Hispeed perikelen #2

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Hispeed perikelen #2

Bericht door Joshua »

Er langs nog wel. Dan hoop ik voor je dat het een stuk droger is als vandaag.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Caspar »

Onlangs verscheen er weer een aardig berichtje over de Fyra in de Elsevier van 27 februari:
Zogenaamd Snel

Zeker de zakelijke reizigers mijden de hogesnelheidstrein Fyra als de pest. En terecht

Het gaat niet goed met de zogenaamde hogesnelheidstrein Fyra tussen Amsterdam en Rotterdam. Vorige week bleek uit een steekproef dat nog geen 10 procent van de stoelen is bezet, én maakte de NS bekend dat afgelopen jaar meer dan 100 miljoen euro verlies is geleden op de Fyra en dat andere hogesnelheidsparadepaardje, Thalys.
In de verklaringen kwam van alles en nog wat aan de orde. Mensen zouden eraan moeten wennen, de speciale toeslag zou te hoog zijn, de frequentie van één trein per uur (over een gruwelijk duur speciaal aangelegd spoor) zou te laag zijn... et cetera. Daaruit blijkt maar weer dat er inderdaad heel weinig mensen met die trein reizen - ook NS-directieleden en andere deskundigen niet. De belangrijkste oorzaak is toch echt dat Fyra een slecht product is.
Daarbij gaat het om details als comfort - omwonenden die klagen over het lawaai van de Fyra hebben overduidelijk het kabaal in de trein nog nooit gehoord - tot ronduit wezenlijke gebreken. Hij rijdt veel te vaak niet (ook als het dooit) en als hij wel rijdt, loopt hij te vaak zoveel vertraging op dat alle tijdwinst weer verloren gaat. Wat daarbij - o ironie - opvalt, is dat Fyra heel vaak klem komt te zitten achter dat andere verlieslijdende product van de NS: de Thalys, helemaal berucht om zijn vertragingen.
Je geld (deels) terugkrijgen, vergt een onwaarschijnlijk hoop administratieve rompslomp. Getuige de uitgestorven Eerste Klasse mijden zeker de zakelijke reizigers de Fyra inmiddels als de pest. Gelijk hebben ze: zo'n hoge toeslag voor zo'n waardeloze trein, het grenst aan oplichting.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hispeed perikelen

Bericht door iljitsch »

Ze overdrijven natuurlijk weer. Ik heb er twee keer mee gereden en ik kan me niet herinneren dat er veel lawaai was binnen. Je ziet juist dat hoge snelheidstreinen/lijnen zo nauwkeurig in elkaar zitten dat het allemaal heel soepel loopt en dus relatief weinig herrie. Uitzondering is de thalys die voor toeschouwers altijd het idee geeft de rails aan het slijpen te zijn.

De prijs is voor mij het grootste probleem, ook al omdat je hierop geen korting krijgt. Als je eerste klas voor de volle prijs rijdt tussen Shl en Rtd dan is de fyra 7,90 duurder op 18,40 = 43% duurder. Maar tweede klas met korting is het 6 euro op 6,10 = 98% duurder. Dit heeft echt geen enkele relatie met de werkelijkheid. En dan ook nog de irritatie van een apart toeslagkaartje kopen en hij rijdt inderdaad veel te weinig.

Naar Schiphol is het bovendien zo dat als je 'm mist of hij rijdt niet, dit flinke problemen kan geven met op tijd zijn voor je vlucht. Als ik bijvoorbeeld nu de fyra zou nemen zou ik om 23.07 u op Schiphol zijn, maar als dat niet lukt is de trein die 3 minuten later gaat ook niet wordt het die van een kwartier later die dan pas om 23.50 u op Schiphol is. Wat nog slechter wordt als er straks geen andere treinen meer van Rotterdam naar Schiphol rijden.

Ik snap trouwens ook niet hoe ze met droge ogen een toeslag durven te vragen voor het stuk Amsterdam - Schiphol, wat over het normale spoor gaat en niet sneller is dan andere intercity's die niet op tussenliggende stations stoppen.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Daantje »

Ik ben een keer met de fyra geweest toen nog die toeslag van 2 euro gold. Gewoon om een keertje te proberen. Ik vond toen wel dat er veel lawaai is ook in de trein. Vond het wel leuk dat je een keer ander uitzicht heb maar voor een groot deel zit je dan weer onder de grond.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Geert »

En je hebt niet eens mobiel bereik in die tunnels. Erg handig voor de zakenmannetjes :N
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Suus »

Het binnengeluid is bij de Fyra inderdaad veel te nadrukkelijk aanwezig, bovendien valt de verlichting wel eens uit en is er in de tunnels geen mobiel bereik. Bovendien is het comfort nu gelijk aan ICMm en het enige "voordeel" van de Fyra is dat je zeker bent van een zitplaats en dat er catering langs je stoel komt. Niet dat veel mensen gebruik zullen maken van deze catering, een kop koffie kost twee euro.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Dexter »

Op zich vind ik het wel aardig om in 26 minuten vanuit Rtd op Shl te kunnen staan, daar heb ik zelfs wel een redelijke overstap voor over. De uursdienst is echt te karig en de toeslag te hoog om serieus reizigers mee te trekken.

Het lawaai in de trein is idd echt veel te hard, het galmt gewoon door de hele trein als was het een soort holle buis. Het doet me denken aan de oude Rotterdamse metrotreinen, daar kon je ook geen normaal gesprek in voeren tijdens de rit.

Ik verwacht wel dat na de 'ingroeiperiode' als het nieuwe materieel er is en er een uitgebreide dienstregeling wordt gereden, de Fyra een publiekstrekker zal worden. Al is het natuurlijk een kwalijke zaak dat er geen rechtstreekse 'normale' IC's meer rijden tussen Rtd-Shl-Asd. Elk zichzelf serieus nemend spoorbedrijf zou juist hoog moeten inzetten op de verbinding tussen de hoofdstad en de tweede stad van het land en de nationale luchthaven.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Ardan »

Ik vind dat er nu al belachelijk weinig 'echte' intercity's van Rotterdam naar Amsterdam gaan, welgeteld drie per uur. Na een bezoekje aan Rotterdam mik ik mijn aankomst op Centraal altijd zó uit dat ik om .00 aankom daar, zodat ik met de Benelux meekan die om .08 naar Amsterdam gaat. Dat vind ik een heerlijke verbinding. En ja, die heeft ook wel met enige regelmaat vertraging, maar die wacht ik vaak zelfs gewoon af, want ik weiger met de andere treinen te gaan, hoewel de s2100 'jes van .16 en .46 nog wel te pruimen te zijn.

Fyra vind ik een ideale trein. Ik verbaas me er elke keer weer over hoe ontzettend snel Nieuw-Vennep alweer in het zicht komt. En die herrie heb ik er best wel voor over. Ooit al eens de Schnellfahrstrecke Köln-Frankfurt gedaan? Die maakt ook wel wat herrie. Okee, minder, maar toch. Ik ben benieuwd hoe het geluidsniveau in de VT250 zal zijn, die schijnen wel stiller te wezen.
Toch neem ik de Fyra maar heel af en toe. De reden moge duidelijk zijn: ik vind het belachelijk om grif 6 euro te moeten lappen voor 20 minuten tijdswinst zonder extra comfort (de keuze aan zitplaatsen niet inbegrepen dan). De 2 euro tijdens de introperiode vond ik een heel redelijke prijs, toen was ik zelfs bijna een grootverbruiker :mrgreen: En nou ben ik maar een studentje, maar ik denk dat de gemiddelde Krijtstreep er ook geen 6 euro voor over heeft om sneller op Kantoor te zijn met zijn Laptop.
Ik doe ook maar wat
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Caspar »

Ik zag trouwens afgelopen dagen alleen nog maar Fyra's met 6 bakken rondrijden. Dat waren er volgens mij 7. Waar zijn die 7e rijtuigen heen gegaan?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Ardan »

Misschien dat ze er een bakje af hebben gehaald omdat die toch niet gemist zou worden, en daarvan weer een Beneluxje hebben gevormd zodat de stam met Belgische rijtuigen eruit kan?
Ik doe ook maar wat
Oud forumgebruiker

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Oud forumgebruiker »

De bedoeling is inderdaad om een 13e stam te vormen, zodat de Belgische stam overbodig wordt. Dit wil men doen door alle stammen (ook Benelux) in te korten tot 6-rijtuigstammen. Bovendien streeft men naar uniformiteit, zodat de stammen zowel op de Benelux als op de Fyra inzetbaar zijn. De 12e stam (je weet wel, met die blauwe ICRm-rijtuigen ertussen) wordt momenteel ook ver-Prio-d (en tijdelijk vervangen door een tweede Belgische stam). Uiteindelijk is het de bedoeling dta dit alles gereed is als de Benelux over de HSL gaat rijden (en een 6-rijtuigenstam dus ook voldoende zal zijn, dat is nu te kort).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Het binnengeluid is bij de Fyra inderdaad veel te nadrukkelijk aanwezig, bovendien valt de verlichting wel eens uit en is er in de tunnels geen mobiel bereik. Bovendien is het comfort nu gelijk aan ICMm en het enige "voordeel" van de Fyra is dat je zeker bent van een zitplaats en dat er catering langs je stoel komt. Niet dat veel mensen gebruik zullen maken van deze catering, een kop koffie kost twee euro.
Nou, in de ICE en de IC berlijn kost een kop koffie bijna 3 euro.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Jurjen »

Vinny schreef:
Bee schreef:Het binnengeluid is bij de Fyra inderdaad veel te nadrukkelijk aanwezig, bovendien valt de verlichting wel eens uit en is er in de tunnels geen mobiel bereik. Bovendien is het comfort nu gelijk aan ICMm en het enige "voordeel" van de Fyra is dat je zeker bent van een zitplaats en dat er catering langs je stoel komt. Niet dat veel mensen gebruik zullen maken van deze catering, een kop koffie kost twee euro.
Nou, in de ICE en de IC berlijn kost een kop koffie bijna 3 euro.
Juist, een kop koffie. In de Fyra krijg je een papieren bekertje heet water met kleur-, smaak- en geurstof naar keuze: koffie, 'cappuccino', chocolade, thee....
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Vinny »

De koffie in de Fyra is dezelfde als die van de Benelux-express: Best drinkbaar. De kwaliteit van de koffie in de Duitse treinen vind ik hard achteruit gegaan. Een aantal jaar geleden was die beter dan nu, want ik vind de koffie niet meer beter dan die van de Kiosk en dus zijn geld eigenlijk niet meer waard.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Jurjen »

Ik neem aan dat Fyra+BNL allebei van oploskoffie voorzien zijn? Daar kan je in de BordBistro/BordRestaurant ook voor kiezen, maar bovendien kan je ook voor een Dallmayr Kaffee (okay, het is een van de slechtere bonen) kiezen. Overigens is je oploskoffie ook in DB-treinen slechts EUR 1,90. Een grote koffie 3,30, en dat zijn best flinke bakken.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Caspar »

Geheel wat anders; maar er is ook iets positiefs te melden, voor zover het nog niet al bekend is(?) De ICE moet met 160km/u kunnen gaan rijden vanaf december tussen Utrecht en Amsterdam.

Over Duitse koffie gesproken: de lekkerste koffie op de stations in Duitsland verkopen ze bij de firma Yorma's.
En wel voor maar 1 euro: http://www.yormas.de/Unternehmen/Geschi ... fault.aspx
Echt een aanrader.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Wubbo »

Caspar schreef:Geheel wat anders; maar er is ook iets positiefs te melden, voor zover het nog niet al bekend is(?) De ICE moet met 160km/u kunnen gaan rijden vanaf december tussen Utrecht en Amsterdam.
Klopt. Aankomende tijd zijn daarvoor al voorbereidende werkzaamheden op het baanvak (over het algemeen 's nachts).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Vinny »

pssst. Anderhalf jaar vertraging... :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Jurjen »

Caspar schreef:

Over Duitse koffie gesproken: de lekkerste koffie op de stations in Duitsland verkopen ze bij de firma Yorma's.
En wel voor maar 1 euro: http://www.yormas.de/Unternehmen/Geschi ... fault.aspx
Echt een aanrader.
Ik ben benieuwd, zal hem binnenkort eens uitproberen, wil nog een keer naar de Zollverein in Essen voor een rondleiding. ;)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Geert »

Vinny schreef:pssst. Anderhalf jaar vertraging... :evil:
Waar komt die vertraging door? Problemen met ERTMS?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Meltrain »

ziggy schreef:De bedoeling is inderdaad om een 13e stam te vormen, zodat de Belgische stam overbodig wordt. Dit wil men doen door alle stammen (ook Benelux) in te korten tot 6-rijtuigstammen.
Is Hispeed gek geworden? :shock:
Zeker in de middagspits puilt die trein met 7 rijyuigen al uit, dus dan is een inkorting wel het laatste wat je wilt (en ik ben zelfs voor een verlenging tot 8 rijtuigen). :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Caspar »

Men gaat er zeker vanuit dat er reiziges gaan afhaken als de Brussel IC over de hsl gaat?
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Hispeed perikelen

Bericht door playertwo »

Inderdaad. Met stelt dan dat er naast de Benelux ook een Fyra rijdt tussen Bd en Asd, waarmee er dus 2 snelle treinen rijden tussen Asd en Rtd in plaats van 1 per uur. Vanuit die gedachte is het een logische opvatting. Bovendien wordt de Benelux daarmee niet meer een binnenlandse IC als aanvulling op de andere treinen tussen Rsd - Ddr - Asd, maar een losse IC binnen de HSL, en de kans zal dan ook wel aanmerkelijk zijn dat je ervoor moet gaan reserveren, en toeslag voor zal moeten betalen. Als dat gebeurt zal die trein een stuk rustiger worden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Vinny »

Caspar schreef:Men gaat er zeker vanuit dat er reiziges gaan afhaken als de Brussel IC over de hsl gaat?
Dat zijn binnenlandse reizigers naar Den Haag, Dordrecht en Roosendaal. Die raak je inderdaad kwijt, want daar stopt de Fyra niet meer. :6
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Caspar »

Maar ook bij het passeren van de grens zit op dit moment die trein zeker in de zomer vaak zo vol dat ook die balkons afgeladen zijn met staanplaatsen. Kan me niet voorstellen dat het de bedoeling is dat er dus een paar honderd mensen per trein in de stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen worden gejaagd, die zo ongeveer overal stopt.
Als je de t9200 heel onaantrekkelijk maakt voor bv Interrail reizgers, dan zal het wel een stuk rustiger worden tijdens de zomerdagen. Ik ben bang dat dat de praktijk zal worden, aan dat soort rezeigers verdient Hispeed natuurlijk bijna niets aan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten