Dienstregeling 2012

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39110
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Daniel »

Daarnaast rechtvaardigd het reizigersaanbod op het nieuwe traject van de 5000 in 2012 (Dordrecht - Den Haag Centraal) juist wel een kwartiersdienst in de kleine vakanties. Weet niet hoe het nu met de SLTs zit, maar in het Plan V tijdperk was doorgaans het tegenstrijdige tafereel te zien dat als de s5000 niet reed de s5100 ineens in lengte verdubbelde.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Suus »

Is het niet om gewoon wat personeel vrij te maken die met hun kinderen op vakantie wil? Tja, de reiziger heeft er last van maar NS-personeel is ook maar personeel en geen superman.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39110
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Daniel »

Dat kan best een reden zijn, maar dan mag NS weleens de waarheid gaan vertellen in z'n omroepberichten en niet steeds met dat lulverhaaltje "In de vakantieperiode reizen minder mensen met de trein" aan komen zetten.
Iets wat zowiezo al nergens op slaat. Ja, in de ochtendspits is het merkbaar rustiger in die periode maar in de avondspits wordt het meer dan gecompenseerd door alle dagjesmensen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Geert »

Bee schreef:Is het niet om gewoon wat personeel vrij te maken die met hun kinderen op vakantie wil? Tja, de reiziger heeft er last van maar NS-personeel is ook maar personeel en geen superman.
NS kan natuurlijk ook wat meer personeel aannemen als er grote tekorten zijn. Als het vervoersaanbod niet significant minder is vind ik het vreemd om dan toch halsstarrig een kwartierdienst uit te dunnen tot halfuurdienst midden in de Randstad, in een periode die voor de meeste forenzen geen vakantie is.

Edit: het scheelt natuurlijk wel dat vanaf 2012 de nieuwe s5000 wat minder noodzakelijk is. Reizigers op stations als Schiedam, Laan van NOI, Blaak etc. hebben genoeg treinen om een wegvallende s5000 te compenseren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39110
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Daniel »

Op Laan van NOI komt de 5000 in 2012 zowiezo al niet meer :wink: Daar houden ze dus gewoon evenveel treinen vanaf Hollands Spoor en naar Leiden als nu (en worden het er in de vakanties zelfs meer dan nu).
Voor Schiedam, Blaak en Delft is er inderdaad geen achteruitgang in aantal treinen in de vakantie t.o.v. nu, het worden er zelfs meer dan nu.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Reiziger Delft »

De s5100 gaat volgens mij ook sowieso flink ontlast worden doordat de s2100 in Delft en Schiedam Centrum gaat stoppen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Suus »

Vooral Delft denk ik ja, heel veel mensen nemen daar de s5100 om in HS alsnog de s2100 te nemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:Op Laan van NOI komt de 5000 in 2012 zowiezo al niet meer :wink: Daar houden ze dus gewoon evenveel treinen vanaf Hollands Spoor en naar Leiden als nu (en worden het er in de vakanties zelfs meer dan nu).
Voor Schiedam, Blaak en Delft is er inderdaad geen achteruitgang in aantal treinen in de vakantie t.o.v. nu, het worden er zelfs meer dan nu.
Voor Laan van NOI - Leiden is er geen verbetering in de vakanties: de huidige serie 3400 valt daar weg en wordt gecompenseerd door de 2100, maar de verlengde serie 4300 kent ook een vakantiedienst net als de huidige 5000 die hij daar vervangt. Laan van NOI - Den Haag HS verbetert inderdaad wel (daar staat een verslechtering naar Den Haag Centraal tegenover).

Verder vind ik qua vakantie-uitdunning alles dat niet in de categorie spitstrein of voortrein valt eigenlijk geen optie, maar ja, wie ben ik ;-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39110
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Verder vind ik qua vakantie-uitdunning alles dat niet in de categorie spitstrein of voortrein valt eigenlijk geen optie, maar ja, wie ben ik ;-)
Ligt er maar net aan door wat voor soort reizigers de treinserie vooral gebruikt wordt natuurlijk... in de korte vakanties is het op zich logischer een serie niet te rijden die vooral door scholieren gebruikt wordt dan een spitstrein waar vooral forensen in zitten niet te rijden. Maarja, in de praktijk is er natuurlijk altijd weer sprake van een mix van "soorten" reizigers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Wubbo »

Scholieren reizen toch in de spits en niet tussen (zeg) 10 en 14 of 18 en 20? De spitsen (met name de ochtendspits) zijn gewoon minder druk in de vakanties, dat geloof ik wel en zie ik ook wel. Maar in het dagdal zie ik dat veel minder.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39110
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Daniel »

Juist ja, dat schreef ik een aantal berichten hierboven ook al: alleen in de ochtendspits zijn de vakantieperiodes echt goed merkbaar.

