Strippenkaart op 3 november definitief passé

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Bericht door Abracadabram »

webguy schreef:Je kan overigens best een anoniem abonnement maken, maar dat was niet in het voordeel van de vervoerders, dus doen we het maar niet...
En hoe precies wou je een anoniem abonnemt maken dat niet fraude gevoelig is...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Bericht door Geert »

Je kunt een abonnement toch zo maken dat het niet op naam gesteld is. Elke chipkaart kan maar door 1 persoon tegelijk gebruikt worden, het is niet alsof een hele bus reist op dezelfde chipkaart met een abonnement ofzo...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Bericht door webguy »

En dat kan inderdaad er voor zorgen dat de prijzen iets stijgen omdat je je kaart ook door kan geven aan iemand anders. Tuurlijk kan dat, maar je kan 'm altijd maar een keer tegelijk gebruiken. Lijkt me een situatie niet anders dan de huidge mobiel internet markt: je krijgt "fair use", maar dat het verbruik nu zo is dat providers limieten gaan stellen, en prijzen verhogen. Dat is een commercieel spelletje dat vervoerders dan moeten gaan spelen. In plaats daarvan maken ze alles maar persoonlijk (en privacy schendend). Denk jammergenoeg dat de situatie zonder ingrijpen van overheid of consumentenorganisaties ook niet echt gaat veranderen...
Als er ooit abonnementen met km bundels komen lijkt het mij raar dat die ook niet op anonieme kaarten kunnen worden geladen. Je koopt een CD, doet er mee wat je wil.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Bericht door huibf »

Wat is het probleem van de reisdata verzamelen. De directie van cpb zijn criminelen, terroristen of hoerelopers. Welk normaal gedragend persoon verzind zon club.
De bonuskaart is dus ook niet anoniem, want als je betaald met pin is de kaart dus ook niet meer anoniem, zoals hier wordt verondersteld.
Maar daar hoor je niemand over, als het maar voordelig uitvalt. Niets anoniem abonnement.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Bericht door Geert »

"Ik heb toch niks te verbergen" :')

Oke, mogen we dan even je bankafschriften, laatste reisgegevens, volledige naam, geboortedatum en adres inzien? :pos:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Bericht door Vinny »

Tristan schreef:
Bee schreef:Nounou, 1,50 per jaar om van de OV-chipkaart gebruik te maken. Alsof de wereld nu heengaat en hel en verdoemenis dreigt. :roll:
Het is geen hoge contributie, maar het gaat ook niet om het geld maar om het principe. Het vervoer is door de ov-chipkaart simpelweg niet meer openbaar omdat het niet meer voor eenieder toegankelijk is.

Daarnaast wordt je eigenlijk ook voorgelogen over de 'anonieme' kaart, want het enige wat die kaart NIET is, is anoniem. Het is een niet persoonsgebonden kaart
Dat is dus feitelijk niet waar. Bij de meeste vervoerders kun je als toerist / anonieme reiziger nog steeds een kaartje kopen met los geld.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Bericht door webguy »

Plus de vraag of je PIN betaling ook echt wordt gekoppeld in de databases. Bij een anonieme OVC worden die toch apart opgeslagen? En koppelt de AH ook echt je rekeningnummer aan een anonieme bonuskaart? (je hoeft namelijk niet je adresgegevens achter te laten). Als de AH dat al deed, waarom heb je dan eigenlijk uberhaupt een bonuskaart? Ze kunnen toch al zien hoevaak je met je PINt met welke pas, en dat koppelen.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Bericht door Abracadabram »

webguy schreef:Als de AH dat al deed, waarom heb je dan eigenlijk uberhaupt een bonuskaart? Ze kunnen toch al zien hoevaak je met je PINt met welke pas, en dat koppelen.
Maar het verzamelen van de hoogte van een PINbedrag is helemaal niet waar de AH in geintreseert is. Het gaat het om de reizen die gemaakt worden. Net als met de OVchipkaart, het intreseert niemand dat je er 10 euro op zet. Dat je dagelijks tussen Denhaag HS en Rotterdam reist, daar heb je wat aan.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Bericht door webguy »

Wat er hierboven echter gesteld word is dat dat dus gekoppeld wordt aan je 'account'. Dus op het moment dat je pint wordt die koppeling gemaakt dat je niet alleen 10 euro hebt opgeladen, maar dat je OVC met id # X ook reizen van A naar B en C naar D maakt.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Bericht door huibf »

webguy schreef:Wat er hierboven echter gesteld word is dat dat dus gekoppeld wordt aan je 'account'. Dus op het moment dat je pint wordt die koppeling gemaakt dat je niet alleen 10 euro hebt opgeladen, maar dat je OVC met id # X ook reizen van A naar B en C naar D maakt.
Ja en wat maakt het uit dat de vervoerder weet welke ritten je maakt... of jvrouwlief moet toevallig bij de vervoerder werken de gegevens verwerken en er zo achterkomen dat je een hoerenloper bent.
Maar dat is een probleem van jezelf verleggen naar die van de vervoerder.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Bericht door huibf »

Geert schreef:"Ik heb toch niks te verbergen" :')

Oke, mogen we dan even je bankafschriften, laatste reisgegevens, volledige naam, geboortedatum en adres inzien? :pos:
De vervoerder zal niet achter je banksaldo komen. Als dat zo is zit de fout bij de bank. En ja wat maakt het uit dat de vervoerder mijn naam, adres geboortedatum en mijn reisgegevens 'ziet'.
Ik zou wel eens willen de reden willen weten waarom dat niet zou mogen, buiten de reden dat je terrorist, crimineel of hoerenloper bent.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Bericht door webguy »

Ik maak me inderdaad opzich niet zo druk om de privacy, maar ben wel van mening dat je geen onnodige privacy inbreuken moet begaan.
Als je dieper kijkt in zowel geschiedenis als bijvoorbeeld Holywood films zie je dat dat soort info erg handig is voor bijvoorbeeld politieke manipulatie, of om je op te pakken voordat je iets doet (zie bijvoorbeeld Minority Report). We leven in een tijd van data mining en alles wordt vergeleken en ongelukjes zitten in kleine hoekjes. De afgelopen dagen heb je ook gezien dat de overheid data ook niet in de hand heeft (miljoenennota...), waarom TLS dan wel?

Om het iets praktischer te maken: over 2-3 jaar gok ik zo gaan studenten achteruit op hun OV-rechten omdat vervoerders meer geld eisen voor het vervoeren van studenten aan de hand van de verzamelde statistieken over aantal gemaakte reizen. Dat is voor heel het OV denk ik op de lange termijn slecht.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Bericht door fogeltje »

Die studentenkaart mag sowieso wel op de schop. Genoeg studenten die kaart voor tal van plezierritten misbruiken. Als vervoerders daar extra geld voor zouden vragen, dan zie ik daar geen probleem in.

Als men het OVC systeem ooit eens goed werkend krijgt, dan kan men dit beter aanpakken. Studenten geen gratis reisrecht meer geven in het hele land, dat is nergens voor nodig. Bepaal waar ze wonen of de ouders wonen en waar ze studeren. Geef ze gratis reisrecht voor dat traject en binnen de studentenstad (en dan wel zeven dagen per week). Reis je daarbuiten, dan reis je met korting (korting moet wel blijven in mijn ogen). Verder moet het makkelijk zijn om het gratis reisrecht uit te breiden voor een eventuele stage of iets dergelijks (zonder dat de student achteraf zijn geld daarvoor moet terugvragen). Voor incidentele "studiereisjes" kan een eventueel wel een restitutieprocedure verzonnen worden, als men bijvoorbeeld verplicht iets ergens anders moet bijwonen.

Studenten hebben echt geen gratis reisrecht in het hele land nodig en deze opvatting had ik al toen ik er zelf ook nog een SOV had.
"Een touringcar is geen bus"
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Bericht door Reiziger Delft »

Bedenk wel dat de hoogte van de studiefinanciering ooit groter was en een deel daarvan is omgezet in de studenten OV-kaart. Als je dus het reisrecht inperkt en studenten op hogere kosten jaagt, zou je eigenlijk de stufi weer moeten verhogen.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Bericht door huibf »

Maar is dat gratis reizen terecht op trajecten waar je geen recht op hebt. Ik kan me vinden in fogeltjes oplossing. Zo had ook nooit gratis reizen voor 65+ ingevoerd moeten worden in eindhoven, of gov1 en 2 in brabant...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Bericht door fogeltje »

Reiziger Delft schreef:Bedenk wel dat de hoogte van de studiefinanciering ooit groter was en een deel daarvan is omgezet in de studenten OV-kaart. Als je dus het reisrecht inperkt en studenten op hogere kosten jaagt, zou je eigenlijk de stufi weer moeten verhogen.
Dit "plan" is dan ook onderdeel van mijn "plan" om de stufi zelf ook op de schop te gooien. Maar dat is hier verder off-topic.

Is er bij het omzetten van de OV kaart naar de week en weekend varianten toen overigens dan ook weer geld naar het stufi terug gegaan (om toch maar even off-topic te gaan)? Zo niet, dan gaat dat punt in mijn ogen niet op. Bovendien hebben studenten toen gewoon evenredig gezien "te veel" gekregen voor het geld dat ze inleveren. Vrij reizen door het hele land was echt niet nodig (maar toen wellicht de beste optie omdat men nog ouderwetse informatiesystemen en papieren kaarten had, maar dat mag anno 2011 echt geen punt meer zijn in mijn ogen. Het moet alleen goed uitgedacht en geïmplementeerd worden).
"Een touringcar is geen bus"
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Bericht door Gekko123 »

Alleen heb ik persoonlijk weinig vertrouwen in die goede implementatie, als je ziet hoe ze de chipkaart nu implementeren...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Bericht door Chauf21 »

fogeltje schreef:Als men het OVC systeem ooit eens goed werkend krijgt, dan kan men dit beter aanpakken. Studenten geen gratis reisrecht meer geven in het hele land, dat is nergens voor nodig. Bepaal waar ze wonen of de ouders wonen en waar ze studeren. Geef ze gratis reisrecht voor dat traject en binnen de studentenstad (en dan wel zeven dagen per week). Reis je daarbuiten, dan reis je met korting (korting moet wel blijven in mijn ogen).
Hoe bepaal je waar een student 'woont'? Hoe ga je dan om met studenten waarvan de ouders gescheiden zijn en in twee verschillende gemeenten wonen of potentiële partners die weer ergens anders wonen? En hoe ga je om met reistrajecten die volgens meerdere routes of met verschillende modaliteiten afgelegd kunnen worden? Een strikt systeem met trajectkaarten lijkt me, naast de zaken als stages en studiegerelateerde uitjes, daarom ook niet zinvol. Mocht je toe willen naar een systeem zonder landelijke geldigheid (iets dat vanuit praktisch oogpunt niet wenselijk is), zou ik eerder pleiten voor een systeem met een x aantal reiskilometers waarmee een student in staat moet zijn om op een redelijke wijze te kunnen reizen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Bericht door Vinny »

Hoe bepaal je waar een student 'woont
Wat dacht je van de student zelf? Die mag zelf een traject opnoemen waar hij vrij reizen wil hebben en reist hij buiten het traject dan krijgt hij 40% korting. Je mag als je stage gaat lopen het traject wijzigen, en excursies en andere leuke fancy dingetjes zijn pech. Daar moet maar voor betaald worden ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Bericht door huibf »

En waarom zou een student alleen deze vrij reizen rechten mogen hebben? En niet bijstandmoeders met twee kinderen?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Bericht door Klaasje »

Om dit in kaart te brengen hebben we twee opties:
  • We verzinnen een nieuwe dure ambtelijke organisatie die dit bij gaat houden.
  • De overheid begint een nieuw ICT-project. De ervaring leert dat die altijd geweldig goed gaan bij de overheid :pos: Hierdoor worden onverwachte kostenoverschrijdingen voorkomen.
Je kan op je sloffen aanvoelen dat de huidige constructie voor de overheidsfinanciën nog niet zo'n slechte is. De vervoerders zijn maximaal een poot uitgedraaid momenteel. Als je daaraan gaat schroeven gaan de prijzen gegarandeerd omhoog.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Bericht door Vinny »

Dat is een vrij terechte constatering. Ook dat er nogal wat geld is weggelekt. Er zijn behoorlijk wat meer reizigerskilometers (vooral in de ochtendspits) bijgekomen, terwijl daar geen compensatie voor is geweest. Vraag maar eens na wat dit op de Maaslijn voor consequenties heeft gehad... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Bericht door Geert »

huibf schreef:Maar is dat gratis reizen terecht op trajecten waar je geen recht op hebt. Ik kan me vinden in fogeltjes oplossing. Zo had ook nooit gratis reizen voor 65+ ingevoerd moeten worden in eindhoven, of gov1 en 2 in brabant...
Hoezo, 'waar je geen recht op hebt'? Waar komt ineens het idee vandaan dat een studentenkaart alleen bedoeld is voor woon-studieverkeer? Ik vind dit een beetje een vreemde aanname. Als ik een maandabonnement koop tussen - zeg - Utrecht en Arnhem ofzo, dan mag ik ook de hele dag op en neer reizen op dat traject en wordt ik ook niet beperkt tot maar 2 reizen per dag. Idem voor de studentenkaart: studenten hebben een netabonnement gekregen en waarom zou je dan als student betalen voor niet-studiegerelateerde reizen?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Bericht door Vinny »

Men heeft er nu natuurlijk wel recht op. Alleen het idee is dus om dit recht in te perken omdat er te veel meelifters in het systeem zijn gekomen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Free_rider_problem
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Bericht door Geert »

Tja, maar dan vind ik wel dat de student gecompenseerd moet worden. En ik denk eigenlijk ook niet dat je met een systeem van trajectkaarten heel veel geld zult besparen, al was het maar omdat de meeste kosten nu door de vervoerbedrijven gedragen worden en niet door de overheid - en ik denk dat ze zich niet nog een keer bij de neus laten nemen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten