Pagina 2 van 2

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Geplaatst: ma 26 sep 2011, 22:25
door Vinny
Maar in het plaatje dat jij schetst, wordt de tijdwinst maar voor twee intercity's geincasserd. Ik vind dat niet een verbetering om over naar huis te schrijven, vooral niet omdat voor reizigers een niet patroonmatige dienstregeling vooral betekent dat ze langer op het station wachten op de volgende trein en er dus eigenlijk niets mee opschieten...

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Geplaatst: ma 26 sep 2011, 22:28
door Klaasje
Je kan het ook best 4x per overslaan en een extra sprinter laten rijden. (Dat was overigens wat ik ook als andere optie aangaf :!: )

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Geplaatst: ma 26 sep 2011, 22:30
door Suus
Tja, wil je niet met de IC's op Heemstede stoppen dan moet er een stoptrein bij op het traject Leiden - Haarlem. Alleen is dat ook een dure toevoeging, omdat Hillegom en Voorhout dat nu niet bepaald nodig hebben...

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Geplaatst: ma 26 sep 2011, 22:32
door Vinny
Keerspoortje in Heemstede... :twisted:

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Geplaatst: ma 26 sep 2011, 22:36
door visgraat
Dat is ook een dure oplossing, maar zal je er op termijn wellicht uit kunnen halen. Dan zal je het gezien de ruimte waarschijnlijk voorbij het station moeten leggen. Waarom is dat trace trouwens lang geleden bij de aanleg niet door Lisse en Hillegom aangelegd, maar eigenlijk buiten de kernen om?

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Geplaatst: ma 26 sep 2011, 22:45
door Klaasje
Als ik zo op de kaart kijk, dan denk ik best dat er in het gebied nog behoorlijk wat reizigers te halen zijn. Noordwijkerhout ligt haast naast de spoorlijn en Noordwijk is dichtbij. Hetzelfde geldt voor Lisse. Station Hillegom ligt niet logisch voor busaansluitingen en mist dus al meteen een deel van de potentiƫle reizigersgroep. Als je een nette kwartiersdienst rijdt op Leiden - Haarlem en goed aantakt met bussen uit het omliggende gebied (visgraadmodel) zou deze spoorlijn nog behoorlijk wat nieuwe reizigers voor stoppertjes kunnen trekken. Met dit soort maatregelen is een kwartiersdienst best te doen. Met wat visie kan er denk ik een hoop verbeterd worden op dit traject. :pos:

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Geplaatst: ma 26 sep 2011, 22:51
door Vinny
Helaas is "Bollenstad" afgeserveerd...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bollenstad

Toen ik nog planologie studeerde was zou hier "de stad van de toekomst" gebouwd worden, met vrije busbanen als dragend OV stelsel maar ook vier keer per uur rijdende sprinters tussen Leiden en Hoofddorp en tussen Leiden en Haarlem plus de nodige nieuwe stations...

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Geplaatst: ma 26 sep 2011, 23:09
door Klaasje
In de discussie draai ik doel en middel behoorlijk om natuurlijk, maar nu ik er naar kijk, zie ik pas hoe slecht de regio en de trein op elkaar zijn ingespeeld. De stoptrein heeft wel wat weg van de decentrale spoorlijnen die elders weer tot leven zijn gekomen.

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Geplaatst: ma 26 sep 2011, 23:11
door Vinny
Ja welkom in de Rooie Randstad, waarbij elke poging om sprinterverbindingen mogelijkerwijs eventueel door een private partij te laten verzorgen wordt afgeserveerd met: Ja Amsterdam Centraal is er te klein voor... :')

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Geplaatst: ma 26 sep 2011, 23:16
door Suus
De OV-visie voor het zuidelijke gedeelte van de spoorlijn is op dit moment nog heel erg noord-zuid georiƫnteerd omdat Leiden en Haarlem als bestemmingen worden gezien.

Voor Noordwijk was een plan opgesteld voor een snelbus van Noordwijk naar Voorhout. De provincie wil hier niets van weten, die zetten nu in op een ontsluitende buslijn in Noordwijk naar een P&R halte voor de Rijngouwelijn bij de ESA.

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Geplaatst: ma 26 sep 2011, 23:58
door Dexter
Wubbo schreef:Qua afstand maakt Haarlem niet zo veel verschil met Schiphol, als je kijkt op Amsterdam - Leiden. Dat kan dus wel ongeveer even snel, als je onderweg alleen zou stoppen in Haarlem.
Daar heeft Wubbo helemaal gelijk in. De afstand Rtd - Asd via Shl is 82 km, Rtd - Asd via Hlm is 85 km. (Leve het VIRM-diagnosescherm!) :mrgreen: En ook qua rijtijd ontloopt het elkaar niet veel. Zo heb ik ooit met een via Hlm omgeleide s2100 een minuut of 10 voor de inrijder van Asd gestaan, omdat ik te vroeg was en ze me daar nog niet konden hebben. :P De helft van die wachttijd was ik effectief te vroeg, de andere helft kwam door geklooi met de spoorbezetting.

Ik heb het hier met opzet rijtijd en niet reistijd, want wat de s2200 een trage verbinding maakt t.o.v. de s2100 zijn al die tussenstops en niet de route. En van mij mag overigens ook wel het mes in het aantal stoppende treinen in Had.

Re: Dienstregeling NS zorgt voor klacht reizigersorganisatie

Geplaatst: di 27 sep 2011, 00:58
door Suus
De s2200 en s2600 zijn nu even snel tussen Leiden en Amsterdam Centraal. Ze vertrekken twee minuten achter elkaar in Leiden en komen twee minuten na elkaar aan op Centraal.