Pagina 1 van 1

'Minder vertraging bij opdelen spoor'

Geplaatst: za 03 sep 2011, 23:29
door Suus
'Minder vertraging bij opdelen spoor'
Het hoofdnet van de NS kan volgens ProRail worden opgeknipt en in stukjes worden aanbesteed aan de geïnteresseerde spoorbedrijven. De verkeersleiding verwacht dat het aantal vertragingen zal afnemen als het hoofdnet in stukken wordt gehakt. De onderlinge afhankelijkheid wordt minder waardoor vertragingen minder snel tot een domino-effect leiden.

De analyse van ProRail is een belangrijke steun in de rug van Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia Transport. Zij loeren op delen van het hoofdrailnet dat in 2005 voor een periode van tien jaar aan de NS is gegund.

Tot nu toe hebben vermeende technische bezwaren een dominante rol gespeeld in de discussie of er meer marktwerking mogelijk is op het drukbereden Nederlandse spoor. Die blijken mee te vallen.

Geen oordeel
ProRail geeft geen oordeel over de wenselijkheid van het opdelen van de spoorconcessie, benadrukt een woordvoerder. 'Wij hebben de voorstellen van de regionale spoorbedrijven alleen op technische uitvoerbaarheid getoetst. Met enkele aanpassingen zien wij geen onoverkomelijke problemen.'

Het opknippen van het spoornet is een stuk goedkoper, becijferden onderzoekers van de Erasmus School of Economics. In opdracht van de commerciële vervoerders berekenden zij dat marktwerking op het spoor de overheid een jaarlijkse besparing van 210 miljoen euro kan opleveren.
Bron: Volkskrant

Dit stuk stond donderdag al in de krant, maar had geen tijd om het te plaatsen. Er was ook een interview met Anne Hettinga van Arriva, die de NS wel rauw lustte volgens mij...

Re: 'Minder vertraging bij opdelen spoor'

Geplaatst: za 03 sep 2011, 23:33
door Klaasje
Wel leuk dat je het bericht plaatst nadat het door Prorail al ontkracht is. Prorail heeft alleen bekeken of het capaciteitstechnisch mogelijk is en dus niet of het meer of minder verstoring oplevert. De documenten met de capaciteitsanalyses met benodigde extra infra kun je hier vinden.

Re: 'Minder vertraging bij opdelen spoor'

Geplaatst: za 03 sep 2011, 23:46
door Suus
Tja, dat haalt de krant natuurlijk niet, want die hebben niet zo'n grote roeptoeter als Arriva & Co. :wink:

Re: 'Minder vertraging bij opdelen spoor'

Geplaatst: zo 04 sep 2011, 00:09
door Klaasje
Dat had wel een aantal nieuwssites gehaald als ik me niet vergis.. Maarja, als de PVDA de VVD al rechts inhaalt, kan de Volkskrant ook wel wat rechtse aanbestedingspraat op de pagina's kwijt toch? :mrgreen:

Re: 'Minder vertraging bij opdelen spoor'

Geplaatst: zo 04 sep 2011, 00:35
door Suus
Het was voorpaginanieuws in ieder geval, en daarna waren er nog twee pagina's ingeruimd. Zo zou meneer Hettinga nooit voor een staatsbedrijf kunnen werken, maar was hij wel blij met de overname door de DB want nu kunnen ze goedkoper diesel inkopen :')

Re: 'Minder vertraging bij opdelen spoor'

Geplaatst: zo 04 sep 2011, 13:34
door Vinny
De DB is al bijna geprivatiseerd. De aandelen zouden op de beurs worden verhandeld, maar dat ging niet door vanwege de kredietcrisis...

Re: 'Minder vertraging bij opdelen spoor'

Geplaatst: zo 04 sep 2011, 15:47
door AppleMoose
En dus is het nog een staatsbedrijf en l*lt Hettinga uit z'n nek door te zeggen dat hij nooit voor een staatsbedrijf zou kunnen werken.

Re: 'Minder vertraging bij opdelen spoor'

Geplaatst: zo 04 sep 2011, 16:26
door Freek
VK.nl ging toch flink de mist in met dit artikel. Leek haast geschreven door de FMN, enige quote was ook van Hettinga, niets van ProRail. Overigens is het artikel wel gerectificeerd, de volgende dag 2 regels dat het niet klopte. Verder geen woord voor bericht van ProRail.

Re: 'Minder vertraging bij opdelen spoor'

Geplaatst: zo 04 sep 2011, 23:14
door fogeltje
Vinny schreef:De DB is al bijna geprivatiseerd. De aandelen zouden op de beurs worden verhandeld, maar dat ging niet door vanwege de kredietcrisis...
Niet alleen vanwege de kredietcrisis, het was sowieso een hele zeepopera. Ik denk niet dat de DB binnen afzienbare tijd "an die Börse geht".

Re: 'Minder vertraging bij opdelen spoor'

Geplaatst: zo 04 sep 2011, 23:30
door Suus
De Bahnchef is niet lang daarna weggestuurd omdat hij zo op die privatisering zat te azen dat hij het hele bedrijf had geïnfiltreerd met spionnen die ook in het e-mailverkeer ingrepen en er is bij sommige bedrijfsonderdelen zo drastisch gesneden dat de veiligheid in het geding kwam, bijvoorbeeld bij de S-Bahn in Berlijn, wat sinds die onthulling een van de meest verliesgevende bedrijfsonderdelen is geworden en waar men nog 2 jaar na dato nog steeds niet van hersteld is. Bovendien ontstonden er ook twijfels toen een Russische miljardair aangaf te azen op een meerderheidsaandeel van het bedrijf...

Dan heb ik toch liever dan men voorzichtig stapjes opbouwt om een nationaal bedrijf af te breken zoals men in Nederland en Duitsland nu doet dan alles maar op de beurs flikkeren of de spoorwegonderneming in een keer op te heffen zoals in Engeland :roll:

Re: 'Minder vertraging bij opdelen spoor'

Geplaatst: ma 05 sep 2011, 09:12
door Vinny
Nee dan de Belgische spoorwegen. Keurig netjes nog steeds van de staat. Alle concurrentie wordt tegengehouden. En het zijn de meest veilige en efficiente spoorwegen van Europa. *kuch"...

Re: 'Minder vertraging bij opdelen spoor'

Geplaatst: ma 05 sep 2011, 11:43
door Suus
Er ontsporen daar in ieder geval geen treinen omdat ze geen onderhoud krijgen terwijl in de administratie staat dat ze wel onderhoud hebben gehad. Het S-Bahndrama, het ICE3-assenverhaal, een ICE die een deur verliest terwijl er 300 kilometer per uur wordt gereden... :roll: Nee hoor, volledig vrijgeven aan durfkapitalisten is een uitstekend idee :')

Re: 'Minder vertraging bij opdelen spoor'

Geplaatst: ma 05 sep 2011, 12:32
door Geert
In Belgie kunnen treinen kilometers lang doorrijden na een rood sein omdat het nog een beveiligingssysteem uit 1930 gebruikt. Wat dus ook een paar keer gebeurd is in de afgelopen 10 jaar :N