt 2011, 19:15

hauptbahnhof schreef:Ik snap echt niet waarom er zo gezeken wordt over station Duivendrecht. Dat station (als we het alleen al over de boven-sporen hebben) heeft meer in- en uitstappers dan Amsterdam Holendrecht... :roll:


In Holendrecht zie ik sowieso heel erg weinig mensen in- en uitstappenm ook tijdens de avondspits. Het metrostation is een heel ander verhaal. :) Waarom is het NS-station Amsterdam Holendrecht uberhaupt gebouwd en hoeveel reizigers trekt het per dag?
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Berichtdoor Suus » Vr 21 Okt 2011, 19:26

Dus in Duivendrecht en in Weesp is men bezig geweest de CTA's te vervangen. Dan hebben ze Diemen Zuid echter overgeslagen, daar hangen ze nog te pronken boven het perron :P

Beetje jammer dat er wel eentje last heeft van een ontspoord flapje :X
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Berichtdoor Klaasje » Vr 21 Okt 2011, 19:35

Ja, ze zullen wel gedacht hebben: Die vervelende Bee altijd, die gunnen we wel wat nostalgie. *O* Nu eerst de Flevolijn.

Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 223
Lid geworden op: Do 26 Jun 2008, 16:52
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Berichtdoor Thomas » Vr 21 Okt 2011, 19:47

hauptbahnhof schreef:Wat me de laatste dagen opvalt, elke keer als ik op Dvd ben of erlangs rij (met de metro) is er minimaal een TBP die het niet doet. Vandaag rond 19:00 deed alleen de TBP op spoor 8 (richting Asb) aan de Zuidkant. De andere 3 op Dvd -hoog stonden op zwart (letterlijk, want het scherm was gewoon uit!).

Vanmiddag deden 3 van de 4 het...

VIRM schreef:
Klaasje schreef:Ik wacht eerlijk gezegd op het eerste voorstel om Duivendrecht-hoog als station te sluiten.


Is met de ingebruikname van de boog RAI-Bijlmer/ArenA de echte overstapfunctie van Duivendrecht niet verdwenen? Dan kan je toch net zo goed ook Duivendrecht-laag dichtgooien en het alleen openhouden als metrostation?

Ik stap er zelf als ik naar mijn werk en terug ga over van Asa naar Amf v.v., en ik zie met mij vele anderen uit de 4000 overstappen op de treinen richting zowel Weesp als Schiphol. Ook uit de richting Bijlmer zie ik genoeg overstappers op de treinen op de lage sporen.
[en ja, Asa-Dvd en Dvd-Asb/Ashd kunnen ook met de metro, maar dat vind ik persoonlijk een stuk oncomfortabeler (en is ook nog eens duurder!)]

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Berichtdoor hauptbahnhof » Vr 21 Okt 2011, 21:00

Het is alleen duurder als je een kortingskaart hebt en ook niet voor alle trajecten want Asa - Dvd is goedkoper met de metro.
Overigens, het is maar wat je zelf lekker vind: langere wachttijd maar meer comfort voor een stukje van minder dan een kwartier, of snel kunnen instappen en naar je bestemming reizen.

Ik mag binnen Amsterdam gratis reizen met GVB en NS dus voor mij zal vooral het comfort en de wachttijd meewegen.
Ik reis meestal (gepland) van Duivendrecht naar CS met de trein. Mocht ik deze net missen, dan zal ik toch gewoon met de metro gaan.

Laatst was ik op Asd en wilde naar Asb. Ik kwam alleen net na vertrek van de Sprinter richting Rhenen. Dus ik dacht, nou jah, heb tijd zat, dan pak ik wel die richting Rotterdam. Plan V... :| Het werd dus een half uur wachten op de volgende Sprinter richting Rhenen.

Naarmate het kouder word, zal ik toch eerder voor de metro kiezen (minder lang wachten en in sommige gevallen ook nog beschut (ondergronds).

Gebruikersavatar
Thomas
Berichten: 223
Lid geworden op: Do 26 Jun 2008, 16:52
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Berichtdoor Thomas » Vr 21 Okt 2011, 22:33

hauptbahnhof schreef:Het is alleen duurder als je een kortingskaart hebt en ook niet voor alle trajecten want Asa - Dvd is goedkoper met de metro.

Ja, als je daarna niet met de trein verder reist is de metro inderdaad goedkoper. Maar (om het bij mijn situatie te houden) Amf-Dvd met de trein en Dvd-Asa met de metro kost vol tarief 6,80+1,09 en Amf-Asa met de trein 7,10. Overstaptijd is netjes 5 minuten in beide richtingen.

Overigens, het is maar wat je zelf lekker vind: langere wachttijd maar meer comfort voor een stukje van minder dan een kwartier, of snel kunnen instappen en naar je bestemming reizen.
Ik mag binnen Amsterdam gratis reizen met GVB en NS dus voor mij zal vooral het comfort en de wachttijd meewegen.
Ik reis meestal (gepland) van Duivendrecht naar CS met de trein. Mocht ik deze net missen, dan zal ik toch gewoon met de metro gaan.

Ik mag niet gratis reizen, maar als ik de aansluiting mis of de 4000 veel vertraging heeft neem ik natuurlijk ook gewoon de metro.

Maar het begint een beetje af te dwalen van de CTA's, geloof ik :roll:.

Laatst was ik op Asd en wilde naar Asb. Ik kwam alleen net na vertrek van de Sprinter richting Rhenen. Dus ik dacht, nou jah, heb tijd zat, dan pak ik wel die richting Rotterdam. Plan V... :| Het werd dus een half uur wachten op de volgende Sprinter richting Rhenen.

Haha, ik heb ook liever een SLT dan een Plan V, maar dat zou mij net iets te ver gaan als ik naar huis wil :mrgreen:.

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Berichtdoor RoelZ1 » Za 22 Okt 2011, 11:43

Klaasje schreef:Ik wacht eerlijk gezegd op het eerste voorstel om Duivendrecht-hoog als station te sluiten.

Op zich een interessante gedachte, de meeste overstappen zijn ook op een andere manier gedekt. Deze echter niet:
Abcoude/Breukelen - Weesp/Almere/Lelystad
Het is natuurlijk niet een hele belangrijke verbinding, maar die twee minuutjes extra die de sprinter er over doet is natuurlijk ook niet een hele grote tijdwinst die er tegenover staat.

Ook zouden er, mocht het metronet ontvlochten worden en er extra perrons voor de Ringlijn worden aangelegd bij Duivendrecht, er nog een twee extra overstappen bij komen: Alle metrostations tussen Duivendrecht en Gaasperplas - Abcoude/Breukelen/Woerden/Gouda en Alle metrostations tussen Zuid en Isolatorweg + Overamstel - Abcoude/Breukelen/Woerden/Gouda. Aangezien de Ringlijn bij ontvlechting niet meer langs station Amstel of Bijlmer ArenA zou komen zou een overstap op de 4000 altijd een extra overstap kosten.

Al met al denk ik dat het nu nog niet het moment is om het station te sluiten, vooral omdat het het ontvlechten van het metronetwerk lastiger maakt.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Berichtdoor hauptbahnhof » Za 22 Okt 2011, 12:12

Het ontvlechten van het metronet is allang van de baan...

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Berichtdoor RoelZ1 » Za 22 Okt 2011, 12:59

Het staat nog steeds op het programma voor als de Noord Zuidlijn klaar is en er iets is gebeurd met de Amstelveenlijn (gekoppeld aan noord zuidlijn of geheel afgekoppeld van het metronet). Het idee van een ontvlochten metronet voordat de NZL wordt opgeleverd is inderdaad van de baan.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Berichtdoor Suus » Za 22 Okt 2011, 16:00

Er is ook over nagedacht in het kader van de bezuinigingen, er zijn toen (kortstondig) plannen geweest lijn 54 op te heffen.

Echter, bij het GVB zijn alle flapperborden op de stations al een decennia geleden vervangen, dus wellicht kunnen we weer terug naar de treinstations van de NS.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Berichtdoor visgraat » Za 22 Okt 2011, 20:56

Daniel schreef:Spoor 11 en 12 te Utrecht C hebben nu ook TBPs, alleen onder de hal hangt nog een CTA.
En natuurlijk gelijk geen melding "Achterste treindeel tot Deventer" meer.


Waarom natuurlijk? Heb ik wat gemist. Eindelijk gaat dan alles door naar Enschede; daar heb ik lang op zitten wachten. Het was altijd zo lastig want het staat niet altijd goed aangegeven of ze besluiten toch weer anders. Word ik wakker gemaakt om vervolgens te kunnen gaan staan. Of komen er in Deventer meer mensen bij dan eruit gaan. Gelukkig zijn we dan eindelijk van dat gedonder af. Pfff, wat een opluchting.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Berichtdoor Daniel » Za 22 Okt 2011, 20:59

Natuurlijk omdat er wel meer dingen ontbreken op die TBPs. Het achterste stel gaat namelijk wel degelijk maar tot Deventer.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Berichtdoor visgraat » Za 22 Okt 2011, 22:56

Oh, sorry, ik dacht dat ze dat er ' natuurlijk' af hadden gehaald, omdat de situatie ook zo was.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten