Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 33402
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Berichtdoor Suus » Ma 19 Sep 2011, 16:48

Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie
Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV heeft een klacht ingediend bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) over de NS. Onder andere de nieuwe dienstregeling is oorzaak van de klacht.

Dit meldt dagblad Spits.

Reizigers tussen Amsterdam en Rotterdam zijn volgens de nieuwe dienstregeling van de NS 10 minuten langer onderweg. Bovendien vervalt de rechtstreekse verbinding tussen Schiphol en Rotterdam.

'Het argument van de NS dat er op het gewone spoor nu op veel meer regionale stations, zoals Heemstede en Schiedam, zal worden gestopt, heeft niets te maken met de verslechteringen van de doorgaande dienst tussen Amsterdam en Rotterdam c.q. tussen Schiphol en Rotterdam', zo klinkt het in het persbericht van de NMa.
Bron: Parool
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 6271
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Berichtdoor Klaasje » Ma 19 Sep 2011, 22:59

Filmpje met een interview met Rikus Spithorst.

VIRM
Berichten: 3746
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Berichtdoor VIRM » Di 20 Sep 2011, 10:52

Klaasje schreef:Filmpje met een interview met Rikus Spithorst.

In dat filmpje hebben ze het over de stoptrein naar Rotterdam...

Even een vergelijking van de treintijden:
Fyra: 40 minuten
IC Brussel: 1 uur (20 minuten langzamer dan de Fyra)
s2100: 1 uur en 3 minuten (23 minuten langzamer dan de Fyra. Heeft t.o.v. de IC naar Brussel alleen een extra stop in Leiden Centraal).
s2200: 1 uur en 10 minuten (30 minuten langzamer dan de Fyra. De s2100 zal in de nieuwe dienstregeling dezelfde route volgen tot in ieder geval Dordrecht en wordt daardoor 7 minuten langzamer, en niet 10 zoals in de media wordt gezegd).
s4000: 1 uur 18 minuten (38 minuten langzamer dan de Fyra. Dat is bijna twee keer de reistijd van de Fyra).
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11375
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Berichtdoor Vinny » Di 20 Sep 2011, 12:09

Ik wil hierbij aantekenen dat de pure reistijd Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal is genomen, terwijl als de reistijd van een willekeurig adres in Amsterdam naar een willekeurig adres in Rotterdam het reistijdverlies vaak minder is, door een betere aansluiting op het metronetwerk te Amsterdam Sloterdijk en Schiedam Centrum. Dat vergeet de media altijd te vermelden... :evil:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Berichtdoor deadlock » Di 20 Sep 2011, 14:41

Nee, dan is het reistijdverlies hetzelfde, het is hooguit relatief minder maar dat boeit natuurlijk geen ruk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11375
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Berichtdoor Vinny » Di 20 Sep 2011, 15:51

Nee, alleen voor de relaties waar de Fyra een goed alternatief voor is. Dat jij niet wilt betalen interesseert mij geen ruk. Ik betaal al genoeg belasting voor luie treinreizigers :')
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11729
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Berichtdoor Meltrain » Do 22 Sep 2011, 20:02

Luie treinreizigers?! :shock:
Automobilisten, die zijn pas lui. :P Treinreizigers moeten tenminste nog van hun voordeur bij het station komen (of bij de instaphalte van het vervoer naar het station). Verder is de koolstof-voetafdruk van treinreizigers minder dan van automobilisten, evenaals de stikstof-voetafdruk.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3524
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Berichtdoor Ruben » Do 22 Sep 2011, 20:20

Dat is een andere discussie. ;)
Het geheel komt wel over als het mensen de Fyra injagen. Dat je na het afschaffen van de sneltrein een Intercity extra laat stoppen op een Hilversum of een Gouda, is hinderlijk voor de Intercityreiziger, maar begrijpelijk.
Op de oude lijn wordt de Intercity effectief gewoon afgeschaft, en gaat de sneltrein Intercity heten. De Intercity gaat in de nieuwe opzet stoppen op Heemstede-Aerdenhout, Ln van NOI, Delft en Schiedam Centrum. Eigenlijk kan het ding dan geeneens fatsoenlijk optrekken. Ja, we reizen door het dichtstbevolkte gebied van Nederland, maar is zo'n opgewaardeerde metro nou echt wenselijk?
Je zal er ongetwijfeld 4-sporigheid op Rotterdam - Rijswijk voor nodig hebben, maar een Intercity die hoogstens extra gaat stoppen op Delft (als stad) en een frequent sprinternetwerk ernaast is een stuk aanlokkelijker.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3297
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Berichtdoor Ronald » Do 22 Sep 2011, 21:11

Ja, natuurlijk wordt je de Fyra ingejaagd. Daar is op zich weinig mis mee, als de verbinding maar aantrekkelijk genoeg is. Vanuit Vlissingen met een overstap in Rotterdam is dat niet zo, dan verdwijnt je reistijdwinst in het overstappen.
En de Fyra-toeslag is sowieso al dubbel, want eigenlijk betaal je al toeslag als je met de Fyra reist: het bedrag per tariefkilometer is namelijk al een stuk hoger. De extra toeslag is gewoon toeslag-op-toeslag.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 33402
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Berichtdoor Suus » Do 22 Sep 2011, 23:22

Waarom moet ik nu denken aan Albert Heijn Jokers.

Toeslag op Toeslag, da's Geniaal!
Rame à l'approche

VIRM
Berichten: 3746
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Berichtdoor VIRM » Vr 23 Sep 2011, 00:47

Dat de NS mensen de Fyra wil injagen is al lang al duidelijk. Maar wordt de Fyra dan ook een betrouwbare verbinding? Volgensmij heeft hij nu de reputatie van 'duur' en 'veel vertraging' opgelopen...
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11375
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Berichtdoor Vinny » Vr 23 Sep 2011, 09:32

De Intercity gaat in de nieuwe opzet stoppen op Heemstede-Aerdenhout, Ln van NOI, Delft en Schiedam Centrum. Eigenlijk kan het ding dan geeneens fatsoenlijk optrekken. Ja, we reizen door het dichtstbevolkte gebied van Nederland, maar is zo'n opgewaardeerde metro nou echt wenselijk?
Laan van NOI en Schiedam biedten overstap op metro/Randstadrail. Delft is een stad met bijna 100.000 inwoners, en een behoorlijk grote universiteit. Alleen Heemstede Aerdenhout is een vreemde eend in de bijt...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4244
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Berichtdoor reisthijs » Vr 23 Sep 2011, 10:14

VIRM schreef:De s2100 zal in de nieuwe dienstregeling dezelfde route volgen tot in ieder geval Dordrecht en wordt daardoor 7 minuten langzamer, en niet 10 zoals in de media wordt gezegd)
De s2100 is alleen nu niet de snelste verbinding.
Straks is de snelste IC-verbinding 70 minuten terwijl nu de snelste IC-verbinding (met de Benelux) 60 minuten is. Dat verschil is precies 10 minuten.

Ronald schreef:Ja, natuurlijk wordt je de Fyra ingejaagd. Daar is op zich weinig mis mee, als de verbinding maar aantrekkelijk genoeg is. Vanuit Vlissingen met een overstap in Rotterdam is dat niet zo, dan verdwijnt je reistijdwinst in het overstappen.
Daarom is het dus de bedoeling de frequentie te verhogen, daarmee worden de overstaptijden een stuk korter. Dat is toch weer één bezwaar minder.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 12302
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Berichtdoor Geert » Za 24 Sep 2011, 12:08

En Fyra wordt natuurlijk nog sneller als ze straks 250 km/h gaan rijden. :Y

hidihi
Berichten: 348
Lid geworden op: Za 30 Okt 2010, 00:10

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Berichtdoor hidihi » Ma 26 Sep 2011, 17:34

Waarom komt de klacht nu pas binnen bij de NMA, het was toch al een tijdje bekend dat alle Ic's vanuit R,dam via Haarlem naar A dam gingen?

Reiziger Delft
Berichten: 1044
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Berichtdoor Reiziger Delft » Ma 26 Sep 2011, 18:05

Klopt, was al bekend gemaakt begin 2006 in de adviesaanvraag aan het locov.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Berichtdoor Caspar » Ma 26 Sep 2011, 18:17

Volgens mij kan je prima via Haarlem een snelle IC inleggen die de verbinding Amsterdam- Vlissingen net zo snel aflegt als de huidige s2100. Zo niet sneller. Moet je alleen niet op al die extra toegevoegde tussengelegen stations gaan stoppen.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11375
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Berichtdoor Vinny » Ma 26 Sep 2011, 21:08

Je zit natuurlijk wel met wat treinpaden. ETMET kan niet zo gemakkelijk met snellere intercity's. Dat is ook een van de reden dat de NS homogenisering tussen sneltreinen en intercity's nastreeft.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 10459
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Berichtdoor Wubbo » Ma 26 Sep 2011, 21:15

Qua afstand maakt Haarlem niet zo veel verschil met Schiphol, als je kijkt op Amsterdam - Leiden. Dat kan dus wel ongeveer even snel, als je onderweg alleen zou stoppen in Haarlem. Maar wat doe je dan met Heemstede...

M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:25

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Berichtdoor M57 » Ma 26 Sep 2011, 21:21

De mensen in de stoptrein zetten en vervolgens de regionale omroep een doorwrochte documentaire laten filmen over hoe druk het wel niet is. :pos:

Klaasje
Berichten: 6271
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Berichtdoor Klaasje » Ma 26 Sep 2011, 21:23

Heemstede is eigenlijk een heel vervelend station op dit traject. Het is net zo druk als Harderwijk of Almere Muziekwijk dus verschrikkelijk druk is het niet maar zeker niet rustig. Ik vind het alleen niet vreemd dat een gedeelte van de IC's zou stoppen op Heemstede omdat een halfuursdienst per sprinter wel erg schraal is. Daarentegen denk ik dat ze nu behoorlijk blij moeten zijn met de huidige verbindingen en dat 2 treinen minder in het uur niet meteen een ramp is wanneer daardoor een hoop reizigers een snelle verbinding krijgen/houden.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 10459
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Berichtdoor Wubbo » Ma 26 Sep 2011, 21:36

Je bent dan wel je strakke kwartierdienst kwijt. Of je moet alterneren tussen Heemstede en Amsterdam Sloterdijk ofzo, maar dat soort acties maakt het er allemaal niet duidelijker op.

Klaasje
Berichten: 6271
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Berichtdoor Klaasje » Ma 26 Sep 2011, 21:44

Tjah, een kwartiersdienst van sprinters..? Evt. splitsen en combineren met de s4800 of s5400 voor het gedeelte Hlm-Asd om te voorkomen dat Heemstede ook alle rechtstreekse treinen verliest.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11375
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Berichtdoor Vinny » Ma 26 Sep 2011, 22:00

Kom op nou zeg. Die stop op Heemstede, daar ga je niet dood van. Het is jammer dat de reizigers van en naar Zeeland veel langer over hun reis gaan doen, maar ik neem aan dat nog maar een marginaal percentage van het totaal aantal reizigers tussen Leiden en Amsterdam van en naar Zeeland reist. Voor alle andere relaties zijn er goede alternatieven, of is er nauwelijks verlenging aan reistijd, terwijl je nu wel een inzichtelijke starre kwartiersdienst hebt, zonder al te veel vervelende flexibele grapjes.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Klaasje
Berichten: 6271
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Berichtdoor Klaasje » Ma 26 Sep 2011, 22:16

Nee reizigers gaan er niet dood van, maar ondertussen wordt dat ene station waar nog net wél tijdswinst gemaakt kan worden omdat het niet een groot station is niet overgeslagen. Laat ik even heel duidelijk wezen: Sloterdijk, Schiedam en Delft hebben voor mij meer dan voldoende meerwaarde om te stoppen met een IC (zowel qua reizigersaantallen als regiofunctie). Echter zijn de reizigersaantallen op Heemstede zo gering dat ik denk dat die 3 á 4 minuten rijtijd best geïncasseerd mogen worden voor reizigers Amsterdam/Haarlem - Leiden en verder. In veel gelijksoortige situaties (Woerden, Harderwijk, Hoogeveen, Overvecht enz.) is zo'n beetje iedereen een voorstander van het doorrijden met IC's maar hier is het ineens vreemd om zo'n voorstel te doen.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 6 gasten