Pagina 3 van 11

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: di 27 sep 2011, 21:23
door Daniel
Daarnaast rechtvaardigd het reizigersaanbod op het nieuwe traject van de 5000 in 2012 (Dordrecht - Den Haag Centraal) juist wel een kwartiersdienst in de kleine vakanties. Weet niet hoe het nu met de SLTs zit, maar in het Plan V tijdperk was doorgaans het tegenstrijdige tafereel te zien dat als de s5000 niet reed de s5100 ineens in lengte verdubbelde.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: di 27 sep 2011, 21:29
door Suus
Is het niet om gewoon wat personeel vrij te maken die met hun kinderen op vakantie wil? Tja, de reiziger heeft er last van maar NS-personeel is ook maar personeel en geen superman.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: di 27 sep 2011, 21:32
door Daniel
Dat kan best een reden zijn, maar dan mag NS weleens de waarheid gaan vertellen in z'n omroepberichten en niet steeds met dat lulverhaaltje "In de vakantieperiode reizen minder mensen met de trein" aan komen zetten.
Iets wat zowiezo al nergens op slaat. Ja, in de ochtendspits is het merkbaar rustiger in die periode maar in de avondspits wordt het meer dan gecompenseerd door alle dagjesmensen.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: di 27 sep 2011, 21:55
door Geert
Bee schreef:Is het niet om gewoon wat personeel vrij te maken die met hun kinderen op vakantie wil? Tja, de reiziger heeft er last van maar NS-personeel is ook maar personeel en geen superman.
NS kan natuurlijk ook wat meer personeel aannemen als er grote tekorten zijn. Als het vervoersaanbod niet significant minder is vind ik het vreemd om dan toch halsstarrig een kwartierdienst uit te dunnen tot halfuurdienst midden in de Randstad, in een periode die voor de meeste forenzen geen vakantie is.

Edit: het scheelt natuurlijk wel dat vanaf 2012 de nieuwe s5000 wat minder noodzakelijk is. Reizigers op stations als Schiedam, Laan van NOI, Blaak etc. hebben genoeg treinen om een wegvallende s5000 te compenseren.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: di 27 sep 2011, 22:04
door Daniel
Op Laan van NOI komt de 5000 in 2012 zowiezo al niet meer :wink: Daar houden ze dus gewoon evenveel treinen vanaf Hollands Spoor en naar Leiden als nu (en worden het er in de vakanties zelfs meer dan nu).
Voor Schiedam, Blaak en Delft is er inderdaad geen achteruitgang in aantal treinen in de vakantie t.o.v. nu, het worden er zelfs meer dan nu.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: di 27 sep 2011, 22:12
door Reiziger Delft
De s5100 gaat volgens mij ook sowieso flink ontlast worden doordat de s2100 in Delft en Schiedam Centrum gaat stoppen.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: di 27 sep 2011, 22:15
door Suus
Vooral Delft denk ik ja, heel veel mensen nemen daar de s5100 om in HS alsnog de s2100 te nemen.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: di 27 sep 2011, 22:16
door Wubbo
Daniel schreef:Op Laan van NOI komt de 5000 in 2012 zowiezo al niet meer :wink: Daar houden ze dus gewoon evenveel treinen vanaf Hollands Spoor en naar Leiden als nu (en worden het er in de vakanties zelfs meer dan nu).
Voor Schiedam, Blaak en Delft is er inderdaad geen achteruitgang in aantal treinen in de vakantie t.o.v. nu, het worden er zelfs meer dan nu.
Voor Laan van NOI - Leiden is er geen verbetering in de vakanties: de huidige serie 3400 valt daar weg en wordt gecompenseerd door de 2100, maar de verlengde serie 4300 kent ook een vakantiedienst net als de huidige 5000 die hij daar vervangt. Laan van NOI - Den Haag HS verbetert inderdaad wel (daar staat een verslechtering naar Den Haag Centraal tegenover).

Verder vind ik qua vakantie-uitdunning alles dat niet in de categorie spitstrein of voortrein valt eigenlijk geen optie, maar ja, wie ben ik ;-)

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: di 27 sep 2011, 22:22
door Daniel
Wubbo schreef:Verder vind ik qua vakantie-uitdunning alles dat niet in de categorie spitstrein of voortrein valt eigenlijk geen optie, maar ja, wie ben ik ;-)
Ligt er maar net aan door wat voor soort reizigers de treinserie vooral gebruikt wordt natuurlijk... in de korte vakanties is het op zich logischer een serie niet te rijden die vooral door scholieren gebruikt wordt dan een spitstrein waar vooral forensen in zitten niet te rijden. Maarja, in de praktijk is er natuurlijk altijd weer sprake van een mix van "soorten" reizigers.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: di 27 sep 2011, 22:30
door Wubbo
Scholieren reizen toch in de spits en niet tussen (zeg) 10 en 14 of 18 en 20? De spitsen (met name de ochtendspits) zijn gewoon minder druk in de vakanties, dat geloof ik wel en zie ik ook wel. Maar in het dagdal zie ik dat veel minder.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: di 27 sep 2011, 22:37
door Daniel
Juist ja, dat schreef ik een aantal berichten hierboven ook al: alleen in de ochtendspits zijn de vakantieperiodes echt goed merkbaar.

En in plaats van scholieren had ik studenten moeten schrijven, al ligt het er maar net aan of die in die periode ook daadwerkelijk vakantie hebben natuurlijk. Maar dat verschilt ook weer per onderwijsinstelling. Heb me ook al meer dan eens verbaasd hoe druk sommige treinen in het dagdal nog zijn (of hoe druk ze lijken door beperkte materieelinzet)

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: di 27 sep 2011, 23:06
door Vinny
NS schreef:Op zondagochtend wordt een nieuwe trein gereden t.b.v. uitgaanspubliek
Rotterdam. Deze Sprinter vertrekt in Rotterdam C om 5:15, en rijdt naar
Dordrecht.
Weinig mensen die uitgaan in Rotterdam zeker? Ik hoor er niemand over... :lol:

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: di 27 sep 2011, 23:38
door Dexter
Das war einmal. :wink: En ik denk niet dat er qua personeel ook maar iemand op zit te wachten om die trein te rijden. Als er iets erg is dan zijn het wel mensen die straalbezopen uit de disco komen rollen. :')

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: di 27 sep 2011, 23:42
door Suus
Daar zit de meute uit Hollywood ( :X ) in vrees ik. Een ideale trein voor Plan V :twisted:

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: wo 28 sep 2011, 12:10
door Meltrain
Geert schreef:Edit: het scheelt natuurlijk wel dat vanaf 2012 de nieuwe s5000 wat minder noodzakelijk is. Reizigers op stations als Schiedam, Laan van NOI, Blaak etc. hebben genoeg treinen om een wegvallende s5000 te compenseren.
*kuch* Lombardijen *kuch*
Bovendien gaan redelijk veel TU studenten uit de richting Rotterdam en verder juist naar Delft Zuid i.p.v. Delft, omdat dat dichter bij de TU ligt.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: wo 28 sep 2011, 12:13
door Thom91
en ik vermoed dat die situatie nu gaat veranderen als er meer naar Delft gaat.. 6x ic per uur en 4x sprinter ;)

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: wo 28 sep 2011, 12:19
door Geert
Meltrain schreef:
Geert schreef:Edit: het scheelt natuurlijk wel dat vanaf 2012 de nieuwe s5000 wat minder noodzakelijk is. Reizigers op stations als Schiedam, Laan van NOI, Blaak etc. hebben genoeg treinen om een wegvallende s5000 te compenseren.
*kuch* Lombardijen *kuch*
Bovendien gaan redelijk veel TU studenten uit de richting Rotterdam en verder juist naar Delft Zuid i.p.v. Delft, omdat dat dichter bij de TU ligt.
Ja, Lombardijen heeft pech ja, maar alle andere wat grotere stations zijn nu wel voorzien van een extra verbinding. De impact is dus niet zo heel groot.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: wo 28 sep 2011, 12:39
door Meltrain
Voor mij wel. :P
Ik hoef echt geen 4 IC's per uur hoor, maar is het zo veel gevraagd om er niet op achteruit te gaan qua bediening? :? Zelfs alleen 4 soprinters per uur is geen probleem, zolang die ook maar in de vakanties en op zaterdag overdag rijden, anders wordt Lombardijen echt onevenredig hard getroffen. :roll:

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: wo 28 sep 2011, 23:32
door visgraat
Ja, klopt, ik vind die hele hoek al lastig bereikbaar: Bolnes, Ridderkerk, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht. Je kan er wel met de boot heen, maar die komt weer niet bij het station.

Maar voor de NS is het heel eenvoudig: Wel of geen IC station maken van Rotterdam Lombardijen. En dan valt de munt net de verkeerde kant op voor Lombardijen. Te veel doorgaande reizigers zullen dan worden geconfronteerd met extra reistijd.

En het aantal sprinters zal niet alleen afhangen station Lombardijen. Wel denk ik dat je op heel veel tijden 4x/uur kan rijden, omdat je wel veel reizigers kan trekken.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: do 29 sep 2011, 08:17
door Reiziger Delft
Het aantal reizigers dat in Rotterdam Lombardijen in- en uitstapt is heel veel lager dan Delft, maar ook veel lager dan Schiedam Centrum en Rotterdam Blaak. Het is dus logisch dat er daar geen intercity's gaan stoppen, maar wel op de andere stations. Zie hier voor het aantal in- en uitstappers in 2004, 2005 en 2006.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: do 29 sep 2011, 10:44
door reisthijs
Wat niet logisch is aan dit verhaal is dat diezelfde intercity's wél in Heemstede-Aerdenhout gaan stoppen (zodat het aantal stoppende treinen daar gelijk blijft) terwijl dat station dus minder reizigers heeft dan Lombardijen.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: do 29 sep 2011, 11:01
door visgraat
Je moet denk ik niet te veel waarde hechten aan die getallen. Ze geven een indicatie. En het is een wisselwerking tussen aantal reizigers en bediening/frequentie van treinen op het betreffende station. Je kan ook kijken hoeveel inwoners binnen een straal van 1, 2 en 5 km woont. En wat dat betreft is Rotterdam Lombardijen een interessant station.

Anderzijds: Veel reizigers zullen vanaf Lombardijen waarschijnlijk naar Dordrecht, Rotterdam, Delft en Den Haag gaan. Die rechtstreekse verbindingen blijven behouden. Veel reizigers vanuit Heemstede zullen richting Amsterdam gaan. Die verbinding zal zonder intercity wegvallen.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: do 29 sep 2011, 11:33
door Vinny
Persoonlijk had ik liever de oorspronkelijk geprojecteerde dienstregeling gezien: de s1900 die stopt op Lombardijen (maar niet op Blaak) en de overige intercity's juist op Blaak.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: do 29 sep 2011, 18:35
door RoelZ1
reisthijs schreef:Wat niet logisch is aan dit verhaal is dat diezelfde intercity's wél in Heemstede-Aerdenhout gaan stoppen (zodat het aantal stoppende treinen daar gelijk blijft) terwijl dat station dus minder reizigers heeft dan Lombardijen.
Voor Heemstede zouden er maar 2 treinen overblijven, voor Lombardijen 4. Heemstede heeft wel minder reizigers dan Lombardijen, maar niet 'weinig genoeg' voor 2 treinen per uur.

Re: Dienstregeling 2012

Geplaatst: do 29 sep 2011, 19:19
door Meltrain
Volgens de door Reiziger Delft gelinkte lijst heeft Lombardijen meer instappers dan Den Haag Laan van NOI, wat wel een Intercity-station wordt.
Nu kan het zijn dat Laa de afgelopen jaren meer reizigers heeft gekregen door de komst van RandstadRail, maar ik vraag me af of het véél meer geworden is.