Pagina 11 van 11

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 21:59
door Caspar
Ik zag een aantal ritten van de s1900 met een losse ICMm 3. Was dat ook al gebruikelijk voor deze week?

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 22:00
door Geert
In de spits in ieder geval niet en in het dagdal eigenlijk ook niet, als dat al met een losse ICM reed zag ik altijd wel een viertje (maar vaker een ICR-stam of twee ICM-stellen).

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: ma 12 dec 2011, 22:27
door Daniel
@Daantje: dat achterin de s2100 niet werkt is op zich logisch... die krijgt in Dordrecht de volle lading aan overstappers vanaf de MLL en uit de bussen achterin de trein :wink:

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: di 13 dec 2011, 06:47
door Stefan
Geert schreef:In de spits in ieder geval niet en in het dagdal eigenlijk ook niet, als dat al met een losse ICM reed zag ik altijd wel een viertje (maar vaker een ICR-stam of twee ICM-stellen).
's Avonds gebeurd het wel regelmatiger. Is altijd wel een mooi contrast, eerst een ICRm-stam en op de volgende rit een ICMm 3'tje. :mrgreen:

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: di 13 dec 2011, 09:21
door Edwin
Ik ga binnenkort weer regelmatig reizen op de nieuwe lijn Lelystad - Den Haag CS. Hoe is de wachttijd op Leiden Centraal nu? In de vorige dienstregeling stond je heel soms wel eens 10 minuten te wachten op Leiden. Is er nu daar nog lange wachttijd of valt dat nu mee?

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: di 13 dec 2011, 09:24
door Klaasje
De s3700 staat afgezien van de rijtijdspeling 2 minuten stil op Leiden.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: zo 18 dec 2011, 16:57
door Caspar
De geplande stop van 4 minuten van de s4500 richting Asd/Amf blijft zowel reizigers als personeel verbazen. Het gebeurt namelijk ongeveer 1 op de 4 treinen dat de machinist belt, waarom het sein maar niet veilig komt en dat ie het lang vindt duren dus maar even belt. Maarja niemand is het natuurlijk gewend om daar lang stil te staan.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: zo 18 dec 2011, 17:02
door Daniel
Waar is "daar"? In Hoorn?

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: zo 18 dec 2011, 17:29
door Wubbo
Amsterdam Sloterdijk.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: do 22 dec 2011, 17:32
door Edwin
Nu de sneltrein (o.a.) tussen Delft en Rotterdam Blaak een IC is geworden is mij het volgende opgevallen: Sommige sprinters doen over dat traject met een extra stop op Delft Zuid er 18 minuten over en de ICs met die extra stop niet 19 minuten. Was in de vorige dienstregeling de sneltrein ook langzamer als de stoptrein?

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: do 22 dec 2011, 20:34
door Dexter
Caspar schreef:De geplande stop van 4 minuten van de s4500 richting Asd/Amf blijft zowel reizigers als personeel verbazen. Het gebeurt namelijk ongeveer 1 op de 4 treinen dat de machinist belt, waarom het sein maar niet veilig komt en dat ie het lang vindt duren dus maar even belt. Maarja niemand is het natuurlijk gewend om daar lang stil te staan.
Ik heb het ook al een aantal malen meegemaakt dat de hc in al zijn enthousiasme al de deuren begon te sluiten. Voorheen was het natuurlijk vrijwel altijd 'inpakken en wegwezen' op Ass.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: do 22 dec 2011, 23:36
door reisthijs
Edwin schreef:Nu de sneltrein (o.a.) tussen Delft en Rotterdam Blaak een IC is geworden is mij het volgende opgevallen: Sommige sprinters doen over dat traject met een extra stop op Delft Zuid er 18 minuten over en de ICs met die extra stop niet 19 minuten. Was in de vorige dienstregeling de sneltrein ook langzamer als de stoptrein?
Dat was eerst niet, de Sprinters zijn een beetje sneller geworden in de nieuwe dienstregeling. Delft-Schiedam is nu voor alle treinen even snel (8 minuten) met of zonder tussenstop en het stukje tussen Rotterdam centraal en Blaak blijkt met een Sprinter nu zelfs in 2 minuten te kunnen (terwijl IC's er nog steeds 3 nodig hebben.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 23 dec 2011, 00:27
door iljitsch
Ze heten natuurlijk niet voor niks zo.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 23 dec 2011, 10:07
door Edwin
reisthijs schreef:
Edwin schreef:Nu de sneltrein (o.a.) tussen Delft en Rotterdam Blaak een IC is geworden is mij het volgende opgevallen: Sommige sprinters doen over dat traject met een extra stop op Delft Zuid er 18 minuten over en de ICs met die extra stop niet 19 minuten. Was in de vorige dienstregeling de sneltrein ook langzamer als de stoptrein?
Dat was eerst niet, de Sprinters zijn een beetje sneller geworden in de nieuwe dienstregeling. Delft-Schiedam is nu voor alle treinen even snel (8 minuten) met of zonder tussenstop en het stukje tussen Rotterdam centraal en Blaak blijkt met een Sprinter nu zelfs in 2 minuten te kunnen (terwijl IC's er nog steeds 3 nodig hebben.
Mogelijk omdat de IC een overstap bieden en de SPR niet?

Wat ook jammer is is dat in de SPR Den Haag Centraal - Almere Oostvaarders na 20:00 uur 's avonds niet naar Den Haag Centraal rijdt maar Leiden Centraal als eindpunt heeft. Op Leiden Centraal is er geen overstap naar Den Haag Centraal, waardoor er doordeweeks, sowieso, na 20:00 maar 2x per uur kan worden gereisd van Almere naar Den Haag en v.v.. Terwijl op het traject Almere - Leiden Centraal nog steeds, na 20:00 uur, 4x per uur kan worden gereisd. En na 20:00 uur zijn er tussen Leiden Centraal en Den Haag Centraal 8 opties per uur. Er kan toch wel één optie aan de sprinter worden "gekoppeld", qua overstap? Vroeger was die overstap er altijd op Leiden Centraal en nu, helaas, niet meer.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 23 dec 2011, 11:07
door Thom91
Edwin schreef:
Wat ook jammer is is dat in de SPR Den Haag Centraal - Almere Oostvaarders na 20:00 uur 's avonds niet naar Den Haag Centraal rijdt maar Leiden Centraal als eindpunt heeft. Op Leiden Centraal is er geen overstap naar Den Haag Centraal, waardoor er doordeweeks, sowieso, na 20:00 maar 2x per uur kan worden gereisd van Almere naar Den Haag en v.v.. Terwijl op het traject Almere - Leiden Centraal nog steeds, na 20:00 uur, 4x per uur kan worden gereisd. En na 20:00 uur zijn er tussen Leiden Centraal en Den Haag Centraal 8 opties per uur. Er kan toch wel één optie aan de sprinter worden "gekoppeld", qua overstap? Vroeger was die overstap er altijd op Leiden Centraal en nu, helaas, niet meer.
Na 20:00 is er geen 4x pu meer hoor tussen Almere en leiden? Gewoon 2x pu rechtstreeks

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 23 dec 2011, 11:24
door reisthijs
Na 20:00 is er nog een reismogelijkheid met overstappen in Weesp en Schiphol, dat is iets sneller dan de doorgaande sprinterverbinding. Zo kom je op 4x/uur. pas later op de avond (als de s3700 helemaal niet meer rijdt) wordt het minder.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 23 dec 2011, 21:29
door Daniel
Ik zat net eens wat grondiger naar de vakantiedienstregelingen te kijken, maar wat is die bij de s5000 eigenlijk bizar... in de spitsuren 2x/uur Dordrecht - Breda v.v., maar in de daluren 1x/uur Dordrecht - Den Haag Centraal v.v. en 1x/uur Dordrecht - Breda v.v. met een halfuur verschil ertussen in Dordrecht :roll:
Op die manier staat de pendel Dordrecht - Breda in de daluren alsnog een heel uur te keren in Dordrecht, naast dat je al een erg opmerkelijke situatie krijgt met een drie Sprinters per uur tussen Dordrecht en Den Haag Centraal in de daluren tegen twee per uur in de spits.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 23 dec 2011, 21:36
door Jef400
We leven immers ook in Noord-België.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 23 dec 2011, 21:58
door JWM
Maarre, als die stoptreinen niet rijden verslechtert toch de verbinding Utrecht-Dordrecht ook aanzienlijk? Niet echt handig dus die vakantiedienstregeling.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 23 dec 2011, 22:27
door richard1074
Wat mij opvalt is dat de vertrektijd van de s600 in Gv hetzelfde is als van de s1900. Soms krijgt de s1900 voorrang, maar laatst passeerde de s600 de s1900 in Dt. Nu is die s600 serie wel tijdelijk heb ik begrepen totdat de hsl meer treinen toelaat, maar volgens mij kunnen ze beter de vertrektijd van die s600 een paar minuten later maken.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 23 dec 2011, 22:49
door Daniel
JWM schreef:Maarre, als die stoptreinen niet rijden verslechtert toch de verbinding Utrecht-Dordrecht ook aanzienlijk? Niet echt handig dus die vakantiedienstregeling.
Nee... de s5000 rijdt precies op het moment dat die aansluiting (s2800 -> s1900) wel goed is :wink:

Knullige van de huidige vakantiedienst-situatie is dat je alsnog maar 1x/uur van bv. Zwijndrecht naar Dordrecht Zuid kunt terwijl beide stations twee treinen per uur naar Dordrecht hebben. (Er is nog een tweede verbinding mogelijk, maar daarbij is de overstaptijd in Dordrecht langer dan de tijd die je in een trein zit :roll: )
Plus dat je zo je materieel nou niet bepaald efficiënt inzet: een treinstel op de pendel Dordrecht - Breda is bv. in een tijdsblok van 2 uur effectief 44 minuten aan het rijden en staat liefst 76 minuten stil, terwijl je met een doorgaande dienst slechts 40 minuten stilstaat in 3,5 uur.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 23 dec 2011, 23:39
door RoelZ1
De situatie is nog bizarder dan je zei. Op OHIH had ik het een keertje uitgezocht in de reisplanner en het bleek dit te zijn:


Den Haag richting Dordrecht/Breda:

1x per dag (vertrek Den Haag: 7:43) doorgaand Den Haag Centraal - Breda.

Daarna 1x per uur tussen 8:13 en 13.13 Den Haag - Dordrecht. Niet doorgaand naar Breda, daar rijdt een half uur later de pendel Dordrecht - Breda.

Verder nog twee treinen om 18:13 en 19:13.

Dordrecht/Breda richting Den Haag:
Geen enkele doorgaande rit. Alle ritten uit Breda eindigen in Dordrecht. Alle ritten naar Den Haag beginnen een half uur later in Dordrecht.
2x per uur tussen 4:53 en 5:54 (vertrek Dordrecht).

1x per uur tussen 10:23 en 15:23.
losse rit om 19:23.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: vr 23 dec 2011, 23:45
door Klaasje
Daarmee kan het als een bijzonder effectieve manier om je efficiënte omloop naar de filistijnen te helpen gezien worden.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: za 24 dec 2011, 00:54
door Justin
Nou zeg, en ik moet in de vakantie nogal vaak vanuit Rtd (c.q. Zwd) naar Ddzd :(. Dat wordt maar vastpinnen op de ene s5100 die er wel rijdt :(.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: wo 28 dec 2011, 13:15
door Edwin
reisthijs schreef:Na 20:00 is er nog een reismogelijkheid met overstappen in Weesp en Schiphol, dat is iets sneller dan de doorgaande sprinterverbinding. Zo kom je op 4x/uur. pas later op de avond (als de s3700 helemaal niet meer rijdt) wordt het minder.
Je kan zelfs 6x p.u. als je lang wilt wachten op Amsterdam CS.