En in plaats van scholieren had ik studenten moeten schrijven, al ligt het er maar net aan of die in die periode ook daadwerkelijk vakantie hebben natuurlijk. Maar dat verschilt ook weer per onderwijsinstelling. Heb me ook al meer dan eens verbaasd hoe druk sommige treinen in het dagdal nog zijn (of hoe druk ze lijken door beperkte materieelinzet)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Vinny »

NS schreef:Op zondagochtend wordt een nieuwe trein gereden t.b.v. uitgaanspubliek
Rotterdam. Deze Sprinter vertrekt in Rotterdam C om 5:15, en rijdt naar
Dordrecht.
Weinig mensen die uitgaan in Rotterdam zeker? Ik hoor er niemand over... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Dexter »

Das war einmal. :wink: En ik denk niet dat er qua personeel ook maar iemand op zit te wachten om die trein te rijden. Als er iets erg is dan zijn het wel mensen die straalbezopen uit de disco komen rollen. :')
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Suus »

Daar zit de meute uit Hollywood ( :X ) in vrees ik. Een ideale trein voor Plan V :twisted:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21258
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Meltrain »

Geert schreef:Edit: het scheelt natuurlijk wel dat vanaf 2012 de nieuwe s5000 wat minder noodzakelijk is. Reizigers op stations als Schiedam, Laan van NOI, Blaak etc. hebben genoeg treinen om een wegvallende s5000 te compenseren.
*kuch* Lombardijen *kuch*
Bovendien gaan redelijk veel TU studenten uit de richting Rotterdam en verder juist naar Delft Zuid i.p.v. Delft, omdat dat dichter bij de TU ligt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Thom91 »

en ik vermoed dat die situatie nu gaat veranderen als er meer naar Delft gaat.. 6x ic per uur en 4x sprinter ;)
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Geert »

Meltrain schreef:
Geert schreef:Edit: het scheelt natuurlijk wel dat vanaf 2012 de nieuwe s5000 wat minder noodzakelijk is. Reizigers op stations als Schiedam, Laan van NOI, Blaak etc. hebben genoeg treinen om een wegvallende s5000 te compenseren.
*kuch* Lombardijen *kuch*
Bovendien gaan redelijk veel TU studenten uit de richting Rotterdam en verder juist naar Delft Zuid i.p.v. Delft, omdat dat dichter bij de TU ligt.
Ja, Lombardijen heeft pech ja, maar alle andere wat grotere stations zijn nu wel voorzien van een extra verbinding. De impact is dus niet zo heel groot.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21258
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Meltrain »

Voor mij wel. :P
Ik hoef echt geen 4 IC's per uur hoor, maar is het zo veel gevraagd om er niet op achteruit te gaan qua bediening? :? Zelfs alleen 4 soprinters per uur is geen probleem, zolang die ook maar in de vakanties en op zaterdag overdag rijden, anders wordt Lombardijen echt onevenredig hard getroffen. :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door visgraat »

Ja, klopt, ik vind die hele hoek al lastig bereikbaar: Bolnes, Ridderkerk, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht. Je kan er wel met de boot heen, maar die komt weer niet bij het station.

Maar voor de NS is het heel eenvoudig: Wel of geen IC station maken van Rotterdam Lombardijen. En dan valt de munt net de verkeerde kant op voor Lombardijen. Te veel doorgaande reizigers zullen dan worden geconfronteerd met extra reistijd.

En het aantal sprinters zal niet alleen afhangen station Lombardijen. Wel denk ik dat je op heel veel tijden 4x/uur kan rijden, omdat je wel veel reizigers kan trekken.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Reiziger Delft »

Het aantal reizigers dat in Rotterdam Lombardijen in- en uitstapt is heel veel lager dan Delft, maar ook veel lager dan Schiedam Centrum en Rotterdam Blaak. Het is dus logisch dat er daar geen intercity's gaan stoppen, maar wel op de andere stations. Zie hier voor het aantal in- en uitstappers in 2004, 2005 en 2006.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door reisthijs »

Wat niet logisch is aan dit verhaal is dat diezelfde intercity's wél in Heemstede-Aerdenhout gaan stoppen (zodat het aantal stoppende treinen daar gelijk blijft) terwijl dat station dus minder reizigers heeft dan Lombardijen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door visgraat »

Je moet denk ik niet te veel waarde hechten aan die getallen. Ze geven een indicatie. En het is een wisselwerking tussen aantal reizigers en bediening/frequentie van treinen op het betreffende station. Je kan ook kijken hoeveel inwoners binnen een straal van 1, 2 en 5 km woont. En wat dat betreft is Rotterdam Lombardijen een interessant station.

Anderzijds: Veel reizigers zullen vanaf Lombardijen waarschijnlijk naar Dordrecht, Rotterdam, Delft en Den Haag gaan. Die rechtstreekse verbindingen blijven behouden. Veel reizigers vanuit Heemstede zullen richting Amsterdam gaan. Die verbinding zal zonder intercity wegvallen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Vinny »

Persoonlijk had ik liever de oorspronkelijk geprojecteerde dienstregeling gezien: de s1900 die stopt op Lombardijen (maar niet op Blaak) en de overige intercity's juist op Blaak.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door RoelZ1 »

reisthijs schreef:Wat niet logisch is aan dit verhaal is dat diezelfde intercity's wél in Heemstede-Aerdenhout gaan stoppen (zodat het aantal stoppende treinen daar gelijk blijft) terwijl dat station dus minder reizigers heeft dan Lombardijen.
Voor Heemstede zouden er maar 2 treinen overblijven, voor Lombardijen 4. Heemstede heeft wel minder reizigers dan Lombardijen, maar niet 'weinig genoeg' voor 2 treinen per uur.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21258
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Meltrain »

Volgens de door Reiziger Delft gelinkte lijst heeft Lombardijen meer instappers dan Den Haag Laan van NOI, wat wel een Intercity-station wordt.
Nu kan het zijn dat Laa de afgelopen jaren meer reizigers heeft gekregen door de komst van RandstadRail, maar ik vraag me af of het véél meer geworden is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten