'Minder vertraging bij opdelen spoor'
Geplaatst: za 03 sep 2011, 23:29
'Minder vertraging bij opdelen spoor'
Het hoofdnet van de NS kan volgens ProRail worden opgeknipt en in stukjes worden aanbesteed aan de geïnteresseerde spoorbedrijven. De verkeersleiding verwacht dat het aantal vertragingen zal afnemen als het hoofdnet in stukken wordt gehakt. De onderlinge afhankelijkheid wordt minder waardoor vertragingen minder snel tot een domino-effect leiden.
De analyse van ProRail is een belangrijke steun in de rug van Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia Transport. Zij loeren op delen van het hoofdrailnet dat in 2005 voor een periode van tien jaar aan de NS is gegund.
Tot nu toe hebben vermeende technische bezwaren een dominante rol gespeeld in de discussie of er meer marktwerking mogelijk is op het drukbereden Nederlandse spoor. Die blijken mee te vallen.
Geen oordeel
ProRail geeft geen oordeel over de wenselijkheid van het opdelen van de spoorconcessie, benadrukt een woordvoerder. 'Wij hebben de voorstellen van de regionale spoorbedrijven alleen op technische uitvoerbaarheid getoetst. Met enkele aanpassingen zien wij geen onoverkomelijke problemen.'
Het opknippen van het spoornet is een stuk goedkoper, becijferden onderzoekers van de Erasmus School of Economics. In opdracht van de commerciële vervoerders berekenden zij dat marktwerking op het spoor de overheid een jaarlijkse besparing van 210 miljoen euro kan opleveren.
Bron: Volkskrant
Dit stuk stond donderdag al in de krant, maar had geen tijd om het te plaatsen. Er was ook een interview met Anne Hettinga van Arriva, die de NS wel rauw lustte volgens mij...
Het hoofdnet van de NS kan volgens ProRail worden opgeknipt en in stukjes worden aanbesteed aan de geïnteresseerde spoorbedrijven. De verkeersleiding verwacht dat het aantal vertragingen zal afnemen als het hoofdnet in stukken wordt gehakt. De onderlinge afhankelijkheid wordt minder waardoor vertragingen minder snel tot een domino-effect leiden.
De analyse van ProRail is een belangrijke steun in de rug van Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia Transport. Zij loeren op delen van het hoofdrailnet dat in 2005 voor een periode van tien jaar aan de NS is gegund.
Tot nu toe hebben vermeende technische bezwaren een dominante rol gespeeld in de discussie of er meer marktwerking mogelijk is op het drukbereden Nederlandse spoor. Die blijken mee te vallen.
Geen oordeel
ProRail geeft geen oordeel over de wenselijkheid van het opdelen van de spoorconcessie, benadrukt een woordvoerder. 'Wij hebben de voorstellen van de regionale spoorbedrijven alleen op technische uitvoerbaarheid getoetst. Met enkele aanpassingen zien wij geen onoverkomelijke problemen.'
Het opknippen van het spoornet is een stuk goedkoper, becijferden onderzoekers van de Erasmus School of Economics. In opdracht van de commerciële vervoerders berekenden zij dat marktwerking op het spoor de overheid een jaarlijkse besparing van 210 miljoen euro kan opleveren.
Bron: Volkskrant
Dit stuk stond donderdag al in de krant, maar had geen tijd om het te plaatsen. Er was ook een interview met Anne Hettinga van Arriva, die de NS wel rauw lustte volgens mij...