Pagina 3 van 3

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Geplaatst: di 20 sep 2011, 08:24
door Stefan
huibf schreef:En waarom zou een student alleen deze vrij reizen rechten mogen hebben? En niet bijstandmoeders met twee kinderen?
Zo lust ik er ook nog wel een paar.. Waarom krijgt oma van 70 wel korting en m'n moeder van 49 niet? :roll:

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Geplaatst: di 20 sep 2011, 10:23
door Vinny
Het punt is dat studenten wel een selectief groepje van de samenleving zijn, sterker nog: het is de toekomstige elite van Nederland. Als dat je grootste probleem is dan valt er wel wat voor te zeggen om OV reisrecht voor iedereen tussen de 18 en de 22 in te voeren. Dan betalen alle 22 plussers voor de 18-22 jarigen, maar dat is op zich (op termijn) iedereen betaalt voor zichzelf. Zo werkt dat met de AOW natuurlijk ook: alle 65 minners betalen voor 65 plussers, zodat je in principe vor jezelf betaalt, wanneer je die leeftijd bereikt.

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Geplaatst: di 20 sep 2011, 10:29
door The best
Studenten betalen straks ook voor zichzelf hoor. Zij gaan uiteindelijk werken en brengen zo de belasting op die hier nodig voor is.

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Geplaatst: di 20 sep 2011, 11:38
door deadlock
Ik wist niet dat een elite uit meer dan 40 procent van een bevolking kan bestaan.

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Geplaatst: di 20 sep 2011, 12:03
door fogeltje
Gekko123 schreef:Alleen heb ik persoonlijk weinig vertrouwen in die goede implementatie, als je ziet hoe ze de chipkaart nu implementeren...
Ik zeg dan ook niet dat ik voorzie dat zo een systeem er binnen afzienbare tijd zou kunnen komen.
Chauf21 schreef:
fogeltje schreef:Als men het OVC systeem ooit eens goed werkend krijgt, dan kan men dit beter aanpakken. Studenten geen gratis reisrecht meer geven in het hele land, dat is nergens voor nodig. Bepaal waar ze wonen of de ouders wonen en waar ze studeren. Geef ze gratis reisrecht voor dat traject en binnen de studentenstad (en dan wel zeven dagen per week). Reis je daarbuiten, dan reis je met korting (korting moet wel blijven in mijn ogen).
Hoe bepaal je waar een student 'woont'? Hoe ga je dan om met studenten waarvan de ouders gescheiden zijn en in twee verschillende gemeenten wonen of potentiële partners die weer ergens anders wonen? En hoe ga je om met reistrajecten die volgens meerdere routes of met verschillende modaliteiten afgelegd kunnen worden? Een strikt systeem met trajectkaarten lijkt me, naast de zaken als stages en studiegerelateerde uitjes, daarom ook niet zinvol. Mocht je toe willen naar een systeem zonder landelijke geldigheid (iets dat vanuit praktisch oogpunt niet wenselijk is), zou ik eerder pleiten voor een systeem met een x aantal reiskilometers waarmee een student in staat moet zijn om op een redelijke wijze te kunnen reizen.
Studiegerelateerde uitjes heb ik al aangehaald. Er zou een makkelijke manier voor moeten komen waarmee een student zijn vrij reizen kan uitbreiden. Zoals gezegd, ik zie dit niet snel gebeuren, maar dit zou een eis moeten zijn. Een systeem met een x aantal kilometers heeft ook wel wat, aan die insteek had ik nog niet gedacht.
Geert schreef:
huibf schreef:Maar is dat gratis reizen terecht op trajecten waar je geen recht op hebt. Ik kan me vinden in fogeltjes oplossing. Zo had ook nooit gratis reizen voor 65+ ingevoerd moeten worden in eindhoven, of gov1 en 2 in brabant...
Hoezo, 'waar je geen recht op hebt'? Waar komt ineens het idee vandaan dat een studentenkaart alleen bedoeld is voor woon-studieverkeer? Ik vind dit een beetje een vreemde aanname. Als ik een maandabonnement koop tussen - zeg - Utrecht en Arnhem ofzo, dan mag ik ook de hele dag op en neer reizen op dat traject en wordt ik ook niet beperkt tot maar 2 reizen per dag. Idem voor de studentenkaart: studenten hebben een netabonnement gekregen en waarom zou je dan als student betalen voor niet-studiegerelateerde reizen?
Het verschil zit tussen gekocht en gekregen. Als jij een maandabonnement wilt kopen, dan is dat jouw zaak. Studenten hebben dat netabonnement gewoon echt niet nodig. Wil je plezierritjes maken? Prima, maar betaal er gewoon voor. Let ook op: ik vind wel dat studenten hun kortingsrecht dienen te behouden. Ook kunnen ze flexibeler worden door hun "gratis traject" zowel in het weekend als door de week te laten gelden.
The best schreef:Studenten betalen straks ook voor zichzelf hoor. Zij gaan uiteindelijk werken en brengen zo de belasting op die hier nodig voor is.
Dan hoeven ze nog niet alles in de schoot geworpen te krijgen. Een beetje investeren in je eigen toekomst mag ook wel. Zoals ik al zei, niet alleen de SOV zou op de schop moeten, stufi ook. Omzetten in een lening. Mensen die binnen redelijke termijn afstuderen (zeg studie + 1 jaar) krijgen dan een x% bedrag omgezet in een gift, mensen die een jaar langer erover doen wat minder en mensen die zeg maar 3 jaar te lang bezig niets meer.

Wel eis ik ook dat eventueel geld dat door alle maatregelen vrij zou komen wel terug het onderwijs in gaat. Want het onderwijs zelf wordt ook steeds verder afgeknepen waarmee we onze eigen toekomst om zeep helpen. Maar als de kwaliteit van het onderwijs omhoog gaat, onderwijs zelf betaalbaar blijft dan is er niets mis mee door de studenten zelf wat te laten bijdragen.

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Geplaatst: di 20 sep 2011, 12:12
door Vinny
Studenten die veel voor hun studie moeten reizen moeten dan natuurlijk ook gewoon een dalvrij extentie aan hun abonnement kunnen kopen. :Y

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Geplaatst: di 20 sep 2011, 12:53
door fogeltje
Dat zou ook een oplossing kunnen zijn, van mij part ook voor een gereduceerd tarief. Eis is dan wel weer dat de techniek dit ook goed aankan, anders ga je weer gezeik krijgen dat door al die producten geen enkel product meer werkt en je twee kaarten moet gaan gebruiken. Dat mag natuurlijk ook nooit de bedoeling zijn (is het wel voor een groep reizigers, maar dat terzijde :') )

Overigens heeft het idee van studenten een soort trajectabonnement of een x-aantal kilometers geven ook een ander voordeel. Je bent eindelijk van dat eindeloze gezever af "waarom zou ik moeten inchecken" of überhaupt de vraag of ze moeten inchecken of niet.

EDIT: Ik neem aan dat je doelt op dalvrij voor zowel trein als stads- en streekvervoer.

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Geplaatst: di 20 sep 2011, 13:05
door Vinny
Ja, ok je loopt dan weer tegen het feit aan dat je maximaal 10 producten op je OV Chip kan hebben staan :')

Ergens denk ik dat er best wel een technische oplossing mogelijk is, maar dat de wil bij de betrokken actoren ontbreekt... :|

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Geplaatst: di 20 sep 2011, 13:18
door fogeltje
Als het gewoon 1 product is, dan is dat niet zo een probleem. Omdat ik dan een product voor ogen heb dat overal moet gelden en voor studenten een gereduceerd tarief heeft kan ik me voorstellen dat je daar gewoon 1 product van zou kunnen maken net als het SOV product van nu.

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Geplaatst: di 20 sep 2011, 13:45
door webguy
Het zijn er twee: een voor korting, een voor vrij reizen.

Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé

Geplaatst: di 20 sep 2011, 16:17
door Geert
Jongens, leuk die discussie over hoeveel producten je op de chipkaart kan zetten en alles, maar nu is nog steeds niet duidelijk of en hoeveel de overheid bespaart met een ander soort studentenkaart. Vergeet niet dat de vervoerders op dit moment een vrij karige vergoeding krijgen voor studentenkaarten en ik denk niet dat die vergoeding (veel) lager zal worden bij een beperkter assortiment.

Overigens is de studentenkaart alleen gratis als je afstudeert. In die zin is het dus een beloning voor de studieinzet, anders moet je gewoon betalen voor de maanden waarin je een ov-studentenkaart hebt gehaad.