Brandbrief aan NS om defecte omroepinstallaties

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Brandbrief aan NS om defecte omroepinstallaties

Berichtdoor Fles » Ma 03 Okt 2011, 09:14

Brandbrief aan NS om veiligheid

FNV Spoor heeft een brandbrief gestuurd aan de NS over de veiligheid in treinen. Omdat veel omroepinstallaties defect zijn of niet goed werken kunnen bij calamiteiten reizigers en eigen medewerkers niet goed worden geïnstrueerd, aldus bestuurder Roel Berghuis maandag.



Bron en meer

Klopt ja. Dat zie je steeds vaker, gammele omroepinstallaties. Overigens totaal niet verbazend dat NS van niks weet :roll:

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7696
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Brandbrief aan NS om veiligheid

Berichtdoor webguy » Ma 03 Okt 2011, 10:44

Mja, het is al jaren een probleem... Vooral in oude generatie V-IRM. Mja, conducteurs horen het niet echt, niemand meldt het, er wordt niks aan gedaan en zo sukkelt het voort. Je moet gewoon via het internet/telefoon dat soort dingen kunnen melden als je een stelnummer hebt...
Reisinformatie/nerd

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Brandbrief aan NS om defecte omroepinstallaties

Berichtdoor Thom91 » Ma 03 Okt 2011, 10:46

Ik wil nog wel eens een twitter bericht eruit gooien dat hij het niet doet.. Wordt er altijd gemeld dat ze het doorgeven.
Komt wel goed schatje.

KM46
Berichten: 8099
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Brandbrief aan NS om defecte omroepinstallaties

Berichtdoor KM46 » Ma 03 Okt 2011, 10:52

Ja leuk, maar niet iedereen heeft twitter (ik ook niet).

Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: Za 15 Mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Brandbrief aan NS om defecte omroepinstallaties

Berichtdoor Thijs » Ma 03 Okt 2011, 11:00

Ik moet zeggen dat ik de verstaanbaarheid van omroepen in ICMm altijd heel goed vind.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7696
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Brandbrief aan NS om defecte omroepinstallaties

Berichtdoor webguy » Ma 03 Okt 2011, 11:09

Nee, en vraag me af of de NS daar ook daadwerkelijk wat mee doet... Dat is zoiets dat ergens in een systeem verzandt. Het is het niet waard om de trein voor extra onderhoud te laten gaan, en bij een onderhoudsbeurt wordt zoiets wel snel gemist tenzij iemand in het goede systeem kijkt.

V-IRM-III (3e levering dus) is ook prima. ICMm schijnt erg gevoelig te zijn voor degene die omroept: je hoort alles.
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Brandbrief aan NS om defecte omroepinstallaties

Berichtdoor reisthijs » Ma 03 Okt 2011, 11:29

Bij ICMm hoor je soms enorm veel ruis/achtergrondgeluiden waar je met moeite de omroep nog doorheen hoort. Daar valt nog wel wat aan te verbeteren.
Als er handmatig wordt omroepen in SLT hoor je dat ook erg slecht (geluid hapert).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

KM46
Berichten: 8099
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Brandbrief aan NS om defecte omroepinstallaties

Berichtdoor KM46 » Ma 03 Okt 2011, 11:35

Sommige stellen van de SGMm hebben ook een behoorlijk slecht verstaanbare omroep. Wat is dat toch tegenwoordig. Zijn dit de onderdelen van een trein waarop het eerst en het meest op wordt bezuinigd?

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Brandbrief aan NS om defecte omroepinstallaties

Berichtdoor Ennes » Ma 03 Okt 2011, 11:39

Tja... wat zullen we hierop eens zeggen....

:idea: ik zeg maar niets!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

VIRM
Berichten: 3410
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Brandbrief aan NS om defecte omroepinstallaties

Berichtdoor VIRM » Ma 03 Okt 2011, 12:47

Nouja, ik denk wel dat het FNV een punt heeft. Stel dat er iets gebeurd en de reizigers moeten worden geinformeerd dat ze bijvoorbeeld de trein moeten verlaten, maar door een gebrekkige omroep is dat niet duidelijk? Ben je als NS dan niet aansprakelijk?
Beul van de blindegeleidelijn

KM46
Berichten: 8099
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Brandbrief aan NS om defecte omroepinstallaties

Berichtdoor KM46 » Ma 03 Okt 2011, 13:24

VIRM schreef:Nouja, ik denk wel dat het FNV een punt heeft. Stel dat er iets gebeurd en de reizigers moeten worden geinformeerd dat ze bijvoorbeeld de trein moeten verlaten, maar door een gebrekkige omroep is dat niet duidelijk? Ben je als NS dan niet aansprakelijk?

Daar heb je wel een punt ja.
Maar geldt dit dan ook voor de andere vervoersbedrijven?

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11944
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Brandbrief aan NS om defecte omroepinstallaties

Berichtdoor Geert » Ma 03 Okt 2011, 13:43

Ik heb wel eens meegemaakt dat een SLT zo ernstig stuk was dat deze gereset moest worden en toen deed helemaal niets het meer, ook de omroep niet (en de verlichting). Hoe is dat bij andere treintypes? Is de omroep daar ook snel niet meer beschikbaar als de trein dood gemaakt moet worden of als de stroom uitvalt etc.?

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Brandbrief aan NS om defecte omroepinstallaties

Berichtdoor Fles » Ma 03 Okt 2011, 14:00

Ennes schreef:Tja... wat zullen we hierop eens zeggen....

:idea: ik zeg maar niets!



Laat me raden: Jullie hebben het pas tienmiljard keer aangegeven, en er gebeurt nooit iets mee? :idea:

KM46
Berichten: 8099
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Brandbrief aan NS om defecte omroepinstallaties

Berichtdoor KM46 » Ma 03 Okt 2011, 14:11

Zo gaat dat nou eenmaal bij grote bedrijven. Gewoon dingen (lees klachten, defecten) aan de kant schuiven. Tot het een keertje goed fout gaat en er slachtoffers vallen. En dan wordt alsnog de schuld naar een ander geschoven.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31534
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Brandbrief aan NS om defecte omroepinstallaties

Berichtdoor Suus » Ma 03 Okt 2011, 14:17

Dat hangt er vanaf hoe de organisatie is ingericht. Computerproblemen gaan bij ons op het werk centraal, met als gevolg dat het een en al ellende is. Kleine dingetjes in het pand zoals een kapotte lamp zijn echter binnen no-time opgelost omdat elk gebouw zijn eigen team huismeesters heeft. Als je iets lokaal regelt gaan dat soort dingen sneller dan als je eerst drie lagen doormoet om het te melden. Een nadeel is wel dat elk gebouw zijn eigen dingetjes regelt en er dus per gebouw afwijkingen zijn in huisstijl, het nuttigen van voedsel en wie de post doet.
Rame à l'approche

KM46
Berichten: 8099
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Brandbrief aan NS om defecte omroepinstallaties

Berichtdoor KM46 » Ma 03 Okt 2011, 14:24

Thijs schreef:Ik moet zeggen dat ik de verstaanbaarheid van omroepen in ICMm altijd heel goed vind.

Dat ligt eraan in welk stel je zit. In de een doen ze het juist erg goed, in de ander juist niet.

VIRM
Berichten: 3410
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Brandbrief aan NS om defecte omroepinstallaties

Berichtdoor VIRM » Ma 03 Okt 2011, 14:26

KM46 schreef:
VIRM schreef:Nouja, ik denk wel dat het FNV een punt heeft. Stel dat er iets gebeurd en de reizigers moeten worden geinformeerd dat ze bijvoorbeeld de trein moeten verlaten, maar door een gebrekkige omroep is dat niet duidelijk? Ben je als NS dan niet aansprakelijk?

Daar heb je wel een punt ja.
Maar geldt dit dan ook voor de andere vervoersbedrijven?


Het lijkt mij dat dat voor iedere vervoerder geldt. Als ik een kaartje koop/chip bij de NS, Arriva, Connexxion, GVB of KamelenExpress, dan sluit je in feite een contract af dat je van A naar B wordt gebracht op een veilige manier in een bepaalde tijd.
Als je letsel oploopt als gevolg van een ongeluk dat had voorkomen kunnen worden door bijvoorbeeld een goed-werkende omroep, reken maar dat er een hele batterij letselschadeadvocaten bovenop de NS (of andere vervoerder) zullen duiken. En dan hebben we het nog niet over een mediacircus, PR-shit en de Inspectie...

Het lijkt mij dan ook niet zo moeilijk om bij iedere onderhoudsbeurt van de trein ook de omroep mee te nemen. Dat lijkt mij kwestie van standaardprocedure.
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31534
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Brandbrief aan NS om defecte omroepinstallaties

Berichtdoor Suus » Ma 03 Okt 2011, 15:20

Bij SGM doet de automatische omroep het gewoon goed, de omroep van de conducteur/machinist zelf is vaak waardeloos. Gelukkig kan de automatische omroep heel veel zelf, inclusief splitsen en combineren :)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Brandbrief aan NS om defecte omroepinstallaties

Berichtdoor Daniel » Ma 03 Okt 2011, 15:57

Het enige wat 'ie niet kan is aangepaste bestemmingen omroepen bij werkzaamheden. Maar de ene keer dat ik meegemaakt heb dat dat nodig was werkte de handmatige omroep ook prima, ging alleen veel lawaai vooraf aan het inbreken op de automatische omroep...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Brandbrief aan NS om veiligheid

Berichtdoor fogeltje » Ma 03 Okt 2011, 19:14

webguy schreef:als je een stelnummer hebt...


Ik denk dat daar al 90% van de mensen afhaakt. De meeste zullen het dan hebben over "de trein die dan en dan daar vertrok" (waarmee men in wezen ook wel het stel in kwestie moet kunnen achterhalen).
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Maik
Berichten: 552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:50
Locatie: Aalten

Re: Brandbrief aan NS om defecte omroepinstallaties

Berichtdoor Maik » Ma 03 Okt 2011, 19:23

reisthijs schreef:Als er handmatig wordt omroepen in SLT hoor je dat ook erg slecht (geluid hapert).
Afgelopen zaterdag toevallig ook meegemaakt. Toen werd er voor Amsterdam vanuit de achterste cabine met veel gestotter omgeroepen dat de s4000 niet verder reed naar Uitgeest etc. Toen er bij breukelen bij de deuren werd ingesproken was er niks aan de hand...
Pommes.

KM46
Berichten: 8099
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Brandbrief aan NS om veiligheid

Berichtdoor KM46 » Ma 03 Okt 2011, 19:40

fogeltje schreef:
webguy schreef:als je een stelnummer hebt...


Ik denk dat daar al 90% van de mensen afhaakt. De meeste zullen het dan hebben over "de trein die dan en dan daar vertrok" (waarmee men in wezen ook wel het stel in kwestie moet kunnen achterhalen).

Wordt het ondertussen niet eens tijd om de treinserienummers bij het grote publiek bekend te maken (bijvoorbeeld via de reisplanner of de vertrekstaten). Dit scheelt ook bij de klantservice een hoop tijd een werk over de klachten cq ideen.

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Brandbrief aan NS om veiligheid

Berichtdoor Ennes » Ma 03 Okt 2011, 19:58

KM46 schreef:
fogeltje schreef:
webguy schreef:als je een stelnummer hebt...


Ik denk dat daar al 90% van de mensen afhaakt. De meeste zullen het dan hebben over "de trein die dan en dan daar vertrok" (waarmee men in wezen ook wel het stel in kwestie moet kunnen achterhalen).

Wordt het ondertussen niet eens tijd om de treinserienummers bij het grote publiek bekend te maken (bijvoorbeeld via de reisplanner of de vertrekstaten). Dit scheelt ook bij de klantservice een hoop tijd een werk over de klachten cq ideen.

Op de kaartautomaten zit een sticker met het verzoek het automaatnummer (wat op diezelfde sticker staat) door te geven als men zich bij de conducteur meldt als er zich een storing voordoet. Slechts een enkeling weet daadwerkelijk dat nummer als hij komt met het verhaal dat een automaat niet werkt.
Daarnaast denk ik dat het grote publiek echt het treinnummer niet gaat onthouden als hij zijn reis heeft gepland, of dat nou via een vertrekstaat of omroep is.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Brandbrief aan NS om veiligheid

Berichtdoor Thom91 » Ma 03 Okt 2011, 20:02

KM46 schreef:
fogeltje schreef:
webguy schreef:als je een stelnummer hebt...


Ik denk dat daar al 90% van de mensen afhaakt. De meeste zullen het dan hebben over "de trein die dan en dan daar vertrok" (waarmee men in wezen ook wel het stel in kwestie moet kunnen achterhalen).

Wordt het ondertussen niet eens tijd om de treinserienummers bij het grote publiek bekend te maken (bijvoorbeeld via de reisplanner of de vertrekstaten). Dit scheelt ook bij de klantservice een hoop tijd een werk over de klachten cq ideen.

Treinnummers staan al op de gele vertrekstaten ;)
of iig, meen dat een keertje gezien te hebben, kan ook alleen internationale treinen zijn overigens..
Komt wel goed schatje.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1934
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Brandbrief aan NS om defecte omroepinstallaties

Berichtdoor Gekko123 » Ma 03 Okt 2011, 20:12

Alleen bij de internationale treinen staan de treinnummers vermeld. Bij binnenlandse treinen weigeren ze zelfs om de treinserie te noemen (terwijl dat toch veel makkelijker communiceert over bijvoorbeeld uitval).

Terug ontopic: best schandalig dat dit soort dingen eerst uitgebreid in de pers bekend moeten zijn of dat er doden vallen bij een ongeluk voordat er ook maar iets aan gedaan wordt...
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten