Pagina 10 van 11

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 01:34
door hm00
Geert schreef:Hoeveel reizigers Voorschoten - Rijswijk v.v. zouden er zijn? Is dat echt zo'n groot aantal?
Maar ook reizigers tussen bijvoorbeeld Delft en Den Haag Mariahoeve verliezen hun rechtstreekse verbinding. Volgens de reisplanner kunnen zij nu rekening houden met 13 minuten overstaptijd op Laan van NOI op een totale reistijd van 28 minuten. Daarom denk ik dat meer reizigers geholpen zijn als de 2100 lekker doorrijdt en alleen stopt op grotere stations en tegelijkertijd ook de sprinter Rotterdam – Leiden wordt hersteld.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 08:07
door Justin
iljitsch schreef:Zelf reis ik rond nieuwjaar van/naar Rilland naar schiphol, wat voorheen een overstap van 16 minuten in Roosendaal van de s12000 op de s9200 inhield met een reistijd van 1.58, maar de s12000 vertrekt nu twee minuten eerder en de s9200 doet er 7 minuten langer over dus nu is het 2.07. De andere kant op is het 6 minuten eerder weg uit schiphol en de s12000 rijdt ook twee minuten later dus van 1.56 naar 2.05.

Ik snap hier de logica totaal niet van, hadden ze niet juist die lange overstap in Roosendaal wat kunnen inkorten in plaats van het omgekeerde? Ondanks de slechte reputatie van de benelux voor op tijd rijden heb ik die aansluiting zo lang ik me kan herinneren nooit gemist. (En dan ben je wel zuur wat dit alles rijdt maar één keer per uur.)
De overstap van s12100 - s9200 en v.v. was toch altijd ongeveer... 15 minuten ofzo? Heb die overstap nooit gemaakt namelijk... zo vaak ga ik niet naar Zeeland...

Verder moet ik op 1e kerstdag juist andersom van Asd naar Bgn, een stationnetje ervoor dus :). Ik heb nu wel een krappe overstap van 2 minuten op Rtd vanuit de s900 op de s2100 en anders is het wel erg geduldig wachten. Natuurlijk kan ik ook direct de s2100 vanaf Asd pakken, maar je doet er zo wel een half uur langer over.

En ja, mijn opmerking van de s900 van gisteren hoorde bij de reiservaring van gisteren thuis ;). Tenslotte heb ik zelf Rtd-Bd moeten doen (met dikke terugsteek Zwd-Rtd)... En ja, ook daar waren de SLT's niet geüpdatet.

Verder vind ik die nieuwe s5000 een beetje... maf. Natuurlijk snap ik ook wel dat het voor Ddr-Bd veel logischer is om daar de sprintert in te zitten voor 1x per uur... Ik vraag me alleen af, of ze het standaard BUP niet iets eerder/later in hadden kunnen zetten. Op Zlw-Ddr zit die met de s5100 buiten de spitsuren namelijk redelijk RELATIEF vlak achter elkaar met zo'n 16 minuten er tussen. Maar ja... of het nou bijvoorbeeld .42 / .58 of .12 / .58 is, maakt natuurlijk geen reet uit :'). Maar goed, zoveel reizigers zijn er denk ik niet op de stoptreinstations tussen Ddr en Bd.

Daarbuiten, en het is volgens mij al meerdere keren aangehaald hier, het zou best fijn zijn als die s5000 ook op zaterdag (zondag hoeft niet van mij per se, dan zijn er sowieso al weinig reizigers hier in de regio) door zou rijden naar Rtd bijvoorbeeld, al is het maar 1x per uur.

Ik denk dat ik veel medereizigers in de t2267 zal gaan missen. Het was toch m'n dagelijkse trein naar huis (via Ddzd), en er waren elke dag toch nog behoorlijk wat reizigers die in Ddzd, Zlw of Bdpb moesten uitstappen, dus die zijn nu aangewezen op de s2100 / s2200 / s9200 - met overstap op s5000 (of gewoon in een keer de s5000) en zo'n 6-7 minuten slomer naar huis gaan (nou valt dat denk ik wel mee -- de s2100 is er tenslotte ook langzamer op gegaan, ik vind dat die stop op Had onnodig is :P)

Verder is de s2100 wat mij betreft helemaal non-existent. Ik pak nu alleen nog maar de Fyra naar m'n vriendje vanaf hier... Wat gemengde gevoelens over, maar ik vind hem toch wel prettig, als zijnde sneller en qua publiek ook wat rustiger :).

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 09:18
door Karl
Persoonlijk kan ik de vertraging van de s2100 niet echt waarderen, door die extra stops tussen Rtd en Ledn mis ik nu m'n aansluitingen in Ledn met 1 minuut of ik heb een overstap van 14 minuten, terwijl dat er eerst 2 waren. Helaas rijdt mijn bus ook niet meer (eerste rit geschrapt), dus heb ik al met al een zeer langere reistijd. Te Gv stond terecht dat deze trein een sneltrein was.

Vanochtend reed ik rond de klok van 8h10 met bus 55 langs station Sassenheim en het viel mij op dat er veel fietsen stonden, maar het parkeerterrein stond misschien een kwart vol. Van Sassenheim zelf nog geen gebruik gemaakt.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 09:21
door Vinny
Hoeveel reizigers Voorschoten - Rijswijk v.v. zouden er zijn? Is dat echt zo'n groot aantal?
Ik denk dat deze reizigers wel veel pech hebben, maar net als bijv. Almere Oostvaarders-Lelystad is het absolute aanral reizigers dat deze specifieke (en vergelijkbare stoptreinverbindingen) nodig hebben niet zo erg hoog is. De meesten zullen van/naar Den Haag reizen.

Los daarvan: in het buitenland met een drietreinensysteem op het klassieke net (dus L, IR, IC) zie je dat de frequenties van de IR en IC treinen ook navenant lager liggen, of soms dat treinen 1x per uur als IC rijden en 1x per uur als IR. De NS heeft gekozen voor een klokvaste halfuursdienst als basis. Dat houdt in dat je op veel relaties niet meer een apart IC of IR product kan aanbieden, en de reiziger lijkt een hogere frequentie voor de IR stations, alsmede een klokvaste redelijk frequente IC stationbediening te waarderen, zo blijkt uit de reizigersgroei na de verandering van de dienstregeling in 2007.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 09:39
door iljitsch
Vinny schreef:
Hoeveel reizigers Voorschoten - Rijswijk v.v. zouden er zijn? Is dat echt zo'n groot aantal?
Ik denk dat deze reizigers wel veel pech hebben, maar net als bijv. Almere Oostvaarders-Lelystad is het absolute aanral reizigers dat deze specifieke (en vergelijkbare stoptreinverbindingen) nodig hebben niet zo erg hoog is.
Dat is zo, maar is dat een reden om op zo'n druk trajekt dan maar de stoptreinen te laten vervallen? Het gaat niet alleen om mensen die tussen deze twee stations reizen, maar ook die van bijvoorbeeld Delft Zuid naar Leiden of Schiedam naar Mariahoeve enzovoort. Die moeten nu allemaal extra overstappen. En als de "intercity" een keer uitvalt heb je ook gelijk geen alternatief. Bovendien moeten er zo meer treinen keren op Den Haag CS waar al gezeurd wordt over tekort aan sporen.

Het is leuk dat de NS ieder kwartier hetzelfde wil rijden, maar de vraag is in hoeverre je daar de reiziger een plezier mee doet. Weliswaar leuk voor de mensen van/naar een kleiner station die een keer een trein missen, maar niet leuk voor de veel grotere groepen mensen die straks altijd moeten overstappen naar bijvoorbeeld schiphol.

Ik zal binnenkort eens een verhaal posten over de regionale treinen rond Madrid waar ze deze logica tot het extreme hebben doorgevoerd.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 09:43
door Geert
Dat de s5000 niet meer HS <-> Laan v NOI doet maar naar Den Haag CS gaat: ik kan me voorstellen dat dat dat vervelend is, zeker als de overstap in Laan v NOI 13 minuten duurt. Maar ik denk wel dat dat los staat van de extra stops van de s2100. De 2100-nieuwe stijl kan nog steeds nuttig zijn wanneer de 5000-oude stijl weer wordt ingevoerd.
Karl schreef:Persoonlijk kan ik de vertraging van de s2100 niet echt waarderen, door die extra stops tussen Rtd en Ledn mis ik nu m'n aansluitingen in Ledn met 1 minuut of ik heb een overstap van 14 minuten, terwijl dat er eerst 2 waren.
Is dat een aansluiting op de bus of op een andere trein?

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 14:28
door RoelZ1
Ik vind de s5000 en s4300 naar Den Haag Centraal juist een flinke verbetering. Daardoor kan je 4x per uur naar Gouda/Utrecht vanuit bijvoorbeeld Moerwijk, Rijswijk, Mariahoeve, Voorschoten, terwijl dit vorig jaar nog maar 2x per uur was. Ook zorgt het er voor dat Zeeland - Den Haag Centraal zo'n 15 minuten sneller wordt dan het vorig jaar was! Voor Rijswijk en Moerwijk zorgt het voor een kwartierdienst naar Den Haag Centraal, terwijl er nog steeds 4x per uur naar Laan van NOI en Leiden Centraal gereisd kan worden.

Vorig jaar liep de s5000 ook altijd helemaal leeg op HS. bijna iedereen stapte over op de s2100.

Die overstap op Leiden snap ik ook niet helemaal. De aankomst uit Rotterdam in Leiden is op de zelfde tijd als vorig jaar. Alleen vertrekt hij een stukje eerder uit Rotterdam.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 14:31
door Klaasje
Ik stapte ook altijd op Gv over als ik van Alm van/naar Dtz reisde. (s4300 naar shl s2100 / s9200 naar Gv en dan s5000 naar Dtz)

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 18:59
door Chauf21
Geert schreef:Is dat een aansluiting op de bus of op een andere trein?
De cross-platformoverstappen die Leiden altijd gekend heeft, bestaan niet meer. Als je nu overstapt van intercity (sneltrein) op stoptrein (of andersom) heb je een overstaptijd die op sommige reisrelaties kan oplopen tot bijna een kwartier. Voor sommige reizigers kan het dan ook lonen om langer in de stoptrein te blijven zitten (bv. naar Haarlem of Schiphol) en op een ander station over te stappen.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 20:16
door Caspar
De s9200 en de s3100 hebben op Schiphol dezelfde vertrektijd, en moeten dus gelijktijdig door hetzelfde wissel rijden op Asra. Gevolg is dat één van de twee altijd voor een stoptonend sein komt te staan daar...

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 20:22
door Klaasje
En daar had men ooit DVM voor bedacht.. Alleen als de dienstregeling zo is ingericht dat ze allebei netjes op tijd langskomen...... Dan is er natuurlijk weinig dynamisch en staat er een stil.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 20:37
door Reiziger Delft
Chauf21 schreef:De cross-platformoverstappen die Leiden altijd gekend heeft, bestaan niet meer.
De aansluiting van de s2100/s2200 op de s4300/s5700 (spits) in noordelijke richting is nog steeds goed: overstaptijd is 5 minuten. In zuidelijke richting is deze 4 minuten.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 20:47
door Wubbo
Chauf21 schreef:
Geert schreef:Is dat een aansluiting op de bus of op een andere trein?
De cross-platformoverstappen die Leiden altijd gekend heeft, bestaan niet meer. Als je nu overstapt van intercity (sneltrein) op stoptrein (of andersom) heb je een overstaptijd die op sommige reisrelaties kan oplopen tot bijna een kwartier. Voor sommige reizigers kan het dan ook lonen om langer in de stoptrein te blijven zitten (bv. naar Haarlem of Schiphol) en op een ander station over te stappen.
Het was altijd al in sommige gevallen handiger om in de stoptrein te blijven zitten. Den Haag Centraal - Haarlem met de s6300 was daar altijd een goed voorbeeld van.

Ik heb de discussie over het versnellen van de s2100 een beetje gevolgd, maar mis daarbij een belangrijk argument. Nu zijn er strakke kwartierdiensten ontstaan op de gehele corridor Dordrecht - Den Haag - Leiden - Haarlem - Amsterdam Centraal en Leiden - Schiphol. DIt geldt zowel voor het Sprintersegment (muv Leiden - Haarlem en Leiden - Schiphol in het dal, daar rijdt niet 4x/uur een Sprinter) als voor de IC's. Versnel je de helft van de IC's verlies je die strakke kwartierligging niet alleen voor de IC's maar waarschijnlijk ook voor de Sprinters die je er dan niet meer lekker tussendoor krijgt. Is dat het waard?

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 20:51
door iljitsch
Caspar schreef:De s9200 en de s3100 hebben op Schiphol dezelfde vertrektijd, en moeten dus gelijktijdig door hetzelfde wissel rijden op Asra. Gevolg is dat één van de twee altijd voor een stoptonend sein komt te staan daar...
Wah? Die handel is toch viersporig, waardoor de treinen lekker naast elkaar kunnen rijden tot er één richting Lelylaan gaat en de ander richting Zuid??

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 20:55
door Wubbo
Als ze Hoofddorp Opstel ook goed hadden gebouwd wel ja...

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 20:59
door iljitsch
Hoezo?

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 21:02
door Caspar
Ik zag dat als je de s9200 iets eerder laat vetrekken, 'ie achter de s2600 komt de hangen nabij Ass.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 21:04
door Klaasje
Als je van Hoofddorp Opstel naar Zuid gaat kruis je de treinen vanaf Den Haag naar Amsterdam. Dat vreet capaciteit en daardoor is de westtak met 12 treinen per uur opeens "vol". Daarom gaan ze de riekerpolderaansluiting ook verbouwen tot een dubbele-vork-aansluiting. Dat is net zoiets als de Gaasperdammerwegaansluiting tussen Weesp en de beide Diemens of de aansluiting van de ringlijn bij Van der Madeweg bij de metro in Amsterdam.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 21:11
door Klaasje
Caspar schreef:Ik zag dat als je de s9200 iets eerder laat vetrekken, 'ie achter de s2600 komt de hangen nabij Ass.
Als je hem een minuutje eerder laat vertrekken krijg je bij Ass een geel-8 of groen te zien.. Valt dus wel mee. Bij twee minuten gaat het systeem bij Schiphol d'r wat meer op vooruit en wacht je bij Ass, maar die extra rijtijd van het wachten ben je nu ook al kwijt.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 21:12
door iljitsch
De grap is alleen dat schiphol 6 sporen heeft waar je best wel even een kerende intercity kan huisvesten.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 21:15
door Klaasje
Waar heb je het over? Ik had het over het eerder vertrekken van de s9200 zodat de trein naar Zuid er wat makkelijker langskan. (met +1) Dan zit je volgens Caspar met een probleem bij Ass en volgens mij valt dat probleem bij één minuutje wel mee. Als je de s9200 twee minuten eerder te Shl zou laten vertrekken heeft de trein naar Zuid vrij baan (2 minuten opvolging) en loopt die bij Ass wel voor de rode.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 21:17
door Caspar
@iljitsch
Dat past nooit, dan houdt je te lang te veel infra bezet... Kan je nog beter keren op Hoofddorp als het persé moet. (in geval van calamiteit bv).

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 21:34
door Daantje
Eerste dagje voor mij en ik ben op zich wel positief :) Alle treinen die ik gepland had, had ik uiteindelijk niet dus wat dat betreft is het superfijn dat er nu veel treinen rijden tussen Rotterdam en Delft. De treinen die ik had zaten alleen wel aardig vol (moest terug staan, kon heen nog net zitten) terwijl ik normaal wel altijd kon ziten dus dat is wellicht een kwestie van een trein eerder/later proberen of op een andere plek instappen. Het viel me op dat veel mensen niet op de hoogte waren van de nieuwe tijden. Veel mensen hebben zich blijkbaar wel gerealiseerd dat de IC Rotterdam-Amsterdam nu via Haarlem rijdt ipv via Schiphol maar niet dat er ook andere tijden bij horen en dat ie nu ook stopt op Schiedam en Delft. Collega van me reist dagelijks van de Vink naar Delft en die was ook niet blij omdat ze nu haar rechtstreekse verbinding kwijt is.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 21:45
door Reiziger Delft
Daantje schreef:of op een andere plek instappen.
In beide richtingen helemaal voorin/achterin aan de Rotterdamse kant van de trein instappen, gegarandeerd een zitplek!

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 21:46
door Daantje
Mja, dat doe ik normaalgesproken ook maar vorige week werkte dat al niet bij de s1900 en vandaag ook niet bij de s2100.