Pagina 8 van 11

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: zo 30 okt 2011, 14:12
door huibf
VIRM schreef:Heeft iemand enig idee wanneer NS de nieuwe dienstregeling 'doorgeeft' aan 9292ov? Daar staat de uiterste datum voor reizen plannen op zaterdag 10 december.
Dat heeft niet alleen met NS te maken. De data voor na 10 december zijn er pas als ALLE vervoeders de data hebben doorgegeven (als er iets wijzigt). En niet alle vervoerder zijn al zover....
ongeveer 10 a 14 dagen voor de 'big-bang' is het zover.

Het zo nogal dom zijn om data beschikbaar te stellen voor een complete reis , die hoogstwaarschijnlijk niet correct is doordat de busmaatschappijen nog niets hebben doorgegeven.

op ns.nl zijn de treinreizen wel beschikbaar, als je daar een compeel advies opvraagt voor na 10-12 krijg je de melding dat er geen advies gegeven kan worden

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: wo 09 nov 2011, 12:55
door Reiziger Delft
Voor de echte dienstregelingliefhebbers; de tijdweg-diagrammen en spoorbezettings-diagrammen voor dienstregeling 2012.

Bron: http://www.prorail.nl

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: do 10 nov 2011, 14:25
door Klaasje
Wat ik zo bizar vindt bij de basis-spooropstellingen is dat er een ochtendspits, dalvariant, en avondspitsvariant maar hier geen gebruik van wordt gemaakt bij Alm waar de s4900 's ochtends op spoor 1 keert en 's middags op spoor 4. Of heeft NS capaciteit aangevraagd voor het gebruik van beide sporen?

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: za 10 dec 2011, 22:23
door Justin
Gelukkig zijn de vertrekstaten op ns.nl zelf al vernieuwd :).

Ik bespeur toch nog wel enkele opvallendheden:

Waarom er op http://www.ns.nl/vertrekstaten/zwd2.pdf "Leiden" staat is me nu ook een beetje onduidelijk :').
Idem wat betreft Haarlem/Amsterdam op http://www.ns.nl/vertrekstaten/ddzd2.pdf :P. *O* -o-

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: za 10 dec 2011, 22:32
door Justin
Overigens een halleluja:

http://www.ns.nl/vertrekstaten/shl1.pdf

Ze hebben eindelijk de stoptrain vervangen door local train *O* In mijn ogen de enige juiste Engelse vertaling voor zo'n ding *O*

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: za 10 dec 2011, 22:35
door Daniel
Maar dan weer "Reserveren mogelijk/Reservation available" bij de Fyra... dat lijkt ook niet een geheel juiste vertaling...

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: za 10 dec 2011, 22:48
door webguy
D'r staan wel meer (grammaticale) fouten op... "does not run Dec 26" is fout engels "Does not run on Dec 26", en het moet inderdaad "Reservations available" of "Reservations can be made" zijn. Dat zinnetje over treinen tussen 0 en 4 uur hebben ze in het engels ook weggelaten. "Soort trein" > "Transportation" klopt ook voor geen meter.
Lekker professioneel weer he...
Overigens stonden vroeger ook de dagen van de week vertaald (ma/Mon di/Tue, etc). Beetje overdreven maar wel compleet...

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: za 10 dec 2011, 22:53
door Justin
Het beste is gewoon om een aparte vertrekstaat te maken die volledig Engelstalig is op zowel Shl als Asd... Het oogt wel enorm rommelig zoals het er voor nu staat...

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: za 10 dec 2011, 22:56
door webguy
Mwah, ik denk dat dat erger is, dan kijken reizigers alsnog naar de Nederlandse, terwijl ze bij een gecombineerde altijd de goede hebben. Vooral de voetnoten zijn vrij belachelijk dat die worden vertaal op deze manier, daarbij zou ik ze wel splitsen zodat het een keer in het nederlands er staat en een keer in het engels.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: za 10 dec 2011, 23:33
door Vinny
Vroeger had je "Koninginnedag" / "National Celebration of Queen's Birthday". Ik vond het de mooiste vertaling op een vertrekstaat :lol:

On topic: We gaan het zien, morgen :)

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: zo 11 dec 2011, 00:41
door reisthijs
Justin schreef:Ze hebben eindelijk de stoptrain vervangen door local train *O*
Beetje vreemd eigenlijk nu alle stoptreinen daar Sprinter heten wat ook gewoon een Engels woord is, dus waarom dan nog vertalen?

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: zo 11 dec 2011, 01:08
door Justin
Eigenlijk is het vrij rekbaar...

Sprinter geeft zowel in het Nederlands als Engels niet expliciet aan wat voor treinsoort het is, maar meer een treintype. In andere landen heb je ook wel sprinters, maar die verwijzen meer naar typen materiaal geloof ik. Local train dekt de lading naar mijn menig beter, omdat deze expliciet verwijst naar de ontsluitende/lokale functie die het heeft. In België wordt de stoptrein daarom ook aangeduid met L-trein vanwege die reden.

Intercity is immers een samentrekking tussen de woorden inter (=tussen) en city (=stad). Maar ja, sneltrein... wat is snel :')? Ook zo lekker relatief :P. En sprinter? Tussen wat voor soort plaatsen/dingen rijdt het?

In de diverse sporttakken (c.q. atletiek) heb je immers ook duurlopers en sprinters. Beiden zeggen ook niks over de momenten van stoppen, afgezien van het einde van een afstand. Sprinters hebben echter het kenmerk dat ze explosief moeten kunnen vertrekken en bewegen. Destijds is de naam gevoerd vanwege de korte afstanden die tussen de stations werden afgelegd op o.a. de krakeling. In wezen kan je namelijk dan ook alles Sprinter noemen als iets wat snel tussen twee plaatsen voortbewegeet - dat kan ook net zo goed een lange afstand zijn. Snel is tenslotte ook maar relatief.

Maar goed, u weet zelf ook wel dat niet elk land daar even handig mee is, en eigenlijk alles gewoon veranderd mettertijd :mrgreen:. Denk maar aan de RegionalBahn <> InterRegio/RegionalExpresse *O* Het IR-plan gebeuren in Nederland is ook nooit van de grond gekomen, ondanks de benaming (V)IR(M) als materieel. Het is nu gewoon zodanig gegroeid dat een treintype/treinnaam gelijkwaardig is aan de soort dienst die er wordt uitgevoerd. Vanuit dat perspectief dekt het Engelse woord Sprinter niet zo goed de aanduiding van de dienstsoort.

MAAARRRRRRR

Wat wel makkelijk is -- ook niet in Nederland afkomstige mensen kunnen wel gelijk een conclusie trekken met het materieel wat verschijnt. Als er bij wijze van 'The sprinter of 10:03 to Kyrgyzstan arrives at platform 5a' wordt omgeroepen, en mensen zien een trein verschijnen waarop het woord SPRINTER staat geschreven, dan weten ze al genoeg. Alleen dan nog kan je niet met zekerheid weten of dat ding toevallig stations overslaat ofzo.

Naja ach, hier kan je uuuuuuuuuuuuuuuuuren over door discussiëren, dus ik doe het maar niet :P.


Back on topic:

Het is nu 11 december. It's (almost) zero hour!!! ;)

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: zo 11 dec 2011, 11:25
door Marc
Het valt me op dat men probeert om de vertrekstaat vol te krijgen. Als ik kijk naar 26 december, dan rijdt de s800 als op zondag (dus naar Amsterdam C). Normaal staat er dan een noot bij de zondag "ook op 26 december", nu wordt er een extra regel aangemaakt voor de maandag met verwijzing "alleen op 26 december".

Hieronder een uitsnede van de Maastrichtse vertrekstaat:
Afbeelding

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: zo 11 dec 2011, 12:57
door reisthijs
Justin schreef:Local train dekt de lading naar mijn menig beter, omdat deze expliciet verwijst naar de ontsluitende/lokale functie die het heeft.
Ja, maar voor de Nederlandstalige reizigers staat er ook niet overal achter Sprinter vermeld dat het eigenlijk gewoon een stoptrein is, waarom voor de Engelstaligen ineens wel? Terwijl bovenaan de vertrekstaat al netjes in twee talen vermeld staat dat Sprinters overal stoppen. Nogal dubbelop dus.
Justin schreef:mensen zien een trein verschijnen waarop het woord SPRINTER staat geschreven, dan weten ze al genoeg.
Op Schiphol zien de mensen meestal een gele dubbeldekker verschijnen die in de verste verte niet lijkt op een Sprinter, dan snappen ze het dus niet.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: zo 11 dec 2011, 13:18
door Justin
Ja ach, de vermelding bovenaan zou in wezen inderdaad genoeg moeten vermelden.

Nederlands is toch een rottaal anyway =P. Engels zitten ook mega veel uitzonderingen in, dan is Frans gelukkig wat consistenter =P.

Maar goed, back ontopic nog een keer.

* Heb gezien dat er op Rtb nog vrolijk Sneltrein wordt aangegeven en dat de Sprinters als woord niet meer op Rtd aanwezig zijn in de tunnels (maar gewoon stoptrein weer).
* Verder was de s900 naar Bd redelijk goed gevuld!
* Ook het NS-personeel was druk in de weer om reizigers te vragen of ze alert waren op de nieuwe dienstregeling =)

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: zo 11 dec 2011, 13:26
door reisthijs
Justin schreef:* Verder was de s900 naar Bd redelijk goed gevuld!
Geen wonder, Fyra naar Bd is vandaag toeslagvrij! :Y (Dat heeft dus weinig met drgl 2012 te maken)

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: zo 11 dec 2011, 14:59
door Tom
Marc schreef:Het valt me op dat men probeert om de vertrekstaat vol te krijgen. Als ik kijk naar 26 december, dan rijdt de s800 als op zondag (dus naar Amsterdam C). Normaal staat er dan een noot bij de zondag "ook op 26 december", nu wordt er een extra regel aangemaakt voor de maandag met verwijzing "alleen op 26 december".
Wellicht is dat te verwarrend voor de reiziger, aangezien 26 december op een maandag valt.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: zo 11 dec 2011, 15:13
door Bart
Heeft iemand een idee of er al DDZ rondrijdt? Dacht dat het de bedoeling was dat die per drgl 2012 tussen Den Haag en Amsterdam zouden rijden.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: zo 11 dec 2011, 18:00
door iljitsch
Ik zit even te kijken naar de nieuwe s2100 en s9200. Gister duurde de reis Vlissingen - Amsterdam 2.40 met 10 stops en morgen 2.44 met 17 stops. Da's geen slechte deal, een halve minuut per extra halte. Hoewel ik de logica van stoppen op Blaak, Rotterdam CS en Schiedam echt niet zie, de eerste en laatste liggen nota bene aan dezelfde metrolijn en bieden voor zover mij bekend geen overstapmogelijkheden op andere treinen die je niet ook op CS hebt.

De s9200 gaat er wel zwaar op achteruit tussen Dordrecht en Den Haag HS: naar Rotterdam is 3 minuten trager, en het stuk Rotterdam - Den Haag nog 5, voor een totaal van 8 minuten. Vreemd genoeg worden er 3 weer ingehaald tussen schiphol en Amsterdam waardoor de totale extra reistijd 5 minuten is. (Ik heb alleen naar de vertrektijden gekeken, ik weet dus niet of de extra tijd is vanwege sloom rijden of lang stilstaan.)

Dordrecht - Den Haag HS was 31 min met de s9200, 32 met de s2100, 36 met de s1900 en 40 met de s2200.

In de nieuwe dienstregeling is dit 38 min met de s9200, 36 met de s2100, 35 met de s1900, 36 met de s2200 en er zijn nu ook momenten dat het sneller is om 48 minuten in de s5100 te zitten.

Hiep hiep hoera, een hogesnelheidslijn zodat op het bestaande spoor lekker langzamer gereden kan worden!

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: zo 11 dec 2011, 18:44
door hm00
Ik zit even te kijken naar de nieuwe s2100 en s9200. Gister duurde de reis Vlissingen - Amsterdam 2.40 met 10 stops en morgen 2.44 met 17 stops. Da's geen slechte deal, een halve minuut per extra halte. Hoewel ik de logica van stoppen op Blaak, Rotterdam CS en Schiedam echt niet zie, de eerste en laatste liggen nota bene aan dezelfde metrolijn en bieden voor zover mij bekend geen overstapmogelijkheden op andere treinen die je niet ook op CS hebt.
Voorgestelde verbetering voor de toekomst:
In Rotterdam alleen stoppen op Rotterdam Centraal, dus schrappen R'dam Blaak en Schiedam
In Den Haag stoppen op òf Den Haag HS òf Den Haag Laan van NOI
Schrappen Heemstede-Aerdenhout

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: zo 11 dec 2011, 18:54
door Suus
Not gonna happen, kan ik je nu alvast zeggen.
In Rotterdam niet omdat je de overstap op de metro hebt, in Den Haag niet omdat je de overstap op de RandstadRail hebt. Overigens is Schiedam als plaats met 75.000 inwoners van zichzelf al behoorlijk IC-waardig.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: zo 11 dec 2011, 19:13
door Chauf21
Daarnaast is de rij-/reistijd amper toegenomen en in sommige gevallen zelfs afgenomen. De s2100 en s2200 doen er tussen Dordrecht en Leiden (het traject met de meeste extra stops) nu allebei precies 50 minuten over. Dat was in de vorige dienstregeling 46 en 52 minuten. Die paar minuutjes maken het verschil op die afstand niet, terwijl de extra stops voor veel reizigers uitkomst bieden.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: zo 11 dec 2011, 19:34
door hm00
Een intercity is er voor snelle verbindingen tussen belangrijke steden. Nu ze de Fyra tussen Rotterdam, Schiphol en Amsterdam hebben, maken ze van de bestaande intercity Vlissingen – Amsterdam een “Boemel”city met onnodige stopplaatsen.

Laan van NOI mag dan wel meer reizigers hebben, maar ook nu nog stoppen niet alle intercity’s op dit station. Laat de de intercity Vlissingen – Amsterdam beter niet op dat station stoppen. Een alternatief is om in plaats daarvan de intercity Den Haag CS – Leiden – Schiphol – Amsterdam op Laan van NOI te laten stoppen. Dan houdt Zeeland, Roosendaal en Dordrecht tenminste ook een snelle verbinding. Want die verbinding met drie stopplaatsen in de Rotterdamse regio, twee stopplaatsen in Den Haag HS en NOI en ook nog Heemstede-Aerdenhout is de naam intercity niet waardig. Handhaaf dan voor 2200 de naam Sneltrein met de voorgestelde stopplaatsen en laat 2100 op minder plekken stoppen, zodat die verbinding nog sneller kan worden.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: zo 11 dec 2011, 19:40
door Daniel
De stop op Laan van NOI weghalen zorgt ervoor dat er geen verbinding meer is tussen Den Haag HS en Den Haag Laan van NOI, dat lijkt me ook niet helemaal gewenst.
Daarnaast is het willen bieden van een snellere verbinding leuk en aardig, maar voor wie doe je dat dan... reizigers die het hele stuk naar Amsterdam vanuit Dordrecht afleggen zijn redelijk schaars bijvoorbeeld, maar stations als Rotterdam Blaak, Schiedam Centrum en Delft zijn zeker wel relevante bestemmingen vanuit Dordt.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: zo 11 dec 2011, 19:44
door iljitsch
De reden dat het niet of nauwelijks langzamer wordt over het hele eind is omdat andere stukken al zo traag waren en nu iets sneller worden. Het komt mij niet slecht uit dat ik straks met de intercity bij mijn zus in Schiedam langs kan, maar 17 keer stoppen op één van de langste diensten van 't land is gewoon niet te verdedigen.

Voor ieder van de 17 is wel wat te zeggen (Schiedam is een middelgrote gemeente, Blaak geeft overstap op de metro enzovoort) maar het totaal aantal stops is veel te hoog. Je kan het de lange-afstandsreizigers niet aandoen om een uur door Zuid-Holland te boemelen om de regionale reiziger te bedienen, daar zouden aparte sneltreinen voor moeten zijn.

En het zou ontzettend handig zijn dat ik voortaan op LvNOI uit kan stappen voor de aansluiting met RandstadRail in plaats van een overstap in Leiden of een enorm slechte aansluiting op Den Haag CS, ware het niet dat die trein nu niet meer langs schiphol rijdt dus lastig instappen.

Als RR gewoon een uitloper naar Den Haag HS had was dit ook allemaal niet nodig. Bijvoorbeeld door lijn E op HS te laten keren. Kost een enkel spoor tussen LvNOI en HS maar scheelt een vermogen voor die tweede netkous. Voor degenen die van Nootdorp en Pijnacker naar Den Haag CS willen niet ideaal, maar de frequentie van de RR-lijnen is zo hoog (helemaal vergeleken met de hofpleintijd) dat die overstap nauwelijks extra reistijd kost.

Gelukkig is er ook nog goed nieuws: vroeger duurde Gvc - Shl 31 min en de andere kant op 34, maar nu is het beide kanten op 30. Nog altijd veel slomer dan de s9200 vanaf HS (24) of de s600 (28), maar toch.